Moszkva legdrágább luxuslakóparkjában vannak birtokai az azeri elnöki családnak
Moszkvától tíz kilométerre, a Rubljovo-Uszpenszkij autópálya mellett található a világ egyik legdrágább lakóparkja. A Mayendorf Gardens névre keresztelt lakópark az...
Hivatalosan a Cseh Köztársaság nem szállít fegyvereket Azerbajdzsánnak, ezért nagy médiafigyelmet kapott az azeri hadsereg két évvel ezelőtti promóvideója, amiben cseh gyártmányú Dana-tarackágyúkkal dicsekedtek. Cseh és szlovák oknyomozó újságírók kiderítették, hogy nemzetközi ajánlásokkal és saját országaik törvényeivel is szembemenve, kerülőutakon exportálhattak Azerbajdzsánba harci járműveket szlovák és cseh hadiiipari magánvállalkozások.
A videó megjelenését követően a Czechoslovak Group nevű magáncég fegyvergyártással foglalkozó leányvállalata azonnal közleményt adott ki, mely szerint – az engedélyeikkel összhangban – ők csak Tatra teherautó-karosszériákat adtak el Azerbajdzsánnak. A cseh kormány is tagadta, hogy bármi köze lenne ehhez az exporthoz.
Pedig az investigace.cz riporterei szerint az ügyben illetékes cseh minisztérium az elejétől fogva tudta, hogy az EU, az ENSZ és az EBESZ ajánlása ellenére Azerbajdzsánnak eladott karosszériákból átalakítás után tarackágyúk és rakétakilövők lesznek. A kiszivárgott dokumentumok szerint a karosszériákat már Szlovákiában átalakította harci eszközzé az árut exportáló cseh holding egyik vállalata.
2017 őszén arról folyt a vita az ügy kapcsán, hogy míg a sajtó szerint Azerbajdzsánra vonatkozóan nemzetközi fegyverembargó volt érvényben, a fegyvergyártók szerint ilyen hatályos korlátozás nem volt. Pedig 1992-ben az EBESZ, majd az ENSZ is embargót hirdetett az Azerbajdzsánba történő fegyverszállításokra, az Örményország és Azerbajdzsán közötti, hegyi-karabahi háború miatt. Az ENSZ tíz évvel később visszavonta a korlátozást, ám a nem kötelező érvényű EBESZ-ajánlás a mai napig érvényben van.
Ezért a Cseh Köztársaság hivatalos külpolitikája szerint az ország nem engedélyezi többek között tarackágyúk exportját sem Azerbajdzsánba.
A Czechoslovak Group közleménye szerint a cég “nemcsak az ENSZ és az Európai Unió hivatalos embargóit veszi figyelembe, hanem tiszteletben tartja a nem hivatalos korlátozásokat is, mivel a Cseh Köztársaság és a szövetségesei nem engedélyezik a fegyver-exportot olyan országokba, melyeket embargó nem sújt ugyan, de ahová a hadászati eszközök szállítása biztonsági okokból nem helyénvaló”.
Márpedig épp erre kerülhetett sor az azerbajdzsáni hadsereg cseh Dana-tarackágyúkat és Vampir-rakétakilövőket is felvonultató promóciós videója szerint. 2017 őszén a cseh hatóságok ugyanakkor tagadták, hogy ilyen exportra engedélyt adtak volna. A hivatalos magyarázat szerint a gyártó arra kapott engedélyt, hogy Izraelbe szállítson Tatra-karosszériákat, ahol ezeket egy ottani ügyfelük vette át. A cseh hatóságok azt állították, nekik fogalmuk sem volt arról, hogyan kerülhettek Azerbajdzsánba a tarackágyúk.
Azóta viszont nyilvánosságra kerültek olyan dokumentumok, melyekből az derül ki, hogy a cseh kormányszervek a kezdetektől fogva tisztában voltak azzal, hogy a Tatra-karosszériák harci eszközzé lesznek alakítva, s hogy azok valójában Azerbajdzsánba kerülnek majd.
Az eladásban és az eszközök átalakításában részt vett két olyan cég is – a cseh Real Trade Praha és a szlovák MSM Martin –, melyek már korábban szerettek volna engedélyt szerezni tarackágyúk és rakétakilövők Azerbajdzsánba szállítására. A Czechoslovak Group-hoz tartozó két cég tulajdonosa ugyanakkor tagadta, hogy bármilyen fegyverszállításban érintettek lettek volna.
A Cseh Köztársaságban a fegyverexport-engedélyeket az ország kereskedelmi minisztériuma adja ki a külügyminisztérium előzetes véleményezése alapján. Márpedig a Tatra-karosszériákra 2017. február 13-án a cseh kereskedelmi minisztérium által kiadott engedély egyértelműen az azerbajdzsáni honvédelmi minisztériumot tüntette fel végfelhasználóként.
E dokumentum szerint a Real Trade Praha 54 darab Tatra 815 járművet szállíthatott páncélozott kabinnal és további eszközökkel összesen 482 millió cseh koronáért. A szállítmány leírása az engedélyben a következő volt: “tankok és más páncélozott járművek, köztük fegyverrel felszerelt darabok, valamint alkatrészek és kiegészítők ezekhez”.
Az eszközöket először két izraeli cégnek kellett elküldeni. Ezek a cégek azonban csak bizományosként, nem végfelhasználóként szerepeltek az engedélyben.
Azerbajdzsán bulgáriai nagykövetségéről szivárgott ki az a dokumentum, amit egy Anonymous Bulgaria nevű Twitter-felhasználó osztott meg helyi újságírókkal. Az iratok szerint az azeri nagykövetség alkalmazottai intézték az átrepülési engedélyeket az azeri állami tulajdonban lévő Silk Way Airlines légitársaság repülőgépei számára, melyek diplomáciai védelmet élvezve nagy mennyiségű harci eszközt szállítottak európai országokból – Csehországból és Szlovákiából is – a Közel-Keletre és Afrikába.
