Pécs

A kétfarkú kutyapárt buszmegállója nem kellett Pécsnek, az önkormányzat buszvárók felújításra kiírt tenderéből pedig semmi nem lett

Van egy köztudottan nagyon nehéz pénzügyi helyzetben lévő nagyvárosi önkormányzat, a pécsi, amelynek nincs forrása a közterületi buszvárók felújítására. Ugyanakkor a városvezetés egy, a költségvetést nem terhelő módon elkészített és felállított buszváróhelyet elszállíttatott. Megpróbáltak tender révén olyan céget találni, amely a reklámfelületek hasznosításáért cserébe buszvárókat épít, sőt még fizet is az önkormányzatnak, de a minimális összeget, amit elvártak volna, az egyetlen érdeklődő nem akarta megfizetni.

Adj 1%-ot, hogy megtudd, mire megy el az adód 99 százaléka!

Hallottak a Magyar Kétfarkú Kutya Párt által, a felcsútihoz hasonlóan gerilla módon és szintén pöpecen felállított színes pécsi buszmegálló sztorijáról? Ahogyan Orbán Viktor kicsiny falujában, úgy a Dunántúl legnagyobb városában sem kellett a helyi hatalomnak az ingyen, ajándékba adott fedett buszváró. Csakhogy Pécsett a buszmegállókkal (is) van egy kis gond.

Az, hogy fel kellene újítani a meglévőket, sőt újabb helyeken lennének szükségesek fedett buszvárók. Ám ez a projekt kimeríti a minden mással is foglalkozni kénytelen, a pécsi közterületekért felelős önkormányzati cég, a Biokom Nonprofit Kft. forrásait. Ezt a választ kapták a pécsi városházi ellenzéki képviselők még ősszel, amikor arról döntött a fideszes többséggel rendelkező közgyűlés, hogy kiírnak egy pályázatot a város buszváróinak felújítására és újak létesítésére.

A Magyar Kétfarkú Kutyapárt által elkészített buszmegálló, amit a városvezetés elszállíttatott

Az ellenzéki képviselők persze kíváncsiak voltak arra, hogy ez a munka mennyibe kerülne, és mit hozhat a konyhára. Mármint mennyi hirdetési bevételt lehetne évente szerezni a közterületi/buszvárókba kihelyezett reklámokból. Vagyis megéri-e kiszervezni a buszmegállók létesítését egy külső szereplőnek, és azzal együtt lemondani az esetleges reklámpénzről.

Gulyás Emil szocialista képviselő kérdésére Páva Zsolt, Pécs fideszes polgármestere azt mondta, hogy felkérték ugyan a Biokomot, hogy dolgozzon ki egy javaslatot arra, le tudná-e gyártani (esetleg gyártatni) az új buszvárókat, a cég azonban erre nem képes, mert egy ekkora munkára és levezénylésére sem az anyagi forrásaik nincsenek meg, sem egyébbel – szakemberekkel, alapanyaggal stb. – nem rendelkeznek. Ráadásul a költségeket sem tudják bevállalni.

Az is elhangzott annak idején a vitában, hogy a buszmegállókra a tendert azért is kell kiírni, mert több éve lejárt a koncesszió, és rendezni kellene ezt az ex-lex helyzetet. Amire a várakozóhelyek tulajdonosa is hajlandó lenne, sőt invesztálna is a pécsi buszvárók létesítésébe. Páva Zsolt azzal is érvelt, hogy az utasvárók telepítését, üzemeltetését, karbantartását nem az ö̈nkormányzatnak kell saját költségen ellátnia. A fideszes és KDNP-s képviselők végül szépen le is szavaztak minden ellenzéki javaslatot.

A közbeszerzés kiírása azért is fontos volt az önkormányzat számára, mert a pécsi közterületi buszvárók nagy részének (96 darabnak) az üzemeltetését végző a JCDecaux Hungary Zrt. a Biokom NKft. 2017 nyarán átmeneti megállapodásban rögzítette az együttműködés feltételeit. A cég a várakozóhelyek reklámcélú hasznosításáráért közterület használati díjat fizetett. Egy hosszútávú megállapodás megkötésére viszont csak a tevékenység ellátására vonatkozó közbeszerzési eljárás lefolytatása után lehetséges.

