Bezárás
Médiaháború

1,7 milliárdért reklámozták az Erzsébet-utalványt az ATV-n 2010 és 2016 között

Használt a rendőrségi feljelentés: megküldte az Átlátszónak az állami tulajdonú Erzsébet Utalványforgalmazó Zrt., hogy kiknél és mennyiért hirdetett 2010 és 2016 között. A jogerős bírósági ítélet nyomán kiadott adatok szerint ebben az időszakban az ATV-nél, az ECHO TV-nél, és a Magyar Időknél költötték el a legtöbb reklámpénzt, és további Fidesz-közeli médiavállalkozások is részesedtek a tortából. 

2013 óta próbáljuk kinyomozni, hogy mennyiért reklámozzák az Erzsébet-utalványokat. 2014-ben még elvesztettük az elsőfokon megnyert perünket egy direkt emiatt hozott törvénymódosítás miatt, de azóta előbb az Alkotmánybíróság, majd azt követve a rendes bíróságok gyakorlata is a közpénzekre és a közvagyonra vonatkozó adatok szélesebb nyilvánossága irányába változott.

Így 2017-ben újra nekiveselkedtünk az ügynek, és idén februárban végre jogerősen megnyertük a pert. Az Erzsébet Utalványforgalmazó Zrt. (EUF) azonban a jogerős bírósági ítélet ellenére sem adta ki az adatokat, ezért büntetőfeljelentést tettünk a cég ellen a rendőrségen.

Előzmény:

Feljelentettük az Erzsébet-utalványokat forgalmazó céget, mert a jogerős ítélet ellenére sem adta ki a reklámköltéseit

Láss csodát, néhány nappal később megküldte az EUF a listát arról, hogy 2010 eleje és 2016 vége között mennyi közpénzt költöttek az Erzsébet-utalvány reklámozására.

2011-ben 187,5 millió forintot, 2012-ben 1,1 milliárdot, 2013-ban 1,2 milliárdot, 2014-ben 198,5 milliót, 2015-ben 976 milliót, 2016-ban pedig 2,5 milliárd forintot.

A kimutatás nem teljes, mert több szerződéshez vagy nem írtak összeget, vagy csak havidíjat közöltek, de így is sok minden kiderül. A hiányos összesítés alapján hat év alatt legalább nettó 6,2 milliárd forint ment el a köznyelvben bözsijegynek hívott utalványok hirdetéseire.

  • 1,7 milliárd forintot az ATV,
  • 1,3 milliárdot az ECHO TV,
  • 995 milliót a Magyar Idők,
  • 688 milliót a Habony-média (Modern Media Group Zrt. / MMG),
  • 470 milliót az azóta már megszűnt Helyi Téma,
  • 270 milliót a Magyar Hírlap (Rising Star Kft. és Magyar Hírlap Kiadói Kft.),
  • 210 milliót a Pesti Srácokhoz köthető SA Day Kft. (tulajdonosa az a Hajdú Angéla, aki az egyik EUF-os megrendelés idején a Pesti Srácokat kiadó Insider Media Kft. ügyvezetője volt),
  • 200 milliót a Demokrata (Artamondo Kft.),
  • 100 milliót a Pesti Srácok (Gerilla Press Kft. és Insider Media Kft.) kapott.

A fentebb felsorolt 9 céghez került a táblázatban egyértelműen beazonosítható 6,2 milliárd forintból 5,9 milliárd, a többi 300 millió forint kisebb-nagyobb részletekben oszlott meg mások között. 2015-ben például öt szakszervezet is kapott 16-16 millió forintot utalványreklámért.

Az alábbi cégeknek fizetett összegeket nem tudtuk összeszámolni, ugyanis az EUF csak havidíjat írt melléjük a listán:

  • Ferenci Kiadó Kft. (Helyi Hírek)
    Ez volt az a lap, ami április végén azt írta az Együtt XVI. kerületi jelöltjéről, Vajda Zoltánról, hogy három lánya van, tehát nem tudott teljesíteni az ágyban.
  • Képmás 2002 Kft. (Képmás magazin)
  • Bakony-Balaton Média Szolgáltató Kft. (vehir.hu)

Az Erzsébet Utalványforgalmazó Zrt.-től kapott lista megtekinthető PDF-ben itt, az Átlátszó által táblázatba átkonvertálva pedig itt böngészhető.

Érdekesség, hogy egy másik megnyert közadatper eredményeképpen a héten a Magyar Narancs is kapott az EUF-tól a reklámköltésekre vonatkozó adatokat, de azok úgy tűnik, hogy különböznek azoktól, amit mi kaptunk.

Erdélyi Katalin

 

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nonprofit szervezet, nem fogadunk el pénzt politikai pártoktól vagy az államtól. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom