Megválik a VS.hu a Rogán szavába vágó újságírótól

vshu

Közös megegyezéssel távozik a VS.hu-tól Keller-Alánt Ákos. Állítólag azért, mert az újságíró múlt csütörtökön Rogán Antal szavába vágott egy sajtótájékoztatón, amit a Magyar Nemzeti Bankban tartottak. A VS.hu és Matolcsy György jegybankelnök közötti kapcsolatról már régóta pletykálnak. Az inkriminált sajtótájékoztató felvételét is közzétesszük.

Keller-Alánt Ákos, a VS.hu online hírportál gazdasági újságírója múlt pénteken szabadságon lett volna, de mégis bement a munkahelyére, mert le kellett adnia egy anyagot. Ezzel a cikkel azért volt késésben, mert az ezt megelőző napon egy sajtótájékoztatóra ment, amit a Magyar Nemzeti Bank épületében tartott Balog Ádám MNB-alelnök és Rogán Antal, a Fidesz parlamenti frakcióvezetője. Pénteken délután az újságírót a földszinti tárgyalóba invitálta Lebhardt Olivér főszerkesztő. Keller-Alánt néhány perccel később aláírta, hogy újságírói munkaviszonya a VS-nél közös megegyezéssel megszűnik.

A tárgyalóban történtekről hallomásból tudomást szerző több forrásunk egybehangzóan állítja: Keller-Alántnak azért kell elmennie az újságtól, mert a csütörtöki sajtótájékoztatón – a lapvezetés szerint szakmaiatlanul – Rogán Antal szavába vágott.

Így készült

A cikk írása során a VS több volt vagy jelenlegi munkatársával beszéltünk. Mindegyikük azt kérte, hogy a téma érzékenységére való tekintettel tartsuk titokban a nevüket. Azokat az állításokat, amiket két egymástól független forrás is megerősített, az idevágó szakmai szabályok alapján tényként kezeltük. A cikkben szereplő, forrásainktól vett idézetek mindegyike szó szerint elhangzott valamelyik beszélgetőpartnerünk szájából.

Forrásaink szerint a kritikus tárgyalásra négyen ültek le az újságíróval. A VS-nél tavaly nyáron lezajlott elbocsátási hullám is javarészt ennek a csapatnak a vezényletével zajlott:

  • Lebhardt Olivér főszerkesztő
  • Száraz István ügyvezető-résztulajdonos
  • Szilágyi Dániel lapmenedzser
  • és a VS jogi képviselője.

Világossá tették: az újságíró “viselkedése veszélyezteti a VS.hu érdekeit” és nem engedhetik meg, hogy Keller-Alántot “ne lehessen elküldeni egy sajtótájékoztatóra”, a munkaviszonya ezért mindenképpen meg fog szűnni. Ezután született a közös megegyezés az újságíró távozásáról.

Mi történt a sajtótájékoztatón?

Keller-Alánt és Rogán csütörtöki szópárbajáról az ATV-nél elérhető anyagot megismertük és most közzé is tesszük. A videón nem igazán hallani, hogy pontosan mit mond az újságíró – ez már csak azért is érdekes, mert úgy tudjuk, a VS vezetése szintén ez alapján a felvétel alapján állapította meg, hogy az újságíró nem megfelelően viselkedett.

A kamera nem vette végig a sajtótájékoztatót, de a felvétel és egy, a sajtótájékoztatón résztvevő televíziós újságíró segítségével megkíséreltük rekonstruálni az eseményeket és az elhangzottakat:

  • Rogán és Balogh megtartották a sajtótájékoztatót
  • először a sajtótájékoztató témájához kapcsolódó kérdéseket lehetett feltenni
  • Keller-Alánt ekkor feltette a nem a témába vágó kérdését, amiért akkor Rogán rendre is utasította (a videón 0:19-nél)
  • egyébként a hamis euróbankjegyekkel lebukott egykori fideszes Veress Áron ügyében kérdezett volna
  • később, már a megfelelő időben feltehette a kérdést, amit így kezdett: “remélem, sikerült végiggondolni a választ”
  • de Rogán a szavába vágva közölte, “előtte világossá tettem a szabályokat”
  • ezután az újságíró újra nekifutott a kérdésnek (a videón 1:19-től):

VS:… Veress Áron tavaly decemberben Zalaegerszegen fideszes rendezvényen Gulyás Gábor [helyesen Gulyás Gergely, aki nemrég egy fideszes rendezvényen Veressel közösen szerepelt – a szerk.]

