A kommunizmus vidám végvonaglása - hétköznapi hadiállapotaink
Mi még láttuk Lenint. Ott voltunk Doberdónál, Trockij halotti ágyánál, és jártunk Krakkóban is, amikor még szabadon lehetett beszélni, írni:...
Lengyelországban nagyjából tíz éve jelentek meg az első, „hazafias ruházatot” áruló üzletek. Azóta a hazafias pólók, amelyek karrierjüket futballstadionokban és nacionalista tüntetéseken kezdték, egyre szélesebb körben népszerűek, és a lengyel köztársasági elnöktől az iskolásokon át mindenki hordja őket. A „hazafias” divat pedig egyre nagyobb üzlet.
További részletek: atlatszo.hu/azenadombol
2018. november 11-én több mint kétszázezer ember vett részt a lengyel függetlenség napjának alkalmából rendezett felvonuláson Varsóban. A résztvevők lengyel nemzeti színeket – fehéret és vöröset – viseltek, és a pólókon nemzeti szimbólumok is felbukkantak, mint például az ország címerében szereplő sas. Volt, aki olyan karszalagot viselt, amelyen az 1944-es varsói felkelés jelképe szerepelt, de a felvonuláson lehetett látni „huszáros” pólókat, és a Nemzeti Hadierők (egy második világháborús, jobboldali katonai szervezet) jelképével díszített táskákat és hátizsákokat is.
Néhány felirat a felvonuláson viselt pólókról: „Születésünk óta büszkék vagyunk az eredetünkre”, „Antikommunisták”, „Európa védelmezői”, „Halál a haza ellenségeire”.
A résztvevők Lengyelország legnagyobb hazafias ruházati márkái közül válogattak. Ezek a Red is Bad, a Surge Polonia és a Pro Patriae, melyek ruhákat és kiegészítőket is árulnak. A lengyel függetlenség napja, vagy épp a varsói felkelés emléknapja előtt a vásárlók valósággal megrohamozzák ezeket a boltokat, amelyek ilyenkor akár meg is duplázzák a forgalmukat.
A hazafias ruházatban utazó cégek nyeresége több millió zlotyra rúg.
A hazafias termékek kifejezetten drágák, aminek az oka a magyarázat szerint a termékek minősége. A cégek tulajdonosai megkövetelik, hogy beszállítóik megfeleljenek a következő feltételeknek: a termékeket Lengyelországban kell tervezni és gyártani, jó minőségű anyagokból, lengyel szabókkal.
A Red is Bad (kb. „A vörös rossz”) a hazafias ruházati cikkek legnagyobb gyártója Lengyelországban. A márka filozófiája: „Lengyelországban készítjük a ruháinkat. […] Az anyagok, címkék, cipzárak, bőrök, madzagok, akasztók, festéknyomatok – ezek mind itthon készülnek.”
Az „itthon” azt jelenti, hogy a ruhák nem egy kínai vagy török gyárban készültek. És ami a legfontosabb: uniós finanszírozás nélkül.
„Mindig is hangsúlyoztuk, hogy a projektünkhöz nem vettünk igénybe uniós finanszírozást, és gazdag befektetők sem támogattak minket” – szerepel a Red is Bad cégfilozófiájában.
A Paweł Szopa és Jakub Iwański által alapított Red is Bad online áruházként indult, de 2016-ban Krakkó belvárosában és Varsóban is nyitottak üzletet. A márkának jó a marketingje: Andrzej Duda lengyel köztársasági elnök a Red is Bad egyik pólóját viselte 2015-ös kínai útján.
2018-ban pedig Mateusz Morawiecki miniszterelnök ellátogatott a varsói Red is Bad-üzletbe, és ötven darab ott vásárolt pólót adományozott a lengyel cserkészeknek. A Kukiz’15 nevű politikai párt tagjai szintén előszeretettel viselnek Red is Bad pólókat – beleértve vezetőjüket, a zenész Paweł Kukizt.
„A vörös szó nemcsak a Szovjetunióra és a kommunizmusra vonatkozik. A posztkommunizmust is értjük alatta. […] Azzal, hogy azt mondjuk, „a vörös rossz”, az egyén rabszolgasága ellen tiltakozunk: az ellen a rendszer ellen, amelyben a legtöbb ember dolgozik, mint az igásló, gyorsétteremben eszik, és alszik – erre korlátozódik az élete. A cégfilozófiánkkal és a ruháinkon megjelenő mintákkal kritizáljuk az Európai Uniót annak jelenlegi formájában” – magyarázta a cég egyik alapítója, Paweł Szopa a Red is Bad márka nevét egy, a Gazeta Wyborczának adott interjúban.
A ruházati cégek minden nevezetes alkalomra készítenek ruhákat, nevezetes alkalomból pedig sok van. Márciusban az elátkozott katonákra, azaz az antikommunista ellenállásra emlékeznek, júniusban Witold Pilecki lovassági kapitány emléke előtt tisztelegnek. Augusztusban a varsói felkelésre, szeptemberben a második világháború kezdetét jelentő szeptemberi hadjáratra és a Lengyelország elleni szovjet agresszióra emlékeznek, novemberben pedig a lengyel függetlenség évfordulóját ünneplik. De középkori győztes csaták és ezer évvel ezelőtti események is megjelennek a pólókon, pulóvereken, dzsekiken, sapkákon.
