Cikkek

Magáncéghez került az úszóvébé félperces imázsfilmjéért járó 55 millió forint

A polgármester állításával ellentétben ténylegesen nem a Kecskeméti Városi Televízió készítette azt a reklámfilmet, ami miatt elmérgesedett Hosszú Katinka és a Gyárfás Tamás vezette úszószövetség kapcsolata: a városi tévé ugyanis az erre kapott 55 millió forintos támogatást az utolsó fillérig kifizette egy magáncégnek, az Argus Film and Art Kft-nek.

 

banner2_mozgo_2

 

„Ha pusztán az anyagi megtérülést vizsgáljuk, akkor is megérte. A filmet készítő kecskeméti televízió ugyanis a város tulajdonában van. Számukra új, szakmai perspektíva nyílt meg. Másrészt olyan referenciát készíthettek el, amellyel gyarapodhatnak az önkormányzat bevételei” – idézte az Index pénteken Szemereyné Pataki Klaudia polgármestert annak kapcsán, hogy a fideszes polgármester vezette város 55 millió forintot fizetett ki a 2017-es vizes-vb-t népszerűsítő 30 másodperces film elkészítésére.

A városnak közvetlen érdeke és haszna biztos nincs és nem lesz az ügyben, hiszen egyetlen vb-esemény sem fog itt zajlani – a legtöbb, amit Kecskemét profitálhat, hogy felkerül az ún. kísérő rendezvények helyszíneinek listájára.

Bár az elkészült spot kétségtelenül látványosra sikerült, az 55 milliós költség elég magasnak tűnik. Érezhették ezt az érintettek is: a film készítésének körülményeiről szóló, a város közvetett tulajdonában lévő – éppen a Kecskeméti Városi Televízió Nonprofit Kft. (KTV) által kiadott – hírös.hu-n megjelent termelési riport részletezően mutatja be a forgatás extrém körülményeit, a drága eszközöket, a különleges, és szintén nem olcsó vizuális megoldásokat. És ha ez nem lenne elég, azt is megtudhatjuk a cikkből, hogy a produkciónak saját stylistja is volt.

 

 

Az általunk megkérdezett szakemberek arra a kérdésre, mennyiből tudnák kihozni a filmet, 6 és 30 millió közötti árakat mondtak, míg az Index idézett cikke szerint hasonló műfajú alkotások 10-15 millió forintból készültek az elmúlt években. (A 2013-as vívó-vb-re Szilágyi Áronnal, a 2014-es kézilabda-Eb-re Görbicz Anitával.) A vizes-vb promóvideóját tavaly augusztusa óta kicsit több mint 15 ezren látták.

A város és a tulajdonában álló Kecskeméti Városi Televízió Nonprofit Kft. között tavaly június 22-én megkötött szerződés szerint a KTV 55 647 000 forint támogatást kapott a 2017-es budapesti vizes-vb „Magyarországon történő megrendezését népszerűsítő image film elkészítésének költségeihez.” A támogatás felhasználásának elszámolási határidejét 2016. január 15-ben rögzítette a megállapodás.

A támogatás pénzügyi elszámolása szerint a KTV 2015. június 29. és november 27. között öt részletben éppen 55 647 000 forintot fizetett ki az Argus Film and Art Kft.-nek – derült ki LMP-s politikusok adatigényléséből.

Kecskeméti forrásaink szerint a KTV munkatársai nem vettek részt érdemben a munkákban, ami a támogatás felhasználása fényében reális állítás. Úgy tudjuk, az Argus Eckhardt Balázson, a tévé ügyvezetőjén keresztül jött a képbe. Eckhardt a kecskeméti tévé vezetője, de ismerős lehet az MTVA-ból is, rendezőként feltűnt a neve a sok bonyodalmat okozó Marslakók sorozatban és a Ridikül című beszélgetős műsorban is.

Ahogy a Kreatív is beszámolt róla, az Argus által elkészített film producere Eckhardt Balázs, co-producere Kovács Felícia Flóra volt – utóbbi az Argus Film and Art kizárólagos tulajdonosa. Az Argus 2014-ben 227 millió forintos nettó árbevétel mellett 55 millió forint adózott eredményt ért el.

A New Yorkban és Budapesten élő Kovács Felícia Felly K néven énekesként is ismert; előadóként, illetve zenei producerként részt vett a Csinibaba című Tímár Péter-filmben is. Az Argus referenciái között reklámfilmeket találni. Kérdésünkre Eckhardt úgy nyilatkozott, hogy a produkcióban a város képviseletében vett részt, de abból semmilyen javadalmazást nem kapott.

A kecskeméti polgármester az úszószövetséggel létrejött, de előzmények nélkülinek tűnő együttműködésről azt mondta az Indexnek, hogy az elmúlt években számtalan úszóesemény zajlott a városban, a szövetség és Kecskemét között tehát „nem új keletű és pusztán az ígéretek stádiumában lévő kapcsolatról van szó.”

Ezt némileg árnyalva a szintén a KTV által kiadott hírös.hu már idézett írása: „Törös Károly, a jelenleg Kecskeméten dolgozó nemzetközi hírű úszóedző vetette fel az ötletet, hogy városunk egy reklámfilm forgatásával vegye ki a részét a 2017-es budapesti úszó-világbajnokság előkészületeiből.”

