A polgármester állításával ellentétben ténylegesen nem a Kecskeméti Városi Televízió készítette azt a reklámfilmet, ami miatt elmérgesedett Hosszú Katinka és a Gyárfás Tamás vezette úszószövetség kapcsolata: a városi tévé ugyanis az erre kapott 55 millió forintos támogatást az utolsó fillérig kifizette egy magáncégnek, az Argus Film and Art Kft-nek.
„Ha pusztán az anyagi megtérülést vizsgáljuk, akkor is megérte. A filmet készítő kecskeméti televízió ugyanis a város tulajdonában van. Számukra új, szakmai perspektíva nyílt meg. Másrészt olyan referenciát készíthettek el, amellyel gyarapodhatnak az önkormányzat bevételei” – idézte az Index pénteken Szemereyné Pataki Klaudia polgármestert annak kapcsán, hogy a fideszes polgármester vezette város 55 millió forintot fizetett ki a 2017-es vizes-vb-t népszerűsítő 30 másodperces film elkészítésére.
A városnak közvetlen érdeke és haszna biztos nincs és nem lesz az ügyben, hiszen egyetlen vb-esemény sem fog itt zajlani – a legtöbb, amit Kecskemét profitálhat, hogy felkerül az ún. kísérő rendezvények helyszíneinek listájára.
Bár az elkészült spot kétségtelenül látványosra sikerült, az 55 milliós költség elég magasnak tűnik. Érezhették ezt az érintettek is: a film készítésének körülményeiről szóló, a város közvetett tulajdonában lévő – éppen a Kecskeméti Városi Televízió Nonprofit Kft. (KTV) által kiadott – hírös.hu-n megjelent termelési riport részletezően mutatja be a forgatás extrém körülményeit, a drága eszközöket, a különleges, és szintén nem olcsó vizuális megoldásokat. És ha ez nem lenne elég, azt is megtudhatjuk a cikkből, hogy a produkciónak saját stylistja is volt.
Az általunk megkérdezett szakemberek arra a kérdésre, mennyiből tudnák kihozni a filmet, 6 és 30 millió közötti árakat mondtak, míg az Index idézett cikke szerint hasonló műfajú alkotások 10-15 millió forintból készültek az elmúlt években. (A 2013-as vívó-vb-re Szilágyi Áronnal, a 2014-es kézilabda-Eb-re Görbicz Anitával.) A vizes-vb promóvideóját tavaly augusztusa óta kicsit több mint 15 ezren látták.
A város és a tulajdonában álló Kecskeméti Városi Televízió Nonprofit Kft. között tavaly június 22-én megkötött szerződés szerint a KTV 55 647 000 forint támogatást kapott a 2017-es budapesti vizes-vb „Magyarországon történő megrendezését népszerűsítő image film elkészítésének költségeihez.” A támogatás felhasználásának elszámolási határidejét 2016. január 15-ben rögzítette a megállapodás.
A támogatás pénzügyi elszámolása szerint a KTV 2015. június 29. és november 27. között öt részletben éppen 55 647 000 forintot fizetett ki az Argus Film and Art Kft.-nek – derült ki LMP-s politikusok adatigényléséből.
Kecskeméti forrásaink szerint a KTV munkatársai nem vettek részt érdemben a munkákban, ami a támogatás felhasználása fényében reális állítás. Úgy tudjuk, az Argus Eckhardt Balázson, a tévé ügyvezetőjén keresztül jött a képbe. Eckhardt a kecskeméti tévé vezetője, de ismerős lehet az MTVA-ból is, rendezőként feltűnt a neve a sok bonyodalmat okozó Marslakók sorozatban és a Ridikül című beszélgetős műsorban is.
Ahogy a Kreatív is beszámolt róla, az Argus által elkészített film producere Eckhardt Balázs, co-producere Kovács Felícia Flóra volt – utóbbi az Argus Film and Art kizárólagos tulajdonosa. Az Argus 2014-ben 227 millió forintos nettó árbevétel mellett 55 millió forint adózott eredményt ért el.
A New Yorkban és Budapesten élő Kovács Felícia Felly K néven énekesként is ismert; előadóként, illetve zenei producerként részt vett a Csinibaba című Tímár Péter-filmben is. Az Argus referenciái között reklámfilmeket találni. Kérdésünkre Eckhardt úgy nyilatkozott, hogy a produkcióban a város képviseletében vett részt, de abból semmilyen javadalmazást nem kapott.
A kecskeméti polgármester az úszószövetséggel létrejött, de előzmények nélkülinek tűnő együttműködésről azt mondta az Indexnek, hogy az elmúlt években számtalan úszóesemény zajlott a városban, a szövetség és Kecskemét között tehát „nem új keletű és pusztán az ígéretek stádiumában lévő kapcsolatról van szó.”
Ezt némileg árnyalva a szintén a KTV által kiadott hírös.hu már idézett írása: „Törös Károly, a jelenleg Kecskeméten dolgozó nemzetközi hírű úszóedző vetette fel az ötletet, hogy városunk egy reklámfilm forgatásával vegye ki a részét a 2017-es budapesti úszó-világbajnokság előkészületeiből.”
