információszabadság

Fontos döntés: a dunaújvárosi polgármesternek e-mailben is ki kell adnia a vagyonnyilatkozatát

A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) vezetője november elején a vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos gyakorlatának megváltoztatására szólította fel a dunaújvárosi önkormányzatot – értesült az Átlátszó. Eddig a vagyonnyilatkozatokat elektronikus formában nem adták ki, azokat csak személyesen, időpont-egyeztetés után a polgármesteri hivatalban lehetett megtekinteni.



Társadalmi célú hirdetés

Péterfalvi Attila elnök leszögezte, hogy ha az adatigénylő e-mailben kérte a vagyonnyilatkozatát kiadását, akkor azt úgy kell teljesíteni. A dunaújvárosi polgármesteri hivatal szinte azonnal eleget tett a felszólításnak, és elküldte Cserna Gábor polgármester vagyonnyilatkozatát.

Az Átlátszó nyáron tesztelte a megyei jogú városok polgármestereit és hivatalait – látni akartuk, milyen módon és gyorsasággal tesznek eleget a vagyonnyilatkozatok kiadását célzó adatigénylésnek.

Nyolc városvezető január végén azonnal, a város saját honlapján nyilvánosságra hozta a vagyonnyilatkozatát. Tizenegy polgármester elektronikus úton küldte meg a kért adatokat.

Négy polgármester – az említett dunaújvárosi Cserna Gábor, Borkai Zsolt (Győr), Fodor Tamás (Sopron) és Ács Rezső (Szekszárd) – hivatala viszont mindent elkövetett annak érdekében, hogy megnehezítse az adatok megismerését.

A 23-ból 4 megyei jogú város polgármestere kérésre sem adja ki a vagyonnyilatkozatát

23 megyei jogú város és a főváros polgármesterének vagyonnyilatkozatát próbáltuk megismerni, az eredmény minimum vegyes: 8 városvezető, továbbá a budapesti főpolgármester önként és azonnal, további 11 városvezető az erre irányuló adatigénylésre nyilvánosságra hozta a vagyonnyilatkozatát. Négyen azonban megnehezítik vagy lehetetlenné teszik a megismerését, Dunaújvárosban egyenesen a bolondját járatják az adatigénylővel.

Dunaújvárosban két akadályt is állítottak az adatigénylő elé: előbb egy formanyomtatványt töltettek ki, amelyben személyes adatok megadását kérték, majd azt követően közölték, hogy csak személyesen, a hivatalban lehet betekinteni a vagyonnyilatkozati iratokba. Ehhez pedig időpontot kell kérni. Mindezt úgy, hogy bírósági ítéletek és a NAIH több állásfoglalása leszögezi: az e-mailben kért vagyonnyilatkozatokat e-mailben kell elküldeni az igénylőnek.

Fontos újdonság a NAIH mostani állásfoglalásában, hogy a szerint az Önkormányzatnak lehetősége van az adatigénylést olyan formában teljesíteni, hogy annak tartalma csak az adatigénylő számára váljon megismerhetővé.

Kis Zoltán

Megosztás