Egyéb

Ilyen adatigénylést adj be, ha érdemi választ akarsz – Szájbarágó

A 2012-ben indult KiMitTud közel 3 éves működése, és a számtalan közérdekűadat-igénylés témájú cikkünk valamint workshopunk után azt hihetnénk, hogy már minden olvasó és felhasználó tudja a sikeres igénylésbeadás csínját-bínját, de sajnos nem így van. Újra és újra szembesülünk azzal, hogy sokaknak szinte alapvető ismereteik hiányoznak, ezért készítettünk egy rövid szájbarágót.

A közérdekűadat-igénylés lehetősége a demokráciának egy nagyon fontos vívmánya, melynek segítségével ellenőrizhetővé válik a hatalom, legyen szó állami vagy önkormányzati szervről, hivatalról, cégről. 2012-ben az Átlátszó hosszas és alapos felkészülés után azért indította el a KiMitTud-ot, hogy megkönnyítse az állampolgárok helyzetét: az általunk üzemeltetett közadatigénylő-rendszer tartalmazza szinte az összes szóbajöhető adatgazdát (akit pedig véletlenül nem, azt a felhasználók által a [email protected] küldött kérés után felvesszük), és az adatigényléshez szükséges jogi hivatkozásokat, így egy rövid regisztráció után bárki, de tényleg BÁRKI rákérdezhet az adatbázisból néhány kattintással könnyedén kiválasztott adatgazdánál az őt érdeklő információkra úgy, hogy a szükséges törvényi hivatkozásokat és egyéb hivatalos tudnivalókat tartalmazó formalevélbe csak a saját konkrét kérdését kell beírnia – a rendszer intézi helyette a kézbesítést, válasz vagy késedelmesség esetén pedig értesítőt küld, és továbblépési lehetőségeket ajánl.

Fontos azonban, hogy milyen a kérdés. Minél pontosabb, annál jobb eséllyel érkezik rá érdemi válasz (kérésre segítünk a megfogalmazásban, [email protected]), ami az igénylő érdeke is, sőt, az övé csak igazán, hisz őt érdekli az a bizonyos adat, ami miatt beadta az igénylést. Az adatkérésnek tehát precíznek, lényegretörőnek, komoly nyelvezetűnek, és udvariasnak kell lennie. Az indulatokat és regényírási hajlamot nem a KiMitTud-on kell kiélni. A KiMitTud eddigi sikereit (4.678 igénylés) annak köszönheti, hogy a felhasználók megőrizték komolyságukat, ezzel pedig rákényszerítették az adatgazdákat (minisztériumok, önkormányzatok, cégek, hivatalok), hogy komolyan vegyék a KiMitTud-ot.

Ez mindaddig így is lesz, amíg a felhasználók is betartják az íratlan szabályokat. Vagyis udvariasan és lényegretörően fogalmaznak, és nem személyeskedő levelezésre használják a rendszert, hanem valóban információszerzésre. Mégpedig úgy, hogy nem terhelik felesleges email-özönnel az adatgazda postafiókját, vagyis ha például több évnyi adatra kíváncsiak, akkor nem írnak minden évre vonatkozóan egy-egy külön igénylést, hanem egyet írnak, de okosan. Valahogy így:

„Kérem, szíveskedjen elektronikus másolatban megküldeni részemre a
(év.hó.nap) és (év.hó.nap) között kötött, nettó 5 millió forintot elérő szerződések listáját, amely tartalmazza a szerződések tárgyátés értékét, a szerződéskötések dátumát, és a szerződéses partnerek nevét.”

vagy

„Kérem, szíveskedjen elektronikus másolatban megküldeni részemre az XXX számára év.hó.nap óta nyújtott támogatások / XXX-től év.hó.nap óta kapott támogatások összegét és célját.”

Több külön, de tulajdonképpen azonos tartalmú igényléssel a KiMitTud-ba vetett bizalom megrendülése mellett azért sem érdemes terhelni az adatgazdát, mert fennáll az a veszély is, hogy a fogadó postafiók spamként értelmezi a kimittudos emailcímről érkező leveleket, márpedig akkor valószínűleg nem fog rájuk nemhogy érdemi, hanem semmilyen válasz érkezni, egy esetleges bírósági perben viszont nagyon nehezen tudja majd bizonyítani az igénylő (mert neki kell bizonyítania), hogy kérését megkapta-e az adatgazda.

Nem nagy odafigyelést igénylő dolgok ezek, de annál fontosabbak, amikkel nem csak a saját, hanem a KiMitTud többi 1500 felhasználójának munkáját segíted.

Rossz példa, így ne csináld.

Jó példa, így kell adatigénylést beadni.

Köszönjük az együttműködést, további sikeres igényléseket kívánunk!

Megosztás