Cikkek

3 milliárd forintot költött a kormány a propagandagépre a „Magyarország erősödik” kampányban

 

Tombor András cége közel 1 milliárdot, Garancsi Istváné majdnem félmilliárdot kapott az ország sikerét hirdető reklámokért. Andy Vajna, Habony Árpád, és Mészáros Lőrinc is jól járt a kampánnyal.

Április elején beszámoltunk róla, hogy a Miniszterelnöki Kabinetiroda 2016. november 1. és 2017. február 28. között összesen nettó 10,7 milliárd forint értékű reklámszerződést kötött. Nettó 9,58 milliárd értékben Balásy Gyula cégeit (New Land Media Kft. és Lounge Design Kft.), 1,1 milliárd forint értékben pedig Csetényi Csaba vállalkozásait (Network 360 Kft. és Affiliate Network Kft.) bízták meg kormányzati hirdetések közzétételével.

Közadatigénylésben kértük ki a Rogán Antal által vezetett minisztériumtól a szerződéseket és a hozzájuk kapcsolódó megrendeléseket, amelyekből a pénz felhasználása látszik.

A korábbi hasonló adatigényléseinkkel ellentétben az iratokért most nem kellett bemennünk személyesen, mindent megküldtek elektronikusan. Azonban így sem volt könnyű dolgunk, mert – állami cégektől és intézményektől megszokott módon – szkennelt pdf-eket küldtek, amik ráadásul olyan borzasztó rossz minőségűek, hogy profi OCR-erező programmal sem tudtuk őket excellé alakítani. Vagyis kézzel, egyesével vezettük be az adatokat a homályos pdf-ekből ebbe a táblázatba.

Nem lett hibátlan az összesítésünk, harmincezer forinttal kevesebb szerepel benne, mint a Kabinetiroda dokumentumaiban, ezért olvasóink és az érintett cégek elnézését kérjük. Viszont ez a harmincezer forint az adott időszakban felhasznált 3 milliárd forintnak csak a 0,001 százaléka, ami véleményünk szerint elfogadható hibaarány.

tumblr_oqiafwQ4uO1qbgoyio1_540

A kormány 2016. december 15-én jelentette be, hogy indul a “Magyarország erősödik!” szlogenű reklámkampány. Egy nappal előtte rendelt a Kabinetiroda médiamegjelenést nettó 1 milliárd forint értékben a Csetényi Csaba tulajdonában lévő Affiliate Network Kft.-től. Itt a fejlécen még az áll, hogy „kiemelt kormányzati döntések”, ami meglehetősen tág fogalom.

2017. január 5-én viszont nettó 1,86 milliárd forint értékben rendelt médiamegjelenést a Kabinetiroda a Balásy Gyula tulajdonában lévő New Land Media Kft.-től, és az ehhez tartozó médiaterven már egyértelműen látszik, hogy a “Magyarország erősödik” kampányról van szó.

A médiaterv az az összesítés, amiből látszik, hogy melyik újság, tv, rádió, közterületi hirdetésekkel foglalkozó cég mennyit kap az állami reklámpénzből. Érdekesség, hogy 2015-ben már volt egy ugyanilyen nevű kormánykampány, de az még csak 475 millió forintba került.

Tombor András cége közel egymilliárd forintot kapott

A 2017-es “Magyarország erősödik” c. reklámkampányra költött 3 milliárd forint közel egyharmadát az Atmedia kapta. A cég értékesíti a TV2-csoport és a köztévé csatornáinak reklámidejét, tulajdonosa 2016 decembere óta Tombor András, kormányközeli üzletember. Tombor nemrégiben Mandiner Press néven új céget jegyeztetett be, a hírek szerint a Mandiner konzervatív véleményportál közelgő felvásárlására.

A második legnagyobb összeget, közel félmilliárd forintot a Garancsi István tulajdonában lévő Esma kapta az országszerte kihelyezett többezer lengőkaros tábláért. Ezeknek a villanyoszlopokra szerelt hirdetési felületeknek a köznyelvben használt neve az „elefántfül”.

A boldogan mosolygós embereket ábrázoló óriásplakátokat, city-lightokat és BKV-posztereket az Odex tette ki 265 millióért.

Bár az Atmedia értékesíti a TV2 hirdetési felületeit, az Andy Vajna tulajdonában lévő TV2-csoport közvetlenül is kapott 269 millió forintot a Magyarország erősödésével büszkélkedő kormányreklámokért. Andy Vajna rádiója, a Rádió Plus Kft. által működtetett Rádió 1 nettó 85,5 millió forintot kapott a hirdetésekért.

