Adatújságírás

Az első idei nemzeti konzultációt 7,2 milliárd forintért reklámozta a kormány

Vaskos költségtérítésért, ráadásul szinte olvashatatlanná homályosított, optikai karakterfelismerő programmal nem digitalizálható dokumentumok formájában volt csak hajlandó kiadni a Miniszterelnöki Kabinetiroda, mekkora összeget és milyen cégeknél költött az adófizetők pénzéből az „Állítsuk meg Brüsszelt” és a „Ne hagyjuk, hogy Soros nevessen a végén” üzenetű kormányzati reklámkampányokra.

Munkatársunk sziszifuszi munkával összesítette az adatokat: az áprilistól a júliusi vizes vb-ig tartó kampány során összesen 7,2 milliárd forintot költöttek.

  • A Mészáros Lőrinchez került Mediaworksnek 2 milliárd,
  • Tombor András médiacégének 860 millió,
  • Andy Vajna tévéjének és rádiójának összesen 510 millió,
  • Habony Árpád lapjainak 260 millió forint jutott

az első idei nemzeti konzultáció reklámbüdzséjéből, de több mint 100 millió forintot költöttek a Népszavánál és az ATV-nél is.

Júniusban beszámoltunk róla, hogy a kormány csak áprilisban nettó 4,2 milliárd forintot költött az “Állítsuk meg Brüsszelt!” üzenetű reklámkampányra, amely elvileg a nemzeti konzultációról szólt, gyakorlatilag viszont a bevándorlók ellen hergelte a lakosságot.

Azóta két újabb adatigényléssel megkaptuk a propagandahadjáratot vezérlő Miniszterelnöki Kabinetirodától a vizes vb-ig tartó kampány teljes költségének listáját, és annak részletezését, hogy melyik újság, tv, rádió, közterületi hirdetésekkel foglalkozó cég mennyit kapott a reklámokért.

Az áprilisi 4,24 milliárd forintot a konzultáció hosszabbításában, május végén megtoldották 800 millióval, júniusban és júliusban pedig összesen 2,16 milliárdot költöttek az eredménykommunikációnak hívott sorosozós plakátokra és hirdetésekre, vagyis a kampány összköltsége nettó 7,2 milliárd forint volt.

 

Soros helyett Mészáros nevethetett a végén

Június elejétől egészen július közepéig, a vizes vb kezdetéig új üzenettel futottak a konzultációhoz kapcsolódó hirdetések. Az „Állítsuk meg Brüsszelt!” után a „Ne hagyjuk, hogy Soros nevessen a végén” következett. A kormány tartotta a szavát: Soros György helyett Mészáros Lőrinc nevethetett, ugyanis az ő cége, a megyei lapokat birtokló Mediaworks összesen 2,161 milliárd forintot kapott az állami hirdetésekért.

Második nevető nettó 859,96 millió forintos nettó bevétellel a különböző tévécsatornák reklámidejét értékesítő Atmedia lett, amelyet 2016. decemberében vett meg Habony Árpád hitelezője, Tombor András. Hozzá kell számolni a rádiók és tévék reklámidejét értékesítő Media Services Company Kft. (MSC) bevételeit is, mivel az Atmedia szintén 2016 végén megvette a céget, amely addig Csetényi Csaba üzelettársáé, Kriskó Tiboré volt a HGY Invest Kft.-n keresztül.

801 millió forintot keresett a kültéri reklámokkal, azon belül főként óriásplakátokkal foglalkozó ODEX, amely luxemburgi cégeken keresztül az IKO-birodalom tagja. Az IKO tulajdonosa Rákosi Tamás, és a cégcsoport tíz évig az RTL Klub legfontosabb műsorgyártója volt, de 2015-ben átállt a TV2-höz.

Az Ómolnár Miklós tulajdonában lévő Ripost a nyomtatott és online felületein közzétett reklámokért összesen 524,5 millió forintot kapott, ami megmagyarázza a lapban közzétett gigantikus méretű kormányhirdetést.

Bár az Atmedia értékesíti a TV2-csoport reklámidejét is, Andy Vajna tévéje még külön is kapott bő 300 millió forintot a nemzeti konzultáció hirdetéseiért. Vajna rádiós cége, a vidéki piacot letaroló Radio Plus Kft. további 210 millió forintért sugározta a kormányspotokat, tehát a filmügyi kormánybiztos érdekeltségei összesen 510 millió bevételhez jutottak a kampányból.

