adatvizualizáció

34 világbajnok, 112 győztes, 76 versenypálya – nézd meg a Formula 1 történetét legújabb interaktív oldalunkon

A Formula 1 az autósportok királya. Versenyről versenyre több százezren látogatnak el személyesen, a TV készülékek előtt évente milliárdok követik feszülten a nagydíjakat. A száguldó cirkusz idén 73. alkalommal rajtolt el március 20-án Bahreinben. Július 31-én pedig 37. alkalommal tartották meg a Magyar Nagydíjat a Hungaroringen, ami elhozta Max Verstappen 28. győzelmét. Interaktív összeállításban mutatjuk be az elmúlt évtizedek versenyzőit, világbajnokait és pályáit.

Az Átló adatvizualizációs oldalon megjelent legújabb interaktív anyagunkban az 1950 óta minden évben megrendezett Formula 1 világbajnokság legérdekesebb statisztikáit mutatjuk be. A négy fejezetre osztott munkában közelebbről megvizsgáltuk a versenyzők győzelmeit és világbajnoki sikereit, a csapatok többször évekig töretlen sikerességét, a pályákat, amiken a versenyzők nagydíjanként több száz kilométert vezetnek, és a boxutcás kiállás gyorsaságának jelentőségét.

Vannak olyan nagy történelmű nagydíjak, melyek szinte mindegyike az év ugyanazon szakaszában kerültek megrendezésre. A monacói nagydíjat mindig május második felében, a brit nagydíjat mindig július első felében, az olasz nagydíjat mindig szeptember első felében tartották meg.

A 2021-es szezon rendkívül szoros volt, még az utolsó versenyen is szoríthattunk Hamiltonnak és Verstappennek is. Az elmúlt években jellemzően az utolsó három-négy versenyen már tudni lehetett a győztest, ugyanis addigra már behozhatatlan előnyre tett szert. A közelmúltban érdekes volt még a 2001–2004 közötti időszak. A Ferrari egyeduralma a szezon izgalmasságán is lemérhető volt. Az utolsó öt-hat versenyen már tudni lehetett Schumacher győzelmét, ráadásul a második helyezett többször csapattársa, Barrichello volt.

A Formula 1 európai sport. Ezt nem csak a történelmi, európai pályák magas száma, hanem a pilóták származási országa is megmutatja. A legtöbb sikeres pilóta Nagy-Britanniából és Németországból származik. A sport történetében kiemelkedő szerepet kap még Brazília és Argentína, Ausztrália, illetve Dél-Afrika.

Kattints a nagyobb méretért!

„A futamokat a pályán nyerik. A világbajnokságokat a gyárban” – írta 2019-ben a Mercedes-csapat. Egy pilóta eredményességéhez nagymértékben hozzájárul az is, hogy melyik csapat színeiben versenyzik. A Formula 1 rendezői is hamar felfigyeltek a jelenségre, így már a legelső futamot követő nyolcadik szezon előtt, 1958-ban bevezették a konstruktőri világbajnoki címet. A csapatbajnokság lehetővé teszi, hogy a pilóták egyéni sikerei mellett díjazzák a gyártók évről-évre nyújtott teljesítményét is, mely jóval a szezon kezdete előtt, az autók megtervezésével kezdődik.

A Formula 1-ben eddig összesen 76 darab pályát használtak, egy – méghozzá az új Las Vegas-i – pedig már biztosan benne lesz a 2023-as évadban. Az egyes körök vonalvezetése szemkápráztató. A klasszikus versenypályákon túl a sportágban népszerűek a városi pályák (jelenleg 7 ilyen is van a versenynaptárban), emellett régebben, főleg az 1950-es, ’60-as években országúti pályákon is rendeztek futamokat.

Animáció az eddig Formula 1 versenyben használt pályákról (Az indításhoz kattints a lejátszásra!)

Az anyagban külön ki lehet választani a 2022-es évadban használt pályákat is, és részletes térképen lehet megnézni az egyes években leggyorsabb kört futott versenyzők „versenyét”. Az egy évadon belül legtöbb leggyorsabb köridőt futó versenyzőt a DHL 2007 óta díjazza, a Fastest Lap Awarddal. A legtöbb alkalommal – hatszor – Lewis Hamilton vitte el ezt a díjat, legutóbb 2021-ben.

A Hungaroring versenyanimációja és statisztika az egyes versenyekről (Az indításhoz kattints a lejátszásra!)

A sikeres versenyhez jó gumik is kellenek – mivel a 2010-es évek elején betiltották az újratankolást, a boxkiállás így sok szempontból a kerékcserére összpontosult. Egyrészt a versenyzők egy friss garnitúra abronccsal akár utol is érhetik az előttük lévő versenyzőt, de 2017 óta a kerékcserét végző csapat gyorsaságát is díjazzák, a DHL Fastest Pit Stop Awarddal, ami a kerékcsere idejét pontozza.

Képernyőkép a boxutcát bemutató fejezetből

A teljes, interaktív anyag megtekinthető az alábbi linken:

Formula 1 – A száguldó cirkusz története

Az anyag megtekintéséhez látogasd meg a weboldalt asztali számítógépen! 1950 óta megháromszorozódott a versenyek száma. A hét versennyel indult száguldó cirkusz versenynaptára a 70-es évek végére, 80-as évek elejére 14-16 versenyre stabilizálódott. Azóta még inkább kinőtte magát: idén és tavaly is 22-22 versenyen kell a pilótáknak a maximumon teljesíteni.

Szabó Krisztián—Szász Gergő

Megosztás