MagyarLeaks: Itt az FM1 titkos műsorszolgáltatási szerződése

Média - Médiatanács - Neo FM

Jelentős előnyhöz juttatta a Médiatanács a Neo FM rádió tulajdonosait, amikor 2011-ben módosította a műsorszolgáltatási szerződésüket – ez is kiderül az átlátszó.hu által megszerzett és eddig titokban tartott dokumentumból.

Négy évvel ezelőtt, a választások közeledtével hatalmas botrány kísérte a Sláger és a Danubius Rádió frekvenciáinak újrapályáztatását. A két felszabaduló frekvenciáért öt cég versenyzett: a frekvenciákon korábban sugárzó Sláger és Danubius Rádió, a Juventus Rádió, az Advenio Zrt., valamint az FM1 Zrt. Az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) annak ellenére hirdette ki nyertesként a két utóbbi céget, hogy mindkettő pályázatával gondok voltak. (A vesztesek később Magyarországon is pereskedtek és nemzetközi választottbírósághoz is fordultak, utóbbi eljárás azóta is tart.)

Az Advenio beadott pályázata alakilag érvénytelen volt, nem tüntették fel ugyanis a pályázó egyéb érdekeltségeit, amely a kiírás szerint később nem volt pótolható. Az FM1 pályázatáról pedig azt állapították meg, hogy az abban szereplő pénzügyi modell irreális. A botrányt fokozta, hogy mindkét rádió mögött álló tulajdonosi kör jól kimutathatóan kapcsolódott valamelyik politikai oldalhoz. Míg az Advenio egyértelműen a jobboldali pártokhoz, azon belül is a Fideszhez közeli érdekcsoportokhoz köthető, addig az FM1 a baloldalhoz és az MSZP-hez. A döntés után tiltakozásképpen lemondott posztjáról Majtényi László, az ORTT elnöke. Lemondó nyilatkozatában azt írta: nem tudta távol tartani a médiahatóság működését a pártpolitikától.

A két rádiós pályázatot övező viták azóta sem csillapodtak. Miközben ugyanis az egyik nyertes, a jobboldali médiatulajdonosokhoz köthető Class FM – főleg az állami hirdetéseknek köszönhetően – tarolt a reklámpiacon, baloldali versenytársa, az FM1 Zrt. által elindított rádió, a Neo FM folyamatosan anyagi gondokkal küzdött, három tulajdonos kezén is megfordult, majd tavaly augusztusban látványos körülmények között elhallgatott, miután műsorszolgáltatási szerződését – a felhalmozott, több mint 750 millió forintos médiaszolgáltatási díjhátralék miatt – a Médiatanács felmondta. Történt mindez azután, hogy a két nyertes által még az eredeti pályázatban beígért díjfizetési rendszer alig fél évig működött, 2011 decemberében a Médiatanács átalakította a szerződéseket és új díjszabást állapított meg.

Az Origo internetes lap újságírója, a Transparency International jogi segítségével pert indított a két rádióval kötött műsorszolgáltatási szerződések nyilvánosságáért. Hiába ítélkezett azonban úgy a Fővárosi Törvényszék első fokon úgy, hogy a szerződéseket, illetve azok módosítását nyilvánosságra kell hozni, a Médiatanács fellebbezett és a szerződés pontos részletei továbbra is homályban maradtak.

Az atlatszo.hu azonban megszerezte és most nyilvánosságra hozza a szerződést, amelyből kiderül, hogy az FM1 Konzorcium egyrészt valóban üzletileg teljesen megalapozatlan vállalásokat tett, másrészt pedig az is, hogy a Médiatanács által 2011-ben aláírt könnyítések – ha az eredeti pályázatban szerepeltek volna – jelentősen befolyásolták volna a konzorcium pályázati szereplését.

Míg ugyanis az FM1 Konzorcium a pályázatában évente nettó 200 millió forintot továbbá a teljes árbevételének 50 százalékát ígérte műsorszolgáltatási díjként megfizetni, addig a Médiatanács által módosított szerződés fix összegű, nettó 465 millió forint nagyságú díjat tartalmaz. A rádió azonban 2011-ben alig 641 millió forint árbevételt ért el, tehát a fix összegű díj messze elmarad az eredeti pályázatban szereplő vállalástól, csupán 200 millió forint plusz az árbevétel 41,3 százalékával egyenlő. Ha az FM1 eredeti pályázatában is csak ezek a módosított vállalások szerepeltek volna, akkor teljesen máshogyan alakultak volna a pályázati pontszámok. Ugyan a csökkentett díj még így is az árbevétel tekintélyes részét teszi ki, tehát könnyen elképzelhető, hogy a legjobb ajánlat maradt volna, de fontos, hogy az egész üzleti terv ennél lényegesen magasabb árbevétellel, 1,46 milliárd forinttal számolt 2011-re, és minden vállalást ezt alapul véve fogalmazott meg.

További érdekessége a dokumentumnak, hogy kiderül belőle: az FM1 jelentős engedményhez jutott a módosított szerződésben a kulturális műsorok terén tett ígéretei tekintetében is. Az FM1 az eredeti pályázatában még fontos szempont volt, hogy kiemelkedően magas arányban vállalta kulturális és civil témájú műsorok sugárzását. Az eredeti kvóta napi 142 perc kulturális és civil témájú műsorra szólt, ami egy héten összesen 994 percet jelentett volna. A módosított szerződés ennek már csak a felét, heti 500 percet, azaz naponta átlagosan kb. 71 percet tartalmazott. (Az FM1 előnye a pályázatban még a csökkentés után is megmaradt volna persze hiszen az adott frekvenciára pályázó másik két vállalkozás csak napi 20 perc ilyen jellegű műsort.)

Az NMHH Médiatanács és az FM1 Zrt. szerződését innen letöltheti (PDF)

(Fotó: innen.)