Mészárosék cége és a Mercarius megosztva szervizelheti a közútkezelő több száz autóját
A Mészáros M1 Járműparkkezelő Zrt. a nyugati, míg a Mercarius Flottakezelő Kft. a keleti országrészért felel. A megbízások értéke összesen 480 millió forint.
2,2 milliárd forintról 2,7 milliárdra drágult a sármelléki repülőtér felújítása, amit a kormányközeli West Hungária Bau Kft. végez. A Hévíz-Balaton Airport Kft. tájékoztatása szerint a szerződésmódosításra azért volt szükség, mert a korábbi, maximum 80 tonnás repülőgépekkel szemben egyre több – a Távol-Kelet és Nyugat-Európa között közlekedő – áruszállító gép érkezik a repülőtérre, amelyek nagyobb terhelést jelentenek. Emellett a cég jövőre menetrend szerinti utasszállító járatok indítását is tervezi. Erre már korábban is volt próbálkozás, de a siker egyszer sem volt tartós.
2023 őszén számoltunk be arról, hogy a Magyar Állam és Hévíz Város Önkormányzatának közös tulajdonában álló cég, Hévíz-Balaton Airport Kft. a sármelléki repülőtér fejlesztésére írt ki közbeszerzési eljárást. A felhívás érdekessége az volt, hogy a tervek nem álltak rendelkezésre, annak elkészítése (is) a kivitelezőre hárult. Emiatt a komplex feltételrendszer miatt már a tender kiírásnál megjósoltuk, hogy kevés ajánlat érkezik majd. És igazunk is lett.
Mindössze két kormányközeli cég, a Mészáros Lőrinc-féle ZÁÉV Építőpari Zrt., valamint a Paár Attila érdekeltségébe tartozó West Hungária Bau Kft. (WHB) jelentkezett. Végül utóbbi nyert nettó 2,2 milliárdos ajánlattal. A cég alvállalkozóként bevonta többek között a TEGE ELEKTRONIK Ipari Automatizálási Kft.-t, a Betonút Mester Kft.-t, valamint a STRABAG-MML Magas- és Mérnöki Létesítmény Építő Kft.-t is.
A cégek feladata (volt) a Sármellék és Zalavár külterületén elhelyezkedő, I. osztályba sorolt, nemzetközivé nyilvánított kereskedelmi repülőtér teljes körű fejlesztése. A kivitelezési munkálatokat több ütemben, a repülőtér folyamatos működése mellett kell(ett) folytatniuk. A beruházás többek között érinti/érintette az utasforgalmi terminál tetőszigetelését, a világítás korszerűsítését, irodák kialakítását, fűtés-korszerűsítést, továbbá a gurulóút felújítását, a csapadékvíz-elvezetést, a köz- és térvilágítást, valamint a futópálya felújítását és korszerűsítését is.
A fejlesztés folyamatban van, az ára viszont menet közben 2,2 milliárd forintról 2,7 milliárdra emelkedett.
Az EKR-be feltöltött legfrissebb dokumentumok szerint a szerződést azért módosították, mert a beruházó arra kérte a kivitelezőt, hogy az eredetileg tervezett bitumenes hézagkitöltő anyagok helyett polimeres hézagkitöltő anyagokat használjon a teljes körű javítás során.
A leírás szerint ugyanis fennáll a lehetősége, hogy az előzetesen prognosztizált forgalomnál jelentősen nagyobb járatsűrűséggel kell számolni a repülőtéren. Továbbá „a korábban jellemző, maximum 80 tonnás repülőgépekkel szemben a jelenlegi és várható járművek akár 210 tonna össztömeggel is terhelhetik a pályaszerkezetet, ami többszöröse az eredeti tervezési értékeknek.” Vagyis több és nehezebb repülőgép érkezik a reptérre.
Megkérdeztük a Hévíz-Balaton Airport Kft.-t, hogy miért kell(ett) nagyobb járatsűrűséggel számolni a repülőtéren, honnan jönnek és hova tartanak a gépek, mit szállítanak, és hogy milyen új légitársaságok/cégek jelentek/jelennek meg a reptéren. Azt is megkérdeztük, hogy mi volt eddig jellemző a hévízi reptérre, és mi jellemző most (vagy mi lesz a jövőben).
A társaság válasza szerint „2024. augusztus és szeptember hónapban több légiáru-szállító légitársasággal kötöttek földi kiszolgálási szerződést, melyek alapján szeptember második felétől több cargo-járat érkezett a repülőtérre. 2025-ben is érkeztek megkeresések, melyek közül több járat már realizálódott.
Az érintett légitársaságok nemzetközi áruszállítást végző cégek, amelyek járatokat üzemeltetnek távol-keleti és több nyugat-európai desztináció között.
A járatok elsősorban e-kereskedelmi küldeményeket szállítanak, jellemzően importforgalom keretében, azonban az idei évben megjelent az export szállítás is. A géptípusok jellemzően a szélestörzsű áruszállítók kategóriájába tartoznak, maximális felszállótömegük akár 210 tonna.” Emiatt a futópálya tervezett terhelési értékei megváltoztak, így a műszaki paramétereket és karbantartási eljárásokat módosítani kellett.

Menetrend szerinti járat landol Sármelléken, a Hévíz-Balaton nemzetközi repülőtéren 2022. június 16-án. MTI/Varga György
Benkő Attila ügyvezető igazgató szerint korábban a Hévíz-Balaton Airport forgalma jellemzően szezonális turisztikai charter járatokra korlátozódott, főként német és korábban orosz célállomások és Hévíz-Balaton között. Ezen kívül az üzleti és szabadidős repülés résztvevői vették/veszik igénybe a repülőtér szolgáltatásait. 2024-tól kezdődően azonban a repülőtér profilja fokozatosan kibővül az áruszállítási tevékenységgel is.
„A repülőtér 2026 évben menetrend szerinti utasszállító járatok indítását is tervezi több európai nagyváros irányába.
A fejlesztések célja, hogy a repülőtér regionális logisztikai és turisztikai központként működjön, a térség gazdasági és idegenforgalmi kapcsolatait erősítve” – írta Benkő.
Erre már korábban is voltak egyébként próbálkozások: 2022 nyarán a Wizz Air indított menetrend szerinti járatot Dortmund és Sármellék között. Ez azonban nem tartott sokáig, a járatot 2022 végén törölték. Ezt megelőzően utoljára 2008-ban fogadott menetrend szerinti járatot a Hévíz-Balaton Airport, akkor a Ryanair Londonból közlekedtetett járatokat.
Katus Eszter
Nyitókép: A Wizz Air menetrend szerinti járata landol Sármelléken, a Hévíz-Balaton nemzetközi repülőtéren 2022. június 16-án. MTI/Varga György
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásHa az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
1% TÁMOGATÁS
A Mészáros M1 Járműparkkezelő Zrt. a nyugati, míg a Mercarius Flottakezelő Kft. a keleti országrészért felel. A megbízások értéke összesen 480 millió forint.
A Lázárinfók után Orbán Viktor közelgő országjárása olyan megyeszékhelyekre koncentrál, ahol rendkívül sok szavazót vesztett a Fidesz.
Nem állt le az élet a Donbaszban. A vállalkozók Kijivből hozzák az árut, hálókkal fedett utakon száguldva próbálják elkerülni az orosz támadásokat.
Az elmúlt hónapban a helyi önkormányzat 86 olyan termőföld adásvételi szerződést függesztett ki, amelyekben Mészáros Andrea a vevő.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!