Eljátszott verseny: így lett egyetlen pályázóé a határvédelmi konténerüzlet

A kelebiai bázis -- Fotó: Újvári Sándor / MTI
A kelebiai bázis -- Fotó: Újvári Sándor / MTI

 

Éppen vége lesz a télnek, mire állni fog a négy NATO-színvonalú konténerfalu a magyar határ déli szakaszán. A beruházás az állami közbeszerzések jól ismert dramaturgiája szerint zajlott: a meghívásos tendert novemberre sikerült kiírni, akkor viszont mindössze két munkanapot kapott a három meghívott ajánlattevő. A kiírás feltételei alapján ketten rögtön ki is estek, az egyedüli ajánlattevő így annyit kért, amennyit nem szégyellt.

 

800x500_
Adj SZJA 1%-ot, hogy megtudd, mire megy el az adód 99 százaléka!
18516641-1-42

 

„Jelentős előrelépés az állományról történő gondoskodásban”; „a kor követelményeinek megfelelő színvonalú szállást biztosít a katonák számára” – egymásnak adták a mikrofont az elmúlt napokban a kormányzat illetékesei, hogy méltassák a déli határszakaszon elsőként átadott kelebiai konténerlaktanyát, hivatalos nevén katonai bázist. Az öröm felhőtlen, még a tavasszal további három hasonló tábor épül, ezzel már 600 katona töltheti viszonylag normális körülmények közt a szolgálaton kívüli idejét.

A migrációs nyomással harmadik éve bajlódó kormánynak valamiért csak közvetlenül a nagy hidegek beállta előtt egy hónappal jutott eszébe, hogy a déli határra vezényelt katonákat emberibb körülményekhez jutassa. Forrásaink szerint a szerencsétlenkedésben a kormányzati közönyön kívül szerepet játszott az egyes szervezetek és szervezeti egységek rivalizálása is: a „határvadász”-projekttel komoly pozíciót szerző Készenléti Rendőrség például már egy évvel ezelőtt nekifutott egy hasonló beruházásnak, de az valahol elakadt.

Játékban vannak még a határmenti megyei kapitányságok, és persze a honvédség. Ezt a menetet egyértelműen a katonák nyerték, a 600 főt kiszolgáló konténerlaktanyák megépítése jelentős eredmény, a honvédség megszilárdította a pozícióját a játékban, és a négy katonai bázis további fejlesztések kiindulópontja is lehet. A szuperkomfortos konténerek beszerzése azonban nem tűnik makulátlan történetnek.

Hogyan lesz három ajánlattevőből egy?  

Kicsit másképp alakult az egyik legnagyobb magyarországi konténeres cég alkalmazottainak a november 11-i péntek délutánja, mint ahogy tervezték. Délután fél 3-kor érkezett meg a Honvédelmi Minisztérium Elektronikai, Logisztikai és Vagyonkezelő Zrt. (HM EI) tenderfelhívása: a kiírás 320 darab konténerre szólt, az ajánlat beadási határideje november 15-e kedd, délelőtt 11 óra. A tenderre meghívott cégeknek három és fél napja maradt, hogy összeállítsák a többszáz millió forintos ajánlatot.

Igaz, a kiírást megelőzte egy tárgyalás a HM EI vezetőségével, és a magyar honvédség beszállítói már megszokták, hogy a katonai beszerzések így zajlanak, de ez az ajánlattételi felhívás még a rutinos beszállítóknak is sok volt: másfél munkanapjuk maradt, hogy egyhónapos szállítási határidőre előteremtsenek 80 különböző funkciójú konténert, és három hónapra még 240-et.

Miközben az európai piacon minimum három hónapos határidővel szállítanak a gyártók, a kereskedők, bérbeadással foglalkozó cégek pedig nem tartanak ekkora mennyiséget raktáron. A mutatvány csak a legnagyobb cégeknek sikerülhetett – vagy annak, aki valahogy már korábban is tudomást szerzett a tenderről, és raktáron tartott legalább 100 konténert.

A kiírás négy „határvédelmi bázis” létesítésére szólt, bázisonként 150 katonának elegendő lakó-, és egyéb konténerekkel, táboronként körülbelül 80 darabbal – ez tehát összesen 320 konténer. Alsó hangon is 500 millió forint körüli üzlet, a honvédség egyik legnagyobb beszerzése az utóbbi években.

A három meghívott a magyar konténer-piac legnagyobb szereplői közé tartozik: a Containex Gmbh, az egyik legnagyobb európai gyártó, a Xeless Kft., amelynek meghatározó tulajdonosa a hasonló nevű német világcég, és a Mobilbox Kft., az egyetlen tisztán magyar tulajdonú cég.