Rogán: Szerintem a lényeget értettem…

VS …együtt vett részt…

Rogán: …csak azért, hogy a többieknek is maradjon ideje, azt tudom mondani önnek, hogy  tanulmányozza a Fidesz honlapját, az én kérésemre is többek között oda kitettek minden olyan…

VS: A Fidesz honlapja szerint is tagja volt még tegnap délután…

Rogán: Most én is befejezhetem, vagy nem?

VS: Hát akkor figyelmeztetném, hogy tegnap a Fidesz közleményének kiadása után…

Rogán: Na, na, befejezhetem, vagy nem?

[Csend]

Rogán: Ha befejezhetem, akkor befejezem. Azt szerettem volna elmondani önnek, hogy külön megkértem a Kubatov Gábor pártigazgató urat, hogy egyébként a Fidesz honlapjára tegyék ki azokat a dokumentumokat, amelyekből kiderül, hogy 2012 májusában a szóban forgó urat egyébként a Fideszből kizárták, ebből az következik, hogy minden ezután tett nyilatkozatát nem a Fidesz nevében tette, hanem gyakorlatilag a Fidesz nevével visszaélt, pont.

“Az, hogy pikírt volt, egy dolog. De a munkáját végezte, nem volt tiszteletlen” – kommentálta kérdésünkre Keller-Alánt stílusát az az újságíró, aki szintén ott volt a sajtótájékoztatón. A felvételen egyébként az is hallatszik, hogy más is kérdezte Rogánt ugyanabban a témában.

“Úgy viselkedett, mint egy újságíró” – mondta egy másik forrásunk, akinek megmutattuk az ATV felvételét – “Az Ákos megkérdezte, amit meg kell kérdeznie”.

Hol van elásva?

Pénteken Lebhardt főszerkesztőt valaki felhívta telefonon, és ettől az illetőtől szerzett tudomást a lapvezetés Keller-Alánt és Rogán összeütközéséről. Ebből a szempontból speciális jelentősége lehet annak, hogy a sajtótájékoztatót a Magyar Nemzeti Bankban tartották. A Cink ugyanis arról írt 2013-ban, hogy a VS-t kiadó vállalat egyik résztulajdonosa mögött Szemerey Tamás milliárdos, Matolcsy György unokatestvére állhat.

A VS kiadója a New Wave Production Kft. Ennek a cégnek két tulajdonosa van:egy Bawaco Invest s.r.o. nevű Csehországban bejegyzett vállalkozás és Száraz István – utóbbi a Drycom Informatikai Tanácsadó Kft. nevű cégén keresztül.

A névleges tulajdonosok közül Száraz István az, aki látványosan jelen van a VS életében, vele gyakran össze lehet futni az épületben, ami a VS mellett a szintén Száraz érdekeltségének számító WeLoveBudapest és WeLoveBalaton szerkesztőségének is helyt ad.

A cseh tulajdonos azonban szinte láthatatlan. Róluk ezt írta a Cink: “Szemerey Tamás úgy került a képbe, hogy a cseh Bawaco egyik tulajonosa egy Ján Nagy nevű szlovákiai magyar üzletember, aki több szlovákiai és cseh cégben üzlettársa, illetve alkalmazottja” Szemereynek és rokonainak.

Középen áll, de másképp

A mostani történet egyébként nem az első eset, amikor politikai indíttatású, tulajdonosi nyomásgyakorlás kerül szóba a VS kapcsán. A 2013. novemberében indult portál alapító főszerkesztője, Kerényi György tavaly júliusban távozott a pozíciójáról, az ő helyére került – akkor még csak megbízott főszerkesztőként – Lebhardt. A hvg.hu akkor arról írt, Kerényi távozásának bejelentésekor azt mondta az újságíróknak, hogy ő és a tulajdonos másképp gondolkodnak a lap „középen állásáról”.

Főszerkesztők

Tavaly nyáron váltotta a VS élén Kerényi György alapító főszerkesztőt az akkor 31 éves Lebhardt Olivér.

Kerényi 2006 és 2010 között az MR1-Kossuth Rádió főszerkesztője volt, korábban az Amaro Drom roma lapot vezette, illetve a Roma Sajtóközpont alapító belpolitikai vezetője volt. Ő indította Magyarország első cigány rádióját, a Rádió C-t, és dolgozott a Magyar Narancsnak is.

Lebhardt szakmai életrajza kevésbé patinás: a MOHA összegyetemi magazin társalapítója volt, dolgozott a Vasárnapi Híreknél, Németországban a Die Zeitnél és a Kircher&Burkhardt ügynökségnél volt ösztöndíjas.

