verőce

Bicikliseknek akarnak kedvezni, ezért hatalmas autóparkolót terveznek Verőcére

Verőce lakosai 2023 szeptemberében értesülhettek róla, hogy kerékpáros központra fog pályázni a település. A projekt egyik eleme egy akár száz gépjárművet befogadó parkoló lenne, ahova a Budapestről autóval érkezők megállhatnak, hogy onnan kerékpárra pattanva tekerjenek tova. A Kerékpárosklub helyi szervezete ezzel nem ért egyet, szerintük az autóparkoló helyett a vasútállomásnál kellene biciklikölcsönzőt nyitni.

A Magyar Kerékpárosklub helyi szervezete csak a médiából értesült a tervekről, és bár egyetértenek azzal, hogy a kerékpározás elterjedése fontos, azzal nem értenek egyet, hogy egy ekkora méretű autóparkolóval segítsék azt. Megítélésük szerint az egyébként is túlterhelt 12-es út forgalma ezzel jelentősen nőne, ami semmilyen szempontból nem tenne jót a kistelepülésnek. A tervezett helyszínre gyakorlatilag csak kocsival lehet eljutni, gyalogosan, a vasútállomásról csak körülményesen megközelíthető.

A tervezett helyszínről a Börzsönybe érdemes indulni, ám ez jelenleg csak forgalmas közúton át lehetséges, ami pont azokat fogja visszariasztani, akik csak alkalomszerűen ülnek biciklire. Az Eurovelo 6 jöhet még számba mint lehetséges útirány, de oda felesleges elektromos bicikli, mert teljesen sík a terep.

A Kerékpárosklub álláspontja szerint biciklikölcsönzésre a legjobb lehetőség a vasútállomás mellett lenne, ami motiválhatná az embereket, hogy autó helyett vonattal érkezzenek a településre.

Novemberben Verőcén közmeghallgatáson ismertették a terveket, elképzeléseket. A TOP-os pályázaton (TOP Plusz 6.1.4-23 Aktív turizmus fejlesztése) Verőce Önkormányzata, Pest vármegye, az Ipoly Erdő Zrt. és az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ indul konzorciumban. A pályázat keretében a kerékpáros centrum mellett 8 környező településre kerülne bringás pihenőpont.

 

A közmeghallgatáson kiderült, hogy az egyik fontos szempont a terület kiválasztását illetően az volt, hogy az Ipoly Erdő Zrt. szeretné a királyréti erdei kisvasutat továbbvinni, és ez a helyszín lenne megfelelő arra, hogy kvázi állomásként is funkcionáljon. A Királyréti Erdei Vasút jelenleg Királyrét és Kismaros között közlekedik, a Morgó patak völgyében halad a Duna-parttól Szokolya községen át Királyrétig.

A lakossági fórumon az derült ki, hogy az erdészetnek megvan erre a szükséges forrása, és azt is érzékeltették, hogy a parkoló helyszínéért az Ipoly Erdő lobbizott erőteljesen.

A pályázat keretösszege 1,9 milliárd forint. Vásárhelyi Gábor, az egyik helyi lakos készített egy összefoglalót a tervekről, melyben kifejti azt, miért tartja greenwashingnak az egész beruházást.

A Kerékpárosklub aggályai szerint a vasúti töltés és a lakóházak közelében nem lenne jó helyen a parkoló, hanem másik helyszínt javasoltak rá. Fontosnak tartják, hogy valamilyen módon a verőcei vagy a kismarosi vasútállomás és a kerékpárosközpont gyalogosan is jól megközelíthető legyen, továbbá a tervezett helyszín közelében van egy ökológiai folyosó is, amit mindenképp meg kell védeni.

Parkolo

Részlet Vásárhelyi Gábor összefoglalójából

Bár eredetileg 200 négyzetméter körüli épületről volt szó, ahol elektromos kerékpár bérlőhely, büfé, szerviz, öltöző és bolt fog helyet kapni, Grauszmann György, Verőce polgármestere e-mailes érdeklődésünkre már 300 nm körüli épületről tájékoztatott minket, amihez kapcsolódik még 100 négyzetméternyi fedett kerékpártároló is.

Grauszmann György az Átlátszónak adott tájékoztatása szerint a  parkoló a tervek szerint a 70-es számú vasútvonal mögött található 3500 nm-es területen fog megvalósulni, melyen a pályázat 50 gépjármű befogadására alkalmas parkolót finanszíroz, beléptető és biztonsági rendszerekkel. A jelenlegi költségvetés nem ismert, az engedélyes terveket és a kiviteli terveket Pest Vármegye Önkormányzata rendelte meg és finanszírozza. A novemberi közmeghallgatáson viszont még 100 férőhelyes parkolóról beszélt a polgármester.

Zimre Zsuzsa

Címlapkép: A DNS Építészműterem Kft. látványterve, innen.

Megosztás