Ez így első ránézésre rendes, árleszorító hatású versenyhelyzetnek tűnik – csakhogy az ajánlattételi felhívás fel is számolta a versenyt: bár a szöveg szerint a bírálat egyetlen szempontja az ajánlati ár, az alkalmassági kritériumok egyből kizártak a három szereplőből kettőt, ráadásul a két nemzetközi pályán is jegyzett céget. (A Containex Európában évi 60-70 ezer konténert gyárt, a Xeless-cégek pedig évente több tucat ilyen jellegű projketet valósítanak meg.)

Ha az egyedül versenyben maradt harmadik pályázó résen volt, a tender kiírása alapján öt perc internetes kereséssel megállapíthatta, hogy riválisok nélkül kell ajánlatot tennie, határ a csillagos ég.

Vagy így volt, vagy nem, a Mobilbox Kft mindenesetre nettó 650 millió forintért nyerte el a megbízást: 605 millió a 320 konténer ára, és 45 millió a szállítás-telepítés. Adódik a kérdés, hogy a kiíró vajon egyszerűen csak hibázott a versenyt megszüntető alkalmassági feltételek megszabásával, vagy valaki tudatosan meghekkelte a pályázati kiírást.

A megfelelő ajánlattevő

A Xeless Kft. a pénzügyi-gazdasági alkalmassági minimumkövetelményeken vérzett el: kizáró feltétel volt, hogy a pályázónak az elmúlt 3 üzleti évben nem lehetett negatív az adózás előtti eredménye – márpedig a Xeless 2015-ben mínusz 500 millió forintos eredményt számolt el. A projekt tejesítése szempontjából ennek nyilván semmi jelentősége nem volt, egy multi projektfinanszírozási képességét aligha befolyásolja, ha valamelyik cége egy adott évben veszteséges, de a szabály az szabály, egy versenyzővel kevesebb.

A másik multi, a Containex Gmbh NATO-AQAP minőségi tanúsítvánnyal nem rendelkezik, ezzel szintén kiesett a versenyből, függetlenül attól, hogy hasonló táborok tucatjait építette a világban, és az osztrák hadsereg egyik „udvari szállítója”. Maradt a Mobilbox Kft., a konkurenciához képest kicsi, de magyar cég.

Eddig a pontig feltételezhetjük, hogy a verseny de facto megszüntetése a véletlenek szerencsétlen egybeesése miatt történt – csakhogy az ajánlattevőknek megküldött „műszaki leírás”-ban van egy kitétel, amit nem lehet a véletlennel magyarázni.

A „konténerek műszaki specifikációi” című táblázatos rész a csapadékvíz elvezetésére ezt írja elő: „belső vízelvezetés, sarokoszlopokban elvezetve”. Ezt a műszaki megoldást pedig egyedül a Mobilbox konténereinél alkalmazzák. Bár ez a kitétel a szöveges részben nem szerepel, az egyik pályázó írásbeli kérdésére a kiíró megerősíti, hogy a műszaki feltételek tekintetében a táblázat a mérvadó – vagyis a belső esővíz-elvezetés kötelező elem.

„Atipikus, műszaki szempontból nem szerencsés” – így jellemezte a szakértő a Mobilbox-féle csapadékvíz-elvezetést. Egy konténernek olyannak kell lennie, mint egy autónak: mindegy, hogy melyik részét és milyen irányból éri a csapadék, kívülről teljesen vízzáró kell, hogy legyen. Ezért nem is használ senki ilyen jellegű vízelvezetést, az eső egyszerűen lefolyik a tetőről. A „belső vízelvezetés” ehhez képest csak felesleges kockázati tényező – mondják.

Móró Lajos, a tendert kiíró HM EI vezérigazgatója szerint a verseny nyílt volt, ő maga az előzetes tárgyaláson még azt is felvetette, hogy ha a jelenlévők tudnak szabad konténerkapacitásról, akkor szívesen vár más ajánlatokat is. A tárgyaláson viszont szerinte csak a Mobilbox tudta vállalni, hogy egy hónapos határidőre előállítja az első 80 egységet, a többi pályázó nem adott egyértelmű választ.

A vízelvezetéssel kapcsolatban a pályázók sem szóban, sem írásban nem emeltek kifogást – más kérdés, hogy a kizáró feltételek miatt ennek már nem is lett volna jelentősége.

A tendert és a HM EI sajátos szempontjait ismerők szerint a zrt, ha teheti, magyarországi gyártókat preferál – a Mobilbox pedig magyar gyártóként magyar gyártásúnak mondott termékkel indult a tenderen. Lehet, hogy az állítás igaz, de van néhány ennek ellentmondó körülmény. Az általunk megkérdezett iparági szereplők emlegettek néhány kisebb magyarországi gyártót, de a Mobilbox nem szerepelt ezek között.

„A professzionális konténerkereskedő” – maga a cég is ezzel a jelmondattal definiálja magát, gyártási tevékenységének a cég honlapján sem lelni nyomát: a cégismertető szerint a társaság „új és használt konténerek értékesítésével és kölcsönzésével foglalkozik”, gyártó tevékenységet nem említenek, de a honlapon található fotók közt sem találni egyetlen erre utaló képet sem.

Forrásaink szerint a cég szigetszentmiklósi telephelyén egy kisebb üzemcsarnokban valóban folyik összeszerelés jellegű munka, illetve kisebb javításokat is végeznek, de ezt gyártásnak nevezni erős túlzás.

Megkerestük a Mobilbox ügyvezetőjét, hogy a cégnek van-e saját gyártókapacitása, illetve ha nincs, akkor milyen hazai forrásból teljesíti a vállalásait. Az ügyvezető válasza: „(…) a HMEI Zrt–vel megkötött szerződésünk alapján minden a tenderhez ill. a projekthez köthető információ bizalmasnak minősül és társaságunkat szigorú titoktartási kötelezettség terheli. Így sajnálatos módon kérdéseire ebben az összefüggésben nem válaszolhatunk!

Nyilván katonai titoknak minősül, hogy egy beszállító cég gyárt-e, vagy csak kereskedik, és ha ez utóbbi, akkor magyar vagy külföldi partnerrel. Miután az ügyvezető érdemben nem válaszolt, megnéztük a cég telephelyét, és ott a hagyományos értelemben vett gyártásnak nyomát sem találtuk.

Kapcsolódó cikkek

Listaáron is a legdrágábbat: székház-felújítás a HM ellátócégénél

Magyar fegyverkereskedő elkóborolt afrikai szállítmányát foglalták le egy spanyol kikötőben

Hétezer katonát sem tudunk kiállítani a határra – állítja egy honvédségi szakértő

Kijelölt pályán

A versenyből kiszorult konténeres cégek attól tartanak, hogy a mostani tender determinálja a későbbi hasonló pályázatok sorsát is: ha a HM fejleszteni akarja a mostani bázisokat, vagy máshol akar hasonló konténerlaktanyát, akkor feltehetőleg a már meglevővel kompatibilis konténerre írják ki a következő beszerzéseket. Ez már csak azért is logikus, mert előbb-utóbb feleslegessé válhat a négy határmenti bázis, az itteni konténereket pedig más projektekben, máshol használják fel.

A Mobilbox konténerei viszont egyetlen más szállító típusaival sem kompatibilisek, vagyis a jövőbeli projekteknél már ez lehet a „szabvány”.

Konténerszállások pedig biztosan lesznek: Lázár János miniszter csütörtökön jelentette be, hogy újra kiterjesztik az összes menedékkérőre az idegenrendészeti őrizetet, és a menekülteket konténerszállásokon tartják majd fogva. Több száz embernek kell tehát rövid időn belül konténerszállás, a szállítót nyilván itt is meghívásos eljárással választják majd ki – nehéz lenne megmagyarázni, ha nem a mostani projektben beszerzettekkel kompatibilis eszközöket akarna venni a kiíró.

De más piacok is bővülni fognak: mindenki arra számít, hogy a honvédség költségvetése dinamikusan nőni fog, négy-öt éven belül a jelenleginél 200 milliárddal több forrás lesz beszerzésekre, biztosan lesz másik konténerbeszerzés. Idén vizes-vb-t is rendez az ország, teljesen természetesnek fog hatni, hogy ha a bonyolításhoz szükséges, alkalmi épületként szolgáló konténerekre kiírt tenderen referenciaként legalább 300 darabos állami megrendelést kér majd a kiíró.

Becker András

Előfizetőket keresünk – támogasd a munkánkat havi 1000 forinttal!

Függetlenségünk záloga a közösségi finanszírozás. Részletek itt.

  • TZ

    Az Orbán-kormány szándékosan szítja a feszültséget, kifejezetten ártó célzattal az európai integráció (és általában a globalizáció) tekintetében. Olyan stratégiába kezdett, melynek csakis VESZTESE lehet. Az Orbán-kormány színtiszta politikai terméke, a “kerítésesdi” teljesen értelmetlen cselekedet volt. Amennyiben Magyarország nem állt volna neki agyaskodni és aljas módon lázítani, még a vízumalkura, sőt, a törökök komolyabb bevonására sem lett volna szükség!

