magyar divatok

Az Orbán Ráhelt interjúvoló dizájnlap 89 millió forintot kapott a Batthyány Lajos Alapítványtól

Közel százmillió forintos támogatást kapott a Hype and Hyper online dizájnmagazin a Batthyány Lajos Alapítványtól, amely a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetirodától érkező támogatásokat osztotta tovább. A többmilliárdos, sehol meg nem hirdetett támogatási programból jellemzően kormányközeli álcivil szervezeteket stafíroztak ki. A Hype and Hyper most Orbán Ráhel frissen megnyitott bababoltjáról készített lelkendező interjút.

Mintegy kétszáz követőt vesztett a Hype and Hyper dizájnmagazin az Orbán Ráhel  bababoltját fényező, a miniszterelnöki leánnyal készített interjúja után — legalábbis ezt írta az egyik kommentelő a cikk Instagram-posztja alatti dühöngőben. Egy Londonban élő magyar dizájner a következőképpen kommentálta a sztorit: „Suddenly, I’m very interested in the financing of this magazine”. Azaz hirtelen nagyon kíváncsi lett a magazin finanszírozásának hátterére.

Szerencsére az Átlátszó már megszerezte, sőt, publikálta is a Hype and Hyper pénzügyi hátterét megteremtő, végeredményben kormányzati támogatásról szóló iratot. Bár az is tény, hogy a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetirodától induló, álcivil szervezetek kistafírozására szolgáló, összeségében tízmilliárd forintot is meghaladó, a nyilvánosság kizárásával zajlott támogatási programról szóló cikksorozatunkban mindeddig külön nem vettük elő a Hype and Hypert.

89 millió forint támogatás

Az online dizájn- és életmódmagazint a Hyperandhyper Nonprofit Közkereseti Társaság (Kkt.) üzemelteti. A 2019-ben létrehozott társaság két alapítója a többségi tulajdonos Fáy Gergely, valamint a 40 százalékos tulajdonrészt birtokló Bárdos László.

Fáy Gergely (forrás: hypeandhyper.com)

A kiadvány a honlapja szerint „kelet- és közép-európai design és életmód magazin, amely az innovációról, a városi életről és a kreatív ökoszisztémáról szól”, és ahol bemutatják „azokat az egyedi történeteket, karaktereket, különleges tárgyakat és tájakat, amelyek a világ ezen részét alakítják”. 2021 óta a magazin angol nyelvű kiadása nyomtatott formában is készül, az EU-n kívül a nagy angolszász államokban is árusítják.

Mindkét Hype and Hyper-tulaj érdekelt a Filtz Europe Kft. nevű dizájnstúdióban is, Fáy emellett többségi társalapítója az idén forprofit formában létrehozott Hypeandhyper Media & Publishing Kft.-nek.

A cikkünk tárgyát képező, mindösszesen közel 89 millió forint értékű támogatást ugyanakkor az online szájtot kiadó nonprofit kkt. kapta 2019. és 2020. években, összesen három tételben. A támogatás tárgyának megnevezése mindhárom esetben „online magazin fejlesztése, tartalomfejlesztés” volt.

Könnyen lehet, hogy ez nem minden: ebben a két évben a társaság „egyéb bevételek” címen összesen 129 millió forintot számolt el.

Nyugodtan állíthatjuk, hogy a támogatások nélkül nemigen jöhetett volna létre a Hype and Hyper: az online magazint működtető társaság ebben a két évben összesen 130 milliónál is többet költött, miközben árbevétele kevesebb volt 9 millió forintnál.

Rogánék küldték a pénzeket

A támogatások közvetlen átadója a Fidesz-közeli Batthyány Lajos Alapítvány (BLA) volt. A szálak úgy vezetnek el Rogán Antalhoz, hogy a BLA viszont a propagandaminiszter vezette Miniszterelnöki Kabinetirodától kapta a továbbosztható pénzeket.

Mi a 2018 és 2020 közepe közötti időszakra rendelkezünk adatokkal; ebben az időszakban a BLA összesen 11,3 milliárd forintot bevételezett a kabinetirodától vagy a központi költségvetéstől. (A BLA azóta kvázi állami intézmény, úgynevezett közérdekű vagyonkezelő alapítvány rangjára emelkedett, és a kormánytól ingyen megkapta az önmagában is 9,9 milliárd forintos nyilvántartási értékű Hatvany-Lónyay villát is.)

Rogánék küldték a milliárdokat, kormányközeli álcivilek rejtett támogatására költötték | atlatszo.hu

A BLA-n keresztül elérhető közpénzmilliárdok sehol sem voltak nyilvánosan meghirdetve. A Szövetségben a Gödöllőiekért elnökeként és a GDL újság főszerkesztőjeként működő Bondár Alexet telefonon és e-mailben is kérdeztük arról, hogy honnan szerzett tudomást arról a lehetőségről, hogy pénzre pályázhat az intézménynél. Bondár nem válaszolt erre a kérdésünkre.

Ezekből a pénzekből aztán olyan álcivil szervezeteket stafíroztak ki, mint a BLA berkein belül működő Danube Institute, az Alapjogokért Központ vagy a mára a megszűnés szélére került Antall József Tudásközpont. Hogy miképpen kerül ebbe a társaságba egy dizájnlap? Hát úgy, hogy Rogán kabinetirodája alá tartozott a Magyar Turisztikai Ügynökségen keresztül annak leányvállalata, a Magyar Divat & Design Ügynökség Zrt. is — amelynek vezérigazgatóját, Bata-Jakab Zsófiát sajátos egybeesésként Orbán Ráhel barátnőjeként szokták emlegetni.

A BLA cége a kiadó

Az is elképzelhető, hogy az egész hóbelevanc a fentebb számított 89 millió forintos támogatásnál is többe fáj az adófizetői pénztárcának.

Erre az utal, hogy a nyomtatott Hype&Hyper magazint az immáron állami BLA kizárólagos tulajdonába tartozó BL Nonprofit Kft. adja ki. A korábban aprócska társaság 2020-as évről szóló beszámolója szerint 300 millió forintot is meghaladó támogatást nyert el a központi költségvetésből.

A BL Nonprofit Kft. ügyvezetőjéről, Arany Bencéről korábban azért írtunk, mert az ő édesanyjának címén volt bejegyezve a Drogkutató Intézet nevű szervezet, ami szintén szerepelt a BLA támogatási listáján. Arany egyébként a Transzparens Újságírásért Alapítvány korábbi kurátora is egyben.

Sarkadi Nagy Márton

Címlapkép: képernyőkép a Hype and Hyper Instagram-oldaláról. A cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta.

Megosztás