Feleannyiért dolgozott volna Mészáros volt vejének cége, mint Mészárosé
Lapunk és Hadházy Ákos parlamenti képviselő is azt az információt kapta, hogy a Homlok-cég nyerhette volna a GVH által vizsgált tendert.
110 millió forintjába került az adófizetőknek a TEK részvétele a nyári árvízi védekezésben. A szervezet azt állítja, munkatársai rendes napi munkaidejükön felül több mint 20 000 órát töltöttek a gátakon. Noha az összes nagyobb hírportál folyamatosan tudósított az árvízi védekezésről – a TEK felbukkanásáról meg különösen – ennek a százmilliónyi tevékenykedésének alig van nyoma.
Október 9-én tette közzé a BM a 2013 július-augusztusi támogatási listáját. A listán a legjelentősebb összegekkel a nyári dunai árvízi védekezés költségei szerepelnek: közel 3 milliárdot kapott az Országos Vízügyi Főigazgatóság, 2,2 milliárdot a katasztrófavédelem. A nagy összegek árnyékéban szinte észrevehetetlen a Terrorelhárítási Központ (TEK) árvízi védekezésben való részvételére kifizetett 122 millió. Pedig ez az önmagában sem jelentéktelen összeg meglehetősen soknak tűnik, ha például az Országos Rendőr Főkapitányság 916 milliójával vagy a Honvédelmi Minisztérium 1,46 milliárdjával vetjük össze. A számok alapján ugyanis nagyjából minden hetedik védekezéssel eltöltött rendőr-munkaórára jutott egy TEK-munkaóra, és minden tizenkettedik homokzsákoló katonára jutott egy terrorelhárító. Katonákat, rendőröket, tűzoltókat és vízügyi dolgozókat tömegesen lehetett látni a híradásokban az árvíz legkritikusabb egy hete alatt – a TEK munkatársait viszont alig. Egész pontosan három alkalommal.
Az árvízi tudósítások alapján meglehetősen aránytalannak tűnő támogatás miatt közadat-igényléssel fordultunk a Belügyminisztériumhoz, azt kérve, bocsássa rendelkezésünkre a TEK munkavégzésével kapcsolatos elszámolást. Múlt héten végre választ kaptunk Szabó Csaba ezredestől, a TEK hivatalvezetőjétől. A válaszból az derül ki, hogy a TEK munkatársai 85 millió forint juttatásban részesültek a „napi szolgálatteljesítési idő”-t meghaladó szolgálatteljesítésért, erre jön 23 milliónyi járulék. További tétel a 4,5 milliónyi élelmiszerköltség, 5,5 millióba került a „gépjárművek használata”, és még a „munkaruha, gyógyszer, védelmi anyagok” címen is elszámoltak bő 2 milliót.
A hivatalvezető szerint a TEK munkatársai 20 000 munkaórát töltöttek el a gátakon a „napi szolgálatteljesítésen felül” – de ez a szám sehogy sem stimmel. Ha – tegyük fel – 250 TEK-munkatárs egy héten keresztül a napi nyolc óráján felül teljesített még annyit, hogy a plusz munka összességében 20 ezer órát ad ki, akkor mindannyian napi 19,5 órát kellett, hogy dolgozzanak. De – mint látni fogjuk – a létszám, és a gátakon töltött idő is kevesebbnek tűnik a példában szereplőnél.
A TEK válasza szerint a közel 110 milliónyi személyi juttatást a június 4-14 közti tíz napos időszakra számolták el. De ezzel a tíz nappal kapcsolatban is kétségek merülnek fel. Az első híradás ugyanis a TEK árvízi tevékenykedéséről június 7-éről való: eszerint „A TEK különleges egységei Győr környékén, a BTR 80 típusú járművekkel kitelepülve felkészülve várják a riasztást a védekezést irányító katasztrófavédelem központjából.” – írta az MTI nyomán több portál. Hogy több százan lettek volna, az nem valószínű, hiszen ezzel egy időben „ (…) a TEK főigazgatója készültségbe helyezte összes egységét, hogy bármilyen rendkívüli esemény bekövetkeztekor – a Rendőrség kérése esetén – azonnal akcióba tudjon lépni.” A realitáshoz közelebb állhat a Kisalföld beszámolója a Győrújfalu környéki védekezésről: „A katasztrófavédelem részéről 8 fő, 176 hivatásos tűzoltó, a honvédségi erő 469 fő és, rendőrségtől 10 fő, TEK 9 fővel, a vízügytől 30 fő, lakossági erő 250 fő töltésmagasítást végez.” Ezen a napon tetőzött itt a Duna, de már annyi szakember és önkéntes dolgozott a gáton, hogy a munkára jelentkezőket hazaküldték.
