Egyéb

Világítás nélkül a digitális oktatásért: adatokkal tette átláthatóvá az iskolákat egy mexikói oldal

Ismerd meg, hasonlítsd össze, értékeld és tedd jobbá az iskoládat! – szólít fel a MejoraTuEscuela.org, a mexikói általános és középiskolák adatait gyűjtő oldal. A tavaly augusztusban elindult kezdeményezés óriási vitát kavart Mexikóban. Az oldal készítői államigazgatási adatbázisok és közérdekű adatok összefűzése révén olyan dühítő információkra találtak rá, mint hogy több mint 1400 száz évesnél idősebb tanár dolgozik az iskolákban, és hetven olyan is van, aki többet keres, mint a mexikói elnök.

Adatokkal a jobb iskolákért

A szülők háromnegyede elégedett az általános és középiskolai oktatással, egy helyi civil szervezet szerint viszont csak azért, mert eddig nem volt hozzáférésük olyan információkhoz, amelyek alapján jól megalapozott véleményt tudtak volna alkotni. A mexikói versenyképességért létrehozott intézet, az IMCO rámutatott, ha a nemzetközi összehasonlításoknál, például a PISA teszteken a gyerekek eredményei elmaradnak az átlagtól, akkor lehet, hogy mégsem olyan jók az iskolák, mint ahogy azt a szülők hiszik. Egyszerűen csak nem tudnak róla, hogy rossz iskolába jár a gyerek.

A MejoraTuEscuela oldal négy lépésben segít a szülőknek a rendelkezésre álló adatok alapján véleményt formálni a gyerek iskolájáról. Az első, „Ismerd meg az iskolád” lépésben megnézhetik az állami és fizetős általános és középiskolák profil oldalát. Itt a legfontosabb információk, az iskola, neve, címe, az állami rangsorolásban kapott helye, a gyerekek sztenderd teszteken mutatott eredményei vannak. A felhasználók kommentelhetnek és az érdemjegyekről is oszthatnak meg még adatokat.

A második lépés az iskolák összehasonlítása. Korábban szinte lehetetlen volt a szülők számára, hogy összevessék egyik iskolát a másikkal, most viszont az azonos mérők alapján lehetőségük van Mexikó bármely iskolájáról véleményt alkotni. Az IMCO-nál azt remélik, hogy az összehasonlítás növeli a versenyt az iskolák közt, és ezáltal javulni fog az intézmények színvonala. A honlap adataiból az is kiderül, hogy nem mindig a magániskola vagy a helyi szóbeszéd szerint legjobb suli lesz a megfelelő választás egy adott környéken.

A harmadik lépésnél a szülő maga is értékelheti a gyerek iskoláját, többek közt az intézmény infrastruktúrája, a szülői részvétel, a tanárok teljesítménye alapján. Itt írhatnak hozzászólásokat is az anyukák és apukák, ami megjelenik az iskola profil oldalán. A negyedik lépés a cselekvésre buzdít: tedd jobbá az iskoládat! A terv az, hogy a szülők az oldalon található adatok révén tudják meg, mire van a legnagyobb szüksége egy iskolának, és erre reagálhassanak saját akciók szervezésével, például gyűjtéssel számítógépekre. Ez a funckió még nem él, egyelőre a negyedik lépéshez kapcsolódó heti infografika az olvasás tanulásának segítéséről vagy a bullying, a közösségi megfélemlítés elleni küzdelemről ad hasznos tanácsokat a szülőknek.stanford

Százéves tanárok és fantom iskolák

Francisco Mekler, az oldal egyik fejlesztője az Átlátszónak elmondta, hogy két nagyobb adatbázist használtak fel az adatok szűréséhez és megjelenítéséhez. Az egyik az országos oktatási adatbázis, amely az iskolák alapvető adatait tartalmazza: hány tanár, diák van egy iskolában, milyen infrastruktúrával rendelkezik az intézmény és milyen szövetségi állami támogatást kapott. A másik Mexikó 31 államának költségvetési adatait tartalmazza, az oktatásra elköltött pénzekkel az államoknak a szövetségi oktatási miniszter felé kellene elszámolniuk, de nem mind tesznek eleget a kötelességüknek.

A két adatbázist egy iskolákra vonatkozó azonosító szám alapján lehetett egyesíteni. Mekler szerint a probléma az volt a költségvetési adatbázissal, hogy a mexikói információszabadságról szóló törvényben előírtak ellenére a kormány nemcsak a tanárok fizetését hozta nyilvánosságra, hanem a személyes adataikat is, ezért az IMCO először kivette az adatbázisból a személyes adatokat, majd csak aztán használták fel őket. Így tudtak érdekes következtetéseket levonni, ezeket pedig májusban egy jelentésben publikálták.

Az egyik ilyen volt, hogy 1442 olyan tanár dolgozik Mexikóban, akik 100 és 105 év közötti korúak, ráadásul egy kivételével mindannyian a kelet-mexikói Hidalgo államban dolgoznak. A hidalgói kormányzó azzal vádolta az IMCO-t, hogy nem tudományos szigorral készült a jelentésük, pedig ők éppen arra akartak rámutatni, hogy az iskolák adatait gyűjtő állami rendszeren még nagyon sok a javítanivaló. Ráadásul a hidalgói kormányzat az egészet egy informatikusra akarta kenni, mondván, ő volt az, aki a fizetéseknél rossz kódokat adott meg.

Érdekességek a mexikói oktatásról a MejoraTuEscuelától:

  • az átlag mexikói tanár 42,4 éves

  • fizetése havi 25 123 mexikói peso (kb. 445 600 forint)

  • 536 mexikói iskola világítás nélkül működik

  • ezek közül 93 részt vesz a kormány digitális eszközök használatát oktató programjában

  • 70 tanár keres többet, mint a mexikói elnök (az ő fizetése 193 458 peso, kb. 3,4 millió Ft)

  • közülük csak négyen dolgoznak a MejoraTuEscuela szerint kiváló minősítésű iskolában

  • van olyan iskola, ahová drágább járni, mint a Stanford Egyetemre

  • az oktatási adatbázisban nem szereplő fantom iskolákra több mint
    340 millió pesót költenek havonta (kb. hatmilliárd forint)

A Newsweek szerint a MejoraTuEscuela érzékeny témára tapintott Mexikóban. A közoktatásban dolgozó tanárokat egy rendkívül erős szakszervezet védi, szinte teljesen leválasztva őket a hatóságok radarjáról, így a tanári állások körüli korrupció, az állások vásárlásának, továbbadásának gyakorlata büntetlenül maradhat.

A szakszervezet vezetőjét, Elba Esther Gordillót Mexikó egyik legfontosabb politikai szereplőjeként tartják számon. Tavaly sikkasztás miatt börtönbe zárták és felkerült a Forbes legkorruptabb mexikóiakat felsoroló listájára is. A magazin szerint 4,7 millió dollárt érő házához saját kikötő, hajó és jet ski is van. A korrupciós botrány miatt megindult oktatási reform, amely átláthatóbbá tenné a megüresedő tanári állások betöltését, komoly ellenállásba ütközött, és a szakszervezet tagjai kongresszusi épületeket gyújtottak fel, hogy megállítsák a folyamatot. Az IMCO jelentése nyomán májusban folytatódott a küzdelem az oktatás javításáért: vizsgálatot kezdeményezett egy csoport mexikói szenátor, kérve a Kongresszust, hogy a visszaélésekért büntessék meg a felelősöket.

 

Megosztás