koronavírus

Másfélszer annyi alkoholos termék került ki a boltokba márciusban, mint egy évvel ezelőtt

Sok alkohol került a piacra márciusban, de ennek vége lehet a Magyar Szeszipari Szövetség és Terméktanács igazgatója szerint. Áprilisban ugyanis alig fogyott valami: az előzetes adatok szerint 20-30 százalékra zsugorodott a lakossági piac, az éttermi-hotel rész pedig lenullázódott.


Támogasd az Átlátszót szja 1% felajánlásával! Adószám: 18516641-1-42 Átlátszónet Alapítvány

Világszerte milliók maradnak otthon a koronavírus-járvány miatt. A pandémia jelentősen megváltoztatja a mindennapokat, a bezártság több területen az alkoholeladást is növeli. Szakértők egy csoportja úgy döntött, érdemes felmérni az emberek alkoholfogyasztásának alakulását, ehhez pedig a közösség segítségét kérik – írja az IFLScience. A nemzetközi kutatásról a 24.hu számolt be: azt írták, a kutatók azt akarják kideríteni, hogy a fizikai távolságtartás, a stressz és az unalom hogyan hat az ivászati szokásainkra. Az RTL Híradó ugyanakkor a napokban arról számolt be, hogy a karantén alatt sem mondunk le az italról.

Az utóbbinál még meglepőbb a valóság – már, ha ez meglep bárkit is az “egymillió alkoholista országában”.

A NAV jövedéki statisztikái úgynevezett fajtakódok szerint gyűjtik az egyes jövedéki termékek eladását, havi bontásban. Az alkoholok közül külön jegyzik a pálinkát, valamint 059, 062 kóddal a többi szeszesitalt. A 059-es minden olyan alkoholos italt tartalmaz, amiben legalább 1,2 térfogatszázalék alkohol van, a 062-es pedig egyszerűsítve minden más, ami nem fér bele az előzőbe.

2019 és 2020 első három hónapjában az ábrán látható módon alakultak a hazai alkoholeladások a jövedéki statisztika szerint, a pálinkával és a sörrel együtt. Míg a januárban mindkét évben sörből szinte ugyanannyi fogyott, addig a többi alkoholból jóval több kelt el.

Alkoholeladások 2019 és 2020 első három hónapjában

Ez azonban nem feltétlenül jelenti, hogy – az élesztő és a liszt mellett – alkohollal is feltankoltak az emberek.

“Minden hónapot nem tud az ember megmagyarázni, a problémát az április jelenti majd, az ontrade (hotel, étterem, étkeztetés) zárva van, ez lesz igazi visszaesés” – magyarázta az Átlátszónak Halász Róbert, a Magyar Szeszipari Szövetség és Terméktanács igazgatója.

„A márciusi kiugrást a húsvét magyarázhatja, ugyanakkor a jövedéki adatok nem a tényleges forgalmat jelentik, hanem azt, ami az adóraktárból kikerült alkoholos ital – nem biztos, hogy el is adták” – mutatott rá Halász Róbert, aki szerint ez az adat az év végére jellemző. “A jövedelmezőség vissza fog esni, az a kérdés, hogyan éli túl az ipar ezt az időszakot” – tette hozzá.

Magyarországon az ontrade – off trade (azaz lakossági szegmens) aránya 50-50 százalék. A lakossági piacon – a szövetség tagjainak becslése szerint – 20-30 százalékra esik vissza a forgalom.

Segesvári Csaba

A fotó illusztráció, forrás: pixabay.com

Adj 1 százalékot az Átlátszónak! Adószám: 18516641-1-42 Átlátszónet Alapítvány
Az Átlátszó nonprofit szervezet: cikkeink ingyen is olvashatóak, nincsenek állami hirdetések, és nem politikusok fizetik a számláinkat. Ez teszi lehetővé, hogy szabadon írhassunk a valóságról. Ha fontosnak tartod a független, tényfeltáró újságírás fennmaradását, támogasd a szerkesztőség munkáját egyszeri vagy rendszeres adománnyal, vagy az szja 1 százalékod felajánlásával!

Megosztás