Adatújságírás

Nyolc év alatt 70 milliárdot költött a kormány önfényezésre és rettegtetésre – infografikák

Az idősoros adatokból az látszik, hogy a kormány egyre többet és többet költ sikerkommunikációra és valamiellenes kampányokra, a Miniszterelnökség legkedveltebb kiadói, az állami hirdetések kedvezményezettjei pedig ma már egytől-egyig kormányközeli tulajdonban vannak, kivéve a Simcsika-helyettesítő plakátcéget, a francia JCDecaux-t.

Előfizetőket keresünk – támogasd a munkánkat havi ezer forinttal!

Előfizetőket keresünk – támogasd a munkánkat havi ezer forinttal!

Sokan már biztosan nem emlékeznek arra, amikor a Fidesz ellenzékben arra panaszkodott, hogy a Gyurcsány-kormány súlyos összegeket költ eredményei kommunikálására. Aztán amikor a Fidesz kormányra került, megígérte, hogy sokkal decensebben és prudensebben fog kormányon kampányolni, mint a luxusbaloldal.

Sokáig úgy tűnhetett, és ez az adatokból is látszik, mintha a második Orbán-kormány tartotta volna magát ezekhez az ígéretekhez, és a régi szép időkben, nagyjából 2014-2015-ig egészen pedánsan válaszoltak is arra a kérdésre, hogy mikor, hol, mennyit költöttek az aktuális kampányokra. Ma viszont már hiába kérdez ilyesmit újságíró (vagy akár országgyűlési képviselő, mint például a szocialista Mesterházy Attila vagy a minap a jobbikos Sneider Tamás), az Átlátszónak tavaly csak tintapacákat küldtek a médiaköltésekről olvasható adatok helyett:

Rogán Antal minisztériuma ismét olvashatatlan tintapacákat küldött közérdekű adatok helyett

Szerettük volna megtudni, hogy melyik kormányközeli sajtótermékben mennyi pénzért jelentek meg a Sargentini-ellenes állami hirdetések, ezért kikértük az adatokat a Miniszterelnöki Kabinetirodától. Rogán Antal minisztériuma másfél hónapig húzta a válaszadási határidőt, és 17.600 forint költségtérítést kért az adatokért, majd végül teljesen olvashatatlan dokumentumokat küldött.

A G7 összeszedte, hogy 2018-ban mennyit költött reklámra a teljes állami szektor, mi most kifejezetten arra koncentrálunk, hogy a kormány mennyit költött el saját eredményei kommunikációjára és egyéb, Brüsszel-, Soros- és egyébellenes „tájékoztató” kampányokra. A Kantar Media adatai alapján 2010. májusa és 2018. szeptembere között 69,3 milliárd forintot listaáron.

Az idősoros adatokból az látszik, hogy a kormány egyre többet és többet költ sikerkommunikációra és valamiellenes kampányokra, a visszafogott költésnek nyoma sincsen már. A Miniszterelnökség legkedveltebb kiadói pedig egytől-egyig ma már kormányközeli tulajdonban vannak, kivéve a Simcsika-helyettesítő plakátcéget, a francia JCDecaux-t.

Ha valakit érdekel, hogy a teljes állami szektor mennyit hirdet el, annak ajánljuk a Mérték Médiaelemző Műhellyel közös, állami hirdetésekről szóló aloldalunkat.

Bátorfy Attila

Megosztás