A Yen Snaing szerkesztette cikk az Irrawaddyban, egy mianmari független hírportálon jelent meg, és a Global Voices oldalán egy tartalomcsere megállapodás keretén belül jelentetjük meg újra. A november 8-i mianmari választást sok nemzetközi megfigyelő az ország demokratikussá válásának folyamatának egy fontos lépcsőjének tartja.
Még 55 nap van hátra a november 8-i [az eredeti bejegyzés 2015.09.18-án jelent meg, a szerk.] mianmari általános választásokig, és a jelöltek egyre gyakrabban jelennek meg nyilvánosan – és a billentyűzet mellett –, hogy elnyerjék a választók szavazatait.
Nem meglepő módon, a közösségi oldal népszerűségének köszönhetően mostanában több jelölt a Facebookon próbálkozik, hogy elnyerje a támogatást parlamenti programja számára. A jelöltek portréi és kampánytevékenységük fotói folyamatosan keringenek a közösségi hálókon, miután szeptember 8-án elkezdődött a hivatalos kampányidőszak.
A Nemzeti Liga a Demokráciáért (NLD) jelöltje, Zin Ni Ni Win Pakokkuban, a Magwe körzetben gyorsan több ezer követőre tett szert, amint nyilvánossá vált a jelölése. Zin Ni Ni Win egy fiatal és friss szereplő, akinek Facebook oldala tele van olyan képekkel, melyeken a népszerű NLD pártelnökkel, Aung San Suu Kyivel közösen szerepel. Ezáltal like-jainak száma az egekbe szökött, már átlépték a 25.000-et is mióta korábban a hónapban létrehozta a fiókját.
„Nem tudjuk nem használni”
Az NLD másik jelöltje Nay Phone Latt, aki emellett a Mianmari IKT Fejlesztési Szervezet (MIDO) civil szerv alapítója is. Állítása szerint a pártja online média csapata állította össze azokat az információkat a jelöltekről, amelyeket megosztottak az NLD hivatalos weboldalán.
Nay Phone Latt szerint egy olyan korban, amikor az internetkapcsolat egyre elterjedtebb Mianmarban, a közösségi média fontos szerepet játszik abban, hogy a jelöltek elérjenek a szavazókig.
Ha a kampányunk fiataloknak és a középkorúaknak is szól, akkor nem tehetjük meg, hogy nem használjuk.
Mondta Nay Phone Latt, de arra is rámutatott, hogy az internet könnyen a gyűlöletbeszéd felületévé is válhat.
Az online szerepvállalás új jelenség a burmaiaknak, akik eddig szinte nem is találkoztak internetes kampányokkal a 2010-es mianmari választásokon. Ez köszönhető az országon belüli csekély szintű internet elterjedtségnek, a magas SIM-kártya árak miatti apátiának és annak a hozzáállásnak, hogy a szavazást úgyis manipulálni fogják.
Öt év alatt a külföldi telekommunikációs cégek sikeresen lejjebb vitték a SIM-kártyák árait és a mobilhasználatot pedig növelték, a hatalmon lévő Szövetségi Szolidaritás és Fejlődés Pártja (USDP) pedig elég reformot vezetett be, hogy meggyőzzön több mint 90 politikai pártot, hogy induljanak a közeledő választáson.
Az üzenet online terjesztése
Min Zayar Oo, a Mon Nemzeti Demokratikus Front (MNP) jelöltje az alsóházból először arra használta a Facebook fiókját, hogy tájékoztassa a követőit arról, hogy jelöltségét felülvizsgálják. A kivizsgálási folyamat után kampányfüzeteket és a szavazók tájékoztatására szolgáló anyagokat tett elérhetővé a szavazóknak online.
Elég régóta használok közösségi médiát. … Jó kapcsolatot ápolok a legtöbb mawlamyine-i fiókkal. Páran meg is osztják a tartalmaimat.
Min Zayar Oo ezzel Mon állam fővárosára utalt.
Elmondta, hogy az MNP legtöbb jelöltje online van, és hozzátette, hogy a párt idősebb jelöltjeinek, akik nem értenek az internethez, a fiatalok nyújtanak segítő kezet a fiókjaik kezelésében.
