orosz-ukrán háború

Ezekkel a luxusjachtokkal fizethetnek az orosz oligarchák Ukrajna lerohanásáért

Nem könnyű az orosz oligarchák élete manapság, hiszen nemcsak a magánrepülőik és villák miatt aggódhatnak, hanem a horvát, spanyol és olasz vizeken veszteglő hajóik sem biztos, hogy jó helyen vannak. Ugyanakkor nehéz bizonyítani, hogy kik a ladikok valódi tulajdonosai, mert legtöbbször Kajmán-szigetekre vagy Man-szigetekre bejegyzett offshore cégek tulajdonában vannak, vagy éppen papíron tartós bérletben, szintén fedőcégeken keresztül. 

Még jóval a háború kitörése előtt egy luxusjacht  távozott Hamburg kikötőjéből, ahova tavaly érkezett meg, hogy ott átalakításokat végezzenek rajta. A Vlagyimir Putyinnak tulajdonított Graceful február 7-én hagyta el az észak-német kikötőt. A 100 millió dolláros hajó jelenleg Kalinyingrádban tartózkodik. A sietős távozás vélhetően a nyugati szankcióktól való félelem miatt következett be.

Az Anonymus hekkercsoport a maga eszközeivel reagált az Ukrajna elleni orosz támadásra: a hajók mozgását követő rendszert (Automatic Identification System, AIS) megpiszkálva egyszerűen átírták a hajó úticélját először pokolra (hell), a hívójelét pedig FCKPTN -ra, majd ez utóbbit jelölték meg célállomásként, és sokáig ez szerepelt a Graceful adatainál az egyik legismertebb hajófigyelő oldalon is, de aztán New York-ra változtatták – vélhetően a szankciók miatt, a lefoglalásában reménykedve.

forrás: MarineTraffic.com

Már történtek lefoglalások

A franciák gyorsan cselekedtek: alig néhány nappal azután, hogy bejelentették, a francia pénzügyminisztérium összeállította a szankciókkal sújtott orosz oligarchák tulajdonában lévő, lefoglalandó vagyontárgyak listáját, le is foglalták Igor Szecsin volt KGB-ügynök és egykori miniszterelnök-helyettes Amore Vero nevű 108 millió dolláros yachtját. A hivatalos közlemény szerint : „Március 2-áról 3-ára virradó éjszaka a francia vámosok a La Ciotat-i hajógyárban több órás ellenőrzést követően lefoglalták az Amore Vero nevű jachtot. A hajó egy olyan cég tulajdonában van, amelynek fő részvényeseként Igor Szecsint, a Rosneft vállalat vezetőjét azonosították, és az Európai Tanács által a tulajdonosa ellen hozott intézkedések hatálya alá tartozik.” A korábban Princess Olga néven futó hajót egy csúnya válás után keresztelték át Amore Verora (magyarul: igaz szerelem).

Szecsinen kívül még sokan aggódhatnak, az EU szankciók ugyanis egyelőre 500 oroszt és orosz vállalkozást érintenek, köztük vannak Putyin politikai szövetségesei és az ország leggazdagabb emberei. A listán többek közt szerepel Alekszej Mordashov, Alisher Usmanov és Gennagyij Timcsenko üzletember, valamint Nyikolaj Tokarev, a Transneft gázvezeték-mamutcég főnöke. A francia pénzügyminiszter azt mondta, hogy a befagyasztott orosz vagyon teljes összege „közel 1000 milliárd dollárt” tesz ki. A felállított munkacsoport már el is kezdte az oligarchák vagyontárgyainak listázását, és elindítja azok lefoglalását.

Ennek fényében érthető, miért foglaltak le a La Manche-csatornában egy autószállítót, amely Washington szerint kapcsolatban állt egy volt orosz kémfőnök fiával. A Baltic Leader Szentpétervár felé tartott, de hajnalban az észak-franciaországi Boulogne-sur-Mer kikötőjébe terelték – tájékoztatta Veronique Magnin a francia tengerészeti prefektúrától a Reuters hírügynökséget. „A hajóról erősen gyanítható, hogy a szankciók által megcélzott orosz érdekeltségekhez kapcsolódik” – mondta.

A hajó az amerikai szankciók által sújtott Promsvyazbank egyik leányvállalatának tulajdonában volt. A bank vezérigazgatója, Pjotr Fradkov Mihail Fradkovnak, az orosz külügyi hírszerzés korábbi vezetőjének a fia, aki Vlagyimir Putyin orosz elnök alatt miniszterelnök is volt. Pjotr Fradkov maga is bekerült az amerikai szankciók legutóbbi körébe. A Promsvyazbank a Reutersnek küldött kommentárjában közölte, hogy leányvállalata már nem tulajdonosa a Baltic Leadernek, és hogy azt egy másik szervezet vásárolta meg a szankciók bevezetése előtt.

Nem csoda, hogy léptek a franciák, mert a Riviéra régóta a nemzetközi szupergazdagok játszótere, és sok orosznak van jachtja, amelyeket Cannes-i és Saint-Tropez-i üdülőhelyeken horgonyoznak le, érthető okokból.

De nem csak a franciák intézkedtek, hanem a németek is. Alisher Usmanov jachtját Hamburgban foglalták le szintén március 2-án.  A 600 millió dolláros szuperjachtot egy hamburgi hajógyárban foglalták le. A 156 méteres, a világ legnagyobbaként számon tartott Dilbar október óta van a Blohm+Voss hajóépítő cég gyárában. Lapértesülések szerint Anton Gerascsenko ukrán belügyminiszter tanácsadója úgy reagált a hírre a Telegramon, hogy rakétahordozó cirkálóvá kéne alakítani és Ukrajnába küldeni. Végülis van rajta két helikopterleszálló és 12 lakosztály is.

A Dilbar 2017-ben Barcelonában (forrás: Wikipedia/Alberto-g-rovi)

Március 4-én az olasz rendőrség lefoglalta Alekszej Mordashov jachtját – írta a Reuters egy forrásra hivatkozva. A 65 méteres Lady M Észak-Olaszországban, Imperia kikötőjében áll. Állítólag hasonló sorsa jutott Gennagyij Timcsenko hajója is, amit San Remoban zároltak, és hamarosan elkobozzák – tette hozzá a forrás. Állítólag a Lena nevű, 50 méteres hajót tulajdonítják neki, de ezt még nem erősítették meg.

A Lady M 2017-ben Glasgow kikötőjében (forrás: Wikipedia/Mark Harkin)

Bár még nem lefoglalás, a hatóságok rajta tartják a szemüket Vlagyimir Strzalkowski hajóján, a Ragnaron is. Február 23-án norvég rendőrök és vámtisztek lepték el a Ragnar nevű hajót, melynek tulajdonosa Vlagyimir Strzalkowski, volt KGB-tiszt és Vlagyimir Putyin barátja. A jacht nem sokkal korábban érkezett a norvégiai Narvikba. Bár a rendőrség közlése szerint csak a külföldi állampolgárok ellenőrzése miatt érkeztek a hajóra, vannak akik ezt kétségbe vonják, és egy még januárban elvágott optikai kábellel hozzák összefüggésbe a vizsgálatot.

Ami tény: január 7-én a Space Norway üvegszálas tenger alatti kábeleket üzemeltető cég zavarokat észlelt a hálózatban 130–230 kilométerre Longyearbyentől. „A kábel Norvégia sarkvidéki infrastruktúrájának kulcsfontosságú eleme, és szélessávú távközlési szolgáltatásokat nyújt mind a civil társadalom, mind a Svalbard-szigeteki tudományos és űrtevékenysége számára” – írta a Space Norway sajtóközleményében. A hibát január 18-ra sikerült helyreállítani. A teória szerint az eredetileg többcélú jégtörőnek épült Ragnar  – amelyen többek közt egy kisebb tengeralattjáró is van a helikopterleszálló mellett – vághatta el a vezetéket.

Furcsa egybeesés, hogy Sir Tony Radakin brit admirális figyelmeztette Oroszországot, hogy Moszkva minden olyan kísérlete, amely a létfontosságú víz alatti kommunikációs kábelek elvágására irányul, háborús cselekménynek minősülhet. Radakin a Timesnak adott interjújában arról beszélt, hogy az elmúlt 20 évben nagyon megnőtt az orosz tengeralattjáró-tevékenység, így lehetőségük van rá, hogy potenciálisan veszélybe sodorják a tenger alatti kábeleket. Azt lehetetlen megmondani, hogy a két dolog összefügg-e, mindenesetre ez a verzió is elképzelhető.

Európában rekedtek

Tango – Viktor Vekselberg

Viktor Vekselberg orosz oligarcha már rutinos a szankciók terén. Az USA még 2018-ban rendelt el ellene és a Renova Group konglomerátuma ellen szankciókat: 1,5 és 2 milliárd dollár közötti vagyontárgyakat zároltak. Akkor a  Renova által ellenőrzött cégek összes amerikai dollárban vezetett bankszámláját is befagyasztották. Hasonló sorsa juthat a Tango nevű, jelenleg Palma de Mallorcán parkoló, 78 méteres és 120 millió dollárra becsült hajója is.

