Sztrájk egy kínai napilapnál

Több mint húsz éve ez az első alkalom, hogy egy nagy napilap szerkesztősége nyíltan sztrájkot szervez a kormány cenzúrája ellen  ‒ írja a South China Morning Post a Southern Weekend (vagy Southern Weekly) újságíróinak kiállásáról. A kantoni (Guangzhou) napilap szerkesztői és újságírói azután kezdtek sztrájkba, hogy az újság vezetése átvette az irányítást a lap mikroblogja felett, és közzétett egy bejelentést miszerint a Southern Weekend újévi véleménycikkét a lap újságírói írták, nincs szó arról, hogy azt Kuangtung (Guangdong) tartományi propaganda tisztviselők az utolsó percben megváltoztatták volna.

A Southern Weekend újságírói egy másik mikroblog felületen cáfolták a vezetés állítását, és bejelentették, hogy azért kezdenek sztrájkba, mert az újévi szerkesztőségi jegyzetet a Kuangtung tartományi propagandafőnök, Tuo Zhen reformokat sürgető cikkből az egypártrendszert dicsőítő szöveggé alakíttatta át a megjelenés előtt. A South China Morning Post közölte a lap korábbi munkatársainak nyílt levelét is, mely szerint a változtatás nemcsak szégyent hozott a lap nagy elismertségnek örvendő újévi köszöntőjére, hanem olyan hiba került a címlapra, amelyet még egy elemis sem vétene. A levél írói szerint egy kínai netező a cikk megerőszakolásának nevezte a történteket. Ugyanezt írták a Southern Weekend jelenlegi munkatársai is arról, ami a szerkesztőségi függetlenségükkel történt.

A mai napon a lap támogatói tüntetést szerveztek a szerkesztőség épülete elé a cenzúra megszüntetését követelve.