 

 

A 2014-ben fideszesített, és az utóbbi hónapokban névtelen propagandacikkeket megjelentető Origo 379,6 millió forintot kapott a nemzeti konzultáció reklámozásáért. A lapot júniusban, a kampány során vette meg Matolcsy György jegybankelnök fia, Matolcsy Ádám.

Közel 339 millió forintot kapott a vidéki hirdetéseket intéző Village Media Kft., amely már akkor is kapott megrendeléseket a kormánykampányokat szervező, Balásy Gyula tulajdonában lévő New Land Media Kft.-től, amikor még honlapja sem volt. A tavaly bejegyzett Village Media tulajdonosai Hidvégi Krisztina és Balázs Ferenc, ami azért érdekes, mert a New Land Media Kft.-nél médiaigazgatói pozícióban dolgozik egy szintén Hidvégi Krisztina nevű hölgy, de az esetleges személyazonosságot firtató kérdéseinkre nem kaptunk választ az érintettektől.

Habony Árpád lapjai, a nyomtatott és online Lokál, valamint a G. Fodor Gábor főszerkesztésével működő 888.hu a Modern Media Group Kft.-n keresztül összesen 260,8 millió forintot kaptak a nemzeti konzultáció reklámozásáért.

A kormányügyekben mindig jól értesült Magyar Idők 197,7 millió forintért tette közzé a NER brüsszelezős és sorosozós üzeneteit.

Az ATV és a Népszava is 100 millió forintnál többet kapott

A TOP10 mellett mások is jól jártak a nemzeti konzultáció reklámkampányával. A tizenegyedik helyre az Echo TV került nettó 181,7 millió forinttal, amit gyakorlatilag hozzá lehetne adni a Mediaworks bevételéhez, hiszen a csatorna is Mészáros Lőrincé.

Nettó 161,4 millió forintot kapott a hirdetésekért a Hajdú-bihari Napló, az Észak-Magyarország és Kelet-Magyarország című megyei lapokat kiadó Russmedia, amit júliusban vásárolt meg egy olyan cég, ami a Népszabadságot bezáró osztrák pénzemberhez, Henrich Pecinához köthető.

Az összesítés legmeglepőbb tétele, hogy a magát kormánykritikusnak valló ATV nettó 121,29 millió forintért, a szintén ellenzékinek tartott Népszava kiadója pedig nettó 100,33 millió forintért reklámozta a nemzeti konzultációt.

Széles Gábor Magyar Hírlapjának 106,7 millió, Bencsik András Demokratájának 74,77 millió, Schmidt Mária Figyelőjének 62 millió, a Pesti Srácoknak pedig 60,84 millió forint jutott a hirdetési keretből.

 

 

78,66 millió forintot kapott a reklámokért a Borsot, a Kisalföldet és a Délmagyarországot kiadó Lapcom, amelyet nemrégiben vett meg Andy Vajna.

Krskó Tibor és Tombor András tavaly év végén bejegyzett közös cége, a Radio Sales House 65,36 millió forintért intézett rádiós hirdetéseket a kampányban.

Homályos pdf-ek 61 ezer forintért

A Kabinetiroda a három darab adatigénylésünkért összesen 61.603 forint költségtérítést fizettetett ki, majd az adatok nagy részét borzasztó rossz minőségű, itt-ott teljesen homályos, rosszul szkennelt vagy szándékosan lerontott minőségű pdf-ekben küldte el.

A dokumentumokat profi OCR-erező programmal sem tudtuk excellé alakítani, ezért kézzel vittük be a tartalmukat egy táblázatba. A munka több hétig tartott, és sajnos nem lett hibátlan: az összesítésünkben 4,2 millió forinttal kevesebb szerepel, mint a Kabinetiroda listáin, ezért olvasóink és az érintett cégek elnézését kérjük. Jelezzük ugyanakkor, hogy ez a 4,2 millió forint a kampány 7,2 milliárdos költségének mindössze 0,05 százaléka, amelyet elfogadható hibaaránynak tartunk – pláne, ha ilyen rossz minőségű alapanyagból kell dolgozni.

A költségtérítések és az alig olvasható pdf-ek miatt panaszt tettünk a Miniszterelnöki Kabinetiroda ellen a NAIH-nál.

A részletes adatok a Miniszterelnöki Kabinetiroda vélhetően szándékosan elhomályosított pdf-jeiben, és az Átlátszó ezekből készült kézműves táblázatában böngészhetők.

Részlet a Miniszterelnöki Kabinetiroda adatszolgáltatásából.

Részlet a Miniszterelnöki Kabinetiroda adatszolgáltatásából.

 

Megosztás