
A fideszes jelölteket segítheti az úgynevezett településvédelmi törvény
Térképen mutatjuk, miért kedvezne a Fidesznek, ha bevezetnék az ingatlanvásárlást korlátozó törvényt a kistelepüléseken.
A szélsőjobboldali román elnökjelölt fizetett hirdetéseként terjeszti Orbán Viktor tihanyi beszédét, ahol a miniszterelnök arról beszélt, egyetért George Simionnal. A Facebook hirdetési adatbázisából kiderül, hogy kifejezetten a magyarlakta megyékre célozzák az Orbán-beszédből készült kampányvideót.
„Köszönöm @Viktor Orban. Románia és Magyarország együtt a globalisták ellen, akik most uralkodnak” – olvasható románul Georg Simion, a Románok Egyesüléséért Szövetség (Alianța pentru Unirea Românilor, AUR) elnökjelöltjének üzenete a Facebookon és az Instagramon terjesztett videóhoz mellékelve, amin Orbán Viktor május 9-i, Tihanyban elmondott beszédének egy részlete látható. A videót fizetett hirdetésben népszerűsítik, és mostanra mintegy 350 ezren látták, a legnagyobb részük a magyarlakta megyékben, Hargitában, Marosban, Szatmárban és Kovásznában.
Orbán nagy vihart kavart beszédében igen békülékeny hangnemben beszélt a magyarellenes akciókkal, például az úzvölgyi magyar temető meggyalázásával ismertté vált Simionról. Ahogy a videón is hallható, Orbán azt mondta,
„Tegnap a román elnökjelöltek vitájában megszólították Magyarországot a kereszténység kapcsán. Az egyik jelölt, Simion úr ezt mondta, idézem: »Most a nemzetek Európájának, a keresztény Európának van itt az ideje, amelyben harcolni fogunk a jogunkért, hogy európai polgárok legyünk.« Ezt nem Magyarországon mondták, hanem a szomszédos Romániában. Teljesen egyetértünk. Történelmi sorsközösségben élünk a románokkal. Nem szólunk bele a most folyó román elnökválasztási küzdelembe, de annyit üzenünk innen, a Kárpát-medence közepéről, e szimbolikus helyről, hogy biztosítjuk Románia népét és jövendő elnökét, hogy mi az összefogás és az együttműködés talaján állunk, ezért semmilyen elszigetelést, politikai retorziót nem fogunk támogatni Romániával és annak vezetőivel szemben.”
Simion az elnökválasztás első fordulójában az első helyen végzett, a második fordulóban ő és Nicușor Dan, a jobbközép Mentsétek Meg Romániát Szövetség (Uiunea Salvați România, USR) jelöltje mérkőzik meg. A legnagyobb romániai magyar párt, az RMDSZ – a Fidesz régi szövetségese – kezdettől fogva Simion ellen kampányolt, és most is Dant támogatja.
„George Simion nem szuverenista. Ő illuzionista. Ő nem keresztény, ő sarlatán. George Simion minden idegében, minden porcikájában azt az elvet képviseli, hogy Romániában a magyaroknak nincs helye” – mondta videóüzenetében Kelemen Hunor, az RMDSZ elnöke.
Orbán beszéde után a magyar kormánypárt magyarázkodásra kényszerült, azóta Szijjártó Péter és Kövér László is megszólaltak az ügyben, de ők is óvatosan fogalmaztak. Bár jelezték, hogy egyetértenek az RMDSZ álláspontjával, az elnökválasztást romániai belügynek tartják, így abba nem avatkoznak bele, és nyitottak az együttműködésre Simionnal annak megválasztása esetén.
Simion láthatóan megpróbálja feledtetni magyarellenes megnyilvánulásait, és arra hajt, hogy megnyerje az erdélyi magyar szavazókat is, vagy legalábbis otthon tartsa őket a vasárnapi választáson – ennek egyik eszköze lett Orbán tihanyi beszéde.
A Meta hirdetéstárából kiderül, hogy a beszédből készült kampányvideót 97 százalékban négy romániai megyéből nyitották meg: Hargitából (33%), Marosból (2%), Szatmárból (23%) és Kovásznából (18%). Ez az a négy megye, ahol a legnagyobb arányban élnek magyarok Romániában.
Az átláthatósági adatokból kiderül, hogy a fizetett hirdetést kifejezetten a magyarlakta régiókra célozták.
Ha valaki hirdetést ad fel a Facebookon és/vagy az Instagramon, kiválaszthatja, melyik országok és országrészek legyen a hirdetés célpontjai. A hirdetés így csak olyan felhasználóknál jelenik meg, akik a megadott területhez tartozó IP-címmel jelentkeznek be. Így hirdetik a magyarok lakta megyékben Simion videóját is.
Simion Orbános hirdetésének adatai a Meta Hirdetéstárban: az adatbázisban szerepel, melyik régiókra célozták a reklámot, a listán a négy legnagyobb magyar lakosságú megye látható.
Simionhoz azóta több párttársa csatlakozott. A Hirdetéstárban négy további hirdetést találni, amiket más AUR-os képviselők tettek közzé, és a párt finanszírozta őket. Ezeken Simion beszél arról, hogy több dologban egyetért Orbán Viktorral. Marius Lulea, a párt alelnöke azzal a szöveggel hirdette a videót, hogy
„George Simion minden romániai és külföldi román elnöke lesz, etnikai és vallási hovatartozásra való tekintet nélkül. Egy olyan vezető, akit támogat és tisztel többek között Orbán Viktor is.”
