Bezárás
Jóhiszemű befektetők

Amerikai és cseh hátterű cégek terjeszkednek a magyar helikopterpiacon

A 2016-ban Rogán Antal minisztert helikoptereztető Fly-Coop Kft. nemrégiben egy új repülős vállalkozást alapított az amerikai  International Defense & Aerospace Group LLC (IDAG) magyar leányvállalatával. Az IDAG-tól 2017-ben vett a magyar rendőrség helikoptereket, és a cégben azóta már társtulajdonos a prágai üzletember Jan Obrman is, akinek cseh cégétől a rendőrség 2016-ban nagyon drágán vett öt gépet.


Nem tetszik a családnak a kormánypropaganda?

Ajándékozz 2020-ra szóló Átlátszó-előfizetést karácsonyra!
Érdekel, megnézem

Társadalmi célú hirdetés

2017 márciusában írtunk arról, hogy merre utazgatnak a nemzeti tőkésosztály magánrepülői.

Akkori cikkünk főszereplője a Fly-Coop Kft. volt, mert ez a cég utaztatta helikopterrel Rogán Antal propagandaminisztert 2016-ban egy celebesküvőre. Ebből akkora botrány lett, hogy az eseményről beszámoló Népszabadságot néhány nappal később bezárta a Fidesz-közeli tulajdonosa.

A Fly-Coop Kft. viszont Rogán helikoptereztetése után egy évvel megkapta első állami megbízását. A cég 2017 végén egyedüli indulóként nyerte meg az Állami Egészségügyi Ellátó Központ közbeszerzését, melynek keretében donorszervek és orvosok szállítására alkalmas 2 gépet tart az Országos Vérellátó Szolgálat folyamatos rendelkezésére 571,5 millió forintért.

A történet egyik kulcsfigurája Jakab Tamás, a Fly-Coop Kft. ügyvezetője és egyik tulajdonosa, aki több szálon is kötődik a kormányhoz: egy másik érdekeltsége, az Aeroglobe Kft. 2017 elején Hun-Jet Kft. néven közös repülős vállalkozást alapított a Fidesz kedvenc biztonsági cégével, a Valton-Sec Kft.-vel.

Amerikai cég a háttérben

2018. júniusában a Fly-Coop Kft. alapított egy új céget, a Flight Trails Akadémia Kft.-t. Ennek fő tevékenységi köre járművezető-oktatás, de számos egyéb, szerteágazó tevékenységi kört is felvett, pl. légi- és űrjármű gyártása és javítása, programozás, ingatlankezelés, és kommunikáció.

A cégben a Fly-Coop üzlettársa az Aero-Idag Kft., amelynek tulajdonosa az amerikai International Defense & Aerospace Group LLC (IDAG).

A repülés rajongóinak ismerős lehet az IDAG neve, 2017-ben ugyanis a Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) hat darab, korábban az angol rendőrségnél szolgálatot teljesítő MD902 típusú helikoptert vásárolt a cégtől. Az ORFK nem verte nagydobra a beszerzést, de a szakmai hírekkel foglalkozó Aeromagazinnal azt közölte a Belügyminisztérium, hogy “a hat helikopter beszerzésére a határrendészeti feladatok ellátásának elősegítése érdekében került sor, légi mentési feladatok ellátására nem alkalmasak, kifejezetten rendőrségi rendszerekkel vannak ellátva.”

A szaklap szerint viszont az IDAG-tól vásárolt helikopterek öregek és elavultak: a legfiatalabb gép is tíz éves, és átlagosan 11.638 órát töltöttek már a levegőben.

Arra a Magyar Nemzet bukkant rá, hogy az ORFK tavaly nettó 5,3 milliárd forintot fizetett az IDAG-nak a hat helikopterért, és kötött a céggel egy 3,8 milliárd forint értékű karbantartási szerződést is, tehát a beszerzésre 2017-ben 9,1 milliárd forintot költött a rendőrség.

Ez azonban még nem a vége, ugyanis az ORFK 2018-as szerződéslistáján is szerepel az IDAG és a “6 db helikopter beszerzése és alkatrész” tárgyú megállapodás, és az összeg itt 2,5 milliárd forint. A szerződés időtartama 2018. februártól 2022. júliusig tart, de azt nem tudni, hogy addig összesen mennyit fog kifizetni a rendőrség az IDAG-nak.

És innentől válik igazán bonyolulttá a történet. Kutakodásunk során újabb cégek, és több gyanús ügy került elő.

Lekértük az IDAG adatait a pennsylvaniai hivatalos cégnyilvántartásból, így megtudtuk, hogy a  céget 2016 májusában alapította Robert T. Caldwell.