Ha megveszünk egy horgonyt ábrázoló pólót – a varsói felkelés alatt az elnyomás ellen küzdő Lengyelország szimbólumát –, a Red is Bad honlapján elolvashatjuk a jelkép történetét: honnan ered és kik használták.
A Surge Polonia (kb. „Serkenj fel, Lengyelország!”) nevű márkát Wojciech Setny és Mateusz Staroń 2011-ben alapították Wroclawban. Ingjeiket sztársportolók és üzletemberek viselik. Egy interjúban a cégalapítók azt nyilatkozták: „Egyre több egyedi megrendelésre készülő projektünk van. … A PKO BP bank személyre szabott pólókat rendelt tőlünk. Kifejezetten a bank elnökének, Wojciech Jagiełłónak terveztünk egy pólót, amelyen II. Ulászló lengyel király és lovagjai szerepelnek, és a mottó: „A név kötelez – Grünwald 1410.” (A grünwaldi csatában a lengyel sereg győzelmet aratott a német-porosz teuton lovagok fölött – a VSquare megjegyzése).
A hazafias üzletpolitika azonban nem mindig sikertörténet. A Red is Bad sikere nyomán a Próchnik – az egyik legrégebbi, a tőzsdén is jegyzett lengyel cég – ruházati termékeinek gyártását Kínából Lengyelországba költöztette.
A cég logójába új, hazafias motívumot szőttek, és bevezettek egy lengyel háborús hősöket ábrázoló ruházati termékcsaládot. A lépés baklövésnek bizonyult, és a cég 2018 júniusában csődöt jelentett.
„Az emberek szeretik kifejezni az érzéseiket. És manapság a divaton keresztül kifejezhetik hazafias érzelmeiket. Ügyfeleink önmeghatározásában fontos szerepet játszik a hazafisághoz való viszonyuk” – nyilatkozta Mateusz Staroń, a Surge Polonia tulajdonosa.
„Egyrészt a legsikeresebb, hazafias ruházatot gyártó cégek alapítói – fiatal, művelt emberekről beszélünk – hangsúlyozzák a hazafisághoz való kötődésüket, és sokat beszélnek a történelemről, az ősökről. Másrészt azonban nagyon is tisztában vannak vele, hogy működik a marketing, és a gyakorlatba ültették azt, amit maguk körül láttak. […] Találtak egy piaci rést, és betöltötték” – magyarázta dr. Barbara Mróz-Gorgoń, a wroclawi gazdasági egyetem marketing tanszékének docense.
A marketingszakértő szerint a hazafias ruhák iránti érdeklődés tovább fog nőni. „A mai lengyel fiatalokat hazafias tartalommal bombázzák […] Megjósolható, hogy néhány év múlva, amikor ezek a fiatalok felnőnek, még mindig ki akarják fejezni, hogy mennyire erősen ragaszkodnak a hazafisághoz, és ezt a ragaszkodást külsőségekben is meg akarják majd jeleníteni. A gyermekeiknek is továbbadják majd.”
Marcin Murzyn tulajdonában van az egyik legrégebbi, hazafias ruházatot értékesítő vállalkozás Lengyelországban. Az Ultrapatriot.pl honlapot 2009-ben indították Olsztynben.
„2009-ben nem volt divat a hazafias ruházat, és most sem az. Ha 2009-ben sast viseltél, mindenki szélsőjobbosnak tartott. Szerencsére ez mostanra megváltozott. De én erre nem úgy tekintek, mint divatra. Egyszerűen vagy hazafi vagy, vagy nem” – nyilatkozta Murzyn.
Írta: Konrad Szczygieł
Fordította: Orosz Kata. Az eredeti, angol nyelvű cikket a Vsquare.org oldalán itt olvashatja.
Kiemelt fotó: Függetlenség-napi felvonulás Varsóban Fotó: Wojciech Grzędziński
A cikksorozat további részeit és összefoglalóját itt találja:
Egyenruha, katonai parádé és honvédelmi oktatás: a V4 országaiban a hazaszeretet összekapcsolódott a militarizmussal
Közép-Európában a hazaszeretet egyre erősebben összekapcsolódik a katonai erővel, honvédelemmel. A nemzeti ünnepeknek, az iskolai rendezvényeknek és az utcai felvonulásoknak is gyakran részei a katonai, vagy arra hasonlító egyenruhák és a fegyverek a visegrádi országokban. A civil értékeket felváltja a fegyver- és háború-kultusz.
Ez a cikk az IJ4EU támogatásával jött létre. Az IJ4EU alap nem felelős a cikk tartalmáért, sem annak bármilyen nemű felhasználásért.
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásMi még láttuk Lenint. Ott voltunk Doberdónál, Trockij halotti ágyánál, és jártunk Krakkóban is, amikor még szabadon lehetett beszélni, írni:...
Megváltoztak az utazási feltételek Lengyelországba: 48 órás negatív teszten kívül, kedd éjféltől az Európai Unió által elismert vakcinákkal beoltottak is...
Elsötétült a lengyel médiavilág egy része szerdán. A médiában dolgozók győzelmével végődött 2016-os ellenállás után legerősebb tiltakozásnak tartott akció huszonnégy...
Tízmillió eurót is elér az az összeg, amit a lengyelországi Piotr Skarga Intézet más radikális katolikus szervezeteknek juttatott el az...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!