Feleannyiért dolgozott volna Mészáros volt vejének cége, mint Mészárosé
Lapunk és Hadházy Ákos parlamenti képviselő is azt az információt kapta, hogy a Homlok-cég nyerhette volna a GVH által vizsgált tendert.
Egyelőre visszavonulót fújt a Római-parti mobilgát ügyében a főváros vezetése, de a főpolgármester elkötelezettségét és eddigi taktikai cikkcakkjait látva korántsem biztos, hogy ez a végleges álláspont. Videónkban a hasonló elképzelés alapján indult, de építés közben kudarcot vallott visegrádi projekten mutatja be Nemes Zoltán mérnök, mi várható a valóságban, ha tényleg a parton próbálják megépíteni a mobil gátat. A két helyszínen forgatott videóban meggyőző bizonyítékát láthatjuk annak, hogy – szemben a látványtervek sugallatával -, sem füves rézsű, sem fák nem lehetnek a mobil gát környezetében. Ahogy a mérnök fogalmaz: „Vízépítési szempontból megnyugtató megoldás a teljes rézsűburkolás lenne, megfelelő alapozással.”
Jelentős riadalmat váltott ki a partért aggódó civilek körében, hogy a múlt szerdai közgyűlés első – a Rómaira tervezett mobilgát-projektet egy időre jegelő – napirendi pontját az előterjesztő a szavazás előtt egy furcsának ható mondattal egészítette ki: e szerint a közgyűlés hatályon kívül helyezi az egy héttel korábbi, a tárgyban hozott határozatát. Ez a határozat rántotta ki a népszavazás alól a szőnyeget azzal, hogy visszavonta a népszavazással támadni próbált határozatot.
Azzal, hogy a közgyűlés most visszavonta a visszavonó határozatot, a formális logika szabályai szerint életbe lépett a partvonali mobilgát építéséről szóló határozat – a riadalom azonban fölösleges volt, a jog logikája szerint az eljárás nem éleszti föl automatikusan a Római sorsát megpecsételő közgyűlési határozatot.
Nem alaptalan ugyanakkor az a félelem, mely szerint a főváros a parti sétány alatt húzódó nagyméretű vízvezeték esedékes cseréjét használhatja trójai falóként a mobilgátas projekthez. Ha a csőcsere örvén a fák jelentős részét rajtaütésszerűen kivágják, azzal szinte biztosan sikerül megtörni a civil ellenállást, ami ma az egyetlen hatékony erőnek tűnik a városvezetés által erőltetett természetátalakítással szemben.
A visegrádi kísérlet tapasztalatai egyértelműen bizonyítják, hogy a partéli változat kapcsán megalapozottak a természetes környezet elpusztításával kapcsolatos félelmek: a füves rézsűben folytatódó föveny műszaki szempontból éppúgy blöff, mint a rajzokon látható nagyobb fák. Az előbbit a víz mozgása gyorsan elmossa, utóbbiak pedig nagyjából csak olyan távolságra maradhatnak a gáttól, amilyen magasak. A „túl magasra” növő fákat pedig, ha nem a kivitelező, akkor az üzemeltető fogja kivágni.
Miért szükségszerű a táj pusztulása a Rómain, ha mégis a parton épül meg a mobil gát? from atlatszo.hu on Vimeo.
A mobil gát körüli huzavona mára odáig jutott, hogy a főváros elköltött bő félmilliárd forintot a tervezés/előkészítésre, de az utolsó etapban a Tér-Team Kft-nek kifizetett tervek éppúgy nem hasznosulnak, mint a korábbi tervező cégeknek kifizetett százmilliók.
Ráadásul szinte biztos, hogy a Közbeszerzési Hatóság nem fogja átengedni azt az ormótlan közbeszerzési trükközést, amit a főváros a tervező megbízásával eljátszott – ez nemcsak azt jelenti, hogy kinéz egy tetemesebb bírság, de azt is, hogy a kifizetett terveket nem lehet felhasználni az engedélyezési eljárásban.
Noha egyelőre úgy tűnik, a városvezetés tavaszig haladékot adott a Rómainak, a beadott terveket és dokumentumokat nem vonták vissza, az engedélyezési eljárás halad tovább: nemrég az illetékes környezetvédelmi hatóság hagyta jóvá a környezeti hatástanulmányt, igaz, a civilek szerint számtalan súlyos eljárási és tartalmi hibát vétve. Vagyis Tarlós István közleményén kívül semmilyen garancia nincs arra, hogy az engedélyezési eljárás sikeres és gyors befejezése után ne indulna el ténylegesen az építkezés.
Akkor pedig – a vízépítő mérnök szavai alapján – műszaki követelmény lesz a fák szinte teljes kiirtása, és a jelenlegi természetes part felszámolása.
Kapcsolódó cikkeink
A Rómaira mobil gátat tervező cég három éve kudarcot vallott a hasonló visegrádi védmű tervezésével
Újabb alternatív javaslat a Római-part árvízvédelmére
A mobil gátnak nem a parton, hanem a jelenlegi védvonalon van a helye
Fordulat jöhet a Római-part ügyében – vízügyi szakértők nyílt levélben fordulnak a főpolgármesterhez
Vakon döntenek a fővárosi képviselők a Római-part sorsáról
A lakosság hangot ad – „társadalmi vita” a Rómaira tervezett mobilgátról
Tüntetés után, döntés előtt: mi várható a Rómain?
Nyilvános az összehasonlító elemzés, amely eldöntheti a Római-part sorsát
Tarlós megköszönheti a civileknek, hogy nem épített eddig gátat
Becker András
Videó: Pápai Gergely
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásLapunk és Hadházy Ákos parlamenti képviselő is azt az információt kapta, hogy a Homlok-cég nyerhette volna a GVH által vizsgált tendert.
Októbertől a fideszes Győrfiné Dr. Hajdú Szilvia vezeti Aszódot, de a helyi lap októberi számában még az elődje szerepelt felelős kiadóként, és ez Győrfiné szerint nem volt jogszerű.
A Magyar Államkincstár nem akarja kiadni a Fulmer GmbH közel 1 milliárd forintos támogatásának iratait, de a bíróság első- és másodfokon is erre kötelezte.
Titkos eljárásban, a nyilvánosság teljes kizárásával folyik a Lázár János által „kastély-örökbefogadásnak” nevezett kastély-privatizációs pályázat.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!