Néhány hónappal azután, hogy az ORFK megvette a hat darab MD902-es helikoptert az IDAG-tól, a cégben változás történt. 2017 novemberében Caldwell mellett Jan Obrman is tulajdonos lett az IDAG-ban, és egyúttal Caldwell mellett ő is a menedzsment tagja lett.

Egy dörzsölt cseh üzletember

Jan Obrman 1961-ben született Prágában. Családja a szocialista Csehszlovákia idején először Svájcba, később Németországba emigrált, de ezután Obrman több alkalommal élt hosszabb ideig az Egyesült Államokban és Kanadában is.

Történelem és politológia szakokon végzett a müncheni egyetemen, majd a Szabad Európa Rádiónál (SZER) lett közép-európai politikai, gazdasági és katonai folyamatokra szakosodott elemző. Az 1989-es rendszerváltás után Münchenből Prágába költözött, és a helyi Szabad Európa Rádió beindításán dolgozott. 1996-ban a SZER végrehajtó bizottságának tagja lett, és a rádió adminisztrációs igazgatójává nevezték ki.

Ezután a magántelevíziózás felé fordult, de csakhamar a cseh média történetének egyik legbonyolultabb tulajdonjogi vitájának főszereplőjévé vált. A Galaxia TV földi műsorszórási engedélyével rendelkező Martin Kindernay, és a kábeltévé, illetve a műholdas közvetítési jogokat birtokló Obrman, valamint a mögötte álló amerikai-magyar nemzetközi befektető társaság éveken át tartó jogi küzdelmei az akkor már TV3 nevet viselő csatorna megszűnéséhez vezettek.

Obrman ezután a haditechnikára evezett át. 2006-ban a csehországi cége, a U-Turn propagandajátékot gyártott az amerikai védelmi minisztériumnak, a Pentagonnak. A mobilra letölthető játék az iraki piacra készült, és az amerikaiakat támogató üzenet mellett abban is segített, hogy a programot letöltő irakiakról minél több információt tudjon meg az amerikai hadsereg és titkosszolgálat.

2012 novemberében aztán egy új haditechnikai cég alakult Prágában, a European Air Services (EAS), amelynek  egyik fő profilja az amerikai MD-helikopterek európai eladása. Cseh cégadatbázisok szerint Jan Obrman közvetlenül az EAS megalapítása után a cég részvényese lett százezer cseh koronával, és még ugyanazon a napon kinevezték a cég ügyvezetőjévé.

Obrman az EAS arca is lett, egy 2013-as reklámvideóban a cég képviseletében ecseteli az MD-helikopterek előnyeit.

A rendőrségi helikopterbiznisz

Obrman vezette az EAS-t 2016 elején is, amikor a magyar rendőrség öt helikoptert vett a cseh cégtől.

A tizenöt éves, szintén MD902 típusú gépeket eredetileg a németországi Baden-Württemberg tartomány belügyminisztériuma hirdette meg eladásra, és közleményük szerint 4,8 millió euróért sikerült eladniuk őket.

Az öt helikoptert az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) vette meg, de nem közvetlenül a németektől, hanem az EAS közvetítésével. Az ORFK az öt használt helikopterért 13,2 millió eurót fizetett az EAS-nek, vagyis a cseh cég több mint nyolcmillió eurót nyert az üzleten.

Akkoriban jókora botrány lett ebből, mert úgy tűnt, hogy az ORFK közel háromszoros áron vásárolta meg a gépeket. Az ORFK azzal magyarázta az árat, hogy a helikopterekkel együtt többek között hőkamerarendszert, teljes elektronikai támogató és ellenőrző szoftver- és hardverrendszert, valamint speciális rendőrségi felhasználásra alkalmas berendezéseket és azok rendszereit is megkapták. Továbbá a helikopterek üzemeltetéséhez, javításához szükséges szerszámkészleteket, kiszolgáló eszközöket, szerelő állványokat, pótalkatrészeket is kaptak, ráadásul átfestve és felújítva érkeznek a helikopterek.

A gépeket tavaly januárban kapta meg a rendőrség, az üzletről még az MD-helikopterek gyártója is beszámolt.

Az EAS-tól vásárolt MD902-es helikopterek (fotó: Kovács Tamás/MTI)

Az ORFK és az EAS között egy magyar cég, az Aerotechnika M&T Zrt. közvetített. Annak tulajdonosa, Takács Miklós a HVG-nek magyarázkodott az EAS-tól vett helikopterek áráról:

“Tény, hogy a németeknek kifizetett ár háromszorosa az, amit a Belügyminisztérium kifizetett a helikopterekért, ám az üzlethez tartozik még egy külön szerződés, amiről eddig senki sem írt. Ennek nagyságrendje meghaladja a 2,5 millió eurót, és tartalmazza a rendőrségi felszerelést, a földi kiszolgáló eszközöket, és a kiképzést is, tehát a hardvert és a szoftvert, ami az üzembe helyezéshez, karbantartáshoz szükséges.”