A tender révén az önkormányzat a buszvárókhoz tartozó közterületek hasznosítási jogát át kívánta engedni. Méghozzá abból a célból, hogy a hasznosítási jog gyakorlója meghatározott műszaki feltételeknek megfelelően 96 darab utasvárót alakítson ki és azokat üzemeltesse. A telepített utasvárók tulajdonjogát és reklámfelületeinek hasznosítási jogát is megszerző cég pedig koncessziós díjat fizet az önkormányzatnak.

Ennek éves összege a koncessziós tevékenységből származó árbevétel 35 százaléka, de legalább 15 millió forint + áfa. A tenderben is a minimum évi nettó 15 milliót jelölték meg azzal együtt, hogy a szerződést a felek 15 évre kötnék meg.

Ezzel kapcsolatosan a Pécsi Kommunikációs Központ Kft., amely a propagandatermékként is értelmezhető Pécsi Híreket és a Pécsma önkormányzati hírportált is üzemelteti, tanulmányt készített. Aszerint a koncessziós jogosultnak a reklámbevételekből éves szinten kerekítve 40 millió forint árbevétele származhat. 15 év alatt pedig mintegy 600 millió forint folyhatna be a pécsi kasszába.

Az anyagban kiemelték azt – amivel még az ellenzék is egyetértett –, hogy korántsem biztos, hogy az önkormányzat vagy cége tudna annyi bevételt hozni, olyan ügyes lenne ezen a piacon, mint a reklámos cég, és annyi hirdetést tudna szerezni. Igaz, hogy a reklámpénz közel száz százaléka befolyhatna a városhoz, de be kellene vállalni a buszmegálló-építés költségeit is.

Jelenleg egyébként a buszmegállók hirdetési felületei nagyjából fel vannak töltve nemzetközi és országos reklámokkal, többek közt a kormányzati hirdetések plakátjaival.

Pécs tehát nagyon számolt ezzel a projekttel és a bejövő forrásokkal. Sőt, Kóbor József LMP-s képviselő külön levelezett is a polgármesterrel, aki sajnálattal értesítette arról, a Biokom miért nem tudja ezt a projektet bevállalni és levezényelni. Kóbornak volt egy olyan előterjesztése, miszerint ne a közterület-használati díjakat emeljék, hanem a reklámos cégtől szedjenek be 15 éven át évi negyvenmillió forintot.

Ezek elég elrugaszkodott elképzelésnek tűntek, ugyanis a francia cég a pályázatában csupán évi egymillió forintot ajánlott fel, és miután más jelentkező nem akadt, a pályázatot eredménytelennek nyilvánították.

A JCDecaux neve valószínűleg nem ismeretlen az olvasóknak. Simicska Lajos háttérbe szorulása után a cég lett a kormánykedvenc közterületi hirdető vállalkozás. A céget Orbán Viktor egyik biztonságpolitikai tanácsadójához, Tombor Andráshoz kötik, habár tulajdonosi részvétele nem bizonyított a francia cégben és – mint a társaság nyilatkozta – üzleti kapcsolatban sem áll vele. Ennek oka az lehet, hogy a JCDecaux elődjének, az akkor még Csányi Sándor OTP-vezér cégének, a Multireklámnak korábban Tombor volt a vezérigazgatója. Erről a HVG is írt korábban.

A pályázati blama után a legújabb elképzelés az, hogy mégis a Biokom oldja meg a pécsi buszvárók létesítését, legyártását és cseréjét, Ráadásul saját forrásból. Az Átlátszó a februári közgyűlés után beszélt a város fideszes alpolgármesterével, Decsi Istvánnal, akitől megkérdeztük, hogy a Biokom miként tudja elvégeznie ezt a munkát, amire annyit felelt, hogy feladat van és azt meg kell oldani.

A pécsi önkormányzat eredménytelen pályázatában nem csak az a baj, hogy tovább húzódik az eljárás, hanem az, hogy a várost ezzel az évi egymillió forintos ajánlatával be is árazta egy üzleti szerplő, ami komoly visszajelzés arról, mit gondol a piac a baranyai megyeszékhelyről és gazdaságáról.

Babos Attila

A fotó a szerző felvétele.

Megosztás