közbeszerzés

Metaadatok buktatták le az összejátszó cégeket több szigetvári beruházásnál

A szigetvári önkormányzat két – uniós forrásból megvalósuló – beruházását vizsgálva arra jutottak az Integritás Hatóság szakértői, hogy egyik esetben az ajánlatkérő úgy írt ki meghívásos (Kbt. 115-ös) eljárást, hogy nem tehette volna, a másik esetben pedig a különálló feladatokat összevonta, és ezzel szűkítette a versenyt. Emellett az ajánlattevők minden esetben egymással összehangolt ajánlatokat adtak. A hatóság a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordult jogorvoslatért, amely megállapította a jogsértést, és pénzbírságot szabott ki az érintettekre. 

A szigetvári önkormányzat a szigetvári óvodák és bölcsőde bővítésére és felújítására, valamint a rekreációs központ létesítésére írt ki közbeszerzési eljárásokat 2018-ban és 2021-ben. Most kiderült, hogy mindkét tender több sebből is vérzett.

A Zöldmanó Óvoda és Bölcsőde, a Napsugár Óvoda és Bölcsőde, valamint a Micimackó Óvoda felújítására is bővítésére írt ki meghívásos (Kbt. 115-ös) eljárást a Baranya megyei Szigetvár önkormányzata 2018 nyarán. A felhívás 3 részből állt, és összesen 5 céget kértek fel ajánlattételre. Ebből kettő tett ajánlatot mindhárom részre: a Building-Tech Építőipari Kft. és a Post-Bau Kft. A Building-Tech Építőipari Kft. lett a nyertes.

1. Az Integritás Hatóság (IH) vizsgálata szerint azonban az önkormányzat a becsült értéket nem megfelelően határozta meg, és valójában nyílt eljárást kellett volna kiírna a Kbt. 115-ös eljárástípus helyett. A munkálatok értéke ugyanis – az önkormányzat állításaival szemben – meghaladta az összeghatárt jelentő 300 millió forintot.

A Közbeszerzési Döntőbizottság a jogorvoslati eljárás során megállapította, hogy mivel az ajánlatkérő feladata és felelőssége az eljárásának megfelelő előkészítése, az ajánlatkérő azáltal, hogy a tárgyi közbeszerzési eljárás 2. részében nem a valós műszaki állapotnak megfelelő műszaki leírást, illetve kiviteli tervdokumentációt készített el, és emiatt meghívásos eljárást írt ki, megsértette a Kbt. több pontját.

A kiírás második részében ugyanis, amely a Napsugár Óvoda és Bölcsőde épületének átépítése és korszerűsítése szerepelt,

az ajánlatkérő „súlyosan hiányos és hibás műszaki leírást, kiviteli terveket adott ki”,

amelynek következtében a 2. rész becsült értéke téves és megalapozatlan volt. Emiatt a szerződést nem is lehetett teljesíteni (túl sok pótmunkára lett volna szükség). A beruházásra végül új eljárást kellett kiírni, ahol az eredeti 136,9 milliós becsült értékhez képest jóval magasabb áron, 572,8 millió forintért vállalták a kivitelezést.

2. De nem ez volt az egyetlen baj az eljárással. Az Integritás Hatóság szerint ugyanis a  benyújtott árazott költségvetések metaadataiból kiderült, hogy a Building-Tech Építőipari Kft. és a Post-Bau Kft.

  • már a közbeszerzési eljárás megindítása előtt megkezdték az ajánlataik kidolgozását (tehát valahonnan értesültek annak tartalmáról), és az azokat tartalmazó dokumentumokat ugyanazon típusú szkennerrel – egy VersaLink C7025 készülékkel – digitalizálták,
  • továbbá a költségvetéseket azonos személy (T. V.) végezte el.

A Döntőbizottság a jogorvoslati eljárásban rendelkezésére bocsátott iratok alapján, a
lefolytatott bizonyítási eljárás eredményeként megállapította, hogy a cégek a költségvetéseiket nem egymástól függetlenül készítették el, és ezáltal jogsértést követtek el.

3. Azt, hogy az ajánlattevők összejátszanak, az IH szakértői szerint az ajánlatkérő önkormányzatnak is látnia kellett volna, és emiatt a cégek ajánlatait érvénytelennek, az eljárást pedig eredménytelennek kellett volna nyilvánítania. Továbbá a feltárt versenytorzító magatartás miatt kötelező lett volna bejelentést tennie a Gazdasági Versenyhivatal felé.

A Döntőbizottság egyetértett a Hatóság szakértőivel, és az ajánlatkérővel szemben e tekintetben is megállapította a jogsértést.

Mindezek miatt

az önkormányzattal szemben 2,5 millió, míg a két érintett céggel szemben 1,5-1,5 millió forint bírságot szabott ki.

A Building-Tech Építőipari Kft. „f.a.” és a Post-Bau Építési Kft. az eljárás során végig azt állította, hogy nem működtek együtt, csak azonos technikai segítséget vettek igénybe az EKR-ben. De azt is mondták, hogy a költségvetéseket azért töltötték ki (szerintük nem) előre, mert az eljárások párhuzamosan futottak.

A szigetvári önkormányzat pedig azzal érvelt, hogy nem volt köteles metaadatokat vizsgálni, ezért nem láthatta az ajánlatok összefüggését sem (így pedig intézkedni sem tudott). Emellett szerintük a műszaki leírás megfelelő volt, a becsült pedig érték reális, így a Kbt. 115-ös eljárást jogszerűen folytatták le.

Versenykorlátozó kiírás, egy időben elmentett ajánlatok

Szintén jogsértőnek találta az IH a szigetvári önkormányzat egy másik tenderét is, amit a rekreációs központ építésére írtak ki. Mindössze két ajánlat érkezett: a nyertes a Jakab GEO Kft. lett, a B Terv Baranya Kft.-t pedig kizárták. A szerződés végül nem lépett hatályba forráshiány miatt.

Ennek ellenére a kiírást mégis vizsgálta az Integritás Hatóság. Szerintük ugyanis a beszerzés valójában két nagy, jól szétválasztható műszaki egységből állt: az út- és parkolóépítésből, valamint a rekreációs központ, a játszótér és a park építéséből. Az önkormányzat azonban nem bontotta ketté az eljárást, ezáltal pedig

megszegte a beszerzési igények mesterséges egyesítésének tilalmát,

és indokolatlanul szűkítette a versenyt.

A Közbeszerzési Döntőbizottság megállapította a jogsértést, mivel „nem látta megalapozottnak az ajánlatkérő által a részajánlattétel kizárása körében az ajánlati felhívásban előadott indokait”. Vagyis az önkormányzat nem tudta kellően megindokolni a döntését azzal kapcsolatban, hogy miért nem adott lehetőséget részajánlattételre.

2. Az Integritás Hatóság szerint azonban nemcsak a kiírás volt versenyszűkítő, de az ajánlattevők is megsértették a verseny tisztaságát. A MECSEK INNOVA Kft. (korábbi nevén: Jakab GEO Kft.) és a B Terv Baranya Kft. ugyanis

  • ugyanazokat a kapacitást nyújtó szervezeteket (a Játszópark Kft.-t és a Hobor-Konstrukt Bt.-t) vonták be a műszaki, illetve szakmai alkalmassági feltétel igazolására,
  • az általuk benyújtott költségvetéshez kapcsolódó dokumentumok mentése egymáshoz nagyon közeli időpontokban történt (2021.06.15. 17:31-től 17:44-ig és 2021.06.15, 17:45:55),
  • a MECSEK INNOVA ajánlatában több olyan igazolás, nyilatkozat is szerepel, amelyeknek a szerzője a B Terv Baranya Kft. volt,
  • a metaadatok szerint ugyanazon típusú szkennelő alkalmazás (secPdfProducer) segítségével olvastak be több iratot is.

A Döntőbizottság szerint ezek a tények „összességében, egymást erősítve olyan bizonyítékként értékelendőek, amelyek igazolják, hogy

a két cég a közbeszerzési eljárásban nem egymástól függetlenül járt el,

az ajánlatuk összeállítása, azok kialakítása során egymással kapcsolatban álltak, így befolyásolták a közbeszerzési eljárás eredményét, megsértve ezzel a verseny tisztaságát.” Ezzel jogsértést követtek el.

A Döntőbizottság megállapított jogsértések miatt az ajánlatkérővel szemben 2 millió, a MECSEK INNOVA Kft.-vel szemben 1,5 millió, míg a B Terv Baranya Kft.-vel szemben 1,2 millió forint bírságot szabott ki.

A cégek tagadták az együttműködést. A közös kapacitásnyújtást szakmai indokokkal próbálták magyarázni,

a metaadatok egyezését pedig technikai véletlennek állították be.

Az önkormányzat szerint a beruházás egységes funkcionális egység, nem lehetett részekre bontani, és hangsúlyozta, hogy a szerződés végül nem lépett hatályba, ezért a jogsértés jelentősége kisebb. Utóbbit a Döntőbizottság enyhítő körülményként vette figyelembe.

Katus Eszter

Nyitókép: Átlászó montázs

Megosztás

Nélküled nincsenek sztorik.

  • Bankkártya
  • Átutalás
  • PayPal
  • 1%
  • Így is támogathatsz

Támogasd a munkánkat bankkártyás fizetéssel! Köszönjük.

5 000 Ft 10 000 Ft 20 000 Ft Egyedi összeg

Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!

  • Belföld
  • Külföld

Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.

IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)

Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal-adománnyal! Köszönjük.

Támogatom PayPal-adománnyal

Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42

1% TÁMOGATÁS
  • ikon ikon

    Viselj Átlátszós pólót!

    Támogasd a munkánkat 10 ezer forint adománnyal, mi pedig megajándékozunk egy pólóval. Katt a részletekért.

  • ikon ikon

    Üvegvisszaváltással

    Támogasd a munkánkat palackvisszaváltással, kattints az üvegvisszaváltós oldalra, mentsd el a kódunkat, és használd azt a Repontoknál!

  • ikon ikon

    Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon

    Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.

  • ikon ikon

    Postai befizetéssel

    Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.

  • ikon ikon

    Havi előfizetés a Patreonon

    Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.

  • ikon ikon

    Benevity rendszerén keresztül

    Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.

  • ikon ikon

    SZJA 1% felajánlásával

    Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42