Az ötödik óceán
Amióta 1915-ben elkezdett térképeket készíteni, azóta a National Geographic négy óceánt ismert el: az Atlanti-óceánt, a Jeges-tengert, a Csendes-óceánt és...
Magyarországon meredeken emelkedett idén az üzemanyag ára: a 95-ös oktánszámú, E10-es benzinért literenként 446 forintot kell fizetni, de a 100-as oktánszámú, E5-ös benzin ára már egyes helyeken 500 forint felett jár. Ehhez hasonló drágulás már volt az elmúlt években, sőt, a koronavírus járvány miatt látványos árcsökkenést is tapasztalhattunk, jelenleg viszont közel másfélszer annyit fizetünk a benzinkúton, mint egy évvel ezelőtt.
Az üzemanyag árának változása – a piaci termékekhez hasonlóan – nagyban függ a kereslettől és a kínálattól. Ilyen kínálati tényező a naponta kitermelt és felhalmozott hordók száma (kb. 159 liter olaj/hordó) és a hordók ára, a keresleti együttható pedig a felhasználás mértéke, amiben benne van a teherszállítás, az ipar, az energiaellátás és a lakossági közlekedés egyaránt. Globális szinten befolyásolja ezt az olajexportőrök (pl. OPEC-országok, USA) közötti versengés is, míg a lokális hatások közé tartozik a dollár árfolyama vagy az üzemanyagra kivetett helyi adók.
Az olyan országok, amelyek főleg csak felhasználják a kőolajat – mint Magyarország –, nem nagyon tudnak beleszólni az olaj globális árváltozásába, így a lokális tényezőkkel tudnak leginkább módosítani az áron. Ennek egyik módja az üzemanyag jövedéki adójának csökkentése lenne. Ezt az adót az olaj hordónkénti árához képest határozzák meg hazánkban: például a Brent olaj 2021 első negyedévében 50 dollár felett járt (60,38 dollár volt), így áprilistól alacsonyabb adó terheli (120 forint a benzint, 110,35 forint a gázolajat). Amikor a FIDESZ 2002 és 2010 között ellenzéken volt, több százszor követelt azonnali üzemanyagadó- és áfacsökkentést a kormánytól, 2010-es hatalomra kerülésük után viszont megváltozott a hozzáállásuk a kérdéshez, és főleg csak emelték ezt az adót – olvasható a NOL.hu 2016-os gyűjtésében.
2020-ban a koronavírus-járvány nagyban visszavetette a globális olajtermelést (ami a járvány előtt Amerikában napi 13 millió hordó volt), közel 600 millió hordó olaj halmozódott fel, a befektetők pedig az új feltárások támogatása helyett a már meglévő kutak kitermelését várják a termelőktől. A napi termelés jelenleg még nem érte el újra azt a szintet, hogy ki tudná szolgálni a keresleti oldalt, ami a vírus felbukkanását követő hullámok alatt kevésbé esett vissza, mint a járvány elején. A jelenlegi áremelkedés egyik fő komponense tehát a kereslettől elmaradó kitermelésből fakad, és ha a felhalmozott készletek elfogynak, akkor vagy az lesz, hogy növelik a termelést, vagy további áremelkedésre lehet számítani – írja konklúzióként a Telex.
A koronavírus-járvány megjelenésekor Magyarországon is jelentősen visszaestek az üzemanyag-árak: az első hullám idején bevezetett kijárási tilalom, a távmunka és egyéb változások miatt az emberek mobilitása nálunk is lecsökkent, nem használták annyit az autójukat, így hazánkban is csökkent a kereslet. 2020. május 1-én mérték a mélypontot, 278 forint volt egy liter 95-ös benzin (a Brent olaj ára ekkor 29,93 dollár volt). Ehhez hasonló csökkenést a második és harmadik hullám alatt viszont már nem láttunk, és a harmadik hullám végével a fenti okok miatt jelentősen felkúsztak az üzemanyag-árak.
A holtankoljak.hu 2021. július 8-i adatai alapján Budapesten a legolcsóbb normál, 95-ös benzin a Savoya Parkban lévő Auchan-töltőállomáson van, ahol egy liter 414 forintba kerül. A nagy töltőállomások közül jelenleg a XXI. kerületi Rákóczi Ferenc úton lévő OMV-kúton lehet a legolcsóbban tankolni, 424,9 forintért, a legdrágábban pedig az M3-as Szilas pihenőjénél lévő Shell-kutakon, 469,9 forint/liter árral.
