
A kommunizmus vidám végvonaglása - hétköznapi hadiállapotaink
Mi még láttuk Lenint. Ott voltunk Doberdónál, Trockij halotti ágyánál, és jártunk Krakkóban is, amikor még szabadon lehetett beszélni, írni:...
Lengyelországban nagyjából tíz éve jelentek meg az első, „hazafias ruházatot” áruló üzletek. Azóta a hazafias pólók, amelyek karrierjüket futballstadionokban és nacionalista tüntetéseken kezdték, egyre szélesebb körben népszerűek, és a lengyel köztársasági elnöktől az iskolásokon át mindenki hordja őket. A „hazafias” divat pedig egyre nagyobb üzlet.
További részletek: atlatszo.hu/azenadombol
2018. november 11-én több mint kétszázezer ember vett részt a lengyel függetlenség napjának alkalmából rendezett felvonuláson Varsóban. A résztvevők lengyel nemzeti színeket – fehéret és vöröset – viseltek, és a pólókon nemzeti szimbólumok is felbukkantak, mint például az ország címerében szereplő sas. Volt, aki olyan karszalagot viselt, amelyen az 1944-es varsói felkelés jelképe szerepelt, de a felvonuláson lehetett látni „huszáros” pólókat, és a Nemzeti Hadierők (egy második világháborús, jobboldali katonai szervezet) jelképével díszített táskákat és hátizsákokat is.
Néhány felirat a felvonuláson viselt pólókról: „Születésünk óta büszkék vagyunk az eredetünkre”, „Antikommunisták”, „Európa védelmezői”, „Halál a haza ellenségeire”.
A résztvevők Lengyelország legnagyobb hazafias ruházati márkái közül válogattak. Ezek a Red is Bad, a Surge Polonia és a Pro Patriae, melyek ruhákat és kiegészítőket is árulnak. A lengyel függetlenség napja, vagy épp a varsói felkelés emléknapja előtt a vásárlók valósággal megrohamozzák ezeket a boltokat, amelyek ilyenkor akár meg is duplázzák a forgalmukat.
A hazafias ruházatban utazó cégek nyeresége több millió zlotyra rúg.
A hazafias termékek kifejezetten drágák, aminek az oka a magyarázat szerint a termékek minősége. A cégek tulajdonosai megkövetelik, hogy beszállítóik megfeleljenek a következő feltételeknek: a termékeket Lengyelországban kell tervezni és gyártani, jó minőségű anyagokból, lengyel szabókkal.
A Red is Bad (kb. „A vörös rossz”) a hazafias ruházati cikkek legnagyobb gyártója Lengyelországban. A márka filozófiája: „Lengyelországban készítjük a ruháinkat. […] Az anyagok, címkék, cipzárak, bőrök, madzagok, akasztók, festéknyomatok – ezek mind itthon készülnek.”
Az „itthon” azt jelenti, hogy a ruhák nem egy kínai vagy török gyárban készültek. És ami a legfontosabb: uniós finanszírozás nélkül.
„Mindig is hangsúlyoztuk, hogy a projektünkhöz nem vettünk igénybe uniós finanszírozást, és gazdag befektetők sem támogattak minket” – szerepel a Red is Bad cégfilozófiájában.
A Paweł Szopa és Jakub Iwański által alapított Red is Bad online áruházként indult, de 2016-ban Krakkó belvárosában és Varsóban is nyitottak üzletet. A márkának jó a marketingje: Andrzej Duda lengyel köztársasági elnök a Red is Bad egyik pólóját viselte 2015-ös kínai útján.
2018-ban pedig Mateusz Morawiecki miniszterelnök ellátogatott a varsói Red is Bad-üzletbe, és ötven darab ott vásárolt pólót adományozott a lengyel cserkészeknek. A Kukiz’15 nevű politikai párt tagjai szintén előszeretettel viselnek Red is Bad pólókat – beleértve vezetőjüket, a zenész Paweł Kukizt.
„A vörös szó nemcsak a Szovjetunióra és a kommunizmusra vonatkozik. A posztkommunizmust is értjük alatta. […] Azzal, hogy azt mondjuk, „a vörös rossz”, az egyén rabszolgasága ellen tiltakozunk: az ellen a rendszer ellen, amelyben a legtöbb ember dolgozik, mint az igásló, gyorsétteremben eszik, és alszik – erre korlátozódik az élete. A cégfilozófiánkkal és a ruháinkon megjelenő mintákkal kritizáljuk az Európai Uniót annak jelenlegi formájában” – magyarázta a cég egyik alapítója, Paweł Szopa a Red is Bad márka nevét egy, a Gazeta Wyborczának adott interjúban.
A ruházati cégek minden nevezetes alkalomra készítenek ruhákat, nevezetes alkalomból pedig sok van. Márciusban az elátkozott katonákra, azaz az antikommunista ellenállásra emlékeznek, júniusban Witold Pilecki lovassági kapitány emléke előtt tisztelegnek. Augusztusban a varsói felkelésre, szeptemberben a második világháború kezdetét jelentő szeptemberi hadjáratra és a Lengyelország elleni szovjet agresszióra emlékeznek, novemberben pedig a lengyel függetlenség évfordulóját ünneplik. De középkori győztes csaták és ezer évvel ezelőtti események is megjelennek a pólókon, pulóvereken, dzsekiken, sapkákon.