A kiszivárgott dokumentumokban az újságírók bizonyítékot találtak arra, hogy a Silk Way Airlines gépei többek között Tatra járműveket is szállítottak, kétszer is, 2017. májusában. Az Ilyushin II-76 típusú repülőre május 10-én a brno-i Tuřany repülőtéren két páncélozott kabinos Tatrát-t is felpakoltak, mindkettő a Czechoslovak Group csoport Real Trade Praha nevű cégétől származott.
A diplomáciai védettséget élvező gépnek délután kettőkor kellett leszállnia Tel Avivban. Egy izraeli cég, az Elbit Systems elszállította a járműveket a gyárába, hogy ott kommunikációs- és irányító-rendszereket szereljen fel rájuk. 12 órával később ugyanaz az Ilyushin repülőgép, ami Brno-ból repült Izraelbe, visszarepült Közép-Európába. Május 11-én reggel 7-kor szállt le Pozsonyban, ahol a szállítmányt a szintén a Czechoslovak Group kezében lévő MSM Martin vette át.
A szlovák gazdasági minisztérium által 2016. októberében kiadott importengedély szerint az MSM Martin 54 Tatra-járművet készült hat hónap alatt bevinni az országba az izraeli Elbit Systems-től, s ugyanennyi jármű exportját tervezte Izraelbe a Real Trade Prague. Az engedély alapján az import célja “karosszéria összeszerelése eladásra szánt termékeken”.
A Tatra járműveket a szlovák fegyvergyárban alakították át Dana M-1 tarackágyúkká és Vampir-rakétakilövőkké. Ezt megerősítette a Jan Kuciak Oknyomozó Központ munkatársainak adatkérésére a szlovák gazdasági minisztérium is.
A fegyverré alakított járművek az alábbi útvonalat járták be: Brno (Csehország) – Tel Aviv (Izrael) –Pozsony (Szlovákia) – Tel Aviv (Izrael) – Baku (Azerbajdzsán).
A szlovák MSM Martin egy névtelenséget kérő alkalmazottja egy cseh oknyomozó tévéműsor kérdésére megerősítette, hogy az egész folyamat úgy indult, hogy a céghez beérkezett egy régi Dana-tarackágyú, amit a csavarjaira szedtek, a karosszériát elküldték a csehországi Šternberk-be a Tatra gyárba, ahol ismét összerakták.
Az is kiderült, hogy az összeszerelés nagyjából 2-3 hétig tartott, majd a kész karosszériákat visszaküldték Szlovákiába. Közben az ágyú “torony” nevű részén is külön dolgoztak, majd ismét összerakták az egészet, és tesztlövésen ki is próbálták az eszközöket. A járművekre szerelt navigációs eszközök, kamerák és kommunikációs rendszerek Izraelből, az Elbit-től érkeztek.
A cseh kereskedelmi minisztérium engedélye kitért arra is, hogy a járművek mely részeit lehet Szlovákiában összerakni, és ezekben a dokumentumokban már nem is “Tatra-járművekként” hivatkoznak az árura, hanem nyíltan “RM-70 és ShKH vz. 77 tüzérségi rendszerekről”, vagyis Vampir-rakétakilövőkről és Dana-tarackágyúkról beszélnek. Hasonlóképpen fogalmazott a szlovák védelmi minisztérium is az Investigacze.cz oknyomozóinak adatkérésére küldött válaszban.
Az investigace.cz riporterei megszereztek egy a Real Trade Praha által 2017 márciusában az izraeli cégnek kiállított számlát, mely szerint az Elbit 1 660 000 dollárt fizetett 5 Tatra-ért. Ráadásul az izraeli import-engedélyhez csatolt dokumentumokból az is kiderül, hogy az 5 Tatra az azeri hadseregnél fog kikötni.
Az ügyben érintett, a Czechoslovak Group által tulajdonolt cseh és szlovák cégek azonban továbbra is tagadják, hogy hadiipari felszerelést szállítottak volna Azerbajdzsánba.
A cikk szerzői: Jakub Šimák (investigace.cz), Matej Gašparovič (Ján Kuciak Oknyomozó Központ)
Az eredeti cikket angolul itt lehet elolvasni.
Grafika: Lenka Matoušková. Fordította Horn Gabriella.
Ha már egyszer itt vagy…
Az Átlátszó nonprofit szervezet: cikkeink ingyen is olvashatóak, nincsenek állami hirdetések, és nem politikusok fizetik a számláinkat. Ez teszi lehetővé, hogy szabadon írhassunk a valóságról. Ha fontosnak tartod a független, tényfeltáró újságírás fennmaradását, támogasd a szerkesztőség munkáját egyszeri adománnyal, vagy havi előfizetéssel. Kattints ide a támogatási lehetőségekért!
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásMoszkvától tíz kilométerre, a Rubljovo-Uszpenszkij autópálya mellett található a világ egyik legdrágább lakóparkja. A Mayendorf Gardens névre keresztelt lakópark az...
Furcsa hír jelent meg az azeri állami hírügynökség internetes oldalán a nyár közepén: Magyarország és Azerbajdzsán kölcsönösen kereskedőházat nyit egymás...
Egy olyan teherszállítással foglalkozó légitársaság kötött jövedelmező szerződéseket az amerikai hadsereggel, amelyet a múltban közvetlen szálak fűztek az azeri elnöki...
Az OCCRP és partnerei tavaly ősszel számoltak be arról, hogy Azerbajdzsán brit cégeken keresztül egy feketekasszát működtetett. Egy bonyolult, homályos...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!