Budapesten az átlagfizetés harmadát, Bécsben csak a tizedét viszi el az albérlet
Diagramon szemléltetjük, hogy az átlagfizetés mekkora hányada megy el lakbérre az Európai Unió fővárosaiban.
Közel tízmilliárd forintért rendelt kommunikációs szolgáltatásokat Balásy Gyula cégeitől az MTÜ-höz köthető Visit Hungary Zrt., ami májusban budapesti luxusutat szervezett külföldi influencereknek. Egy külföldi tartalomgyártó Orbán Ráhelnek köszönte meg, hogy itt lehet, bár az MTÜ szerint a miniszterelnök lányának nem is volt köze az akcióhoz. Az sem világos, hogy pontosan mit kapott az állam a pénzéért a tartalomgyártóktól.
Júliusban jelent meg az Átlátszón egy cikkem, ami arról szólt, hogy Kína hogyan használ influencereket politikai célokra, a Tajvan feletti befolyása növelésére. A cikk bevezetőjében – azért, hogy a témát közelebb hozzam a magyar olvasókhoz – felidéztem a Magyar Turisztikai Ügynökség akcióját, aminek keretében több Instagramos és TikTokos celebet hívtak meg Budapestre, hogy a magyarországi turizmust népszerűsítsék.
Bár a cikk témája nem az MTÜ volt, nem sokkal a megjelenése után levél érkezett az MTÜ-től, amelyben szerintük valótlan állítások helyreigazítását kérték az Átlátszótól. Az MTÜ kifogásolta, hogy leírtuk, a kampányban Orbán Ráhel is játszott valamilyen szerepet, elmondásuk szerint a miniszterelnök lánya nem vett részt a rendezvényeken, vagy annak szervezésében. Azt is kifogásolták, hogy azt írtuk, hogy „több influencer nem említette meg, hogy Magyarországon jártak, és volt, aki tévedésből Prágát jelölte meg helyszínként.” Az MTÜ szerint „a meghívott tartalomgyártók nemcsak a szerződésben rögzített 477 szponzorált tartalmat teljesítették túl, hanem további 1500 organikus tartalmat is megosztottak az itt-tartózkodásuk alatt.”
A cikken végül nem változtattunk, mivel az MTÜ állításaival szemben nem írtunk valótlanságokat. Orbán Ráhel szerepére egy videó utal, amit Kefaya Abudayyeh jordániai utazási blogger, Instagram-celeb töltött fel. Ezen Abudayyeh két másik nő társaságában, Tiborcz István egyik luxushotelében köszöni meg Orbán Ráhelnek a magyarországi utat. Egyikük, Reem Alswaidi tudhatóan az MTÜ-s influencertrip keretében járt Magyarországon, itt található például egy Budapestről szóló posztja, ahol a kampány #spiceofeurope címkéjét használja.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A videót feltöltő Abudayyeh egy júniusban feltöltött videója szerint egyébként a budapesti Operaházban is járt – májusban itt tartották az MTÜ-féle influencertrip egyik rendezvényét.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Az, hogy Orbán Ráhelnek jelentős befolyása van a turizmusra, nem titok: Tiborcz Istvánnal közös cége, a BDPST Group a hazai idegenforgalom egyik legnagyobb szereplője. Tavaly az MTÜ Orbán Ráhel egyik barátjának cégét kérte fel turisztikai projektek hasznosság-vizsgálatára, egy másik bizalmasa pedig 2022 óta az MTÜ vezérigazgató-helyettese.
Az MTÜ azt is írta, tévesen állítjuk, „hogy a kampányhoz kapcsolódóan több influencer nem említette meg, hogy Magyarországon jártak, és volt, aki tévedésből Prágát jelölte meg helyszínként.” Mint írták, „a meghívott tartalomgyártók nemcsak a szerződésben rögzített 477 szponzorált tartalmat teljesítették túl, hanem további 1500 organikus tartalmat is megosztottak az itt-tartózkodásuk alatt.”
Azonban az egyik meghívott influencer, Haley Kalil egy TikTok videójában korábban valóban Prága szerepelt Budapest helyett. Ezt akkor több magyar hírportál is megírta, és Haley Kalil is gyorsan rájöhetett a tévedésre, és a videón most csak „Európa” szerepel helyszínként. De ha a Google keresőjébe beírjuk, hogy haleyybaylee prague, most is a budapesti videó az első találat.
Ő egyébként több Budapesten készült képet és videót is közzétett, de ezek közül csak egyen jelölte meg a fővárost.
Az MTÜ szerint „fontos kiemelni, hogy mindenki eleget tett a szerződésben vállalt kötelezettségeinek, azonban az organikus, vagyis nem fizetett posztok esetében semmilyen kötelezettségük nem volt. Bár ezek a posztok hivatalosan nem részei a kampány során készített tartalmaknak, az esetek többségében jelentős, több tízmilliós elérést és megjelenést eredményeztek a főváros számára.”
Haley Kalil tehát egy helyen valóban megjelölte, hogy Budapesten járt, ahogy a legtöbb, a sajtóban résztvevőként megjelölt celeb. Kivételek azonban akadnak: Gregg Sulkin brit színészt szintén hivatalos résztvevőnek nevezik a híradások, ő azóta posztolt is Budapestről, de nem írta meg, hol járt.