A Modern Media Group Kft.-n keresztül Habony Árpád lapjai, a nyomtatott és online Lokál, valamint a G. Fodor Gábor főszerkesztésével működő 888.hu összesen 93 millióért vettek részt a kampányban.

A Lázár János 2014-es elszomorodása után villámgyorsan fideszesített Origo közel 160 millió forintot kapott a reklámokért, Ómolnár Miklós Ripostja pedig 100 milliót.

A Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő Mediaworks nettó 97,76 millió forintért tette közzé a sikerpropagandát a Nemzeti Sport és a megyei lapok nyomtatott és online kiadásában.

 

Nagy bevétel egy új cégnek

A Magyarország erősödik kampányból a nyolcadik legnagyobb összeget a Village Media Kft. kapta, amely nevéhez híven (a village angolul falut jelent) vidéki tévékben, nyomtatott és online lapokban tett közzé hirdetéseket nettó 97,3 millió forintért cserében.

A céget 2016. április elején jegyezte be a minimális 3 millió forint tőkével a magyarbánhegyesi lakcímű Balázs Ferenc (nem az énekes-zenész) és a gyöngyösi Hidvégi Krisztina. A médiareklámmal foglalkozó vállalkozás már működésének első évében rendkívül jól teljesített. 2016-os beszámolója szerint egy alkalmazottat foglalkoztatva 9 hónap alatt nettó 217,85 millió forint árbevételt ért el, ebből 34,5 millió lett az adózott eredménye.

A tulajdonosok az eredményből 33 millió forintot vettek ki osztalékként törzsbetétjük arányában: Hidvégi Krisztina 8,25 millió (25%), Balázs Ferenc 24,75 millió (75%) forintot kapott.

A Village Media Kft.-nek nincs honlapja, így elég rejtélyes, hogy honnan tudta a 3 milliárdos kormánykampányt szervező Affiliate Network Kft. és New Land Media Kft., hogy ezzel a vadonatúj céggel kell leszerződniük a vidéki hirdetésekre. Egy médiapiaci oldal szerint a Balásy Gyula tulajdonában lévő New Land Media Kft.-nél médiaigazgatói pozícióban dolgozik egy szintén Hidvégi Krisztina nevű hölgy, aki fotója alapján hasonló életkorú lehet, mint a Village Media Kft. azonos nevű tulajdonosa, akinek születési ideje látszik a cégadatbázisban.

Emailben érdeklődtünk a Village Media Kft.-t birtokló Hidvégi Krisztinánál (az ő privát email-címe a vállalkozás hivatalos elérhetősége a cégadatokban), hogy minek köszönhetően kaptak ilyen nagy összegű megrendeléseket a kormánykampányt bonyolító New Land Media Kft.-től, és rákérdeztünk arra is, hogy azonos-e a Balásy Gyula cégénél médiaigazgatóként dolgozó hölggyel.

A New Land Media Kft.-től is megkérdeztük, hogy médiaigazgatójuk azonos-e a Village Media tulajdonosával, de megkereséseinkre senki nem válaszolt.

Jutott azért a Pesti Srácoknak is 17 millió

A kormányszócső Magyar Idők nyomtatott és online kiadásában, valamint Karc FM nevű rádiójában megjelent hirdetések 58,74 millió forintba kerültek.

Az ATV 48,86 milliót kapott a Magyarország erősödik c. kampányból, Mészáros Lőrinc Echo TV-je 34,48 milliót.

A kisebb vidéki rádiók reklámidejét értékesítő KOD Media Kft. 33,86 millió forintot kapott a reklámokért. A cég tulajdonosa Csetényi Csaba üzlettársa, Krsko Tibor.

Széles Gábor Magyar Hírlapjának 30,9 millió, a közmédiának 27,59 millió, a Pesti Srácoknak 17,24 millió, Bencsik András Demokratájának 12,55 millió, Schmidt Mária Figyelőjének 10,59 millió forint jutott a kampány keretében.

Mark Zuckerberg Facebook-ján közel 20 millió forintért hirdette a kormány, hogy Magyarország erősödik.

A részletes adatok a Miniszterelnöki Kabinetiroda nyilvánvalóan szándékosan elhomályosított pdf-jeiben és az Átlátszó ezekből készült kézműves táblázatában böngészhetők.

 

Erdélyi Katalin

A cégadatokat az Opten szolgáltatta.

Megosztás