Ha megveszünk egy horgonyt ábrázoló pólót – a varsói felkelés alatt az elnyomás ellen küzdő Lengyelország szimbólumát –, a Red is Bad honlapján elolvashatjuk a jelkép történetét: honnan ered és kik használták.
A Surge Polonia (kb. „Serkenj fel, Lengyelország!”) nevű márkát Wojciech Setny és Mateusz Staroń 2011-ben alapították Wroclawban. Ingjeiket sztársportolók és üzletemberek viselik. Egy interjúban a cégalapítók azt nyilatkozták: „Egyre több egyedi megrendelésre készülő projektünk van. … A PKO BP bank személyre szabott pólókat rendelt tőlünk. Kifejezetten a bank elnökének, Wojciech Jagiełłónak terveztünk egy pólót, amelyen II. Ulászló lengyel király és lovagjai szerepelnek, és a mottó: „A név kötelez – Grünwald 1410.” (A grünwaldi csatában a lengyel sereg győzelmet aratott a német-porosz teuton lovagok fölött – a VSquare megjegyzése).
A hazafias üzletpolitika azonban nem mindig sikertörténet. A Red is Bad sikere nyomán a Próchnik – az egyik legrégebbi, a tőzsdén is jegyzett lengyel cég – ruházati termékeinek gyártását Kínából Lengyelországba költöztette.
A cég logójába új, hazafias motívumot szőttek, és bevezettek egy lengyel háborús hősöket ábrázoló ruházati termékcsaládot. A lépés baklövésnek bizonyult, és a cég 2018 júniusában csődöt jelentett.
„Az emberek szeretik kifejezni az érzéseiket. És manapság a divaton keresztül kifejezhetik hazafias érzelmeiket. Ügyfeleink önmeghatározásában fontos szerepet játszik a hazafisághoz való viszonyuk” – nyilatkozta Mateusz Staroń, a Surge Polonia tulajdonosa.
„Egyrészt a legsikeresebb, hazafias ruházatot gyártó cégek alapítói – fiatal, művelt emberekről beszélünk – hangsúlyozzák a hazafisághoz való kötődésüket, és sokat beszélnek a történelemről, az ősökről. Másrészt azonban nagyon is tisztában vannak vele, hogy működik a marketing, és a gyakorlatba ültették azt, amit maguk körül láttak. […] Találtak egy piaci rést, és betöltötték” – magyarázta dr. Barbara Mróz-Gorgoń, a wroclawi gazdasági egyetem marketing tanszékének docense.
A marketingszakértő szerint a hazafias ruhák iránti érdeklődés tovább fog nőni. „A mai lengyel fiatalokat hazafias tartalommal bombázzák […] Megjósolható, hogy néhány év múlva, amikor ezek a fiatalok felnőnek, még mindig ki akarják fejezni, hogy mennyire erősen ragaszkodnak a hazafisághoz, és ezt a ragaszkodást külsőségekben is meg akarják majd jeleníteni. A gyermekeiknek is továbbadják majd.”
Marcin Murzyn tulajdonában van az egyik legrégebbi, hazafias ruházatot értékesítő vállalkozás Lengyelországban. Az Ultrapatriot.pl honlapot 2009-ben indították Olsztynben.
„2009-ben nem volt divat a hazafias ruházat, és most sem az. Ha 2009-ben sast viseltél, mindenki szélsőjobbosnak tartott. Szerencsére ez mostanra megváltozott. De én erre nem úgy tekintek, mint divatra. Egyszerűen vagy hazafi vagy, vagy nem” – nyilatkozta Murzyn.
Írta: Konrad Szczygieł
Fordította: Orosz Kata. Az eredeti, angol nyelvű cikket a Vsquare.org oldalán itt olvashatja.
Kiemelt fotó: Függetlenség-napi felvonulás Varsóban Fotó: Wojciech Grzędziński
A cikksorozat további részeit és összefoglalóját itt találja:
Egyenruha, katonai parádé és honvédelmi oktatás: a V4 országaiban a hazaszeretet összekapcsolódott a militarizmussal
Közép-Európában a hazaszeretet egyre erősebben összekapcsolódik a katonai erővel, honvédelemmel. A nemzeti ünnepeknek, az iskolai rendezvényeknek és az utcai felvonulásoknak is gyakran részei a katonai, vagy arra hasonlító egyenruhák és a fegyverek a visegrádi országokban. A civil értékeket felváltja a fegyver- és háború-kultusz.
Ez a cikk az IJ4EU támogatásával jött létre. Az IJ4EU alap nem felelős a cikk tartalmáért, sem annak bármilyen nemű felhasználásért.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Mi még láttuk Lenint. Ott voltunk Doberdónál, Trockij halotti ágyánál, és jártunk Krakkóban is, amikor még szabadon lehetett beszélni, írni:...
Megváltoztak az utazási feltételek Lengyelországba: 48 órás negatív teszten kívül, kedd éjféltől az Európai Unió által elismert vakcinákkal beoltottak is...
Elsötétült a lengyel médiavilág egy része szerdán. A médiában dolgozók győzelmével végődött 2016-os ellenállás után legerősebb tiltakozásnak tartott akció huszonnégy...
Tízmillió eurót is elér az az összeg, amit a lengyelországi Piotr Skarga Intézet más radikális katolikus szervezeteknek juttatott el az...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!