
Lázár János még soha nem utazott vonattal hivatali útra a miniszteri kinevezése óta
A MÁV-ot ismerve ez valahol érthető, ám egy közlekedési minisztertől mégis furcsa. De Lázár inkább kék lámpás autóval jár, amivel a fiát is fuvarozza.
Az elmúlt hetek nagy érdeklődést keltő ügyeiről és zöld témáiról beszélgetett a Greenfo.hu legutóbbi, Zöld hét című podcastjában kollégánk, Bodnár Zsuzsa. A műsorban szó esett többek közt a legfrissebb balatoni tájpusztításokról, az Orbán-család hatvanpusztai építkezésének sajátos „műemlékvédelméről”, és a civilek által végzett vízmegőrző akciókról is. Munkatársunk Sarkadi Péter szerkesztővel és Zsuppán Andrással, a VálaszOnline újságírójával beszélgetett.
A műsorban téma volt, hogy bár Gulyás Gergely kormányszóvivő szerint „a műemlékvédelemnek nagyon nehéz szebb példáját mutatni”, mint ami jelenleg Hatvanpusztán zajlik, a minisztériumi állásából korábban kirúgott műemléki referens, Bátonyi Péter ezt cáfolja. A Válasz Online cikkében ugyanis a szakember részletesen kifejti, hogy az Orbán-család hatvanpusztai gigaépítkezése valójában a törvény által is tiltott műemlékrombolás elrettentő példája.
A környezetvédelem pozitív példájaként esett szó viszont a szeptember 26-i Greenfo-podcastban az Átlátszón bemutatott vízőrző akciókról, melyek során helyi gazdák, civilek és aktivisták próbálnak – sokszor gerilla módszerekkel – vizet vinni a tájba az egyre inkább elsivatagosodó területeken.
A részvevők beszéltek a legutóbbi balatoni tájrombolásokról is a podcastban. Balatonföldváron például egészen extrém módon „sikerült” megvalósítani egy új vitorláskikötő építését: a tervezett hangulatos korzó helyett egy hosszan benyúló szükségmóló épült, ami elzárja a Balaton látványát; ráadásul a strand helyére kárpótlásul ígért homokos partot az iszapból kiszivattyúzott zagyból alakították ki. A balatontipp.hu oldalán közölt fotók láttán érthető a helyiek csalódottsága, sőt felháborodása.
Szigligeten is egy kikötő építése áll a viták központjában: a beruházó egy több mint száz férőhelyes csónakkikötőt és horgászparadicsomot álmodott a helyszínre, emiatt viszont Natura 2000-es besorolású, védett öbölben kíván kotorni. A hatóság ugyan áldását adta a beruházásra, de helyi civilek fellebbeztek a természetromboló beavatkozás engedélyezése ellen – írta meg a 24.hu.
Szó volt a műsorban arról is, hogy eljárási szabálytalanságok – a Greenpeace ügyféli jogállásának megtagadása és a nem kellően alapos engedélyezés – miatt megsemmisítették a sarkadi palagázmező bővítésének környezetvédelmi engedélyét.
A sarkadi gázmezőkről az Átlátszón többször beszámoltunk: cikkben és riportfilmben is bemutattuk a vízzabáló és környezetpusztító békési szénhidrogén-kitermelést. Majd megírtuk azt is, hogy az állam által tízmilliárdokkal támogatott projekt eddig csak a pénzt nyelte, de jelentős hasznot nem hozott.
„Mindig is hittem abban, hogy meg kell találnunk az egyensúlyt aközött, amit a túlélésünk érdekében fejlesztünk, és aközött, amit megőrizünk” – az idézet nem egy hazai környezetvédőtől, hanem a nemrégiben elhunyt Robert Redfordtól származik. A műsor résztvevői a híres amerikai színészre emlékezve Redford környezetvédelmi ügyek iránti elkötelezettségéről is beszéltek, melyről a hazai sajtóban viszonylag kevés szó esett.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásHa az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
1% TÁMOGATÁSA MÁV-ot ismerve ez valahol érthető, ám egy közlekedési minisztertől mégis furcsa. De Lázár inkább kék lámpás autóval jár, amivel a fiát is fuvarozza.
Átadták az európai oknyomozó újságírás egyik legrangosabb elismerését, az IJ4EU Impact Awardot.
A Kiégett Kazetták Átmeneti Tárolóját bővíthette volna a Mészáros és Mészáros Zrt. A paksi létesítményen korábban is ők dolgoztak nettó 22 milliárdért.
Bár a legtöbb európai országban törvény garantálja az információszabadságot, az újságírók a gyakorlatban tömegesen futnak falakba.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!