információszabadság

Rejtélyes hibajelenségek bénították meg hónapokra Tárnok honlapját

Egymásra mutogat a jegyző és az államkincstár, amiért jó ideje alapvető információk nem kerülnek ki Tárnok honlapjára. A polgármesteri hivatal közleményben hibáztatta az államkincstárt a technikai hibáért. Egy helyi civil rákérdezett, és azt a választ kapta az államkincstártól, hogy hónapok óta semmi akadálya az előterjesztések és a jegyzőkönyvek feltöltésének.

Régen minden jobb volt – ajándékozz karácsonyra 2019-es Átlátszó-előfizetést!

Hónapok óta nem kerülnek kik Tárnok honlapjára az önkormányzat működésével összefüggő adatok és dokumentumok. A polgármesteri hivatal közleményében alternatív megoldást ajánlott a helyieknek mindaddig, amíg a Magyar Államkincstár ki nem javítja a hibát.

A csatornázási ügyekben magának hírnevet kivívó Mihályiné Opéczy Mária panasszal fordult az államkincstárhoz, ahol is az illetékes arról tájékoztatta a nyugalmazott mérnököt, hogy a kérdéses időszakban nem tapasztaltak semmilyen meghibásodást, az oldalra probléma nélkül fel lehetett volna tölteni a dokumentumokat.

Október 12-én a polgármesteri hivatal ezt a közleményt jelentette meg a tarnok.hu-n: “A Magyar Államkincstár által üzemeltetett önkormányzati hivatalos honlap némely funkciója átmenetileg elérhetetlen, így a Képviselő-testületi ülések napirendjeit és jegyzőkönyveit nem tudjuk ezen a honlapon megjelentetni. Mindaddig, amíg a Magyar Államkincstár a problémát nem orvosolja, a testületi anyagokat a tarnokhir.hu oldalon közöljük”.

Mihályiné panaszára ezt a választ kapta az államkincstártól: “A Nemzeti Infokommunikációs Zrt. (…) munkatársai több tesztet is végrehajtottak, és részletesen megvizsgálták a panaszt, és megállapították, hogy Tárnok ASP Települési portálja a panaszban említett időszakban és jelenleg is alkalmas az említett információk feltöltésére.”

A vita tétje, hogy ki vagy mi miatt alakult ki a törvénysértő helyzet Tárnok hivatalos honlapján. Az infotörvény és annak melléklete pontosan meghatározza, hogy milyen adatokat miként és hol kell nyilvánosságra hozni, nem a jegyző vagy a polgármester kedvétől függ, hogy milyen adatokat kell kitenni az oldalra

A önkormányzati ülések napirendje, előterjesztései, a jegyzőkönyvek, az önkormányzat által kiírt pályázatok és szerződések mellett még számos adat nyilvánosságra hozatalát írják elő az úgynevezett közzétételi listák. Ezeket az adatokat és dokumentumokat a saját honlapja mellett a kozadat.hu-ra is fel kell tölteni.

Tárnok polgármestere megkeresésünket a jegyzőhöz továbbította, ugyanakkor megjegyezte: “a levelében jelzett informatikai probléma létezett”.

Jenei-Kiss Gergely jegyző lényegében megismételte az október 12-i közleményben foglaltakat azzal a kiegészítéssel, hogy a problémát jelezték “az erre a célra kialakított hibabejelentő felületen, azonban nem kaptunk rá választ”.

A civil aktivista nem hagyja annyiban

A jegyző ezután ígéretet tett arra, hogy a hiba kijavítása után a lehető leggyorsabban kiteszik az oldalra közgyűlési anyagokat, majd sajnálkozását fejezte ki: “Miután – úgy gondolom – minden tőlünk telhetőt megtettünk a nyilvánosság biztosítása és a technikai probléma megoldása érdekében, sajnálatomat fejezem ki, ha ez a rajtunk kívül álló hiba bárkinek a jogát bármilyen módon is sértette volna.”

“A tervezett és előre jelzett […] munkaidőn kívüli rendszerkarbantartások ideje alatt természetesen voltak szolgáltatás-kieséssel járó időszakok, de ezek mellett a tartalmak feltöltésének nem lett volna akadálya” – írta ugyanakkor Mihályiné Opéczy Máriának az államkincstár illetékese.

A nyugalmazott mérnök azt mondta, hogy ezek után a kormányhivatalhoz fordul. Ugyanakkor megkeresi az adatvédelmi hatóságot, hogy vizsgálják ki, miként érvényesülnek az infotörvény rendelkezései a tárnoki polgármesteri hivatalban.

Felszólít, nyilvánosságra az, majd reménykedik

A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság honlapját böngészve gyorsan levonható a következtetés: egyáltalán nem ritka, hogy a polgármesteri hivatalok nem tesznek eleget a közzétételi kötelezettségüknek.

Újszentiván esetében például a bejelentő azt sérelmezte, hogy nem érhetőek el a képviselőtestület működésével összefüggő dokumentumok. A NAIH állásfoglalásában megállapította, a kozadat.hu-ra sem tették ki a kifogásolt iratokat, holott arra is vonatkozik a közzétételi kötelezettség. A község vezetői nem reagáltak a NAIH elnökének megkeresésére.

Tapsonyban nagyjából ugyanez történt: a NAIH felszólítja a jegyzőt, aki nem válaszol. Hejőszalonta jegyzője ugyanakkor válaszra méltatja az adatvédelmi hatóság elnökét. A közzétételek elmaradását bizonyos tulajdonjogi vitákkal magyarázta, majd nem tett semmit annak érdekében, hogy helyreállítsák a törvényes helyzetet.

Ez a pár eset is jól szemlélteti, hogy a polgármesteri hivatalok elég sokat megengednek maguknak, ha az infotörvény be nem tartásáról van szó. A NAIH elnökének egyedül adatvédelmi ügyekben van hatósági jogköre, az infoszabadságot érintő esetekben mindössze felszólíthat, illetve ha a felszólításának nem tesznek eleget, akkor a döntését nyilvánosságra hozza, majd a annak végén a reményét fejezi ki, hogy a nyilvánosságra hozott jelentés alkalmas lesz a jogsérelem orvoslására. Vagyis felszólít, nyilvánosságra hoz, majd reménykedik. Hatékony szankciót a NAIH nem szabhat ki.

Kis Zoltán (Érd)

Megosztás