„Modern, ápolt és egységes környezet” a konténeriskola a belügyminisztérium szerint
Rétvári Bence államtitkár egy parlamenti kérdésre adott válaszában magasztalta a konténertantermeket, amikből szerinte nincs is sok az országban.
Utánajártunk a Netfittel kapcsolatban leggyakrabban felmerülő problémáknak. Diákokkal, tanárokkal és pszichológusokkal is beszéltünk a Netfit ügyről.
Az egészséges életmód fontos dolog, és ezt minél előbb meg kell tanítani a gyerekeknek, kezdve a megfelelő táplálkozástól, egészen a mozgás fontosságáig.
Ez utóbbira kívánja felhívni a figyelmet a Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) és az általa megalkotott Netfit fittségi felmérés, mely 2013. május 24-én kezdte meg működését, felváltva az előtte évekig használt, fentiekkel azonos célú rendszereket (Hungarofit, Eurofit, Cooper), ezzel egy egységesített mérési rendszert hozva létre az országban.
A teszt négy fittségi profilban kilenc mérés segítségével jellemzi a tanulók állóképességét, erejét, hajlékonyságát és testösszetételét, majd külső kritériumok alapján meghatározott – nemtől és kortól függő értékrendszerben elhelyezve – három kategóriába sorolja a diákokat. Ezek a kategóriák: egészség zóna, fejlesztési zóna és fokozott fejlesztési zóna.
Személyre szóló eredményeiket a diákok testnevelésórán vagy a weblapról tudhatják meg, míg a felmérésből készített statisztika mindenkinek elérhető erről a weblapról www.netfit.eu. Ez utóbbit a Netfit honlapjáról nem sikerült elérni.
De mit is gondolnak erről a résztvevők?
A témával kapcsolatban, diákokkal és szülőkkel beszéltünk és felmerült néhány kérdés:
Ezekre a kérdésekre kerestem választ a weboldal tanulmányozásával, illetve testnevelő- és gyógytorna tanárok, valamint pszichológusok megkérdezésével.
1. Miért okoznak fájdalmat bizonyos gyakorlatok?
„Helyes technikai végrehajtás esetén nem fordulhat elő ilyen. Sok előkészületet, odafigyelést, tanulást igénylő folyamat.” Válaszolta az egyik megkérdezett testnevelőtanár.
A tanárnak minden egyes mérés előtt meg kellene ismertetnie és tanítania a feladatot, a megfelelő légzéstechnikát, fejtartást stb., és ha ezeknek megfelelően hajtják végre a feladatot, nem okozhat problémát.
Nem szabad azonban túlteljesíteni. Nem kell megduplázni az egészséges szintet, nem kell a felülésből mind a nyolcvanat végrehajtani. Feszegetni a határokat lehet, de ha valaki fájdalmat észlel, inkább szóljon a testnevelőtanárnak és beszéljék meg, hol rontotta el, mert egy rosszul végrehajtott feladat későbbi gondokhoz vezethet.
Akinek térd, boka vagy egyéb sérülése van, esetleg gyógytornára jár, annak nem is szabadna végrehajtani minden feladatot. Sokan jelezték, hogy ennek ellenére meg kell csinálniuk a teszteket, és olyan is volt, akinek ettől a sérülése tovább romlott.
2. Miért kell kategóriába osztani a diákokat?
„A felmérés gyakorlatai azt akarják elérni, hogy a tanulók fizikai állapota milyen és mennyit tud fejlődni magához képest a következő mérésig.” – nyilatkozta egy testnevelőtanár.
A lényeg, hogy a diák saját eredményeihez viszonyítsa magát. Sajnos számos rendszeresen sportoló diák panaszkodik, hogy a Netfiten kapott eredménye – véleménye szerint – nem tükrözi fizikai állapotát, megnevezése bántó, ahogy az eredményből adódó összehasonlítás is. Ezzel szemben a Netfit alkotói azt mondják, a teszt nem hasonlítja egymáshoz a diákokat eredményük alapján.
Egy megkérdezett testnevelőtanár így nyilatkozott erről:
„Mivel mindenkit egyénileg mérünk, az eredményeket titkosan visszük fel, a diákokkal egyeztetetten nyilvános mérés folyamata is szabályozott, az állítás (a teszt nem hasonlítja egymáshoz a diákokat eredményük alapján) megállhatja a helyét. A diákok egymáshoz mérik teljesítményüket, ezért szükséges komoly előkészítés, a felmérés lefolytatásának belső szabályozása (túlsúlyos gyermek testsúlyának mérésekor nincs más jelen), odafigyelés, felkészítés.”
Azonban a diákok elmondásuk alapján nem így élik meg. Nem tudnak külön mérésekről, mindig együtt végzik ezeket a felméréseket.
A megkérdezett pszichológus szerint, ha nem is szándékosan, de már magában egy ilyen normatíva felállításával összehasonlítják a diákokat. „És a címkézés – ahogy bármilyen más jellegű is, legyenek ezek érdemjegyek, vagy pontszámok – késlelteti a pozitív énkép és önértékelés kialakulását, ezáltal korlátozva az egészséges lelki fejlődést, ami kihat a fizikai fejlődésre is. Fokozza a szégyenérzetet, az önhibáztatást, és kisebbségi érzéshez vezet.”
„Az énkép kialakulásának egyik fő pillére a társas összehasonlítás, a teszt eredményei pedig negatív visszajelzések lehetnek, amik destruktívan hatnak a diák egészséges lelki fejlődésére.”
A zónák elnevezései (egészséges, fejlesztésre szorul, fokozottan fejlesztésre szorul), ugyan helytállóak, de számos diák számára destruktívak: rombolja az önbizalmukat és nem készteti őket fejlődésre. És ez plusz terhet jelent nekik, az egyébként is rengeteg tanulnivaló és megfelelési helyzet mellett.
A megkérdezett testnevelőtanárok szerint:
„A megkülönböztetés rosszul esik azoknak a tanulóknak, akik gyengébben teljesítenek, mert például túlsúlyosak vagy koordinálatlan a mozgásuk.”
„Mások vagyunk. Az egyéni bánásmód, empátia, együttérzés, anonimitás biztosítása mellett csökkenthető a baj. Mindig lesz olyan helyzet, tanár, diák, akik esetében fennáll a veszély (arra, hogy az önbecsülésük sérül).”
A megkülönböztetés következményeit jól jellemzi a Szabad Pécs által leközölt cikk: Tornaóra közben kisétált, és az öltözőben felakasztotta magát egy negyedikes fiú Kozármislenyben – Szerencsére túlélte . Mindezt azután, hogy a teljes évfolyammal együtt tartott testnevelés óra folyamán nem, vagy nem megfelelően tudott végrehajtani bizonyos gyakorlatot.
Öngyilkossági gondolatok esetén az Ifjúsági Lelki Elsősegély a 137-00 ingyenes számon elérhető hétköznapokon 17-21 óra között, illetve a Magyar Telefonszolgálatok Országos Szövetsége a 116-123 ingyenes számon érhető el 24 órában.
3. Hogyan lehet javítani az eredményeken?
A Netfit statisztikái szerint a diákok az ingafutás és a törzsemelés teszteken teljesítenek legrosszabbul. A diákok elmondása szerint leginkább az ingafutás, az ütemezett fekvőtámasz, a hajlékonyság és a helyből távolugrás okoz nehézséget.
Egy testnevelőtanár így reagált:
„A szintek alacsonyak, az ingafutást szeretik a tanulók, de sok felkészülést igényel, lebonyolítása is jelentős időveszteséggel jár. A fejlesztési tervek nehezen kontrollálhatók, eredményük kérdéses.”
„Mivel heti 5 testnevelés óra van, ezért adott az egészséges testi és szellemi fejlődés. A testnevelésóráknak megvannak a sajátos eszközei, gyakorlatai, hogy a gyerekek fizikai teljesítményei javuljanak. Nem az adott fizikai teszt gyakorlására gondolok, de lehet például egy fogójátékkal is fejleszteni a futás tesztet.” – Mondta egy másik tesitanár.
De ha már heti 5 testnevelés…
Megkérdeztem róla egy testnevelőtanárt, hogy meglátása szerint, mióta bevezették a mindennapi tesit, javult-e a diákok fizikai állapota.
„Nemigen. Sok helyen a feltételek nem adottak, tanárhiány, eszközellátottság, tornaterem hiánya. Egyidőben több osztálynak is órát kellene tartani, egy teremben: egyértelmű a hatékonyság romlása. Ugyanakkor optimális esetben mindenképpen jótékony hatása van a mindennapos tesinek.”
Az eredmények javítására számos lehetőség áll rendelkezésre, illetve a tanárok is kapnak visszajelzéseket, amelyek alapján előre tudnak tervezni, azt illetően, hogy mire kell több figyelmet fordítani, melyik diáknak kell tanácsot adni. Az már tanártól függ, megteszi-e ezt.
Mindenesetre a megkérdezett diákok nagy része soha nem kapott tanárától semmiféle javaslatot, tanácsot.
4. Létezik egy online adatbázis, ahol meg lehet nézni a saját adataikat?
Ez is egy gyakran felmerülő kérdés volt, bár a megkérdezett diákok többsége azt mondta, még ha tudna is a weblapról, akkor sem érdekelnék az eredményei.
Magát a Netfit oldalát nem olyan nehéz megtalálni (http://www.mdsz.hu/netfit). Ezen belül elég könnyű meglelni a bejelentkezés menüpontot, ahol a kompetenciaméréshez kapott kóddal lehet regisztrálni. Az ehhez tartozó segédfilmet már kicsit nehezebb megtalálni, ráadásul érdekesség, hogy a kisfilmekben szereplő www.netfitweb.hu nem létezik.
A weblap összességében könnyen kezelhető, de lehet találni egyéb furcsaságokat is például:
„A NETFIT®-re azért van szükség, hogy létrejöjjön egy Nemzeti Egységes Tanulói Fittségi Teszt, amely a 21. század követelményeihez igazodó, diagnosztikus és oktatási célú pedagógiai értékelő és visszajelentő eszközt jelent.”
Tisztázzunk valamit! A NETFIT rövidítés, a Nemzeti Egységes Tanulói Fittségi Tesztet takarja. Ha ezt visszahelyettesítjük a fentiekbe, ezt kapjuk:
„A NETFIT®-re azért van szükség, hogy létrejöjjön egy NETFIT, amely…”
5. Mi értelme van ennek a felmérésnek?
Ezt a kérdést több szülő és diák is feltette. Miért kell ezt csinálni, mi a célja?
„Mivel központilag kötelezően előírt, meg kell csinálni. Pont” – válaszolta egy testnevelőtanár.
A weboldal szerint: „NETFIT® program küldetése, hogy népszerűsítse és tudatosítsa az élethosszig tartó fizikai aktivitás jelentőségét és az egészségtudatos életvezetés értékeit az iskoláskorú diákok, családjaik és a köznevelés szereplői körében.”
Hogy ez mennyire jön át a célközönségnek, az már más kérdés, hiszen a diákok többségének a teszt csak plusz nyűgöt jelent, nem készteti őket intenzívebb sportolásra.
Maga a mérés azért jött létre – és váltotta le az előtte évek óta működő rendszereket –, hogy összehasonlítható legyen az ország összes diákjának eredménye. De hogy ezzel mit lehet kezdeni, azt nem sikerült kideríteni.
Végül is kijelenthetjük, hogy az egészséges életmód fontos, ahogy az is, hogyan hívjuk fel erre a figyelmet. A fiatalok többsége szeret mozogni, de nem szereti a kötelező felméréseket. Az általunk megkérdezettek beszámolói alapján emondható, hogy a Netfit legtöbbjüket nem sarkallja több mozgásra, inkább ellentétes hatást ér el náluk.
Szerző: Radinszky Zsófia
Adj 1 százalékot az Átlátszónak! Adószám: 18516641-1-42 Átlátszónet Alapítvány
Az Átlátszó nonprofit szervezet: cikkeink ingyen is olvashatóak, nincsenek állami hirdetések, és nem politikusok fizetik a számláinkat. Ez teszi lehetővé, hogy szabadon írhassunk a valóságról. Ha fontosnak tartod a független, tényfeltáró újságírás fennmaradását, támogasd a szerkesztőség munkáját egyszeri vagy rendszeres adománnyal, vagy az szja 1 százalékod felajánlásával!
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásRétvári Bence államtitkár egy parlamenti kérdésre adott válaszában magasztalta a konténertantermeket, amikből szerinte nincs is sok az országban.
A "köznevelési intézmények halaszthatatlan férőhelybővítési igényei" miatt 13 helyen biztosan konténerekkel bővítik az iskolát, 5 helyszínen pedig talán.
Az oktatási jogok biztosának 2023. évi jelentésében szó esik a tanulók fizikai és verbális bántalmazásáról, rasszizmusról és helyhiányról is.
A pedagógusok korfája köztudottan elöregedő, ám ez nemcsak a jelenleg tanítókra igaz, már a képzésekre járó hallgatók életkora is aggodalomra ad okot.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!