Juszt László majdnem a Russia Today magyar arca lett

juszt2

 

A magyar adás ötlete Lovas István jobboldali újságírótól származik, mégis a balosként elkönyvelt Juszt László volt tévés riportert választotta ki Moszkva, hogy a Russia Today orosz állami propagandatévé magyar arca legyen. Hogy egyelőre mégsem lett a dologból semmi, állítólag az Átlátszó miatt történt. Juszt ötmillió forintos kártérítést követel tőlünk.

 

 

„Voloshin Mihail elmondja, hogy a Russia Today, moszkvai, többnyelvű TV magyarországi, magyar nyelven sugárzó csatorna beindítását tervezi 2017-18-ban. Olyan magyarországi ismert televíziós személyt keresnek, aki a csatorna arca, állandó műsorvezetője lehet. Voloshin úr személyesen ismeri Juszt Lászlót. A több évtizedes munkáját nagyra tartja, ezért javasolta őt a moszkvai központnak. A javaslatát a moszkvai központ tetszéssel elfogadta. Juszt László a felkérést megtisztelőnek tartja.”

Az idézet egy állítólag 2016 decemberében lezajlott beszélgetés magyar nyelvű emlékeztetőjéből való. A beszélgetés a közvetlenül a Kreml alá rendelt Orosz Befektetési Alap székhelyén folyt Juszt László és Mihail Voloshin, az alap elnöke között a leirat szerint.

Megállapodtak a részletekben is: Juszt – aki „a csatornát ismeri, céljaival egyet ért” – havi kétmillió forintos nettó jövedelemre, telefon- és gépkocsi használatra számíthat a csatornától, amely Voloshin közlése szerint „a moszkvai központ irányítása alatt fog állni”.

Nagy a tolongás a Putyin magyar hangja szerepért: Lovas István orosz- és magyar kormánybarát jobboldali újságíró 2014-ben nyílt levelet írt a Facebookon az orosz elnöknek, hogy jó lenne egy ilyen csatorna.

Blogján Lovas évekkel később – idén tavasszal – arról számolt be: a levél megjelenését követően nem sokkal megkereste a budapesti orosz nagykövetség sajtóattaséja, Irina Zvonova, hogy elmondja, az orosz külügy pozitívan fogadta a javaslatot és „megindulhat a magyar adás előkészítése”.

A tervből mégsem lett semmi egyelőre. A Lovas-blog szerint azért nem, mert az oroszoknak elfogyott a pénzük. Lovas a „korábbi budapesti orosz nagykövetre” hivatkozott, mint aki arról tájékoztatta őt személyesen, hogy nem tudják növelni az RT költségvetését Moszkvában.

Jusztnak más magyarázata van. A Kremlben Átlátszót olvastak, az a gond.

„Sajnálattal kell közölnöm, hogy a korábbi megbeszélésünk arról, hogy Ön a Russia Today magyar csatornájának műsorvezetője legyen, a magyar sajtóban Önről megjelent, az orosz alvilági kapcsolatait megszellőztető információk miatt tárgytalannak kell tekintenünk” – írta Jusztnak magyar nyelven Voloshin.

juszt22

Már az állítólagos felkérés előtt is jelentek meg kínos közlések a volt tévésről. Radnai László azt vallotta a Portik-ügyben, hogy Juszt másfél millió forint értékű karórát fogadott el Portik Tamástól, cserébe az úgymond korrekt sajtóért.

A hírt először közlő hvg.hu nem jelentette meg Juszt (és a hírbe hozott másik újságíró) nevét, a 24.hu később azonban – nyilvános bírósági jegyzőkönyvre hivatkozva – igen, majd utóbb több más sajtóorgánum is.

De nem a Portik-féle óra sztorija, hanem a Clodo-ügy fáj az orosz befektetési alapnak. Ezt onnan tudjuk, hogy Juszt az Orosz Befektetési Alaptól származónak tűnő dokumentumokat a bíróságra csatolta bizonyítékképpen abban a perben, amit az Átlátszó ellen indított.

Juszt azt nehezményezi, hogy lapunk szó szerinti fordításban leközölt egy, a „bombagyárosként” elítélt Dietmar Clodótól származó nyilatkozatot. Clodo a nyilatkozatot Jürgen Roth német írónak adta, a Piszkos Demokrácia című könyvéhez.

Roth az orosz maffia kelet-európai terjeszkedéséről írt könyvet, aminek Magyarországra vonatkozó fejezetét az Átlátszó, szintén fordításban, közölte. Az ominózus nyilatkozat Jusztra is utal azzal kapcsolatban, hogy a magyarországi orosz maffia akkori feje, Szemjon Mogiljevics széles körben osztott kenőpénzeket.

Előzmények

Jürgen Roth: Pintér Sándor titka

Orbán Viktor, a német bombagyáros és az orosz maffiafőnök – változatok egy kompromatra

Juszt szerint az RT-s felkérés visszavonása azt igazolja, hogy a Clodo-féle nyilatkozat miatt kár érte őt. A személyiségi jogi per a Fővárosi Törvényszék előtt zajlik, oda csatolta bizonyítékként Juszt László az Orosz Befektetési Alap nyilatkozatait. Ötmillió forint kártérítést követel az Átlátszótól.

De mi is ez az RT? 

Rácz András, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem docense, a poszt-szovjet térség biztonságpolitikájának kutatója az Átlátszónak adott interjújában közvetlen propagandacélokat szolgáló csatornának nevezte az RT-t. Az amerikai hírszerzés pedig arra a következtetésre jutott, hogy az RT és a Sputnik a 2016-os amerikai elnökválasztási kampány során a választás kimenetelét befolyásoló orosz titkosszolgálati művelet részesei voltak.

A rubel leértékelődése azonban az orosz propagandagépezetet is arra kényszerítette, hogy szorosabbra húzza a nadrágszíjat.

Margarita Szimonyan, a ma már RT néven futó Russia Today és a Szputnyik-médiabirodalom főszerkesztője néhány hónapja úgy nyilatkozott: mivel a rubel értéke az utóbbi időben kétszer is nagyot esett, és ők abban kapják a pénzüket az orosz államtól, ezért egyes külföldi országokban megszorult a csatorna anyagilag, illetve nem tud ott olyan mértékben jelen lenni, mint tervezte.

Ezért késik a francia és a német nyelvű csatorna indítása, illetve a Szputnyiknak bizonyos országokban fel kellett hagynia a működéssel. Az orosz propagandagépezet agresszív terjeszkedése egyelőre tehát megakadni látszik, ám mindeddig úszott a pénzben és folyamatosan bővült a médiabirodalom.

Vlagyimir Putyin orosz elnök 2000-ben adta ki az utasítást, hogy létre kell hozni egy tévécsatornát, amely külföldön terjeszti az orosz álláspontot. A Russia Today végül öt évvel később, 2005-ben indult el.

Ám nem igazán nézte senki egészen 2009-ig, amikor is Oroszország nagysága helyett inkább arról kezdett beszélni az internet világában profin mozgó, egyre kiterjedtebb orgánum, hogy az Egyesült Államok és az Európai Unió hanyatlik és erkölcsi fertőbe sodródik. Ez már bejött egyes nyugati nézőknek is, akik „alternatív” tényekre vágytak.

A médiavállalat sorra nyitotta a különböző nyelvű csatornákat, 2014-ben pedig elindult a Szputnyik-birodalom, amely az interneten és a rádióhullámokon a fiatalokhoz próbál szólni. A Russia Today brandjét átalakították, a neve RT lett – hogy eltűnjön belőle az árulkodó „Oroszország” szó.

Ma már van az orosz mellett arab, spanyol és angol nyelvű műsora, az interneten pedig német és francia nyelven is elérhetőek bizonyos tartalmai. Van külön amerikai és brit kiadás, és dokumentumfilm-csatorna is.

Magyar nyelvű RT indítása a nemzetközi sajtóban nem merült fel – ennek lehetőségét kizárólag Lovas István lebegtette meg 2014-ben. Ez bevallotan az ő egyéni ötlete volt, amelyre a budapesti orosz követség úgy válaszolt, megvizsgálják a csatorna indításának lehetőségét, ám Lovas idén márciusi írásában Szimonyan fent már idézett szavaira hivatkozva azt írta, hogy a magyar adás is a rubel leértékelődése miatt esett kútba.

Mindez ugyanis rengeteg pénzbe kerül, és a Kreml nem bánt szűkmarkúan propagandagépezetével: az első évben a Russia Today költségvetése 30 millió dollár volt. Két évvel később ez már 80 millió dollárt, 2015-ben pedig már 356 millió dollárt (96 milliárd forintot) emésztett fel a médiavállalat.

A 2016-os költségvetés már kevesebbről, 245 millió dollárról szólt, ám később bejelentették: plusz 19 millió dollárt kap a csatorna 2017-18-ban azért, hogy a „különböző nyelvi feladatokat” el tudja látni.

Egy másik cikkben viszont magának az RT-nek az egyik szerzője állítja, hogy a csatorna 2016-ban 336 millió dollárt kapott, és ebben a Szputnyik-birodalom nincs is benne. Utóbbira 120 millió dollárt költött Moszkva tavaly. Az eltérések oka a valutaváltási árfolyamok ingadozása lehet.

Kapcsolódó cikkek

A kormánypárti sajtó és a közmédia is terjeszti a putyinista propagandát Magyarországon

„Oroszország szövetségeseket keres Székelyföldön” – Csibi Barna, a Székely Gárda alapítója

Nemzeti radikális hírportálok: Oroszország magyar hangjai

Éljen a megbonthatatlan magyar-szovjet barátság! Így számolt le Putyin elnök a külföldi ügynökszervezetekkel

Rádi Antónia – Kőműves Anita

 

tetszett_a_cikk3

 

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on Twitter0Share on Tumblr0
  • geisha

    Senki nem sajnálja szegény Lacikát?

    • szmoker (Homo Trollicus)

      Én nagyon sajnálom szegényt hogy ilyen csótány rongy ember.
      Privát véleményem hogy aki a Russia Today-el bármilyen szinten együttműködik az hazaáruló putyinbérenc.

  • Weiss Ottokár

    Nem hittem volna, hogy a Pázmány katolikus egyetemen ilyen korlátolt szellemű emberek taníthatnak, mint az orosz média ügyben nyilatkozó Rác andrás eftás.

    Ez a szerencsétlen libsi ugy látszik nem olvasta Ulfkotte könyvét arról, hogyan is mennek a média dolgok pld Németországban. ( Ujságírók titkoszsolgálati beszervezése, az együttmüködők busás juttatása, stb. )

    Nem is beszélve pld a CNN vaskos hamisitásairól.

    Ezek mind csendben maradnak.

    Az oroszok nem buta emberek, nyilván alaposan körüljárták ezt a Juszt -témát, és rájöttek arra, hogy ez a gusztustalan , nyakig korrupt alak vállalhatatlan.
    Nem véletlenül kopott ki Juszt még a balos médiából is.

    • Andras Racz

      No, akkor ha mar ilyen kedvesen megszolitottal 🙂 :

      1. Amivel te itt probalkozol, az a “whataboutism”-nek nevezett, kozismert, eredetileg szovjet es jelenlegi orosz propaganda-technika. A lenyege, hogy az eredeti temahoz (jelen esetben: RT, Juszt) semennyire sem kapcsolodo temakat felvetve igyekszel elterelni, vagy legalabb szetzilalni a beszelgetest.
      Jelen esetben azzal tamadsz, hogy miert nem beszeltem Ulfkotterol, Nemetorszagrol, CNN-rol. Erre egyebkent egyszeru a valasz: mert nem ez volt a kerdes az eredeti interjuban.
      (Nota bene: logikailag az, hogy esetleg mas propaganda-csatornakat is tudsz mondani, meg nem cafolja, hogy az RT propagandacsatorna.)

      2.Te annyival vagy ugyesebb egyebbkent, mint a teljesen kezdo trollok, hogy a “whataboutism”-ot szemelyeskedessel is kombinalod (“eftars”, “libsi”) – de ram egyik ilyen trukkod sem hat.
      Nem fogsz tudni sem beugratni, sem provokalni.

      Persze probalkozz tovabb nyugodtan, en drukkolok neked. 🙂

      • Weiss Ottokár

        Kedves Pázmányegyetemi eftás,

        1.kezdjük a legfontosabbal, NEM tegeződöm akárkivel.

        2.Nem kell próbálkoznom, nincs szükségem drukkolására!

        3.Magát szánalmas , tipikus önálló gondolatalkotásra nem képes, harmadrendű kurzusalaknak gondolom szövege alapján. Megállapításomhoz sajnálatom adott alkalmat, hogy magaszerű alakok sablonos tanaikkal egyetemen mérgezhetnek.

        4.Ne próbáljon kábítani debattálási technika -rendszerező képességével,
        Argumentum ad hominem vagy argumentum ad populum technikákkal iskoláztak.

        5. Csak úgy tu-quoque alapon, kérem nevezzen meg Ön szerint NEM propaganda hírcsatornát. Kérem erre! ( Ugye nem a BBC vel, meg annak etikai kódexével kezdi…. mert tizezer példát lehet hozni eme libsibálvány intézmény hirhamistó tevékenységére. )

        • Andras Racz

          Si tacuisses… 🙂 🙂

          • Takács Péter

            Ráadásul Ulfkotte kell a hülyéjének. :-))

          • Weiss Ottokár

            Maga hány könyvét olvasta???? Ez nem gyurcsánygyülés, proli!

          • Weiss Ottokár

            ráceftás, nem nevezte meg a nem propagandda tévéjét! A sunyi emberek tipikus válaszával jött elő, amivel egyre több indokot szállít magával kapcsolatos megállapításaim helyességére.

            Maga szánalmas pojáca, nagy karrier áll maga előtt!

          • sanbalah

            Érdekes hogy magázódni neked fáj, de személyeskedni úgy tudsz mint egy agresszív kiamalac. Szása Szása, kevesebb vodkát csettelés közben!

          • Weiss Ottokár

            Csicskaproli, még maga hiányzott ide!

        • Rorschach

          Jól beégtél, ruszkibérenc “eftás”

      • sanbalah

        De gyorsak az orosz trollok. Az is egy ügyes próbálkozás Weiss elvtárs, hogy te elvtársazol. Miközben remélhetőleg nem is vagy magyar, hanem aki rubelben kapja a vodkára valót.