    1 millió menekült 530 millió EU-s állampolgárra = kevesebb, mint 19 ezer menekült 10 millió EU-s állampolgárra (tehát hazánkra)!

    Ezt arányos korrigálhatjuk tovább a gazdasági képességek, egyéb szempontok szerint, s Magyarországra nem jutott volna több 5-8 ezer menekültnél minden millióból – miközben valamennyi további tagállam, különösen a németek, svédek terhei is mérséklődtek volna, ezáltal sokkal biztonságosabban és egyszerűbben, egyúttal dinamikusabban kezelve a helyzetet! (Továbbá ezért jogos az az állítás is: az európai terrorcselekmények nagyban Orbán Viktornak is köszönhetőek.)

    Ha igazán felelős kormányfője lett volna Magyarországnak, már rég tárgyalt volna a környező államok vezetőivel a menekültek arányos mértékű befogadásáról. Rengeteg “megaprojekt” (vízszabályozás, Duna-Tisza csatorna, közútfejlesztés, vasútfejlesztés, építőipar, elektronika, megújuló energiaforrások hasznosítása, mezőgazdaság, stb.) – mind igényelnék a dolgos munkáskezeket (a hiányszakmákról nem is beszélve: eü. és szoc. ágazat).
    A legnagyobb gondot nem a menekültek jelentik (ők sokkal inkább segítségünkre lehetnének) – hanem az élhetetlen, eredménytelen, haszontalan és velejéig korrupt gazdaságunk. Valójában az EU nettó élősködőivé váltunk – s rettegünk, a menekültek képében “konkurenseket” kapunk most. Ez itt a gond!

    A menekültek letelepítése történhetne akár a kiemeltebb projektekhez igazodóan létrejövő Earthship Biotecture falvakban, ezáltal téve gyorsan megvalósíthatóvá, de egyúttal megfelelően szakaszolva (nemzetbiztonsági szempontok) a beilleszkedésüket – melynek során a következőkre kellene leginkább koncentrálni: lakhatás, munka, oktatás, integráció.

    Lakhatás:

    http://www.youtube.com/watch?v=Xj5NO32ahB0
    http://www.youtube.com/watch?v=GbqkbLkXW78
    http://www.youtube.com/watch?v=NN9Turp8XWA
    http://www.youtube.com/watch?v=mW9rnE6LzAM
    Anélkül, hogy túlzottan a részletekbe mennék, hadd mutassak be mindenkinek egy szerintem teljesen járható, európai szinten is példaértékű, egyenesen forradalmi javaslatot. A menekültek lakhatásának ilyen formában történő rendezése során rövid idő alatt is mérhetetlen tapasztalatokat szerezhetnénk az általánosabb hazai hasznosítás céljából, melyeket a saját érdekünkben is kamatoztathatnánk.
    Talán egyre többen hallottak már hazánkban is az Earthship Biotecture projektről. Amerikai hippi építészek a ’70-es évektől nekivágtak önfenntartó épületek fejlesztésébe. Tekintsék meg az alábbi filmeket, magukért beszélnek!
    http://www.youtube.com/watch?v=aaZXtCtitqw
    http://www.youtube.com/watch?v=N2so9hyNWxc
    http://www.youtube.com/watch?v=i2F1YSP2f_U
    Önfenntartó épületek, mert:
    – nincsenek számlák;
    – nem igényelnek közművesítést;
    – élelem termesztésére is alkalmasak.
    Vagyis a felépítésüket követően – mely szintén jóval kevesebbe kerül – szinte nincs utólagos költségük. Roppant egyszerűen, hatékonyan, gyorsan (4-5 hét) lehetne rendezni a lakhatási kérdést! A hulladékok újrahasznosításával, ezért még olcsóbban. A “zöld energia avatatlan bajnoka” – Káder János – pedig felszabadultan lelkendezhetne!
    Egy épület (mely már tartós megoldást kínálna egy 5 fős családnak) kerülne kb.: 5 millió forintba – felhasználna kb.: 750 autógumit.
    Számoljunk:
    1 épület ~ 5 millió Ft ~ 5 fő ➜ 750 autógumi
    500 épület ~ 2500 millió Ft ~ 2500 fő ➜ 375 000 autógumi
    20 000 épület ~ 100 milliárd Ft (Orbán eddigi “kötvényesdije”) ~100 000 fő! ➜ 15 millió autógumi
    40 000 épület ~ 200 milliárd Ft (Orbán eddigi “kerítésesdije”) ~ 200 000 fő! ➜ közel 30 millió darab autógumi!
    40 000 épület ~ 200 milliárd Ft (Orbán “várfoglalása”) ~ 200 000 fő! ➜ újabb 30 millió darab autógumi!

