veszprém

A jómódúakat céloznák meg a veszprémi EKF 360 milliós imázsfilmjeivel

Propaganda-videófilm gyártására írt ki közbeszerzési eljárást nyáron a Veszprém-Balaton 2023 Zrt., a tendernek most lett meg az eredménye. Eszerint az UMBRELLA Kreatív Műhely Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. készítheti el az imázsfilmeket nettó 363 millió forintért. A kiírás szerint egyes videók a kultúrát fogyasztó felső- és középosztályt célozzák meg, az alsóbb társadalmi csoportokat nem kívánják megszólítani.

2023-ban Veszprém és a Bakony-Balaton régió közösen viselheti az Európa Kulturális Fővárosa (EKF) címet. „Az Európa Kulturális Fővárosa cím annak tudatosítása, hogy az európai kultúra közös tere a különböző országok és városok együttes hozzájárulásából jön létre. A művészetek nyelvén közvetíti, hogy az európai kultúra közös, és mindig az adott régió kulturális aktivitásának az eredménye. A címet birtokló város és régió az ott létrejövő kulturális produktumokkal az európai figyelem középpontjába emelkedik, így javítva a város imázsát, fokozva a lokális kreatív ipar hatékonyságát és növelve turisztikai vonzerejét.”

A 111 milliárdos programsorozat megszervezésével a Veszprém-Balaton 2023 Zrt.-t bízták meg. Ez a cég írta ki a „programsorozat megvalósításával összefüggésben szükséges videós tartalmak” gyártására a közbeszerzési eljárást nyár közepén.

A felhívásban egész pontos meghatározták, milyen elvárásai vannak a társaságnak.

  • Elsőként egy nemzetközi turisztikai tematikájú, minimum 30 – maximum 90 másodperces imázsfilmet (illetve spotokat) szeretnének. „A VEB2023 EKF program felvezető kommunikációját támogató figyelemfelkeltő, bevezető audiovizuális tartalom, amely elősegíti a potenciális látogatók érdeklődésének felkeltését, tájékoztat a 13 kiemelt programcsomagról, a város és a régió vonzó erejéről. Fontos, hogy a VEB2023 EKF és ezen keresztül a régió mint európai láthatóságra számító, lokális (helyi jellegű) értékeket képviselő, speciális, egyedi, eredeti kulturális élmények tere, lehetősége jelenjen meg.” Ebben az esetben a videó elsődleges célcsoportja „a kultúrára nyitott, különleges élményekre vágyó európai polgárok” (Ausztria, Csehország, Lengyelország, Magyarország és Szlovákia), a másodlagos célcsoport pedig „a természeti szépségekre, kikapcsolódásra, kellemes élménytérre vágyó turisták” (Veszprémtől 400 km-es hatókörben). A forgatási helyszín a Veszprém-Bakony-Balaton régió, valamint a régióhoz hivatalosan is csatlakozott települések, a forgatási napok száma: 1-4, a „régióhoz köthető arcoké” pedig 26.

A Veszprém-Balaton Európa Kulturális Fővárosa Programra utaló felirat Veszprémben 2020. augusztus 6-án. (fotó: MTI/Vasvári Tamás)

  • A második feladat két magyar (hazai) turisztikai tematikájú imázsfilm készítése, amelyek alapvető célja a programév bemutatása. Az első film (forgatás a 2022-as év folyamán, felhasználás a 2022-as év végétől) témája a tervek/készülődés bemutatása a már megvalósuló programokon keresztül, utalva a jövőbeniekre is. A második film pedig a konkrétumokról szóló, a 2023-as programév összes eseményét, projektjét vizuálisan összefoglalva bemutató anyag. Itt már sokkal pontosabban meghatározzák az imázsfilm célcsoportjait, akik: „elsősorban hazai kultúrafogyasztók”, a férfiak/nők aránya: 40/60%, a korcsoport: 18-60+, családi állapot szerint: „szingli és családos is”, anyagi helyzet alapján pedig „az ESOMAR társadalmi kategóriarendszer szerint A, B vagy C1 társadalmi csoportba tartoznak”.

Az ESOMAR társadalmi kategóriarendszer három változó alkalmazásával épül fel, amelyből aktuálisan két-két változó jelöli ki a csoportba tartozást. A „főkereső” (vagyis a háztartáson belül a legmagasabb jövedelmű személy) jelenlegi foglalkozása, a főkereső befejezett legmagasabb iskolai végzettsége, és/vagy a háztartás vagyoni helyzete tíz, az ESOMAR által kijelölt vagyontárgy, tartós fogyasztási cikk birtoklása alapján. Így alakul ki az öt társadalmi csoport, amelyben az A és a B kategóriába a felső- és középvezetők (vagyis a jómódúak), a C1 kategóriába a klasszikus középosztály, míg a C2 és a C3 kategóriába a szerényebb jövedelemmel és alacsonyabb végzettséggel rendelkezők tartoznak.    

  • A nyertes pályázónak továbbá tematikus turisztikai témájú, akár csattanókra kihegyezett, rövid szpotokat kell készítenie (összesen 13 darabot), amely a programcsomagok kommunikációját segíteni. Ezekkel szintén az A, B vagy C1 társadalmi csoportba tartozókat, vagyis a tehetősebbeket kívánják megszólítani.
  • Végül egy imázs jellegű tartalmat is elő kell állítania VR (virtuális valóság) eszközökre optimalizálva. A 3 filmnek egyesével 2-2,5 perc hosszúnak kell lennie narrációval, valamint angol nyelvű felirattal.

A tender nyertese az UMBRELLA Kreatív Műhely Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. lett, amely a becsült nettó 402 millió forinthoz képest olcsóbban, nettó 363 millióért forintért vállalta a munkát. Az UMBRELLA tulajdonosai a Transmedia Holding Kft. és a Schirm Kft., fele-fele arányban.

A cégnek nem ez az első állami megbízása: korábban például tíz darab Budapest etűdfilmet, illetve három országos imázsfilmet készítettek 230 millió forintért, továbbá kétperces filmvágatot is gyártottak nagyjából 16 millióért, valamint egy 20 perces filmet 31 millióért, egy 5 perces filmből készült vágatot 4,2 millióért, illetve három 40 másodperces klipet 6,8 millióért a kormány által tervezett, de meg nem valósult budapesti olimpiához kapcsolódóan.

Főként épületekre megy el a pénz

A veszprémi EKF-ről már korábban is írtunk, miután kiderült, hogy az nem feltétlenül a programokról fog szólni. A 88,5 milliárdos keretből ugyanis 67,4 milliárdot – csakúgy, mint anno Pécsett – infrastrukturális fejlesztésekre szórnak szét. Miközben a város fideszes polgármestere nem győzi hangsúlyozni, hogy az ő EKF-programjuk nem az infrastruktúra-fejlesztésre fókuszál.

Később az is kiderült, hogy a szervező cég 22 milliárd forint plusztámogatást kapott, ám digitális múzeumra még ezzel együtt sem futja. Az EKF évében így csak egy 120 férőhelyes parkoló lesz a 661 millió forintból megvásárolt veszprémi telken.

Az pedig már csak hab a tortán, hogy az EKF-program költségvetéséből közel 300 millió forint landolt a Veszprém-Balaton 2023 Zrt. korábbi vezérigazgatójának a többségi tulajdonában lévő szállodájánál. Ez a rendőrség szerint nem bűncselekmény.

Közel 300 millió forintot adott hotelfejlesztésre az EKF-et szervező cég a saját főtanácsadója vállalkozásának | atlatszo.hu

Jövőre Veszprém lesz Európa Kulturális Fővárosa (EKF). Ennek kapcsán 800 millió forintot szórtak ki hotelfejlesztésekre. A Veszprém-Balaton 2023 Zrt. úgy osztotta ki a pénzeket, hogy abból nagyrészt egy szűk, a fideszes önkormányzattal jó kapcsolatot ápoló kör részesült.

Katus Eszter

A cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta. Nyitókép: az EKF programokat szervező cég a veszprémi Művészetek Házával közösen mutatta be a képzőművészeti, fotóművészeti és dizájn projektjeinek fő elemeit áprilisban. Fotó: Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa/Facebook

Megosztás