Legközelebb két nap múlva, június 9-én, vasárnap bukkan fel a szervezet az védekezésről szóló hírekben: „A Terrorelhárítási Központ 250 munkatársa az Országos Műszaki Irányító Törzs felkérésére Szigetmonostoron segít a védekezésben. (…) a munkálatokat Hajdu János tábornok, a TEK főigazgatója személyesen irányítja.” Az Országos Műszaki Irányító Törzs (OMIT) közleménye szerint hétfőn délre sikerül Szigetmonostoron elhárítani a bajt: „A Terrorelhárító Központ munkatársainak 24 órás heroikus küzdelmével, a honvédség légierőjének támogatásával és a katasztrófavédelmi erők segítségével sikerült kiépíteni a települést védő lokalizációs nyúlgátat (…)” Kedden már Baján dolgozik TEK: „Reggel 6 órától este 18 óráig a Terrorelhárítási Központ 200 fővel segíti Baján a Petőfi szigeten az ideiglenes védvonal megemelését.”– írja az OMIT közleménye, majd ennek nyomán több országos médium. Többet aztán nem bukkan fel a sajtóban a TEK az árvízi védekezés kapcsán – igaz a tetőző árhullám csütörtök reggel el is hagyta az országot; ettől kezdve mindenhol apadt a Duna.
Ha némi nagyvonalúsággal azt számoljuk, hogy ezzel a 220-250 fős létszámmal két napot töltött a TEK Szigetmonostoron, majd két napot Baja térségében, és napi 16 órát dolgoztak; és ha ehhez még hozzáadjuk a híradásokban szereplő győri két-három tucatnyi TEK-munkatárs két napi munkáját, akkor körülbelül 8 ezer, a napi szolgálatteljesítésen felüli munkaóránál vagyunk. A TEK által elszámolt 20 000 óra munkaidő kevesebb mint felénél. Egész pontosan 40 százalékánál. Ha ez így van, akkor a szervezet 63 millióval többet számolt el, mint amennyi ténylegesen járna.
Feltételezésünket alátámasztja, és a TEK tényleges munkavégzését valószínűleg jobban leírja Hajdú főigazgatónak az árvíz levonulta után néhány nappal tett nyilatkozata: „Mindig bevetésre készen álltunk, folyamatosan biztosítva azt a 200-300 főt, akik akár percekkel a riasztás után egy adott területen együtt tudnak dolgozni.” A főigazgató maga is tehát inkább készenlétről, mintsem a tényleges munkavégzésről beszél – egybehangzóan a védekezés kezdetekor tett nyilatkozatával. Hogy alapvetően a készenlétre, illetve mintegy kétszáz-kétszázötven ember néhány napi munkájára kellett-e kifizetni a költségvetésből azt a százhúsz milliót, az egy újabb adatigénylésünk nyomán tisztázódhat: ebben a tényleges munkavégzést igazoló dokumentumok nyilvánosságra hozatalát kértük a TEK-től.
De tegyük föl, hogy valamiképp még igazolni is tudja a szervezet az emlegetett húszezer, a napi szolgálati időn felüli munkaórát – akkor is adódik a kérdés, megéri-e az országnak, hogy 250 TEK-es pakolja a homokzsákokat óránként 1,25 millió forintért. Miközben nyolcezer katona, több ezer vízügyes, tűzoltó és katasztrófavédelmi szakember végezte ugyanezt a munkát a bruttó 5 400 – rossz esetben 13 500 – forintos TEK-es órabér töredékéért.
Az alábbi diagram azt mutatja, mennyibe került az adófizetőknek egy óra védekezés a TEK, a HM, és a Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnoksága (BV) esetében. A TEK saját bevallása szerint 20 000 munkaórát számolt el, és ezért kerekítve 122 millió forintot kapott: ez 6100 forintos óránkénti költséget jelent. A Honvédelmi Minisztérium esetében a pontos számokat nem ismerjük: átlagosan nagyjából napi 8000 hivatásos és tartalékos katonával vett részt a védekezés legkritikusabb egy hetében; ezért a HM összesen 1,468 milliárd forintot kapott – igaz ebben az összegben benne van a technikai eszközök költsége is; ez pedig nyilván sokkal nagyobb arányt tesz ki, mint a TEK esetében. A durva összköltség per munkaóra arány tehát erősen torzít a TEK javára, de a katonák 3800 forintos munkaóra-költsége még így is az – önbevallás alapján számított – TEK-es „óradíj” hatvankét százaléka. Pontosan lehet tudni viszont, mennyit dolgoztak a büntetés-végrehajtás alkalmazottai és fogvatartottai a védekezésben: 961 BV-dolgozó és 2123 elítélt összesen 11 500 munkanapot, azaz napi nyolc órával számolva 92 000 órát dolgozott a gátakon 15, 6 millió forintért: ez 186 forintos „óradíjat” jelent. (A diagramon nem látható a többszázezer önkéntes munkaóra nulla forintos költsége.)