Netezők Mianmarban. Fotó: Manaw Htun, szerzői jog által védve @Demotix (6/12/2014)
Nang Shwe Kjar, a Wun Thar Nu Demokrata Párt jelöltje azt mondta, hogy arra használja személyes Facebook fiókját, hogy széles körben terjessze politikai állásfoglalását és tevékenységét, és arra, hogy minél többen megismerjék a nevét. Elmondta, hogy a pártja másik három tagja szintén használja a Facebookot a kampánystratégiájuk részeként.
Hatmillió Facebook felhasználó Mianmarban
Michael Suantak egy olyan helyi technológiai szervezet, a Phandeeyar program-menedzsere, mely támogatja a közösségi innovációt. Suantak elmondta, hogy a közösségi média használatának „van potenciálja” a kampányok során, azonban ennek a próbálkozásnak a hatékonyságát még tesztelni kell.
Suantak szerint az 51 millió lakosú Mianmarban nagyjából hatmillió Facebook felhasználó van, és a felhasználók körülbelül kétharmada az ország két legnagyobb városában, Rangunban és Mandalayban, valamint a fővárosban, Nepjidában él.
Suantak rámutatott, hogy a Facebook like-ok nem feltétlenül jelentenek majd szavazatokat a november 8-i választásokon. A gyenge internet lefedettség azt is jelenti, hogy a közösségi médiakampánynak nincs nagy hatása a vidéki választókerületekben, amelyek az ország nagyobb részét teszik ki.
Tekintve, hogy a jelöltek az idei választások alkalmával tévedtek csak online felületekre, Suantak szerint az adatok átláthatóságának a hiánya valószínűleg problémákat fog majd okozni a választással kapcsolatos információk megosztásában és begyűjtésében.
„Maguk a jelöltek csak fényképeket készítenek és szavakat osztanak meg. Stratégiára lenne szükségük. Ezen kívül a polgároknak nincs tapasztalata és tudása a hamis és a valós hírek szűrésében” – mondta Suantak, és felhívta a figyelmet arra is, hogy a jelölteket hamis fiókokkal támadhatják és hasonló eszközökkel kelthetnek feszültséget.
Naprakészen tartani a szavazókat
Az Unió parlamenti szóvivője, Shwe Mann Facebookon való jelenléte kiemelkedővé vált az elmúlt hónapokban, ami valószínűleg a kampány további heteiben is folytatódni fog. A hétvégén megosztotta a képeket arról, hogy kampányútja során Phyu kerületbe utazott, ahol a szülővárosa található, és ahol a parlament alsóházába jutásért versenyez az USDP színeiben.
Hla Swe, egy másik USDP-s törvényhozó szerint, aki sok Facebook követővel rendelkezik, a közösségi média arra való, hogy a választók tudják, mire készül. Swe a következőt mondta:
Nem jó, ha az ember nem osztja meg, hogy mit csinál. Úgy gondolom, meg kell osztanom a nyilvánossággal, mit csinálok. Ezért használom a Facebookot. Például elmentem egy faluba, találkoztam a lakosokkal, fényképeket készítettem és megosztottam őket, mondva, hogy az igényeiket szolgálom ki.
És bár azt nem tudni, milyen hatással lesz a Facebook és más közösségi média felületek a 2015-ös választásra, Hla Swe állítja, hogy legalább fel tudja mérni a reakciókat az általa megosztott bejegyzésekre.
Ha megosztok egy bejegyzést, nagyjából 2000 like-ot kapok és 100 kommentet. Feltételezem, hogy 2000 embernek tetszik, amit csinálok, 100-nak pedig nem.
Ezt a bejegyzést a Global Voices Online magyar oldaláról vettük át. Szerző: The Irrawaddy. Fordító: Ládi Zsuzsa. A bejegyzésre a Creative Commons 3.0 licenc vonatkozik.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002 IBAN (USD): HU36120112650142518900500009 SWIFT: UBRTHUHB Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Fiatalokért Központ néven épülne rendezvényhelyszín a Velencei-tó partjára, a beruházás hátterében ingatlan-tulajdonosként az orosz milliárdos Megdet Rahimkulov egyik fia is feltűnik.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!