Hanyatló Nyugat: így működnek a vasúti mellékvonalak Németországban
Tényleg nem lehet jól üzemeltetni a vonatközlekedést? Videóriportunk Bajorországból.
A szigetvári önkormányzat két – uniós forrásból megvalósuló – beruházását vizsgálva arra jutottak az Integritás Hatóság szakértői, hogy egyik esetben az ajánlatkérő úgy írt ki meghívásos (Kbt. 115-ös) eljárást, hogy nem tehette volna, a másik esetben pedig a különálló feladatokat összevonta, és ezzel szűkítette a versenyt. Emellett az ajánlattevők minden esetben egymással összehangolt ajánlatokat adtak. A hatóság a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordult jogorvoslatért, amely megállapította a jogsértést, és pénzbírságot szabott ki az érintettekre.
A szigetvári önkormányzat a szigetvári óvodák és bölcsőde bővítésére és felújítására, valamint a rekreációs központ létesítésére írt ki közbeszerzési eljárásokat 2018-ban és 2021-ben. Most kiderült, hogy mindkét tender több sebből is vérzett.
A Zöldmanó Óvoda és Bölcsőde, a Napsugár Óvoda és Bölcsőde, valamint a Micimackó Óvoda felújítására is bővítésére írt ki meghívásos (Kbt. 115-ös) eljárást a Baranya megyei Szigetvár önkormányzata 2018 nyarán. A felhívás 3 részből állt, és összesen 5 céget kértek fel ajánlattételre. Ebből kettő tett ajánlatot mindhárom részre: a Building-Tech Építőipari Kft. és a Post-Bau Kft. A Building-Tech Építőipari Kft. lett a nyertes.
1. Az Integritás Hatóság (IH) vizsgálata szerint azonban az önkormányzat a becsült értéket nem megfelelően határozta meg, és valójában nyílt eljárást kellett volna kiírna a Kbt. 115-ös eljárástípus helyett. A munkálatok értéke ugyanis – az önkormányzat állításaival szemben – meghaladta az összeghatárt jelentő 300 millió forintot.
A Közbeszerzési Döntőbizottság a jogorvoslati eljárás során megállapította, hogy mivel az ajánlatkérő feladata és felelőssége az eljárásának megfelelő előkészítése, az ajánlatkérő azáltal, hogy a tárgyi közbeszerzési eljárás 2. részében nem a valós műszaki állapotnak megfelelő műszaki leírást, illetve kiviteli tervdokumentációt készített el, és emiatt meghívásos eljárást írt ki, megsértette a Kbt. több pontját.
A kiírás második részében ugyanis, amely a Napsugár Óvoda és Bölcsőde épületének átépítése és korszerűsítése szerepelt,
az ajánlatkérő „súlyosan hiányos és hibás műszaki leírást, kiviteli terveket adott ki”,
amelynek következtében a 2. rész becsült értéke téves és megalapozatlan volt. Emiatt a szerződést nem is lehetett teljesíteni (túl sok pótmunkára lett volna szükség). A beruházásra végül új eljárást kellett kiírni, ahol az eredeti 136,9 milliós becsült értékhez képest jóval magasabb áron, 572,8 millió forintért vállalták a kivitelezést.
2. De nem ez volt az egyetlen baj az eljárással. Az Integritás Hatóság szerint ugyanis a benyújtott árazott költségvetések metaadataiból kiderült, hogy a Building-Tech Építőipari Kft. és a Post-Bau Kft.
A Döntőbizottság a jogorvoslati eljárásban rendelkezésére bocsátott iratok alapján, a
lefolytatott bizonyítási eljárás eredményeként megállapította, hogy a cégek a költségvetéseiket nem egymástól függetlenül készítették el, és ezáltal jogsértést követtek el.
3. Azt, hogy az ajánlattevők összejátszanak, az IH szakértői szerint az ajánlatkérő önkormányzatnak is látnia kellett volna, és emiatt a cégek ajánlatait érvénytelennek, az eljárást pedig eredménytelennek kellett volna nyilvánítania. Továbbá a feltárt versenytorzító magatartás miatt kötelező lett volna bejelentést tennie a Gazdasági Versenyhivatal felé.
A Döntőbizottság egyetértett a Hatóság szakértőivel, és az ajánlatkérővel szemben e tekintetben is megállapította a jogsértést.