    [A fentebb felsorolt tételeket magukban adják össze, sokszorozzák a napi fejlemények szerint – és csodálkozzanak/sajnálkozzanak!]

    Amint a fentebbi példákból is látszik, az Earthship modellek célzott hasznosításával már nem kizárólag a ránk jutó néhány ezer menekült lakhatása lenne véglegesen, kulturáltan, emberségesen megoldható, hanem akár több százezernyi magyaré is! (Lőrinc “kávépénzéből” megszüntethetővé válna hazánkban a nyomor, a kiszolgáltatottság.)

    Munka:

    Rengeteg “megaprojekt” kínálna munkalehetőséget, biztos prosperitást:
    – Duna-Tisza csatorna;
    http://www.origo.hu/itthon/20100902-ujra-elovettek-a-dunatisza-csatorna-tevet.html
    – a dunántúli, ősi csatornarendszer felélesztése;
    http://www.origo.hu/kornyezet/20130528-ontozes-mezogazdasag-arpad-kori-csatornarendszer-halasto-legelo-ret-kozepkor.html
    – a mezőgazdaságunk fejlesztése;
    – megújuló erőforrások kiaknázásának ipara;
    – egészségügy/szoc. ágazat: http://www.origo.hu/nagyvilag/20160222-tizezer-apolo-hianyzik-magyar-egeszsegugybol.html
    – közutak fejlesztése, hazánk építészeti megújulása…

    Oktatás:

    Nem tőlük kell félteni az oktatái rendszerünket, épp nálunk pattog a labda, mert elég erősen köhög az oktatásunk…

    Integráció:

    Az előbbiekre is nagyban támaszkodva, felelős, következetes, határozott, de nyitott szellemiséggel kiválóan kezelhető helyzetet teremtene.
    Ők többségében ugyanolyan munkásemberek voltak otthon, mint mi – csak egy értelmetlen háború elüldözte őket.

    Valójában ez lenne az igazi “keleti nyitás”! Ebből a teljesen egyszerű feladatból kreált hisztériát Orbán Viktor, hogy ezáltal kiszolgáltassa Magyarországot Vlagyimír Putyinnak!

  • Pacific Navigator

    Igen, nagyon egyszerű a menekült kérdés, orbánisztán esetében. A kerítés valójában nem azért került megépítésre, hogy az, a menekülteket visszatartsa, mivel magyar honban egyikőjük sem akart menedéki státuszt kérni. A kerítés azért lett megépítve, mert orbánisztániában nem volt komoly pénzügyi érdekeltége, a menekült hullámban a vezérnek, mint amilyen pénzügyi érdekeltsége lett, a húsos fazék, letelepedési kötvényben! A háttérben Putyinnal megállapodtak abban, hogy az orosz titkosszolgálat rá ereszti Európára a menekülteket még jobban. Hogy minél nagyobb zűrzavar legyen, az Euban. Az orosz titkosszolgálatok, az orosz maffiózó csoportokkal karöltve, nagy mértékben bevásárolták magukat az Eu-ba, a magyar állampolgársági kötvénnyel egyaránt. Lázár sajtósok előtt nyilatkozta, hogy az oroszok állnak a menekült hullám mögött, majd rá egy hét múlva, már ő is, Sorost ostorozta. A színfalak mögé, valóságban a magyar titkosszolgálatok sem, akarnak vagy nem mernek benézni. Vagy ők is nagyon benne vannak a buliba! Ki tudja???

  • Lapaj

    Feljelentés meg lett téve? Nemzetközi bíróságokon is?

  • Tandem

    A Mobilboxnál nincs gyártás, csak összeszerelés. A lapraszerelt “konténereket” kínából hozzák. Szigetszentmiklóson, vagy a helyszínen állítják össze ami praktikus mert így negyede a szállítási költség és 3-5 óra alatt összeszerelhető. Gondolom a Containex sem ausztriában gyártatja a lakó konténereket az osztrák munkabérek miatt. A Mobilbox a 0-ról indulva nőtte ki magát Magyarországon.

  • Tarpi

    Jó ötlet a konténeres elhelyezés. Tömegével fognak leszerelni a katonák.