Egyéb

Jótékonyság és buli a Debreceni Egyetemen: mennyibe került tavaly a YouDay?

 

A Debreceni Egyetem nagyszabású rendezvénye immár két éve nagyon népszerű az egyetem polgárai körében. De ha jobban megnézzük, elég nagy árat fizetünk egy jó buliért.

Tavaly szeptemberben második alkalommal került megrendezésre a Nagyerdei Stadionban a „YouDay – Az Egyetem napja, a Te napod” nevű rendezvény, a Debreceni Egyetem tanévindító show-ja. A nagyszabású eseményt a világ nyugati felén található egyetemekhez hasonlóan közösségépítési céllal indították el 2016-ban – mondta megkeresésemre dr. Rőfi Mónika, a Debreceni Egyetem Rendezvénykoordinációs és Alumni Központjának vezetője.

„Az egyetemnek alapító okirat és törvény szerinti is feladata a hallgatók beilleszkedésének segítése, a közösségi, kulturális élet fejlesztése, egy 40 ezer fős intézménynél ezt nagyobb rendezvényeken tudjuk megvalósítani.”

A buli jól sikerült, az egyetem hallgatói és dolgozói is örömmel fogadták a jelképes összegű jegyeket, és a Nagyerdei Stadion mindig ürességtől kongó lelátói is végre megteltek közönséggel.

Természetesen a helyi média kitörő lelkesedéssel fogadta a rendezvényt, hiszen – ahogy a Dehir is megírta – „az országban egyedülállóként” Debrecenben került megrendezésre egyetemi szervezésben ilyen nagyszabású show.

Ez rendben is lenne, de ha kicsit alaposabban megnézzük a rendezvény költségeit, meglepő számokat láthatunk. Egy közérdekű adatigénylés nyomán kaptam egy nem túl részletes összesítést a rendezvény költségeiről – az összesítés alapján

az esemény több mint 60 millióba fájt az egyetemnek.

Ebből a fellépők költségei több mint 15,5 milliót tesznek ki, az összeg a sztárok tiszteletdíjain kívül utazási- és szállásköltségeket, hangszerek szállítási díjait, és a fellépő diákok jelmezkölcsönzését is magába foglalja. A másik fontos tétel a technikai és látványköltségek, ezek összege meghaladja 29,5 millió forintot: ezért a pénzért a színpad-, fény és hangtechnikán kívül tűzijátékot, LED falakat és lézershowt is kaptunk.

A Nagyerdei Stadion is jól keresett a YouDay-jel, az egyetem 6,3 milliót fizetett a helyszín bérléséért, valamint a közüzemi és takarítási költségekre. Ezeken túl 3,2 millió ment el marketingre, további 3,4 millió a munkálatokban közreműködő 154 személy munkadíjára és egyéb szervezési költségekre. Egy ilyen nagyszabású rendezvény esetén nem meglepő módon közel két milliót tettek ki a hatósági díjak, valamint a részvevők biztonságának garantálása.

Belépők és jótékonyság

A rendezvény a résztvevők számát tekintve sikeres volt, mintegy húszezer résztvevő ünnepelte az Egyetem napját. Impresszív szám, bár némi árnyékot vet azért a sikerre a különböző kedvezmények mértéke. A belépőjegy „listaáron”, vagyis az egyetemhez nem kötődő vásárlóknak 3900 forintba került, azonban az első száz regisztráló ötven százalékos kedvezményben részesült, így nekik csupán 1538 Ft-ot kellett fizetni egy jegyért.

Az egyetem dolgozóinak, hallgatóinak és öregdiákjainak pedig a normál jegyár mindössze tíz százalékát, 390 forintot kellett fizetniük a belépőkért. De ezzel még nincs vége a kedvezményeknek: az egyetem hallgatói a saját jegyükön kívül kettő, míg dolgozói és öregdiákjai három fő számára igényelhettek kedvezményes jegyet.

Felmerül a kérdés, hogy ha az egyetem volt és jelenlegi polgárai ennyire nyomott áron vehettek jegyet, akkor hozott-e egyáltalán nyereséget a YouDay? Pontos adatokat ugyan nem kaptam a bevételekről, hogy nyereséggel vagy veszteséggel zárult-e a nap, azonban dr. Rőfi szerint a rendezvény célja nem üzleti haszonszerzés volt, így „a veszteség szó egyáltalán nem értelmezhető”.

A belépőjegyek árából befolyó összeget azért meg tudjuk saccolni: dr. Rőfi arról is beszélt, hogy a belépőjegy-vásárlás célja első sorban a regisztráció volt, az így befolyt nettó 5,2 millió forintot teljes egészében jótékonysági célra fordították: 4 millió forintot közoktatási intézményeknek, 1,2 millió forintot pedig a Gyermekgyógyászati Klinika Alapítványának adományoztak.

Megérte-e?

Összességében tehát a Debreceni Egyetem 60 milliót költött el egy egynapos rendezvényre, melyet saját bevételeiből finanszírozott. A belépőjegyekből számításom szerint mindössze 6,6 millió forint jött be, melyet az áfa befizetése után más közintézményeknek ajánlottak fel. Vagyis ebből az egyetem egy fillérrel sem részesült, de ha részesült is volna, ez a bevétel csak a rendezvény költségének töredékét fedezné.

Így az az intézmény, ahol a dolgozók túlnyomórészt alulfizetettek, és egyes karokon az államilag finanszírozott képzést szinte lehetetlen elérni, nagyságrendileg 60 millió forintot fordított egy PR-rendezvényre.

Persze nyilván jelentősen növeli az egyetem vezetésének népszerűségét, hogy a hallgatók 390 forintért meghallgathatták a Halott pénzt vagy a Tankcsapdát, de okkal feltételezhetjük, hogy ennél jobban örültek volna például némi ösztöndíjemelésnek.

Hegedüs Erika

Megosztás