470 milliós osztalék: ennyit vett föl a 2014-es nyereségből az Elios Zrt. két ikertulajdonosa, a Green Universe és a Green Investments Kft. – ez utóbbinak volt tulajdonosa néhány héttel ezelőttig Tiborcz István, a miniszterelnöki vő. Az Elios tavalyi eredményét alapvetően a közbeszerzéses piacon érte el, a nyereség tehát közpénzből jött össze. Négy pályázat esetében már nyomozás folyik – az OLAF közbeszerzésekre vonatkozó indikátorai alapján viszont úgy tűnik, az elnyert pályázatok többsége esetében felmerülhet a csalás gyanúja.
A kommunikációs manőverekből az látszik, lassan ráégett a miniszterelnökre vejének kissé botrányszagú üzleti sikere. A miniszterelnök, aki körül csak úgy teremnek a semmiből a közbeszerzései piac cápái, egészen május végéig nem érezte szükségét, hogy megszólaljon közvetlen hozzátartozója céges ügyeivel kapcsolatban. Pedig már az is igényelt volna némi magyarázatot, ahogy az Elios Zrt. tavaly letarolta a KEOP-5.5.0/A/12-2013 kódjelű pályázatot. (A Direkt36 cikke szerint a 2015 elejéig kiírt pályázati keret 71 százalékát az Elios nyerte el.)
A Tiborcz közvetett résztulajdonában álló cég idei szürreális sikerszériájának – június elejéig 5,2 milliárd forintnyi közbeszerzést nyertek el – viszont már egyértelműen negatívra sikeredett a visszhangja, ráadásul egy tavaly decemberi cikkünk nyomán nyomozás is indult a cég ügyleteivel kapcsolatban. Hogy ezért vagy másért, nem tudni, de Tiborcz István (ismét) útjai ismét elváltak a kirobbanó formában levő cégtől, a miniszterelnök pedig a nyilvánosság előtt szólította fel az uniós források allokációjáért felelős minisztert, hogy ne szolgálják ki családtagjait – hacsak nem valami egész más a megfejtése a parlamentben elhangzott nyilatkozatnak:
„(…) utasítottam is jó idején még a nemzeti fejlesztésekért felelős minisztert, aki az állami cégekért felel: minden céget kötelezzen arra, hogy bárki, aki rám vagy a családomra hivatkozva ott megjelenik, azt azonnal zavarják el.”
A legnagyobb haszonnal nyerni: az Elios-paradoxon
Mielőtt belevágunk, két dolgot tisztázni kell: egyrészt világos, hogy az Elios által 2014-ben elnyert közbeszerzések összértéke nem esik egybe a cég 2014-es eredményével: a projekteket nem a szerződéskötéskor fizetik ki. De van például olyan, Tiborczék által tavaly elnyert pályázat, amelyet csak idén tavasszal kezdtek megvalósítani – ez legfeljebb a kifizetett előleg mértékéig jelenik meg a 2014-es bevételek között, ha egyáltalán. A 2013 végén elnyert 415 milliós HM-projektből származó bevétel viszont valószínűleg a 2014-es év eredményét növelte. Vagyis a 2014-es év pályázati eredményeit nem lehet közvetlenül, számszerűen összevetni az üzleti év eredményeivel, ezt csak a tételes könyvelési adatok alapján tehetné meg például a nyomozóhatóság. Bizonyos következtetéseket azért le lehet vonni. Másrészt nem tudjuk, a közbeszerzéses projekteken kívül volt-e az Eliosnak számottevő egyéb megrendelése – ugyanakkor az eddigi adatok alapján azt mondhatjuk, ha volt is valamennyi, annak a többmilliárdos, közbeszerzés nyomán elért bevételhez képest nincs különösebb jelentősége.
Az Elios 2014-es nettó árbevétele 3,5 milliárd, pontosan 3 515 668 ezer forint volt. Az üzemi eredmény ebben az évben közel félmilliárd, pontosan 490 426 ezer forint volt – ez 14 százalékos árbevétel-arányos nyereséget jelent: a cég átlagosan ekkora haszonnal valósította meg az elnyert projekteket. Ez kiugró teljesítmény ebben az iparágban, ahol a cégek jellemzően 5 százalék körüli árbevétel-arányos nyereséggel dolgoznak, de nem egy közülük évek óta üzemi szinten is veszteséges – a megelőző három évben egyébként az Elios eredménye is ezen a szinten mozgott.
Ez a mutató az Eliosszal szemben tavaly közbeszerzésen elindult, rivális árajánlatot tevő cégek esetében 1 és 12 százalék közt szóródik, az átlag 5 százalék. Önmagában is kérdés tehát, hogyan csinálhatott ekkora nyerőszériát ezen az erősen kompetitív piacon az a cég, amelynek a nyeresége, vagyis az egyes projekteken elért haszna átlagosan közel 10 százalékkal magasabb a potenciális vetélytársaik átlagánál. (Ebből a sorból egyetlen rivális lóg ki a maga 29 százalékos árbevétel-arányos nyereségével – az egész közbeszerzéses piacra jellemző, hogy ez a társaság az éves árbevételének 80 százalékát meghaladó értékű közbeszerzést nyert el tavaly.)
A siker titka a persze a közbeszerzés, első sorban is a KEOP 5.5.0./A/12-2013 kódjelű konstrukció: az Elios tavaly nyolc pályázati kiírást nyert el egyedüli ajánlattevőként, összesen 2,7 milliárd, egész pontosan 2 698 193 202 forint értékben.
A Direkt36 idézett cikke részletesen bemutatta azokat a módszereket, amelyekkel a kiírók olyan mértékben szűkítették a potenciális indulók körét, hogy a feltételeknek lényegében csak az Elios felelt meg – részben ezeknek a trükköknek (nagy értékű referencia megkövetelése, aprólékosan részletező műszaki előírások, irreálisan rövid beadási határidő) köszönhető, hogy a Tiborczhoz köthető cég ekkorát kaszálhatott tavaly.
Korábbi cikkünkben megírtuk, hogy legalább négy pályázat esetében az akkor az Eliosban is tulajdonrésszel bíró Hamar Endre Sistrade kft-je volt a pályázat előkészítője. Hévíz esetében pedig előállt az a nyilvánvalóan súlyosan szabálytalan – adott esetben büntetőjogi felelősséget is felvető – helyzet, hogy a pályázatot előkészítő és a pályázaton nyertes cég közvetett tulajdonosa ugyanaz a személy. Nem, nem Tiborcz István, hanem barátja és üzlettársa, a most kellemetlen helyzetbe került Hamar Endre. (További 7 városban volt a Sistrade olyan pályázati kiírás előkészítője, ahol az Elios nyert.)
Ha ez nem lenne elég, az Elios még egy további meglepetéssel is tudott szolgálni a KEOP 5.5.0./A/12-2013 jelű konstrukcióban: 13 esetben úgy tudott nyerni, hogy a cég által adott ajánlati ár 1 ezrelék (!) pontossággal lőtte be a szerződés kiíró által becsült értékét. A szerződés becsült értéke általában nem nyilvános adat, azt a kiíró nem közli az ajánlattevőkkel – mi nem is találtunk olyan ajánlattételi felhívást, ahol megadták volna ezt az értéket, és az általunk látott, a pályázók által megvásárolt részletes pályázati dokumentációk sem tartalmazták azt.
A Mórahalom által kiírt 65 milliós projekt esetében az Elios által megjelölt ajánlati ár 7800 forinttal volt alacsonyabb a kiíró által becsült értéknél. A 13 telitalálatos pályázatból 9 esetében a Sistrade volt az ajánlatkérő által megbízott előkészítő.
Közbeszerzési korrupciós kockázatok
Gyakran felmerül a kérdés, hogy az unió csalás elleni szervezete, az OLAF, miért nem lép fel a meghekkeltnek látszó magyar közbeszerzések esetében. Többféle válasz is van, az egyik kvázi hivatalos nagyjából így hangzik:
„A strukturális alapok megosztott igazgatása keretében elsősorban a tagállamok felelősek a Közösségi előírásoknak megfelelő irányítási és ellenőrzési rendszerek létrehozásáért, valamint ezen rendszerek hatékony működésének igazolásáért az arra kijelölt szervek ellenőrzései révén, a csalások és szabálytalanságok megelőzésének, felderítésének és korrigálásának érdekében.”
Az idézet abból a rövid kézikönyvből való, amelyben az OLAF – a Csalást Vizsgálók Okleveles Szövetsége (ACFE) anyagára támaszkodva – pontokba szedve ismerteti azokat a csalásra utaló indikátorokat (red flag-eket, vagyis vörös zászlókat), amelyek esetén felmerül a szabálytalanság gyanúja.
„Szabálytalanság vagy csalás gyanúja esetén értesíteni kell a Bizottságot (…) Függetlenül attól, hogy a szabálytalanság szándékos (csalás) vagy nem szándékos, az érintett kiadásokat ki kell zárni a Közösségi költségvetés általi társfinanszírozásból. A Csalást Vizsgálók Okleveles Szövetsége (…) a csalások három típusát különbözteti meg, amely felosztás egyúttal kiindulópont a szervezetnél a csalások kockázatának kitett területek azonosításához is: (…) 3. Korrupció (pl. megvesztegetés, árajánlatok manipulálása, titkolt összeférhetetlenség, sikkasztás).