A Belügyminisztérium megerősítette a HVG-nek, hogy az Aerotechnika M&T Zrt. az EAS alvállalkozójaként vett részt az üzletben.

A European Air Services-t néhány hónapja felvásárolta a Czechoslovak Group (CSG) nevű fegyvergyártó konszern egyik leányvállalata. A CSG pedig nyakig benne van a politikában: anyagilag támogatta az Orbán Viktor magyar miniszterelnökkel jó kapcsolatot ápoló, Putyin-barát, újságírók likvidálásával “viccelődő” Milos Zeman cseh elnök kampányát. A cég vezetője, Michael Strnad politikai szövetségese Zemannak. Az OCCRP oknyomozó központ a közelmúltban tárta fel a CSG, illetve Strnad gyanús balkáni fegyverbeszerzéseit. A CSG fizette egyébként Donald Trump egykori tanácsadója, Steve Bannon idén májusi prágai útját. Obrman pedig itt is feltűnt: egy fotó tanúsága szerint Michael Strnad mellett állva fogadta Bannont a prágai Zofin-palotában.

Közös vállalkozás a Rogánt reptető céggel

Kutakodásunk során máshol is találkoztunk Takács Miklós cégével.

A cikk elején említett IDAG 2016 augusztusában alapította meg a magyar Aero-Idag Kft.-t az Aerotechnika M&T Zrt.-vel közösen, ami a NATO hivatalos beszállítója. A cégalapításról beszámoló Vg.hu arról írt akkor, hogy a cég létrehozása a honvédségi repülők beszerzésével lehet összefüggésben. Úgy tűnik, hogy ebből egyelőre nem lett semmi, mert az Aero-Idag Kft.-nek 2016-ban és 2017-ben sem volt árbevétele.

2018 márciusában aztán az Aerotechnika M&T Zrt. kiszállt az Aero-Idag Kft.-ből, amelynek azóta az amerikai anyacég, az IDAG az egyedüli tulajdonosa. Viszont szintén 2018 márciusa óta az Aero-Idag Kft.-nek Robert T. Caldwell mellé lett egy új ügyvezetője, Ozoli Zoltán.

Ozoli szoros kapcsolatban van a magyar állammal, azon belül pedig főleg a honvédséggel és a rendőrséggel. Egy 2016-os szakmai konferencián a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatalának főmérnökeként szerepelt,  idén januárban pedig a FEOL.hu-nak a következőket nyilatkozta magáról:

“A honvédség részére repülök célrepülőgépekkel különböző gyakorlatokon, amelyeknek az a célja, hogy a Magyarországon telepített légvédelmi rendszerek elfogást tudjanak gyakorolni. Légifelvételeket is készítünk.”

A Telekom  és a Magyar Biztonsági Fórum szeptemberi drónkonferenciáján Ozoli Zoltán már az IDAG képviseletében tartott előadást, és az ottani bemutatkozójában az áll, hogy “2014-óta vesz részt oktatóként az állami (katonai, rendészeti, határőrizeti) pilóta nélküli légijárműveket üzemeltető állomány felkészítésében”.

Három hónappal azután, hogy Ozoli ügyvezető lett az IDAG magyar leányvállalatában, az Aero-Idag Kft.-ben, az közös céget alapított a Rogán Antal minisztert helikoptereztető Fly-Coop Kft.-vel.

Tehát összefoglalva:

  • 2016 elején az ORFK nagyon drágán vett 5 helikoptert a cseh EAS-tól
  • az Aerotechnika Kft. közvetítésével
  • ami 2016 nyarán közös céget alapított az amerikai IDAG-gal
  • 2017 elején az ORFK vett 6 másik helikoptert az IDAG-tól
  • 2017 végén az IDAG-ban tulajdonos lett az EAS ügyvezetője
  • 2018-ban az IDAG magyar leányvállalata közös céget alapított a Rogánt helikoptereztető vállalkozással

Az idén júniusában létrehozott közös cég, a Flight Trails Akadémia Kft. egyelőre nem mutat aktivitást, de valószínűleg érdemes lesz rá figyelni. 2018 augusztusában ugyan az IDAG alulmaradt a Készenléti Rendőrség MD-helikoptereinek karbantartására kiírt közbeszerzésen, de talán az új magyar leánycége sikeresebb lesz a jövőben.

Erdélyi Katalin — Kőműves Anita

Közreműködött: Bőtös Botond. Címlapképen Jan Obrman az EAS reklámfilmjében. A magyar céginformációkat az Opten Kft. szolgáltatta. 

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nincs kitömve állami hirdetésekkel, és nem akarjuk a Fidesznek ajándékozni nemzetstratégiai érdekből. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom