Az RTL Híradóban is téma volt a Mészáros Lőrinc által használt legújabb luxusrepülő
Az Átlátszó találta meg a milliárdos 9,6 milliárdos légitaxiját. A repülőről készült híradós riport itt újra megtekinthető.
A Yen Snaing szerkesztette cikk az Irrawaddyban, egy mianmari független hírportálon jelent meg, és a Global Voices oldalán egy tartalomcsere megállapodás keretén belül jelentetjük meg újra. A november 8-i mianmari választást sok nemzetközi megfigyelő az ország demokratikussá válásának folyamatának egy fontos lépcsőjének tartja.
Még 55 nap van hátra a november 8-i [az eredeti bejegyzés 2015.09.18-án jelent meg, a szerk.] mianmari általános választásokig, és a jelöltek egyre gyakrabban jelennek meg nyilvánosan – és a billentyűzet mellett –, hogy elnyerjék a választók szavazatait.
Nem meglepő módon, a közösségi oldal népszerűségének köszönhetően mostanában több jelölt a Facebookon próbálkozik, hogy elnyerje a támogatást parlamenti programja számára. A jelöltek portréi és kampánytevékenységük fotói folyamatosan keringenek a közösségi hálókon, miután szeptember 8-án elkezdődött a hivatalos kampányidőszak.
A Nemzeti Liga a Demokráciáért (NLD) jelöltje, Zin Ni Ni Win Pakokkuban, a Magwe körzetben gyorsan több ezer követőre tett szert, amint nyilvánossá vált a jelölése. Zin Ni Ni Win egy fiatal és friss szereplő, akinek Facebook oldala tele van olyan képekkel, melyeken a népszerű NLD pártelnökkel, Aung San Suu Kyivel közösen szerepel. Ezáltal like-jainak száma az egekbe szökött, már átlépték a 25.000-et is mióta korábban a hónapban létrehozta a fiókját.
Az NLD másik jelöltje Nay Phone Latt, aki emellett a Mianmari IKT Fejlesztési Szervezet (MIDO) civil szerv alapítója is. Állítása szerint a pártja online média csapata állította össze azokat az információkat a jelöltekről, amelyeket megosztottak az NLD hivatalos weboldalán.
Nay Phone Latt szerint egy olyan korban, amikor az internetkapcsolat egyre elterjedtebb Mianmarban, a közösségi média fontos szerepet játszik abban, hogy a jelöltek elérjenek a szavazókig.
Ha a kampányunk fiataloknak és a középkorúaknak is szól, akkor nem tehetjük meg, hogy nem használjuk.
Mondta Nay Phone Latt, de arra is rámutatott, hogy az internet könnyen a gyűlöletbeszéd felületévé is válhat.
Az online szerepvállalás új jelenség a burmaiaknak, akik eddig szinte nem is találkoztak internetes kampányokkal a 2010-es mianmari választásokon. Ez köszönhető az országon belüli csekély szintű internet elterjedtségnek, a magas SIM-kártya árak miatti apátiának és annak a hozzáállásnak, hogy a szavazást úgyis manipulálni fogják.
Öt év alatt a külföldi telekommunikációs cégek sikeresen lejjebb vitték a SIM-kártyák árait és a mobilhasználatot pedig növelték, a hatalmon lévő Szövetségi Szolidaritás és Fejlődés Pártja (USDP) pedig elég reformot vezetett be, hogy meggyőzzön több mint 90 politikai pártot, hogy induljanak a közeledő választáson.
Min Zayar Oo, a Mon Nemzeti Demokratikus Front (MNP) jelöltje az alsóházból először arra használta a Facebook fiókját, hogy tájékoztassa a követőit arról, hogy jelöltségét felülvizsgálják. A kivizsgálási folyamat után kampányfüzeteket és a szavazók tájékoztatására szolgáló anyagokat tett elérhetővé a szavazóknak online.
Elég régóta használok közösségi médiát. … Jó kapcsolatot ápolok a legtöbb mawlamyine-i fiókkal. Páran meg is osztják a tartalmaimat.
Min Zayar Oo ezzel Mon állam fővárosára utalt.
Elmondta, hogy az MNP legtöbb jelöltje online van, és hozzátette, hogy a párt idősebb jelöltjeinek, akik nem értenek az internethez, a fiatalok nyújtanak segítő kezet a fiókjaik kezelésében.
Nang Shwe Kjar, a Wun Thar Nu Demokrata Párt jelöltje azt mondta, hogy arra használja személyes Facebook fiókját, hogy széles körben terjessze politikai állásfoglalását és tevékenységét, és arra, hogy minél többen megismerjék a nevét. Elmondta, hogy a pártja másik három tagja szintén használja a Facebookot a kampánystratégiájuk részeként.
Michael Suantak egy olyan helyi technológiai szervezet, a Phandeeyar program-menedzsere, mely támogatja a közösségi innovációt. Suantak elmondta, hogy a közösségi média használatának „van potenciálja” a kampányok során, azonban ennek a próbálkozásnak a hatékonyságát még tesztelni kell.
Suantak szerint az 51 millió lakosú Mianmarban nagyjából hatmillió Facebook felhasználó van, és a felhasználók körülbelül kétharmada az ország két legnagyobb városában, Rangunban és Mandalayban, valamint a fővárosban, Nepjidában él.
Suantak rámutatott, hogy a Facebook like-ok nem feltétlenül jelentenek majd szavazatokat a november 8-i választásokon. A gyenge internet lefedettség azt is jelenti, hogy a közösségi médiakampánynak nincs nagy hatása a vidéki választókerületekben, amelyek az ország nagyobb részét teszik ki.
Tekintve, hogy a jelöltek az idei választások alkalmával tévedtek csak online felületekre, Suantak szerint az adatok átláthatóságának a hiánya valószínűleg problémákat fog majd okozni a választással kapcsolatos információk megosztásában és begyűjtésében.
„Maguk a jelöltek csak fényképeket készítenek és szavakat osztanak meg. Stratégiára lenne szükségük. Ezen kívül a polgároknak nincs tapasztalata és tudása a hamis és a valós hírek szűrésében” – mondta Suantak, és felhívta a figyelmet arra is, hogy a jelölteket hamis fiókokkal támadhatják és hasonló eszközökkel kelthetnek feszültséget.
Az Unió parlamenti szóvivője, Shwe Mann Facebookon való jelenléte kiemelkedővé vált az elmúlt hónapokban, ami valószínűleg a kampány további heteiben is folytatódni fog. A hétvégén megosztotta a képeket arról, hogy kampányútja során Phyu kerületbe utazott, ahol a szülővárosa található, és ahol a parlament alsóházába jutásért versenyez az USDP színeiben.
Hla Swe, egy másik USDP-s törvényhozó szerint, aki sok Facebook követővel rendelkezik, a közösségi média arra való, hogy a választók tudják, mire készül. Swe a következőt mondta:
Nem jó, ha az ember nem osztja meg, hogy mit csinál. Úgy gondolom, meg kell osztanom a nyilvánossággal, mit csinálok. Ezért használom a Facebookot. Például elmentem egy faluba, találkoztam a lakosokkal, fényképeket készítettem és megosztottam őket, mondva, hogy az igényeiket szolgálom ki.
És bár azt nem tudni, milyen hatással lesz a Facebook és más közösségi média felületek a 2015-ös választásra, Hla Swe állítja, hogy legalább fel tudja mérni a reakciókat az általa megosztott bejegyzésekre.
Ha megosztok egy bejegyzést, nagyjából 2000 like-ot kapok és 100 kommentet. Feltételezem, hogy 2000 embernek tetszik, amit csinálok, 100-nak pedig nem.
Ezt a bejegyzést a Global Voices Online magyar oldaláról vettük át. Szerző: The Irrawaddy. Fordító: Ládi Zsuzsa. A bejegyzésre a Creative Commons 3.0 licenc vonatkozik.
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásAz Átlátszó találta meg a milliárdos 9,6 milliárdos légitaxiját. A repülőről készült híradós riport itt újra megtekinthető.
A műhússal kapcsolatban számos érv és ellenérv merül fel, a magyar agrárminiszter azonban leginkább a hagyományos ételek sorsa miatt aggódik.
Az út első szakaszát is a Szijjártó Péter külügyminisztert megjachtoztató Szíjj László cége építheti.
A független képviselőcsoport és a jobboldali, szélsőjobboldali pártok politikusai nagyobb arányban érintettek a korrupciós és egyéb botrányos ügyekben, de a korrupció a teljes politikai spektrumon jelen van.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!