Az említett posztokat románul tették közzé – bár udvarol a magyar szavazóknak, magyar nyelvű üzenetek mégsem férnének bele a nacionalista AUR-nál, hiszen a programjukban is az erdélyi magyarok „román állampolgári státuszukból eredő kötelességeként” jelölik meg a román nyelvtudást. Igaz, ez a közösségi médiában kevésbé jelent gondot, hiszen a Facebookot sokan úgy használják, hogy automatikusan lefordítsa az idegennyelvű posztokat.
Az AUR-hirdetések adatai szintén arra utalnak, hogy azokat a magyarlakta megyékre célozták: a négy hirdetést a legtöbben Hargitában látták, majd következett Maros és Kovászna. Bihar, Szilágy és Kolozs megyében szintén terjesztették a hirdetéseket, ezekben a megyékben 15-22 százalék közötti a magyarok aránya.
A magyar szavazókra célzott hirdetésekre mintegy 530 ezer forintnak megfelelő összeget költött eddig az AUR, de mivel ezek aktív hirdetések, a végösszeg ennél több lesz. Összességében az RMDSZ még többet költ székelyföldi hirdetésekre, mint az AUR – az elmúlt héten a kisebb kampányaikra összesen mintegy 930 ezer forintnak megfelelő összeget hirdettek el – de a különbség meglepően kicsi, tekintve, hogy az RMDSZ bázisa csak az erdélyi magyarság, míg az AUR egy nacionalista pártként próbálja most eladni magát a magyar kisebbségnek.
A Meta adatbázisa szerint az AUR öt kampányvideóját mintegy 825 ezren látták eddig, nagy részük a magyarlakta megyékben.
A romániai elnökválasztás első fordulójában a magyarlakta megyékben jóval az országos átlag alatt volt a részvétel, különösen a magyar többségű Kovásznában. A magyarlakta megyékben a szociáldemokrata-liberális kormánykoalíció jelöltje, Crin Antonescu kapta a legtöbb szavazatot, akit az első fordulóban az RMDSZ is támogatott. Ő azonban nem jutott be a második fordulóba, mivel országszerte kevesebb voksot szerzett, mint Dan.
Az alacsony részvétel miatt egy szoros második fordulóban Dannak a magyar szavazók között lehetnek tartalékai, a második forduló eredménye akár rajtuk is múlhat, így nem meglepő, hogy Simion célzottan kampányol a magyarlakta megyékben.
A Meta hirdetéstára szerint nemcsak Simion hirdet célzottan a romániai magyaroknak: ellenfele, Nicușor Dan május 12-én kezdett hirdetni egy videót, amiben Kelemen Hunor biztat Dan támogatására. A hirdetést szintén a magyarlakta régiókra célozták az alábbi magyar nyelvű üzenettel: „Szavazz Nicușor Danra! Magyarellenességre sok magyar szavazat a válasz. #STOPSimion”
Dan videóját jóval nagyobb összegért hirdetik, mint Simionék egy-egy posztját, mintegy 400 ezer forintnak megfelelő összegből. Ennek ellenére eddig jóval kevesebben látták (mintegy 150 ezren), mint Simion Orbán-videóját.
Tavaly írtunk arról, hogy a TikTok-on Európa-szerte feltűnően magas elérést generáltak a szélsőjobboldali pártok kampányvideói az EP-választások előtt. Ez nem feltétlenül a politikusok népszerűségét tükrözi, a kínai hátterű oldal algoritmikus manipulációja is közrejátszhatott.
A Facebook a TikToknál valamivel átláthatóbban működik, és nagyobb szabadságot ad a felhasználóknak, de a titkos algoritmusok itt is nagyban befolyásolják, hogy hány emberhez jutnak el egyes tartalmak. Mark Zuckerberg Donald Trump megválasztása óta látványosan udvarol az amerikai és nemzetközi szélsőjobbnak (csakúgy, mint George Simion), így nem lenne meglepő egy ilyen politikai színezetű súlyozás az algoritmusokban.
Intenzíven kampányol Simion ellen az RMDSZ is, kiemelve az AUR-os politikus magyarellenességét.
Kelemen Hunor és a párt több fizetett hirdetést is közzétett a magyarlakta megyékre célozva, ezek azonban egyenként nem jutottak el annyi emberhez, mint a román politikusok, köztük Simion posztjai. A két legnézettebb RMDSZ-es hirdetést (Kelemen Hunor üzenetét az első választási forduló után) mintegy 300 ezren látták, igaz, ezt kisebb büdzséből hirdették, mint Simion videóját.
Zubor Zalán
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásHa az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
1% TÁMOGATÁS
Térképen mutatjuk, miért kedvezne a Fidesznek, ha bevezetnék az ingatlanvásárlást korlátozó törvényt a kistelepüléseken.
Az EB Hungary Invest Kft. 3,8 milliárdos ajánlatát érvénytelennek nyilvánította a kiíró, így a Mészáros-cég 3,9 milliárdos ajánlattal lett befutó.
Az alkotmánybírák közül többen párhuzamos indoklásban bírálták az ügyben korábban született ítéletet, illetve egyikük különvéleményben vitatta az Alkotmánybíróság többségi döntését.
A debreceni BMW-gyárnak akkumulátorokat gyártó Eve Power Hungary Kft. környezethasználati engedélyének kiadását először megpróbálta megtagadni a kormányhivatal, majd nagy nehezen kiadta.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!