Uncategorized

Ezekben a műfajokban nem értünk egyet a filmkritikusokkal

 

Önnel is előfordult már, hogy a kedvenc filmjét lehúzták a kritikusok? Esetleg fordítva, látott egy borzasztó filmet, amit aztán a szakértők az egekig magasztaltak? Egy adattudós most ezt a különbséget ábrázolta.

Tommy Blanchard, adattudós azt szerette volna kideríteni, hogy melyik az a műfaj, amelyben a legkevésbé ért egyet a közönség és a szakma. A kutatásához az 1975 és 2015 között készült filmeket  minden évből a tíz legnépszerűbbet  ábrázolta egy internetes adatbázis alapján.

Első lépésként a filmeket egy olyan grafikonra rakta, amelynek Y-tengelye a nézők véleményét mutatja, míg az X-tengely a kritikusok által odaítélt pontszámot.

Blanchard ugyan nagyon érdekes jelenséget vizsgált, jó módszerrel, a grafikonjaiban mégis vétett egy hibát: a tengelyek metszéspontja nem 0-nál van, az fel sem került a grafikonra.

 

tb_graph01

A filmek elhelyezkedése a kritikusok és a nézők által adott pontszám alapján. Az eredeti, interaktív térképen a pöttyök részletes információval szolgálnak az egyes filmekről. Az eredeti ábrát itt érheti el: tommyblanchard.com

 

A színes pöttyök sűrűségéből tisztán látszik, hogy a laikusok sokkal elnézőbbek, ráadásul a legalacsonyabb pontszám, amelyet filmre adtak 5 pont volt (Godzilla), szemben a kritikusok szigorú, 2,7-es értékelésével (Kék Lagúna).

Egyetértés leginkább a Sötét lovag, a Schindler listája és a Toy Story 3 esetében volt, ezeket a filmeket nagyon szerette mindkét tábor.

Blanchard a műfajokat is ábrázolta. Ebben az esetben minden egyes érték magasabb a nézőknél, mint a kritikusoknál. A legalacsonyabb értékelést, mindkét tábortól, a vígjátékok és a romantikus filmek kapták. Az animációk, rajzfilmek viszont mindent vittek: 7,3 pontot kaptak a nézőktől, míg 7,2-t a kritikusoktól.

Mivel az ábrázolt tengelyek itt sem a 0-ról indulnak, ezért megtévesztő lehet a vígjátékok és a romantikus filmek helyzete. Mivel közel kerültek az origóhoz, azt gondolhatnánk, hogy általános megvetés és undor övezi ezeket a műfajokat, a valóság ezzel szemben az, hogy még ezek is 6-nál magasabb pontszámot kaptak.

 

A nézők és a kritikusok által adott pontszám alapján kirajzolódik, hogy melyik csoport milyen műfajt preferál. Az ábra interaktív változatát a szerző oldalán találja. Forrás: http://tommyblanchard.com/movie-genre-ratings

A nézők és a kritikusok által adott pontszám alapján kirajzolódik, hogy melyik csoport milyen műfajt preferál. Az ábra eredeti, interaktív változatát a szerző oldalán találja. Forrás: tommyblanchard.com

 

A közérthetőség kedvéért egy oszlopdiagramon is megjelenítette az adatokat, amelyből kiderült, hogy a fantasy filmek esetében a legnagyobb az eltérés a nézők és a kritikusok ízlése között. Ezt követik az akció- illetve a kalandfilmek. A legkisebb eltérés a már említett animációk esetében van.

 

A kritikusok és a nézők értékelése közötti különbség. Forrás: tommyblanchard.com

A kritikusok és a nézők értékelése közötti különbség. Forrás: tommyblanchard.com

 

A filmes adatok megjelenítésének ötlete egyébként akkor fogant meg Blanchard fejében, amikor a kritikusok leúhzták a kedvenc filmjét. A hipotézise szerint a szakértők sokkal szigorúbbak a sci-fi műfajjal, ám a kutatás során kiderült, hogy ez nem így van.

Az ábrákat a szerző engedélyével használtuk.

Katona Fruzsina

Megosztás