A csalási formák és a red flagek részletes bemutatását olvasva nem lehet nem észrevenni, hogy néhány indikátor pontosan illik ezekre, az Elios által megnyert sajátos közbeszerzési eljárásokra. A szöveg a különböző közbeszerzési korrupciós lehetőségek leírásakor az ajánlatkérő alkalmazottját emlegeti – ez a lehetőség értelemszerűen nem tér el érdemben attól az esettől, ha az ajánlatkérő (esetünkben az önkormányzat) egy vállalkozóval – esetünkben a Sistrade-del – bonyolíttatja a pályázatot.
A következőkben néhány jellemző csalási formát és az ezekre utaló figyelmeztető jeleket (red flag) mutatunk be.
Korrupt befolyás
A szerződési és beszerzési területen a korrupt befolyásolás gyakran az alábbiakban mutatkozik meg: nem megfelelő kiválasztás, mint például az indokolatlanul versenyeztetés nélküli, egyetlen potenciális ajánlattevőtől történő beszerzés.
Figyelmeztető jelek: Szoros személyes kapcsolat a szerződés megkötésében résztvevő alkalmazott és a szolgáltatást vagy terméket nyújtó fél között.
Titkolt összeférhetetlenség
Összeférhetetlenség keletkezhet, ha a szerződő szervezet egyik munkavállalójának titkolt pénzügyi érdekeltsége fűződik egy szerződéshez vagy szállítóhoz. (…) Egy munkavállaló esetleg titokban tulajdonosa lehet egy beszállító cégnek, vagy vállalkozásnak (…)
Figyelmeztető jelek: Egy bizonyos vállalkozó vagy beszállító megmagyarázatlan vagy szokatlan előnyben részesítése.
Kiegészítő/színlelt ajánlattétel
A kiegészítő árajánlatok (“árnyék” árajánlatok) csak arra irányulnak, hogy a nyílt ajánlattétel látszatát fenntartsák, nem pedig arra, hogy azokat a beszerző el is fogadja. Az együttműködő ajánlattevők magasabb árajánlatot vagy szándékosan érvénytelen ajánlatot tesznek az emelt áron szerződni szándékozó, kivételezett szállító kiválasztása érdekében.
Egyenlőtlen feltételek mellett történő ajánlatétel
Ebben a csalási módban a szerződéskötésben résztvevő alkalmazott a kivételezett ajánlattevőt olyan hasznos belső információkkal látja el, amelyek a többi ajánlattevő számára nem hozzáférhetőek (…) Az egyenlőtlen feltételek mellett történő ajánlattétel az egyik leghatékonyabb spekulatív ajánlattételi módszer, mivel a befolyásolás nem annyira nyilvánvaló, mint más gyakori módszerek esetében.
Figyelmeztető jelek: Az ajánlattevő közeli kapcsolatban áll a közbeszerzési munkatárssal, vagy részt vesz a pályázati feltételek kidolgozásában.
Összejátszás alapján megadott műszaki leírás
Az ajánlattételi felhívás olyan műszaki leírást tartalmazhat, amely egy meghatározott ajánlattevő adottságaihoz lett igazítva, vagy melynek kizárólag egy ajánlattevő felel meg. A túlságosan szigorú alkalmassági feltételeket annak érdekében használhatják, hogy ezzel kizárják más, egyébként alkalmas ajánlattevők részvételét, illetve arra, hogy igazolják a versenyeztetés nélküli, egyetlen potenciális ajánlattevőtől történő beszerzéseket, ezáltal kizárják a tényleges verseny lehetőségét. Az olyan összejátszáson alapuló specifikációt alkalmazó elkövetési módok, amelyek egy konkrét vállalkozónak kedveznek, korrupcióra utalnak.
Figyelmeztető jelek: Csak egy, vagy néhány ajánlattevő jelentkezik az ajánlattételi felhívásra; a specifikációk lényegesen szűkítettebbek vagy tágabbak, mint más hasonló korábbi hasonló kiírások esetében; szokatlan vagy ésszerűtlen alkalmassági feltételek; egy bizonyos szállítónak rendkívül gyakran ítélnek oda szerződéseket.
Indokolatlanul versenyeztetés nélküli, egyetlen ajánlattevőtől történő beszerzések
Ez a módszer gyakran korrupció eredménye, különösen, amikor a beszerzési gyakorlat ismétlődik és megkérdőjelezhető. Ilyen jellegű szerződések jönnek létre, (…) ha az elkövetők hamisan igazolják az egyetlen potenciális ajánlattevőtől történő beszerzések indokait, szigorú műszaki leírásokat fogalmaznak meg.