ICE – Szulejman Kerimov

Kezdhet aggódni Kerimov, ha az olaszok a lefoglalás mellett döntenek, és a Genovában horgonyzó 90 méteres hajóját elveszik. Az anno egyik legkörnyezetbarátabbnak tervezett – már ha az ilyen monstrumok esetében lehet környezetvédelemről beszélni – jacht a legújabb zaj- és rezgéscsökkentő technológiával van felszerelve. A 14 vendégre tervezett, mintegy 150 millió dollárt érő hajó tulajdonosa rutinos lehet vagyoneltüntetésben, bár sikeresnek nem neveznénk. 2017-ben Franciaroszágban őrizetbe vették, és csak 5 millió euró ellenében engedték ki az üzletembert, akinek többek közt aranybányászati vállalata is van. A francia hatóságok adócsalásból származó bevételek tisztára mosásával vádolták meg. Az ügyet 2019-ben újranyitották, miután 2018 júniusában ejtették a pénzmosási vádakat. Akkor öt dél-franciaországi luxusvilla gyanús megvásárlásával gyanúsították meg. Az ügyben érintett 500–750 millió euró készpénz és egy svájci bankár, Alexander Studhalter is, akit bűnrészességgel vádoltak meg.

My Solaris – Roman Abramovics

Hasonló helyzetben van Abramovics is, akinek az egyik Solaris nevű hajója Barcelonában van. A tavaly elkészült 140 méteres jacht, mely 36 főt képes fogadni (róluk egy 60 fős személyzet gondoskodik), 610 millió dollárt ér.

Galactica Super Nova – Vagit Alperov 

Február 26-án távozott Barcelonából, majd Montenegróban bukkant fel, és azóta is Tivat közelében mozog. A 80 millió dollárosra becsült 70 méteres hajó 12 vendéget tud 6 kabinban fogadni.

De aggódhat Szergej Galitksky is a Quantum Blue nevű hajója miatt, ami március 3-án hagyta el Monacót, és épp Szardínia mellett halad el. Timosenko hajója, a Lena San Remóban áll, Andrej Molcsanov Aurora nevű jachtja Barcelonában, Medvecsuk Royal Romance névre hallgató hajója Rijekában állomásozik ősz óta.

Az egyelőre ismeretlen, hogy mi lesz a luxusjachtok és az Európában felhalmozott vagyon sorsa, ahogy az is, hogy mely ország hatóságai cselekednek gyorsan, és kik azok, akik esetleg igyekeznek elhúzni a szankciók bevezetését. Egy Twitter-fiók mindenesetre folyamatosan közzéteszi a legismertebb orosz kötődésű jachtok pozícióját.

Aki eljutott egy pálmafás szigetre, az jól járt

A hajófigyelő oldalak szerint legalább öt szuperjacht mozog a Maldív-szigeteknél, ami azért is praktikus, mert a szigetországnak nincs kiadatási szerződése az Egyesült Államokkal. A hajók azután érkeztek a térségbe, hogy bejelentették a szankciókat.

Clio – Oleg Deripaszka

A szuperjacht, amely Oleg Deripaszka, az alumíniumipari óriásvállalat, a Rusal alapítójának tulajdonában van, szerdán, március 2-án horgonyzott le a maldív főváros, Male előtt a MarineTraffic hajózási adatbázis szerint. A korábban Queen K. néven futó, 2004-ben készült, 65 millió dollár becsült értékű jacht jelenleg is ott tartózkodik.

Titan – Alekszandr Abramov

Február 28-án futott be Alekszandr Abramov hajója, a Titan a szigetekhez. Az Evraz acélgyártó vállalat tulajdonosának hajója 19 fős személyzettel 14 vendéget tud fogadni.

A Titan 2010-ben (forrás: Wikipedia/An-d)

Nirvana – Vlagyimir Potanin

A 88 méteres Nirvana is a térségben tartózkodik, Oroszország egyik leggazdagabb emberének tehát nem kell érte aggódnia, elvileg.

Mysky, Sky – Igor Kesaev

A két jachtot is birtokló orosz üzletember Mysky nevű 51 méteres hajója Ománból indult Malé kikötőjébe, hogy ott élvezze a szigetvilág szépségeit, miközben másik hajója a Sky St. Martin szigetéről ugrott át St. Barthélemy szigetére.

A magyar oligarcháknak is vannak hajóik: a hivatalos adatok szerint Szíjj László a tulajdonosa annak a máltai offshore cégnek, ami az Artemy, a Lady MRD és a Seagull MRD nevű luxusjachtokat birtokolja. Azonban Szíjjen kívül feltűnt már a hajók fedélzetén Mészáros Lőrinc valamint a gyerekei, Szijjártó Péter külügyminiszter és Homolya Róbert MÁV-elnök is. A jachtokhoz pedig nagyon gyakran megy Budapestről az osztrák bejegyzésű OE-LEM lajstromjelű magánrepülő, aminek a tulajdonosa nem ismert, de fotóink szerint használta már Orbán Viktor miniszterelnök, Mészáros Lőrinc, Szíjj László és sokan mások is. A repülő és a három jacht mozgását a NERtravel nevű Twitter-fiókunk figyeli, érdemes követni.

Zimre Zsuzsa

Címlapkép: Twitter/Putinisavirus

 

Adj szja 1%-ot, hogy megtudd, mire megy el az adód 99 százaléka! Átlátszónet Alapítvány: 18516641-1-42 from atlatszo.hu on Vimeo.

Megosztás