A cikk szerint Szemereyné Pataki Klaudia polgármester asszony felkarolta az ötletet, mivel abban a városmarketing szempontjából óriási lehetőséget látott. „A közgyűlés felvállalta az imázsfilm készítésének költségét, ezért cserébe viszont jelentős reklámfelületet kapunk a vizes vébé ideje alatt.”
A korábban Dél-Afrikában és Belgiumban is sikeresen dolgozó Törös Károly, a BÁCSVÍZ-KVSC vezetőedzőjének neve ismerős lehet az uszodai klórszagot kedvelő olvasóknak: ő állította korábban, hogy le akarta ütni Hosszú Katinka férjét, Shane Tusupot, amikor az a netanyai rövidpályás Európa-bajnokság egyik versenyszáma után trágár hangon beszélt, sőt, kiabált vele. Törös a Magyar Úszószövetség (MÚSZ) elnökségi tagja is.
A kecskeméti polgármester a várható nyereségről szóló fentebbi fejtegetését azzal egészítette ki, hogy a film költségeivel kapcsolatosan nincs szükség tételes elszámolásra, mert részben jövőbeni teljesítésről van szó. A várostól származó adatok szerint azonban a városi televízió már tavaly teljes egészben kifizette a megítélt összeget az Argus Filmnek, a támogatás felhasználásáról szóló szakmai beszámolóban pedig rögzítette, hogy a „Támogatási Szerződésben foglalt támogatási cél az előírt határidőre megvalósult”.
A kecskeméti szerepvállalással kapcsolatban egy hete megkerestük az önkormányzatot; elsősorban arra lettünk volna kíváncsiak, hogy milyen megállapodás jött létre a város és az úszószövetség között, az milyen vállalásokkal és kötelezettségekkel jár Kecskemét számára, de a kérdéseinkre nem kaptunk választ.
A Just add water című alkotás azzal került igazán az érdeklődés középpontjába, hogy Hosszú Katinkának ebben a promóciós anyagban kellett volna szerepelnie – Gyárfás Tamás úszószövetségi elnök elvárásai szerint ingyen. Hosszú ezt nem tette meg, végül ez a momentum vezetett az úszószövetség és a világbajnok közötti viszony elmérgesedéséhez.
De hogyan lett egy félperces film a casus belli Hosszú Katinka és a szövetség között? A sajtóban alapállítássá lett, hogy az amerikai eszmékkel megfertőzött, tudatos marketingstratégiát folytató Hosszú és férje nem szerették volna, ha a világbajnok úszó ingyen adja az arcát egy ilyen promócióhoz.
Ez azonban forrásunk szerint téves állítás – Hosszú ugyanis egyszer sem kért pénzt az esetleges megjelenésért. Amikor Gyárfás felkérte az úszónőt, Hosszú azt válaszolta, beszéljék meg a részleteket – de egyértelműen nem pénzügyi feltételekre gondolt.
Erre a megbeszélésre azonban nem került sor, így amikor a világbajnoknak egyszer csak jelezték, hogy másnap forgatása lesz, nem ment el a felvételre. Ettől függetlenül az maradt a kiinduló alap, hogy a szereplők ingyenesen adják az arcukat a 2017-es vizes-vb népszerűsítéséhez.
Innentől Gyárfás számára azonban – hosszú portrécikkünk egyik kulcsszavával egybecsengően – érezhetően presztízskérdés lett abból, hogy Hosszú szerepeljen a promóciós filmben. Úgy tudjuk, ettől kezdve Hosszú Katinka minden, az úszószövetség felé irányuló kérése kapcsán elhangzott feltételként a filmben való szereplés. Még jóval azután is, hogy júliusban nyilvánosságra került a kész anyag.
Az mindenesetre figyelemre méltó, hogy a jelenleg egyik legismertebb és legsikeresebb magyar úszó és a szövetség viszonya egy ötvenötmillió forintba kerülő reklámfilm miatt romlott meg – miközben a 2017-es vizes-vb várható költségei jóval ötvenötmilliárd forint felett járnak.
Csepregi Botond
Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszó munkáját havi 1000 forinttal! Függetlenségünk záloga a közösségi finanszírozás.
Megosztás
Nélküled nincsenek sztorik.
Átutalás
PayPal
Így is támogathatsz
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002 IBAN (USD): HU36120112650142518900500009 SWIFT: UBRTHUHB Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
2016-ban indította el a kormány a Nemzeti Szabadidős-Egészség Sportpark Programot, amelynek 2019 elejétől a Beruházási, Műszaki Fejlesztési, Sportüzemeltetési és Közbeszerzési...
Azok a mozik és sorozatok, amelyek Magyarországon készülnek, ugyanúgy jogosultak TAO-támogatásra, mint a felcsúti fociakadémia. A pénzt, akárcsak a focis...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!