Bezárás
Kormánypropaganda

Két év alatt 5 milliárd forintot költött reklámra az MVM, ez is a kormánybarát sajtónál landolt

Az állami tulajdonú és monopolhelyzetben lévő Magyar Villamos Művek Zrt. gigantikus reklámbüdzséjéből az elmúlt két évben főként kormányközeli cégek és kormánybarát sajtótermékek részesültek, de 2017-ben már bekerült a pixisbe az ATV és a Népszava is.

Május elején közadatigénylésben kértük ki az MVM-től a 2010 és 2017 között kötött reklámszerződéseinek listáját. Az MVM 15 nappal meghosszabbította a válaszadási határidőt, és június közepén válaszolt érdemben.

Az állami cég azt közölte, hogy 2013-tól állnak rendelkezésükre az adatok, és csak a 2013-as, 2016-os és 2017-es táblázatot csatolták, mert a 2014-es és 2015-ös szerződések adatait “már korábban nyilvánosságra hozták”.

Ez egyébként annyit jelent, hogy 2016-ban egy magánszemély (aki nem az Átlátszó munkatársa) adatigénylésére válaszul már kiadták a 2014-ben és 2015-ben kötött reklámszerződések listáját.

Mivel azok a táblázatok a Miniszterelnöki Kabinetiroda szkennelt pdf-jeinél is rosszabb minőségűk, nem dolgoztuk fel őket, és ezért az előttük lévő, 2013-as listát sem. Abból annyi látszik első ránézésre is, hogy abban az évben főként a Vivaki Hungary Kft.-vel kötött reklámszerződéseket az MVM.

A 2016-os és 2017-es lista alapján elemeztük az elmúlt két év adatait.

2016-ban összesen nettó 2,69 milliárd forint értékben kötött reklámszerződéseket az MVM.

  • az Odex 352 millió
  • az Atmedia 712 millió
  • a Ripost 208 millió
  • a Magyar Idők 71 millió
  • az MMG (Lokál, 888.hu) 185 millió
  • a TV2 172 millió
  • az Origo (New Wave Media) 139 millió
  • a SA Day Kft. 96,5 millió
  • az Insider Media (Pesti Srácok) 73 millió
  • a Mediaworks 7,6 millió forintot kapott.

Vagyis a 2,7 milliárdból bő 2 milliárd landolt ennél a 10 kormányközeli cégnél. De ott van az MVM 2016-os reklámlistáján a Figyelő, a Demokrata (Artamondo Kft.), a Blikk, a Radio Plus Kft., a Facebook, a Google, a Forbes, a HVG, és még sokan mások is.

2017-ben összesen nettó 2,24 milliárd forint értékben kötött reklámszerződéseket az MVM.

A fenti 10 cég ebből 1,49 milliárdot kapott, de az előző évhez képest az erőviszonyok nagyot változtak:

  • az Atmedia 185 milliót
  • a Ripost 79,8 milliót
  • a Magyar Idők 60,5 milliót
  • az MMG (Lokál, 888.hu) 156,8 milliót
  • a TV2 295,6 milliót
  • az Origo (New Wave Media) 30,4 milliót
  • a SA Day Kft. 441,8 milliót
  • a Pesti Srácok (Insider Media) 12 milliót
  • a Mediaworks 234 milliót
  • az Odex 0 forintot kapott.

Vagyis 2017-ben már nem kötött szerződést az MVM az óriásplakátos céggel, és többeknél (Atmedia, Ripost, Origo, Pesti Srácok), jóval kisebb összegben hirdettek, viszont Andy Vajna csatornájánál és Mészáros Lőrinc lapkiadójánál sokkal több pénzt költöttek, mint előző évben.

További változás 2016-hoz képest, hogy a 2017-es reklámszerződések listáján már feltűnt két ellenzéki média is: az ATV-vel hat szerződést kötött az MVM összesen 34 millió forint értékben, a XXI. Század Média Kft.-vel (Népszava, Vasárnapi Hírek) pedig három szerződést összesen 7,4 millió forint értékben.

Bár honlapja nincs, a SA Day Kft.-vel az Erzsébet-utalványokat forgalmazó állami cég is nagy összegben (210 millió forint) szerződött reklámfeladatokra az elmúlt években. A SA DAY tulajdonosa 2015 áprilisa óta Hajdú Angéla, aki 2015. november és 2017. szeptember között a Pesti Srácokat kiadó Insider Media Kft. ügyvezetője volt.

Egyébként elég furcsa, hogy a SA DAY Kft. és az Insider Media is rajta van az MVM-től most kapott 2016-os és 2017-es listán. Tavaly májusban ugyanis egy adatigénylésben kikértük az MVM-től a két céggel 2010 óta kötött szerződéseket, de akkor az MVM azt válaszolta, hogy nincsenek ilyenek.

Erdélyi Katalin

A céginformációt az OPTEN Kft. szolgáltatta.

Előfizetőket keresünk – támogasd a munkánkat havi ezer forinttal!
Támogatom

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nonprofit szervezet, nem fogadunk el pénzt politikai pártoktól vagy az államtól. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom