Bezárás
Kormánypropaganda

109 helyreigazítási pert vesztett 2018-ban a kormányközeli média

A kormánysajtó helyreigazítási perei 2018-ban

A Fővárosi Törvényszéktől kikért adatok szerint 2018-ban összesen 109 sajtó-helyreigazítási pert vesztett a 888, a közmédia, a Lokál, a Magyar Idők, az Origo, a Pesti Srácok, a Ripost és a TV2.

Add az adód egy százalékát az Átlátszónak!

További részletek: atlatszo.hu/azenadombol

Tavaly az országgyűlési választás előtt és miatt minden korábbinál nagyobb fokozatra kapcsolt a kormánypropaganda a közmédiában és az állami hirdetésekkel kitömött lakájmédiában is. Szinte nem volt olyan nap, amikor két sorosos-migránsos hír között ne jelent volna meg egy lejárató anyag valamelyik ellenzéki politikusról, amit aztán a Fidesz-barát médiabirodalom minden tagja átvett.

Ezek a lejárató “cikkek” többször nyilvánvaló hülyeségeket tartalmaztak, máskor konkrét hazugságokat. Az érintett ellenzékiek jelezték is, hogy jogi lépéseket tesznek emiatt, és később közülük többen is beszámoltak róla a Facebook-oldalukon, hogy megnyerték a helyreigazítási per(eke)t.

Kíváncsiak voltunk a pontos számokra, ezért közadatigénylésben kértük ki a Fővárosi Törvényszéktől, hogy 2018-ban a 888, a közmédia, a Lokál, a Magyar Idők, az Origo, a Pesti Srácok, a Ripost és a TV2 ellen hány darab sajtó-helyreigazítási kereset érkezett, és hány ilyen pert vesztettek el részben vagy egészben ezek a szerkesztőségek.

A Fővárosi Törvényszéktől kapott adatok szerint 2018-ban összesen 109 alkalommal marasztalta el a bíróság ezt a nyolc szerkesztőséget.

Összehasonlításképpen kikértük a kormánypárti politikusok által folyamatosan támadott, és “sorosista, ellenzéki, balliberális, hazug” jelzőkkel illetett néhány szerkesztőség 2018-as helyreigazítási statisztikáit is.

A bíróságtól kapott adatok szerint a 444, az Index, a (választás után bezárt) Magyar Nemzet, az RTL Klub és az Átlátszó összesen 14 helyreigazítási pert vesztett el tavaly részben vagy egészben.

Az atlatszo.hu három, részlegesen elveszített helyreigazítási pere közül kettő még nem fejeződött be jogerősen. Közös ezekben a perekben, hogy a helyreigazítani kért, sok pontból álló kérelmeknek csak kis részben, tipikusan nem a cikkek érdemi állításaival kapcsolatban adott helyt a bíróság.

Orbán Viktor miniszterelnök tavaly tanulta el Donald Trump amerikai elnöktől, hogy a nem-kormányszócső médiatermékekre rámondja, hogy “fake news”. A Fővárosi Törvényszéktől kapott adatok szerint azonban a közpénzekkel kitömött lakájmédia majdnem nyolcszor annyi helyreigazítási pert vesztett 2018-ban, mint a kormány által támadott szerkesztőségek.

Elvesztett helyreigazítási perek száma 2018-ban:
– kormánysajtó 109
– független sajtó 14

Különösen érdekes ez most, amikor a Fidesz belső köreiben sincs egyetértés abban, hogy a lakájmédia milyen minőségű munkát végez.

2018. november végén az összes kormányközeli sajtóterméknek a frissen létrehozott Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA) lett a tulajdonosa, és ezzel egy 476 tagból álló, hatalmas kormánybarát médiagömböc alakult meg.

A KESMA kuratóriumi elnöke, Varga István azonban 2019. február elsején egy interjúban nagyon erős kritikát fogalmazott meg a közmédiával és a KESMA irányítása alatt álló kormánysajtóval szemben. Varga azt mondta, hogy “igényes, jó tollú újságírókat, és nem kell megsértődni, nyugodtan mondhatom, inkább a másik oldalon látok”, és hozzátette, ő maga is inkább az Indexet, az Élet és Irodalmat, a Magyar Narancsot és a Népszavát olvassa, mint az Origót. A nyilatkozat híre február 4-én bejárta az országos sajtót, és a következmény borítékolható volt: Varga még aznap lemondott.

Másnap Kocsis Máté, a Fidesz frakcióvezetője igyekezett jobb kedvre deríteni a Varga által leszidott kormánypárti médiamunkásokat. Kocsis levelet írt nekik, amiben azt fejtegette, hogy nyugodjanak meg, igenis igényesebbek és okosabbak, mint “posztkommunista és liberális kollégáik”.

A helyreigazítási perek adatai szerint azonban úgy tűnik, hogy Vargának volt igaza. A kormánysajtó elvesztett pereinek száma önmagában is magas, de ráadásul rettentően romló tendeciát is mutat.

Ugyanis tavaly szintén kikértük az adatokat a Fővárosi Törvényszéktől az előző évre vonatkozóan, és abból a statisztikából kiderült, hogy 2017-ben összesen 53 helyreigazítási pert vesztett a kormányközeli média. 2018-ban ennek bő dupláját, 109-et.

53 helyreigazítási pert vesztett tavaly a kormányközeli média, sokkal többet mint egy évvel korábban

A Fővárosi Törvényszéktől kapott adatok szerint 2017-ben összesen 53 sajtó-helyreigazítási pert vesztett a 888, a közmédia, a Lokál, a Magyar Idők, az Origo, a Pesti Srácok, a Ripost és a TV2.

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nincs kitömve állami hirdetésekkel, és nem akarjuk a Fidesznek ajándékozni nemzetstratégiai érdekből. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom