Feleannyiért dolgozott volna Mészáros volt vejének cége, mint Mészárosé
Lapunk és Hadházy Ákos parlamenti képviselő is azt az információt kapta, hogy a Homlok-cég nyerhette volna a GVH által vizsgált tendert.
Magyar lajstromjelű Beechjet kisrepülőgép tulajdonosa Tombor András titokzatos luxemburgi strómanjainak ottani cége. A gép magyar üzembentartója, a Fly-Coop szintén kötődik a Fideszhez, például ők helikoptereztették annak idején nyírségi lagziba Rogán Antalt. A HA-YFJ útjait egy ideje követjük az internetes járatfigyelőkön: a gép kvázi hetesbusz Brüsszelbe, illetve európai pénzügyi paradicsomokba, mint például Zürich vagy Luxemburg. A legkomolyabb magyar magángépet továbbra is az OTP üzemelteti, de egy oldschool alföldi olajos família is felbukkant a közlekedési hatóság lajstromnyilvántartásában.
Joelle Mamane és Marie-Laure Aflalo nevét nemrég említettük egy magyarországi médiafelvásárlás hátterét ismertető cikkünkben. A két luxemburgi befektető az igazgatója annak a Mangusta Invest SA-nak, amely beszállt Tombor András, volt miniszterelnökségi főtanácsadó vállalkozása mellé az Atmedia reklámcégbe. Az Atmedia az Andy Vajna-féle TV2 egyik nagy beszállítója.
Az előzményekből fény derült Mamane-ék kalandos előéletére. Egyebek mellett arra, hogy mi köze az üzletasszonynak az angolai-orosz, dollármilliárdos összegű államadósság-botrányhoz, a francia politikai botrányhoz, az úgynevezett Angolagate-hez, a korábbi lengyel kormány befolyása alatt álló médiabizniszekhez, illetve mit ügyködik újabban Mamane zsidó jótékony szervezetekben:
Fantomtulajdonosok Tombor András médiacégében: a Mandiner a következő befektetési célpont
A januártól a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium részeként működő egykori közlekedési hatóság honlapján még elérhető, 2016. decemberi állapotot tükröző repülőgéplajstrom-nyilvántartás adatai szerint Mamane-éknek repülőgépük is van Magyarországon. A HA-YFJ lajstromjelű Beechjet 400-A hét utas szállítására alkalmas kisgép a luxembourgi Gekoq SA tulajdona.
A Gekoq igazgatói pedig Joelle Mamane, Marie-Laure Aflalo, illetve a magyar Rákosi Tamás.
Rákosi disszidensek gyermekeként Brüsszelben szocializálódott milliárdos médiavállalkozó, az IKO produkciós cégcsoport frontembere. Az IKO korábban az RTL Klub fő beszállítója, 2011-ig részvényese volt. Utóbb azonban átállt a konkurens TV2-höz, már az után, hogy Andy Vajna filmes kormánybiztos megszerezte a csatornát. Rákosi neve már a Mangusta-ügyletben is felmerült, a luxemburgi cég ugyanis számos magyar IKO-érdekeltségben is felbukkant az utóbbi időben.
A repülőlajstrom szerint a kisgép üzembentartója a kadarkúti Fly-Coop Kft. Ez a cég is régi ismerősünk.
A Fly-Coop repültette Bell 206-os helikopterén Rogán Antalt abba a nyírségi lakodalomba, amelyről a Népszabadság emlékezett meg hattyúdalában nem sokkal a bezárása előtt. Annak idején Rogán első körben tagadta az egész utazást. Majd, miután szembesült vele, hogy fénykép is készült a landolásról, azt adta elő, hogy a Fly-Coop Rogán Cecíliára tekintettel úgymond céges barterban fuvarozta a házaspárt.
Cecília asszonyon túli kapcsolatok is felsejlenek a repülős cég és a nagyobbik kormánypárt között. Az Átlátszó is említette például, hogy a Fly-Coop tulajdonosai, a kadarkúti Jakab-család két tagja is szerepelt azon a 2015-ös börgöndi légibemutatón, amelynek előzetes programtervében meghirdették ifjabb Orbán Győző, a miniszterelnök fivére autogirós bemutatóját is.
Ennél is direktebb a nexus, amely szerint Jakabék másik cége, az Aeroglobe Kft. nemrégiben repülős vállalkozást alapított Hun-Jet Kft. néven a kormány és a Fidesz kedvenc biztonsági cégével, a Valton-Sec-kel.
A Beechjet 400-A legfrissebb útjai alapján úgy fest, hogy ez a gép vagy mást sem csinál, mint az erős brüsszeli és luxemburgi kötődéssel rendelkező Rákosit fuvarozza, vagy igazuk lehet azoknak a forrásainknak, akik szerint olykor politikai potentátok is igénybe veszik a repülőt.
Az egyik legnépszerűbb járatfigyelő oldalon, a Flightradaron azt az érdekes tapasztalatot szereztük, hogy kezdetben még mutatta a HA-YFJ-t, utóbb azonban már nem. Az efféle honlapokat gyakran böngésző repülésfanatikusok szerint a tulajdonos vagy az üzemeltető részéről kérhették a titkosítást. Nagyobb szerencsével jártunk a Planefinderen.
A Planefinder remek oldal. Nemcsak jelen időben mutatja a kiválasztott gép mozgását, de visszakereshető a repülő utolsó húsz útja is az adatbázisból. Utóbbit érdemes elmenteni, hiszen az újabb utak miatt automatikusan elérhetetlenné válnak a régebbiek. Mi ezt tettük.
Repülőnézegetési tippek korábbi cikkünkben
A tavaly decembertől rendelkezésünkre álló adatok szerint a HA-YFJ kedvenc úti célja Brüsszel, mondhatni a kisgép uras helyi érdekű az uniós fővárosba. Csaknem tucatszor ment az elmúlt három hónapban Charleroi-ra.
Ezen kívül német, osztrák és észak-olasz településeket részesítenek előnyben a Beechjet utasai, illetve föltűnően gyakran megfordult a HA-YFJ a kontinens olyan pénzügyi-üzleti központjaiban, mint Luxemburg és Zürich. Olykor egyetlen körrel útba ejtve mindkettőt, például január végén:
Az alpesi ország más magyar magángépeknek is kedvelt célpontja. Az OTP-érdekeltségű Air-Invest Vagyonkezelő Kft. tulajdonában és üzemeltetésében lévő Dassault Falcon 900-as gépe például még olyan kacifántos útvonalat is bevállalt januárban, hogy a magyarországi Velencei-tó környékének érintésével haladt Zürichből Varsóba.
Ennél is irigylésre méltóbb lehet a fapadoshoz szokott halandóknak a február 8-i út, amikor a finnországi Jämsa közeléből haladt Genfbe a gépmadár. „Jämsa közeléből”, írjuk, mivel az a helyzet, hogy a Planefinder – és a többi hasonló oldal – gépfigyelője onnan kezdi el mutatni az útvonalat, hogy a gépet először észleli egy radar. Finnországba egyénként „Bátonyterenye közeléből” indult a HA-LKN lajstromjelű OTP-s Falcon 4 nappal korábban.
A HA-LKN-t a legkomolyabb magyar magángépként jellemzi az Origo 2014-es írása. A Falkon 900-as eszerint 40 millió dollárt ér, 14 fő szállítására alkalmas, hatótávolsága 8300 kilométer, sebessége pedig meghaladja a 900 kilométer/órát.
Az idézett cikk is említi, hogy a banki cég esetenként bérbe adja a gépet, amit a magyar kormány tagjai is előszeretettel használnak. Ez ügyben részletekkel szolgált a Szabad Föld egy évvel korábbi összeállítása is. 2010-ben Orbán Viktor és delegációja „Csányi gépén” repült Bakuba, 2006-ban pedig Gyurcsányék Luxembourgba – mindez utanként milliókba fájt az adófizetőknek a cikk szerint.
Miközben a kormányok rendre azzal érveltek, hogy ez a költséghatékonyabb megoldás, mint kormánygépet fenntartani.
Az archív cikkekből az is kitetszik, hogy nem minden esetben közcélra szálltak fel a Falcon fedélzetére a kiváló államférfiak. Elképzelhető, hogy Orbán az Air-Invest gépén utazik Marseille-be szurkolni a magyar csapatnak – vetítette előre például a Bors a tavalyi labdarúgó világbajnokság idején.
A HA-LKN-nel repült a kormányfő Párizsba, a Charlie Hebdo szerkesztősége elleni 2015-ös merénylet utáni állami megemlékezésre, majd a hazaúton útba ejtette Zürichet, ahová a hivatalos közlések szerint a FIFA hívta meg egy rendezvényre. Az OK Pécs portál pedig azt sejtette, hogy a szerbiai Nisben is együtt volt Csányi és Orbán a Falconnal tavaly novemberben.
A párkányi Jet Aviation Plus s.r.o. tulajdona, és a Jet-Stream 2004 Kft. üzemelteti a HA-JEO lajtsromjelű Cessna Citation kisgépet. A HA-JEO a planefinderes találatok szerint a szlovák-lengyel viszonylatok nagy szakértője, Poznan, Krakkó, Varsó, illetve Rimaszombat és Losonc többször is szerepelt az úticélok/indulási pontok között. De belefért egy Pápa–Zürich–Pápa kirándulás is március elején.
A Jet Aviation Plus s.r.o. ügyvezetője a keceli Szűcs József, tulajdonosa pedig a budapesti RTL&Pro Kft. a szlovák céginformáció szerint. Az RTL&Pronak nincsen köze az RTL médiavállalathoz, a cég tavalyig hongkongi offshore tulajdonban volt, jelenleg pedig – az RTL Duplex Kft. közvetítésével – a Floridában élő Szűcs Attiláé. Az ügyvezető mindkét „RTL”-cégben úgyszintén Szűcs József.
A HA-JEO-t üzemeltető Jet-Stream 2004 is kötődik Szűcsékhez. A többségi tulajdonos a Novitax könyvelőszoftvercég, amelyről itt elmélkedik alapítója. A kisebb üzletrész ugyanakkor Varga Tiboré, aki érdekelt a szintén Szűcs József által vezetett RTL&Heli Kft.-ben is.
Szűcsék neve a kilencvenes években számos, az olajügyekkel foglalkozó cikkben volt olvasható. Rajnai Attila riportsorozata az Élet és Irodalomban jelent meg az olajszőkítésről a kétezres évek elején. A 11. részben idézi a cikk Kastyák János volt kiskunhalasi rendőrkapitány 1998-as jelentését:
„Közbevetőleg jelentem, hogy tavasszal, a választások előtt Kiskőrösön volt egy találkozó, amely kampánygyűlés volt. Ezen részt vett Orbán Viktor. A társaságban a megye vezető olajmaffiózói voltak, többek között Stadler, Kakuszi, Szűcs, Halász István, Kemény Gábor és Sepsi László. Az olajosok támogatásukról biztosították Orbán Viktort.”
A megemlített Szűcsről az ÉS szerzője ezt írja:
„A jelentésben szereplő Szűcs feltehetőleg a Flaisz Ferenc nevelt fiának tartott Szűcs Attila soltszentimrei volt olajos lehet, akinek Soltjáráspusztán lévő kastélyából tulajdonlása ideje alatt egy afrikai ország nyári rezidenciája lett. Az olajügy kirobbanását követően Szűcs külföldre távozott, a kastélyt pedig eladta.”
Flaisz legendás alakja volt a sél-alföldi olajos brancsnak.
Az olajos Szűcs Attila életkorából adódóan nem lehet azonos a floridai rokonnal, mert ő 1996-ban született, az nagy olajozás idején a csattogós lepkét tologatta. Viszont egy régi, 2013-ban felszámolt olajcég, a Spurs Kft. 1997-es tulajdonosával, akit szintén Szűcs Attilának hívnak, igen. A Spursban 1997-2000-ben érdekelt volt a repülős cégeket is vezető Szűcs József, a felesége pedig még három évvel később is.
A Spursról a HVG írta 2003-ban, hogy a cégé volt az ÉS-ben már hivatkozott solti Szűcs-kastély. A hetilap online nem elérhető cikke szerint a Spurs bejelentkezett Klivinyi Zoltán médiavállalkozónál, a becsődölt Vertical Invest Ingatlanhasznosító Szövetkezet frontemberénél, hogy fővárosi ingatlant venne tőle, de végül összekülönböztek az üzleten.
Az olajos Szűcs érdekelt volt abban a Szépvölgyi úti lokálban is, amelyre 1997 szilveszter éjjelén vállról indítható rakétát lőttek ki máig ismeretlen elkövetők.
Szűcs Attila (mármint az idősebb, az olajos) Szűcs József fia. Bács-Kiskun megyei források pedig egyet értettek abban is, hogy kiterjedt és összetartó családról van szó, és hogy az idős, csaknem hetven éves Szűcs József már a kilencvenes években is a „bizalmi vagyonkezelő” szerepét töltötte be a fiatalabb generáció mellett.
Szintén a Jet-Stream 2004 Kft. üzemelteti a HA-JEP lajstromjelű Cessnát, amely a nicosiai Laxiflora Holdings Ltd. tulajdona. Ez a kisgép kevesebbet van a levegőben, a 20 legutolsó útja listáján még tavaly augusztusi útvonalat is mutatott a Planefinder március végi keresésünkkor.
Olyan élményutak is szerepelnek a felsorolásban, mint például Firenze-Zadar viszonylat január végén. Ennél a gépnél is elkerülhetetlennek látszik ugyanakkor, hogy néhányszor svájci reptereken is landoljon.
Repülnek még
Tulajdonosként jegyzi továbbá a nyilvántartás mások mellett:
– Orbánék családi cégét, a Gánt-Kő és Tőzeg Kft.-t (a már említett Autogiro Calidus)
– Nobilis Kristóf al-oligarcha DonaDöme Kft.-jét (Gazelle SA helikopter)
– Karl Fonyó üzletembert, Simicska Lajos utolsó csatlósát (Piper PA-28 Cherokee)
– A valahai Fidesz-közeli, ma már csődtömeg Axon Lízinget (Cessna 421 Golden Eagle)
– A régi idők oligarchájához, Várszegi Gáborhoz kötődő Plaza-Park Kft.-t (Robinson R44 helikopter)
– Üzemeltetőként pedig továbbra is feltüntetik az indulás előtt becsődölt Sólyom Airways-t (Boeing-B737)
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásLapunk és Hadházy Ákos parlamenti képviselő is azt az információt kapta, hogy a Homlok-cég nyerhette volna a GVH által vizsgált tendert.
Titkos eljárásban, a nyilvánosság teljes kizárásával folyik a Lázár János által „kastély-örökbefogadásnak” nevezett kastély-privatizációs pályázat.
Egy interneten többnyire ingyenesen elérhető tartalomból összeállított tanulmány oldalanként 100 ezer forintba, egy 18 diából álló előadás pedig 4,4 millióba került.
Két éve és idén is megkérdeztük a BGA-tól, hogy mennyi pénzt adott a CÖF-nek. 2022-ben mást mondtak, mint most. Mi lehet vajon a valóság?
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!