A 95-ös benzinnél jelentősebben drágult a 100-as benzin, ami a fővárosban már több helyen 500 forint fölé emelkedett. Nem meglepő módon a forgalmas autóutak melletti benzinkutakon lehet a legdrágábban tankolni 100-as benzinnel. A fent említett Szilas Pihenői Shell-kutakon 524,9 forint a 100-as benzin litere. Ezt követi az M3-as bevezető szakaszánál lévő OMV 514,9 forinttal. De 500 forint felett van a 100-as üzemanyag még a Nagytétényi úti Shell kúton (509,9 Ft) és a Szentendrei úti Shell kúton Békásmegyernél (509,9 Ft). Az első olyan töltőállomás, ami nem Budapestről kivezető autóút mellett helyezkedik el, az a Népfürdő utcai Shell kút a XIII. kerületben: itt 506,9 forint egy liter 100-as benzin. A budapesti 156 töltőállomás közül, ahol árulnak 100-as benzint, jelenleg 38 helyen 500 forintnál is magasabb ennek az üzemanyagnak az ára. Legolcsóbban prémium üzemanyaggal a XIV. kerületi Mogyoródi úti Lukoil-kúton lehet tankolni: itt 462,9 forintba kerül egy liter.
100-as benzin (E5) árak Budapest töltőállomásain
Európán belül – az abszolút árat tekintve – Magyarország viszonylag jó helyen áll: 354,3 forintos árfolyammal számítva mindössze 1,26 eurót kell fizetnünk egy liter benzinért, az árak viszont nyugat felé haladva egyre csak nőnek. Érdemes azonban hozzátenni azt is, hogy az egyes országoknak mekkora az egy főre jutó GDP-jük: az Eurostat adatbázisa szerint 2020-ban Magyarországon 12 640 euró volt az egy főre jutó GDP, amiből 10 042 liter üzemanyagot lehetne venni. Hazánk ebben a tekintetben a lista alsó harmadában helyezkedik el. Legkevésbé az ukránok tudják megengedni maguknak a tankolást (3613 liter), leginkább pedig a norvégok (41 999 liter), ha a miniállam Luxemburgot nem számítjuk.
Feltételezhető, hogy a jelenlegi árnövekedés tovább folytatódik a nyáron, még akkor is, ha csak a 2021. július 1-én bevezetett EU-s zöldkártyának köszönhető újbóli szabadabb utazás miatt megnövekedett mobilitást vesszük figyelembe. A magyarok ebben a tekintetben szerencsések is, hiszen Ausztriát leszámítva bármilyen oltóanyaggal át lehet autózni a környező országokba, a nyáron közkedvelt Horvátország így idén is sok esetben lehet úti célja a tengerre vágyóknak. Csak a határátkelést győzzék kivárni.
Szabó Krisztián
Ha már egyszer itt vagy…
Az Átlátszó nonprofit szervezet: cikkeink ingyen is olvashatóak, nincsenek állami hirdetések, és nem politikusok fizetik a számláinkat. Ez teszi lehetővé, hogy szabadon írhassunk a valóságról. Ha fontosnak tartod a független, tényfeltáró újságírás fennmaradását, támogasd a szerkesztőség munkáját egyszeri adománnyal, vagy havi előfizetéssel. Kattints ide a támogatási lehetőségekért!
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásAmióta 1915-ben elkezdett térképeket készíteni, azóta a National Geographic négy óceánt ismert el: az Atlanti-óceánt, a Jeges-tengert, a Csendes-óceánt és...
A pandémia és Trump kormányzása erősen befolyásolta a nagyhatalmak megítélését, különösen az Egyesült Államok befolyásának megítélése lett negatívabb, Kína pedig...
Kínában épp most döntöttek úgy, hogy engedélyezik a harmadik gyerek vállalását, de a népesség kérdése a legtöbb országban meghatározó. A...
A G7 fórumán, ahol a világ hét legfejlettebb ipari országa ülésezik, egy történelmi adóreform került elfogadásra. A cél megfékezni a...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!