A cikk szerint Szemereyné Pataki Klaudia polgármester asszony felkarolta az ötletet, mivel abban a városmarketing szempontjából óriási lehetőséget látott. „A közgyűlés felvállalta az imázsfilm készítésének költségét, ezért cserébe viszont jelentős reklámfelületet kapunk a vizes vébé ideje alatt.”

A korábban Dél-Afrikában és Belgiumban is sikeresen dolgozó Törös Károly, a BÁCSVÍZ-KVSC vezetőedzőjének neve ismerős lehet az uszodai klórszagot kedvelő olvasóknak: ő állította korábban, hogy le akarta ütni Hosszú Katinka férjét, Shane Tusupot, amikor az a netanyai rövidpályás Európa-bajnokság egyik versenyszáma után trágár hangon beszélt, sőt, kiabált vele. Törös a Magyar Úszószövetség (MÚSZ) elnökségi tagja is.

A kecskeméti polgármester a várható nyereségről szóló fentebbi fejtegetését azzal egészítette ki, hogy a film költségeivel kapcsolatosan nincs szükség tételes elszámolásra, mert részben jövőbeni teljesítésről van szó. A várostól származó adatok szerint azonban a városi televízió már tavaly teljes egészben kifizette a megítélt összeget az Argus Filmnek, a támogatás felhasználásáról szóló szakmai beszámolóban pedig rögzítette, hogy a „Támogatási Szerződésben foglalt támogatási cél az előírt határidőre megvalósult”.

A kecskeméti szerepvállalással kapcsolatban egy hete megkerestük az önkormányzatot; elsősorban arra lettünk volna kíváncsiak, hogy milyen megállapodás jött létre a város és az úszószövetség között, az milyen vállalásokkal és kötelezettségekkel jár Kecskemét számára, de a kérdéseinkre nem kaptunk választ.

Kapcsolódó anyagok

Velünk élő nyolcvanas évek: Gyárfás Tamás portréja

Hogyan lett a 8-ból 50 milliárd forint? – Így kúsztak az egekbe a vizes-vb költségei

Orbán meghódításával ért révbe Gyárfás Tamás maratoni küzdelme a hatalmas budapesti uszodáért

A Just add water című alkotás azzal került igazán az érdeklődés középpontjába, hogy Hosszú Katinkának ebben a promóciós anyagban kellett volna szerepelnie – Gyárfás Tamás úszószövetségi elnök elvárásai szerint ingyen. Hosszú ezt nem tette meg, végül ez a momentum vezetett az úszószövetség és a világbajnok közötti viszony elmérgesedéséhez.

De hogyan lett egy félperces film a casus belli Hosszú Katinka és a szövetség között? A sajtóban alapállítássá lett, hogy az amerikai eszmékkel megfertőzött, tudatos marketingstratégiát folytató Hosszú és férje nem szerették volna, ha a világbajnok úszó ingyen adja az arcát egy ilyen promócióhoz.

Ez azonban forrásunk szerint téves állítás – Hosszú ugyanis egyszer sem kért pénzt az esetleges megjelenésért. Amikor Gyárfás felkérte az úszónőt, Hosszú azt válaszolta, beszéljék meg a részleteket – de egyértelműen nem pénzügyi feltételekre gondolt.

Erre a megbeszélésre azonban nem került sor, így amikor a világbajnoknak egyszer csak jelezték, hogy másnap forgatása lesz, nem ment el a felvételre. Ettől függetlenül az maradt a kiinduló alap, hogy a szereplők ingyenesen adják az arcukat a 2017-es vizes-vb népszerűsítéséhez.

Innentől Gyárfás számára azonban – hosszú portrécikkünk egyik kulcsszavával egybecsengően – érezhetően presztízskérdés lett abból, hogy Hosszú szerepeljen a promóciós filmben. Úgy tudjuk, ettől kezdve Hosszú Katinka minden, az úszószövetség felé irányuló kérése kapcsán elhangzott feltételként a filmben való szereplés. Még jóval azután is, hogy júliusban nyilvánosságra került a kész anyag.

Az mindenesetre figyelemre méltó, hogy a jelenleg egyik legismertebb és legsikeresebb magyar úszó és a szövetség viszonya egy ötvenötmillió forintba kerülő reklámfilm miatt romlott meg – miközben a 2017-es vizes-vb várható költségei jóval ötvenötmilliárd forint felett járnak.

Csepregi Botond

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszó munkáját havi 1000 forinttal! Függetlenségünk záloga a közösségi finanszírozás.

Megosztás

Nélküled nincsenek sztorik.

  • Átutalás
  • PayPal
  • Így is támogathatsz

Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!

  • Belföld
  • Külföld

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.

Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.

IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)

Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.

Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatás
  • ikon

    Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon

    Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.

  • ikon

    Postai befizetéssel

    Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.

  • ikon

    Havi előfizetés a Patreonon

    Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.

  • ikon

    Benevity rendszerén keresztül

    Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.

  • ikon

    SZJA 1% felajánlásával

    Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42