közbeszerzés

Turisták helyett neten rendelt áruk érkeznek a sármelléki repülőtérre, emiatt félmilliárddal drágul a felújítása

2,2 milliárd forintról 2,7 milliárdra drágult a sármelléki repülőtér felújítása, amit a kormányközeli West Hungária Bau Kft. végez. A Hévíz-Balaton Airport Kft. tájékoztatása szerint a szerződésmódosításra azért volt szükség, mert a korábbi, maximum 80 tonnás repülőgépekkel szemben egyre több – a Távol-Kelet és Nyugat-Európa között közlekedő – áruszállító gép érkezik a repülőtérre, amelyek nagyobb terhelést jelentenek. Emellett a cég jövőre menetrend szerinti utasszállító járatok indítását is tervezi. Erre már korábban is volt próbálkozás, de a siker egyszer sem volt tartós.

2023 őszén számoltunk be arról, hogy a Magyar Állam és Hévíz Város Önkormányzatának közös tulajdonában álló cég, Hévíz-Balaton Airport Kft. a sármelléki repülőtér fejlesztésére írt ki közbeszerzési eljárást. A felhívás érdekessége az volt, hogy a tervek nem álltak rendelkezésre, annak elkészítése (is) a kivitelezőre hárult. Emiatt a komplex feltételrendszer miatt már a tender kiírásnál megjósoltuk, hogy kevés ajánlat érkezik majd. És igazunk is lett.

Mindössze két kormányközeli cég, a Mészáros Lőrinc-féle ZÁÉV Építőpari Zrt., valamint a Paár Attila érdekeltségébe tartozó West Hungária Bau Kft. (WHB) jelentkezett. Végül utóbbi nyert nettó 2,2 milliárdos ajánlattal. A cég alvállalkozóként bevonta többek között a TEGE ELEKTRONIK Ipari Automatizálási Kft.-t, a Betonút Mester Kft.-t, valamint a STRABAG-MML Magas- és Mérnöki Létesítmény Építő Kft.-t is.

A cégek feladata (volt) a Sármellék és Zalavár külterületén elhelyezkedő, I. osztályba sorolt, nemzetközivé nyilvánított kereskedelmi repülőtér teljes körű fejlesztése. A kivitelezési munkálatokat több ütemben, a repülőtér folyamatos működése mellett kell(ett) folytatniuk. A beruházás többek között érinti/érintette az utasforgalmi terminál tetőszigetelését, a világítás korszerűsítését, irodák kialakítását, fűtés-korszerűsítést, továbbá a gurulóút felújítását, a csapadékvíz-elvezetést, a köz- és térvilágítást, valamint a futópálya felújítását és korszerűsítését is.

A fejlesztés folyamatban van, az ára viszont menet közben 2,2 milliárd forintról 2,7 milliárdra emelkedett.

Az EKR-be feltöltött legfrissebb dokumentumok szerint a szerződést azért módosították, mert a beruházó arra kérte a kivitelezőt, hogy az eredetileg tervezett bitumenes hézagkitöltő anyagok helyett polimeres hézagkitöltő anyagokat használjon a teljes körű javítás során.

A leírás szerint ugyanis fennáll a lehetősége, hogy az előzetesen prognosztizált forgalomnál jelentősen nagyobb járatsűrűséggel kell számolni a repülőtéren. Továbbá „a korábban jellemző, maximum 80 tonnás repülőgépekkel szemben a jelenlegi és várható járművek akár 210 tonna össztömeggel is terhelhetik a pályaszerkezetet, ami többszöröse az eredeti tervezési értékeknek.” Vagyis több és nehezebb repülőgép érkezik a reptérre.

Orosz és német turisták helyett áruszállító gépek a Távol-Keletről

Megkérdeztük a Hévíz-Balaton Airport Kft.-t, hogy miért kell(ett) nagyobb járatsűrűséggel számolni a repülőtéren, honnan jönnek és hova tartanak a gépek, mit szállítanak, és hogy milyen új légitársaságok/cégek jelentek/jelennek meg a reptéren. Azt is megkérdeztük, hogy mi volt eddig jellemző a hévízi reptérre, és mi jellemző most (vagy mi lesz a jövőben).