A főszerkesztőváltással kapcsolatban ellentmondásosak voltak forrásaink benyomásai. Volt, aki azt emelte ki: Lebhardt újságíróként és vezetőként sem elég tapasztalt. Egy másik beszélgetőpartnerünk szerint viszont Lebhardtnak köszönhető a mostanában heti néhány százezer körüli egyedi látogatót vonzó VS látogatottságának felfuttatása. Az adatbázis-újságírásban és digitális storytellingben is járatos Lebhardt nevéhez fűződnek a VS a The New York Times vizuális stílust teremtő cikkéről csak “Snow Fall”-oknak becézett multimédiás, minimalista, reszponzív dizájnnal operáló anyagai is.

A tavaly a VS első évét feldolgozó riportot közlő Kreatívnak pedig akkor “a tulajdonosi háttérre vonatkozó feltételezést sem Száraz István, sem Kerényi György, a VS.hu leköszönő főszerkesztője nem erősítette meg – igaz, nem is cáfolták.” Egy hónappal azelőtt viszont “mindketten határozottan állították, hogy a Bawaco csak pénzügyi befektetőként érdekelt a VS.hu-ban, tartalmi téren nem szóltak és nem is szólnak bele az oldal működésébe.”

Szerkesztőségi pletykák szerint azonban Szemerey egyszer személyesen is bement a szerkesztőségbe, hogy Kerényivel tárgyaljon valamiről; a korábbi főszerkesztő távozását pedig folyamatos tartalmi kérések előzték meg. A szóbeszéd úgy tartja, először csak annyi volt az óhaj, hogy a 2014-es országgyűlési választásokat felvezető kampány idején “direktbe’ ne ekézzék a kormányt”, de a megkeresések a Fidesz választási győzelme után sem szűntek meg.

Több beszélgetőpartnerünk is felhívta a figyelmünket a VS tavaly augusztusi exkluzív Matolcsy-interjújára. A szóban forgó – a 444 által már akkor furcsának tartott – interjú szerzői név nélkül jelent meg a VS-en, és egy különös disclaimer vezeti fel. Eszerint “emailben tettük fel a kérdéseket, és kaptuk a válaszokat, visszakérdezésre nem volt idő és mód”.

A szerkesztőségben egyébként adottságként kezelik a VS speciális helyzetét, viszont ennek megítélésről beszélgetőpartnereink véleménye eltért, így volt,

  • aki szerint “ahol lehet, elég kritikusak vagyunk a kormánnyal”,
  • akinek ott van a fejében, hogy őt is “picsán rúgják”,
  • aki szerint azt a legnehezebb felmérni, hogy tulajdonképpen mit is szabad vagy nem szabad megírni,
  • és aki szerint ebben nincsen “semmi kemény”, ennyi politikai nyomás a magyar sajtó kilencven százalékánál van.

A főszerkesztő válaszol

Lebhardt Olivér főszerkesztőt telefonon értük el, ő annyit mondott, hogy a közös megegyezés alapján nemsokára távozó Keller-Alánt egyelőre még a VS alkalmazottja, a közös megegyezés tartalma pedig “bizalmas információ és mindkét félt titoktartással tartozik”. Készülő cikkünk kapcsán arra is felhívta a figyelmünket, hogy “a rossz hírnév keltése és a valótlanságok állítása jogi következménnyel jár”.

Keller-Alánt távozásának Lebhardt szerint semmi köze nincs a sajtótájékoztatóhoz, hanem “hosszan tartó munkaügy, magatartás témakörben” az oka.

Több forrásunk is állította: Keller Alánt múlt hét csütörtökön, még az ügy kipattanása előtt fizetésemelést kapott.

Hosszan tartó munkaügy

Több forrásunk is említette, hogy Keller-Alántnak korábban Szanyi Tibor szocialista európai parlamenti képviselővel volt élesebb hangú vitája, arról azonban nincsen tudomásunk, hogy a munkáltatója ezért bármilyen hivatalos figyelmeztetésben részesítette volna.

Keller-Alánt Ákost is kerestük telefonon, de ő nem kívánt nyilatkozni.

Sarkadi Nagy Márton

Fotó: innen.

Független ember vagy?

Ha lesz 4 ezer független támogatója az Átlátszónak, akkor nincs az a lázárjános, aki el tudna minket hallgattatni. Legyél egy a 4 ezerből, és változtasd meg Magyarországot! Tudnivalók itt.

Támogatás SZJA 1% felajánlásával #Azénadómból

Ha 1%-od az Átlátszó céljaira kívánod felajánlani, személyi jövedelemadó bevallásodban az Asimov Alapítvány adószámát tüntesd fel, ami a következő: 18265541-1-42 Letölthető nyilatkozat itt.