Egyes szervezetek „rezsióradíja”: a kifizetett összeg és a védekezésben eltöltött munkaórák alapján
Ha volna olyan szerencsénk, és még mindig Schmitt Pál lenne a köztársasági elnök, akkor frissen kapott Hagelmayer-díjára apellálva kérhetnénk, kezdeményezze az országgyűlésnél az alaptörvény módosítását; mely módosítás a költségvetésre, azaz az adófizetők pénzével való prudens gazdálkodásra hivatkozva örökre megtiltaná a Terrorelhárítási Központ részvételét a természeti csapások okozta károk elleni védekezésben. Maradjanak ők inkább az álarcosbáli provokátorok ártalmatlanításánál, színházi kellékfegyverek lefoglalásánál, és egyéb, rutinszerűen elvégzett feladataiknál. Az a százmillió, ami egy ilyen árvízi fellépéssel bejön, amúgy is aprópénz a TEK 13 milliárdos éves büdzséjéhez képest.
Becker András
A fenti cikkel összefüggésben helyreigazító közlemény közzétételét kérte a Terrorelhárítási Központ.
A cikk világosan megjelölt információk alapján, azokból levont következtetésként fogalmazta meg a kételyeit a TEK által adott tájékoztatással kapcsolatban. A közhatalom gyakorlóinak és a közpénzek felhasználóinak bizony tűrniük kell azt, hogy az általuk adott információkat elemzésnek veti alá a sajtó, és az elemzés (adott esetben elmarasztaló) következtetéseit nyilvánosságra hozza. Az ilyen következtetések értékítéletnek minősülnek, amelyekkel szemben helyreigazítási kérelem eleve nem terjeszthető elő. Ráadásul a TEK kérelme egyetlen olyan információt sem tartalmaz, amely a cikk következtetéseinek a felülvizsgálatára kellene hogy késztessen minket.
Mindezek alapján a kérelemnek sajnos nem áll módunkban eleget tenni, de továbbra is nagy érdeklődéssel várjuk a TEK válaszát a munkaórák részletes adatairól.
UPDATE #2: perrel fenyeget a TEK (2013. december 8.)
A TEK sajtóközleményt adott ki a fenti cikkel kapcsolatban, amiben közölte, hogy polgári pert indít és büntetőfeljelentést tesz. Állunk elébe, hiszen sem a helyreigazítás iránti kérelemben, sem a mai sajtóközleményben semmilyen olyan információt nem osztott meg a TEK a nyilvánossággal, ami cáfolná a fenti cikkben szereplő adatokból levont következtetéseket. A magunk részéről továbbra is azt várjuk, hogy a Terrorelhárító Központ tegyen eleget annak az adatigénylésnek, amiben a részletes elszámolás megküldését kértük.
UPDATE #3: a TEK elbukta a helyreigazítási pert (2015. május 22.)
A Kúria a Pfv.IV.20.229/2015/4. számú ítéletében az elsőfokú bíróság ítéletét hagyta helyben, amely a TEK fenti cikkel kapcsolatos helyreigazítás iránti keresetét teljes egészében elutasította.
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásLapunk és Hadházy Ákos parlamenti képviselő is azt az információt kapta, hogy a Homlok-cég nyerhette volna a GVH által vizsgált tendert.
Októbertől a fideszes Győrfiné Dr. Hajdú Szilvia vezeti Aszódot, de a helyi lap októberi számában még az elődje szerepelt felelős kiadóként, és ez Győrfiné szerint nem volt jogszerű.
A Magyar Államkincstár nem akarja kiadni a Fulmer GmbH közel 1 milliárd forintos támogatásának iratait, de a bíróság első- és másodfokon is erre kötelezte.
Titkos eljárásban, a nyilvánosság teljes kizárásával folyik a Lázár János által „kastély-örökbefogadásnak” nevezett kastély-privatizációs pályázat.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!