A társaság válasza szerint „2024. augusztus és szeptember hónapban több légiáru-szállító légitársasággal kötöttek földi kiszolgálási szerződést, melyek alapján szeptember második felétől több cargo-járat érkezett a repülőtérre. 2025-ben is érkeztek megkeresések, melyek közül több járat már realizálódott.

Az érintett légitársaságok nemzetközi áruszállítást végző cégek, amelyek járatokat üzemeltetnek távol-keleti és több nyugat-európai desztináció között.

A járatok elsősorban e-kereskedelmi küldeményeket szállítanak, jellemzően importforgalom keretében, azonban az idei évben megjelent az export szállítás is. A géptípusok jellemzően a szélestörzsű áruszállítók kategóriájába tartoznak, maximális felszállótömegük akár 210 tonna.” Emiatt a futópálya tervezett terhelési értékei megváltoztak, így a műszaki paramétereket és karbantartási eljárásokat módosítani kellett.

Menetrend szerinti járatot indított a wizzair dortmund és sá

Menetrend szerinti járat landol Sármelléken, a Hévíz-Balaton nemzetközi repülőtéren 2022. június 16-án. MTI/Varga György

Benkő Attila ügyvezető igazgató szerint korábban a Hévíz-Balaton Airport forgalma jellemzően szezonális turisztikai charter járatokra korlátozódott, főként német és korábban orosz célállomások és Hévíz-Balaton között. Ezen kívül az üzleti és szabadidős repülés résztvevői vették/veszik igénybe a repülőtér szolgáltatásait. 2024-tól kezdődően azonban a repülőtér profilja fokozatosan kibővül az áruszállítási tevékenységgel is.

„A repülőtér 2026 évben menetrend szerinti utasszállító járatok indítását is tervezi több európai nagyváros irányába.

A fejlesztések célja, hogy a repülőtér regionális logisztikai és turisztikai központként működjön, a térség gazdasági és idegenforgalmi kapcsolatait erősítve” – írta Benkő.

Erre már korábban is voltak egyébként próbálkozások: 2022 nyarán a Wizz Air indított menetrend szerinti járatot Dortmund és Sármellék között. Ez azonban nem tartott sokáig, a járatot 2022 végén törölték. Ezt megelőzően utoljára 2008-ban fogadott menetrend szerinti járatot a Hévíz-Balaton Airport, akkor a Ryanair Londonból közlekedtetett járatokat.

Katus Eszter

Nyitókép: A Wizz Air menetrend szerinti járata landol Sármelléken, a Hévíz-Balaton nemzetközi repülőtéren 2022. június 16-án. MTI/Varga György

Megosztás

Nélküled nincsenek sztorik.

  • Bankkártya
  • Átutalás
  • PayPal
  • 1%
  • Így is támogathatsz

Támogasd a munkánkat bankkártyás fizetéssel! Köszönjük.

2 990 Ft 5 990 Ft 14 990 Ft Egyedi összeg

Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!

  • Belföld
  • Külföld

Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.

IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)

Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.

Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatás

Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42

1% TÁMOGATÁS
  • ikon ikon

    Viselj Átlátszós pólót!

    Támogasd a munkánkat 10 ezer forint adománnyal, mi pedig megajándékozunk egy pólóval. Katt a részletekért.

  • ikon ikon

    Üvegvisszaváltással

    Támogasd a munkánkat palackvisszaváltással, kattints az üvegvisszaváltós oldalra, mentsd el a kódunkat, és használd azt a Repontoknál!

  • ikon ikon

    Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon

    Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.

  • ikon ikon

    Postai befizetéssel

    Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.

  • ikon ikon

    Havi előfizetés a Patreonon

    Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.

  • ikon ikon

    Benevity rendszerén keresztül

    Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.

  • ikon ikon

    SZJA 1% felajánlásával

    Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42