Figyelmeztető jelek: A közbeszerzési értékhatárnál nagyobb vagy alig kevesebb az egyetlen potenciális ajánlattevőtől történő beszerzések értéke; a korábban tényleges versenyeztetéssel lebonyolított közbeszerzést versenyeztetést nélkülöző eljárás váltja fel.
Ezek után nézzük, a fenti indikátorok közül melyeket találjuk meg az Elios 2014-ben elnyert közbeszerzéses megrendelései között.
pályázat
—
szerződés nettó összege
—
red flagek
—
Tapolca közigazgatási területén belül építési beruházás közvilágítás korszerűsítés megvalósítására
—
249 568 610 Ft
nagy értékű speciális referencia megkövetelése; a versenyt szűkítő szigorú műszaki leírások; rövid ajánlattételi határidő-egyetlen ajánlat; Sistrade a pályázat előkészítője
Hévíz Város közigazgatási területén belül építési beruházás közvilágítás korszerűsítés megvalósítására
—
132 742 860 Ft
versenyt szűkítő szigorú műszaki leírások; Sistrade az előkészítő
Balatonfüred közigazgatási területén belül építési beruházás közvilágítás korszerűsítés megvalósítására
—
212 917 050 Ft
rendkívül rövid ajánlattételi határidő; a kiírásban szó szerinti egyezések a tapolcaival; egyedüli ajánlattevő; Sistrade az előkészítő
Kecskemét közigazgatási területén belül építési beruházás közvilágítás korszerűsítés megvalósítására
—
704 133 316 Ft
szigorú műszaki leírások; rövid határidő-egyedüli ajánlat; Sistrade
Szekszárd város közigazgatási területén belül építési beruházás közvilágítás korszerűsítés megvalósítására
—
548 446 200 Ft
szigorú műszaki leírások; nagy értékű speciális referencia; egyedüli ajánlat; Sistrade
Hatvan város közigazgatási területén belül, tervezéssel vegyes vállalkozási szerződés alapján építési beruházás (kivitelezés) keretében a közvilágítás korszerűsítés megvalósítása
—
228 129 456 Ft
szigorú műszaki leírások; egyedüli ajánlat; Sistrade
Kalocsa város közigazgatási területén belül, építési beruházás közvilágítás korszerűsítés megvalósítására
—
409 552 136 Ft
szigorú műszaki leírások; egyedüli ajánlat; Sistrade az egyik előkészítő
Bácsalmás város közigazgatási területén belül tervezéssel vegyes vállalkozási szerződés alapján, építési beruházás (kivitelezés) keretében a közvilágítás korszerűsítés megvalósítása
—
112 797 480 Ft
szigorú műszaki leírások; az egyetlen rivális ajánlatot te vőnek az elmúlt években nem volt számottevő bevétele, viszont 5 alkalommal volt az Eliosszal szemben vesztes ajánlattevő; Sistrade
Bicske Város közigazgatási területén belül építési beruházás közvilágítás korszerűsítésének megvalósítására
86 553 666 Ft
szigorú műszaki leírások; egyetlen rivális ajánlat: lásd Bácsalmásnál
A táblázatban szereplő kilenc, az Elios által 2014-ben elnyert KEOP-pályázat esetében tehát legalább két red flag figyelmeztet a csalás lehetőségére, hét esetében pedig legalább három indikátor utal a közbeszerzés integritásának veszélyeztetésére.
Természetesen nem állítjuk, hogy ezeken a beszerzéseken ténylegesen csalás történt, de az indikátorok annak erős kockázatára figyelmeztetnek. Az a 470 millió osztalék tehát nemcsak, hogy közpénzből van, ráadásul a riválisai átlagánál lényegesen magasabb profittal dolgozó cég közbeszerzéses nyeréseiből, de az esetek többségében a nyílt versenyt megkérdőjelező pályázatokon jött össze.
Becker András
Fizess elő az Átlátszóra, hogy még sok ilyen cikket írhassunk!
Havonta csak egy ezres: ha Magyarországra jössz, vasárnap úgyse költheted el másra. Tudnivalók itt.
Megosztás
Nélküled nincsenek sztorik.
Bankkártya
Átutalás
PayPal
1%
Így is támogathatsz
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Becker András 2012-2019 között dolgozott az Átlátszónál, az ő nevéhez fűződnek a miniszterelnöki vő, Tiborcz István résztulajdonában állt Elios Zrt. közbeszerzési sikereiről szóló első tényfeltáró cikkek.
2013-ban írtunk először arról, hogy az Elios Zrt. hogyan trükközött az uniós támogatásból megvalósuló közvilágítási projektekkel. A cégben tulajdonos volt...
A Mellár Tamás által alapított Mindenki Pécsért Egyesület közadatigénylésben kérte ki az ellenzéki vezetésű önkormányzattól a 2015-ös közvilágítás-korszerűsítés dokumentumait, hogy...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!