Jay Alvarrez modell szintén ott volt a résztvevők között, neki azonban egyik közösségi oldalán sem találni budapesti tartalmat.
Az is lehet, hogy ők mindketten csak story-videókat tettek közzé Budapestről, amik csak egy napig láthatók az oldalon, és nem kereshetők vissza.
Igazságot tehetne a kérdésben, ha láthatnánk azokat a szerződéseket, amiket az MTÜ kötött a külföldi tartalomgyártókkal: ezekből kiderülne, valójában mennyibe is került az utaztatásuk, és cserébe mit vállaltak, hogyan járulnak hozzá Budapest népszerűsítéséhez. Mivel a szerződéseket nem hozták nyilvánosságra, közérdekű adatigénylést indítottunk, de a megkeresésre egyelőre nem reagált az MTÜ.
A Media1 szerint a szerződésekért a Demokratikus Koalíció is közérdekű adatigénylést nyújtott be. A párt képviselője, Sebián-Petrovszki László az Átlátszó kérdésére megosztotta az MTÜ neki küldött válaszát. Ebből például kiderül az, hogy
„a MTÜ az influenszerekkel szerződést nem kötött” – pedig a MTÜ nekünk épp arra hivatkozva küldött helyreigazítást, hogy az influencerek teljesítették a szerződéseikben foglaltakat.
A DK-s politikusnak küldött levél szerint „a Budapest Influencer Trip, mind az annak keretet biztosító tavaszi nemzetközi imázskampány lebonyolítását (beleértve az influenszerekkel kapcsolatos feladatokat) az MTÜ tulajdonosi joggyakorlása alá tartozó Visit Hungary – a vonatkozó jogszabályok rendelkezései szerint lebonyolított közbeszerzési eljárások eredményeként megkötött – vállalkozási keretszerződések szerinti vállalkozói látták el.”
Augusztus 5-én a TED közbeszerzés-adatbázisban jelent meg egy negyedéves beszámoló, amelyben a „Visit Hungary Nonprofit Zrt. 2024. évi kommunikációs tevékenysége körében végzendő médiaügynökségi és kutatási feladatok ellátására” kiírt közbeszerzések eredményét részletezték. A beszámolóban vevőként nem a Visit Hungaryt irányító MTÜ, hanem a Nemzeti Kommunikációs Hivatal szerepel, ami a Rogán Antal-féle Miniszterelnöki Kabinetiroda alá tartozik.
A beszámoló szerint a Visit Hungary-s projektekre összesen közel 10 milliárd forintot kapott Balásy Gyula két cége, a New Land Media és a Media Dynamics Kft.
Balásy cégei régi, ismert közbeszerzés-bajnokok. Főként arról ismertek, hogy ők készítik az Orbán-kormány kék propagandaplakátjait, ezekért a kampányokért évi több tízmilliárd forint közpénzt fizet nekik az állam.
A Visit Hungary Nemzeti Turisztikai Szervezet Nonprofit Zrt. 2021-ig Turisztikai Marketingkommunikációs Ügynökség Zrt. néven működött. Már ezen a néven is szerződött a Rogán-féle propagandagép beszállítóival, 2020-ban például 3,3 milliárd forintért rendelt szolgáltatásokat Balásy cégeitől.
Később, már Visit Hungary néven ugyanez a cég volt az adatgazdája a 2022. augusztus 20-i ünnepségek szerződéseinek. Az MTÜ igyekezett titkolni, hogy mennyibe kerültek valójában a rendezvények, az MTÜ egy kezdeti adatigénylésre reagálva 10 évre próbálta titkosítani a szerződéseket, végül egy bírósági döntés után tavaly kénytelen volt nyilvánosságra hozni azokat.
Mivel az MTÜ a DK-s politikusnak adott válaszában a Visit Hungary Zrt. keretszerződéseire hivatkozik, valószínű, hogy a negyedéves összesítésben szereplő keretszerződés részeként szervezték a májusi influencerbulit is, amin így szintén a Balásy-féle cégek gazdagodtak.
Az, hogy magukkal a külföldi influencerekkel milyen megállapodásokat kötött a Visit Hungary vagy Balásy cégei, továbbra sem derül ki a szerződésekből. A Visit Hungary Zrt. az Opten adatai szerint teljesen állami tulajdonú (az MTÜ-n és a Magyar Nemzeti Vagyonkezelőn keresztül). Weboldalán elérhetőségként az MTÜ telefonszáma és címe van megadva, illetve egy egyedi e-mail-cím, amire szintén elküldtük adatigénylésünket, de választ egyelőre itt sem kaptunk.
Zubor Zalán
Címlapkép: Átlátszó grafika, képernyőkép: Visit Hungary
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásDiagramon szemléltetjük, hogy az átlagfizetés mekkora hányada megy el lakbérre az Európai Unió fővárosaiban.
Az Átlátszó által peres úton megszerzett dokumentumok szerint túlterjeszkedni látszanak a szervezet törvényi felhatalmazásán azok a kérések, amelyekkel a Szuverenitásvédelmi Hivatal fordult több állami intézményhez és köztestülethez.
Heti lapszemlénk.
Valuch Tibor történész könyve 9 tematikus fejezetben tekinti át a hazánkban uralkodó állapotokat. Pl. demográfia, közgondolkodás, társadalmi rétegződés.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!