Mindezek miatt
az önkormányzattal szemben 2,5 millió, míg a két érintett céggel szemben 1,5-1,5 millió forint bírságot szabott ki.
A Building-Tech Építőipari Kft. „f.a.” és a Post-Bau Építési Kft. az eljárás során végig azt állította, hogy nem működtek együtt, csak azonos technikai segítséget vettek igénybe az EKR-ben. De azt is mondták, hogy a költségvetéseket azért töltötték ki (szerintük nem) előre, mert az eljárások párhuzamosan futottak.
A szigetvári önkormányzat pedig azzal érvelt, hogy nem volt köteles metaadatokat vizsgálni, ezért nem láthatta az ajánlatok összefüggését sem (így pedig intézkedni sem tudott). Emellett szerintük a műszaki leírás megfelelő volt, a becsült pedig érték reális, így a Kbt. 115-ös eljárást jogszerűen folytatták le.
Szintén jogsértőnek találta az IH a szigetvári önkormányzat egy másik tenderét is, amit a rekreációs központ építésére írtak ki. Mindössze két ajánlat érkezett: a nyertes a Jakab GEO Kft. lett, a B Terv Baranya Kft.-t pedig kizárták. A szerződés végül nem lépett hatályba forráshiány miatt.
Ennek ellenére a kiírást mégis vizsgálta az Integritás Hatóság. Szerintük ugyanis a beszerzés valójában két nagy, jól szétválasztható műszaki egységből állt: az út- és parkolóépítésből, valamint a rekreációs központ, a játszótér és a park építéséből. Az önkormányzat azonban nem bontotta ketté az eljárást, ezáltal pedig
megszegte a beszerzési igények mesterséges egyesítésének tilalmát,
és indokolatlanul szűkítette a versenyt.
A Közbeszerzési Döntőbizottság megállapította a jogsértést, mivel „nem látta megalapozottnak az ajánlatkérő által a részajánlattétel kizárása körében az ajánlati felhívásban előadott indokait”. Vagyis az önkormányzat nem tudta kellően megindokolni a döntését azzal kapcsolatban, hogy miért nem adott lehetőséget részajánlattételre.
2. Az Integritás Hatóság szerint azonban nemcsak a kiírás volt versenyszűkítő, de az ajánlattevők is megsértették a verseny tisztaságát. A MECSEK INNOVA Kft. (korábbi nevén: Jakab GEO Kft.) és a B Terv Baranya Kft. ugyanis
A Döntőbizottság szerint ezek a tények „összességében, egymást erősítve olyan bizonyítékként értékelendőek, amelyek igazolják, hogy
a két cég a közbeszerzési eljárásban nem egymástól függetlenül járt el,
az ajánlatuk összeállítása, azok kialakítása során egymással kapcsolatban álltak, így befolyásolták a közbeszerzési eljárás eredményét, megsértve ezzel a verseny tisztaságát.” Ezzel jogsértést követtek el.
A Döntőbizottság megállapított jogsértések miatt az ajánlatkérővel szemben 2 millió, a MECSEK INNOVA Kft.-vel szemben 1,5 millió, míg a B Terv Baranya Kft.-vel szemben 1,2 millió forint bírságot szabott ki.
A cégek tagadták az együttműködést. A közös kapacitásnyújtást szakmai indokokkal próbálták magyarázni,
a metaadatok egyezését pedig technikai véletlennek állították be.
Az önkormányzat szerint a beruházás egységes funkcionális egység, nem lehetett részekre bontani, és hangsúlyozta, hogy a szerződés végül nem lépett hatályba, ezért a jogsértés jelentősége kisebb. Utóbbit a Döntőbizottság enyhítő körülményként vette figyelembe.
Katus Eszter
Nyitókép: Átlászó montázs
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal-adománnyal! Köszönjük.
Támogatom PayPal-adománnyalHa az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
1% TÁMOGATÁS
Tényleg nem lehet jól üzemeltetni a vonatközlekedést? Videóriportunk Bajorországból.
Heti lapszemlénk.
Hatos Pál új könyvében arról ír, hogy Trianon egyik legfőbb oka az, hogy a magyar politikusok vagy a saját hasznukat keresték, vagy nem törődtek semmivel.
A gyár engedélyét a bíróság megsemmisítette, de kormánytagok szerint csökkentett kapacitással így is működhet – ez azonban ellentmond a jogszabályoknak.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!