Sokmilliárd forint értékű elnyert közbeszerzés tavaly év eleje óta, 12 milliárd forintnyi, nagyrészt külföldre szavazott osztalék 2014-ben – ez a szakzsargonban „big fournak”, a nagy négyesnek nevezett könyvvizsgálók összesített eredménye. Mennyit köszönhet az adóoptimalizálás apostolainak a mindenkori magyar állam, különösen a falvédőszövegekben multiellenes NER? És fordítva? Ennek jártunk utána.
Olimpiát rendezni nem kell félnetek jó lesz – vannak ugyan apróbetűs kockázatok, de alapvetően meg fog térülni a ráfordított csillagászati összeg. Pozitívak lehetnek a gazdasági hatásai a Városliget tervezett átszabásának is. Az pedig különösen remek ötlet, hogy a Magyar Nemzeti Bank vitatható árazással luxusirodaházat vásárol.
A csupa jó hírt a lehető legnevesebb cégek látták el pecsétjükkel: a kényes kérdésekben az úgynevezett Big4, vagyis a világ négy legjelentősebb nemzetközi könyvvizsgáló cégének valamelyike adott szakvéleményt. Amit a megbízó közszféra lobogtatott is.
A multifaló NER kifejezetten jó viszonyt ápol a Big4 cégeivel, igaz, így voltak ezzel az elődök is. Sőt, a négy sztár közül az Átlátszó kutatása szerint tavaly év eleje óta közbeszerzéseken legeredményesebben szerepelt KPMG-nél például jelenleg is vezető beosztásban van a sokat kárhoztatott elmúltnyolcév egyik minisztere, László Csaba.
A politikatudomány forgóajtó-jelenségnek nevezi azt a történést, amikor a magánszektor nagyvállalati vezetői az ágazatot felügyelő állami intézményben folytatja karrierjét, illetve esetleg utóbb vissza is tér a magánszférába.
A jelenség kutatói – a Transparency International 2012-es például elemzése itt olvasható – rendre hangsúlyozzák: alapesetben kívánatos az átjárás a köz- és a magánszféra között, ugyanakkor táptalaja lehet a korrupciónak is. Akár úgy, hogy az állami vezető egykori kollégáinak kedvező szabályozás létrehozásában segédkezik, volt kollégái pedig esetleg nála lobbizhatnak. Előfordulhat az is, hogy a korrupt segítőkész tisztviselőt honorálja a magáncég zsíros állással, miután az állami-önkormányzati szférában kitelt az ideje.
A gyanús eseteket a K-Monitor szedte csokorba, s ide vágó erős példa lehet a kilencvenes évek közepi energiaszektor-privatizálását az ÁPV Rt.-ből vezénylő Kocsis István (utóbb Paks, MVM, majd BKV-vezér) is, aki az egyik vásárló RWE-nél kötött ki egy időre.
A kutatók, illetve az Átlátszót háttérben okosító közgazdászok kitérnek a „szabályozó foglyul ejtésére” is, amikor az érintettek nem eleve tilalmas cselekményre szövetkeznek, „csupán” a közös szocializáció, a privát jó kapcsolatok okán bizonyul megértőbbnek az állami vezető annak az ágazatnak a cégeivel, amelyet éppenséggel felügyelnie vagy szabályoznia kellene.
Csinos lista gyűjthető a Big4 magyar cégei és az államigazgatás átjárásáról is – bár ehhez a KPMG-nél annyit fűztek hozzá érdeklődésünkre, hogy az elmúlt 26 évben összesen ötezer munkatársat foglalkoztattak Magyarországon, így az átjárás minimális a tapasztalatuk szerint.
Kétségtelenül az egyetlen László Csabával a KPMG forgóajtó-listája a legrövidebb – már ha nem számoljuk az 1994-1995-ös felügyelőbizottsági tag Fekete Jánost, a rendszerváltás előtti idők nagyhatalmú jegybanki alelnökét –, éppen ezért sajnálatos, hogy a többi cégtől nem kaptunk érdemi feleleteket érdeklődésünkre.
A PricewaterhouseCooperstől (PWC) egyáltalán nem érkezett válasz, az Ernst&Young munkatársa azt felelte, hogy nem érzékelik a jelenséget, ezért nem tudnak érdemben segíteni, a Deloitte-nál pedig a honlapjukon elérhető átláthatósági és egyéb jelentéseket ajánlották a figyelmünkbe.
Arthur Andersen igazgató, 1991-1992, PM: 1988-1991, 2004-2005 miniszter
A listából kitűnik, hogy elsősorban a könyvvizsgálók alaptevékenységéhez kötődő állami szakterületek irányából: az NGM (jogelőde, a PM), valamint a NAV (APEH) felől forog az ajtó.
Vagyis éppen abban a tevékenységben lehet átfedés az adott vezető munkatársaknál, ahol az ügyfelek között felülreprezentáltak a tipikus Big4-kliensek, a könyvvizsgálatot, adótanácsadást megrendelő nagyvállalatok, nagy arányban multik magyar leányai.
A KPMG-nél több mint félszáz oldal vastag etikai szabályzatukat mutatták munkatársunknak, amikor Robert Stöllinger vezérigazgató – a risk-menedzser társaságában – a prudens és feddhetetlen ügymenetet vázolta.
Csak a multik?
Tény, akiknek más benyomásuk volt (elsősorban egykori és jelenlegi NAV-osok) kizárólag nevük elhallgatását kérve emlegettek számukra aggályosnak tűnő gyakorlatot. Egy kivétel akadt, aki névvel, sőt az Átlátszó kamerájába is elmondta tapasztalatait: az immár korrupcióellenes aktivistaként tevékenykedő volt ellenőr, Horváth András.
Ő a lobbierőt látja abban is, hogy például a NAV mostani átalakításában „az egyik nagy könyvvizsgáló” szakvéleményét is kikérték. Vagyis nem a kkv-szektor, nem is az alkalmazottak, hanem a multik és csak a multik érdekei mennek foganatba – vélekedik a volt adóhatósági elemző.
Valamennyien – Horváth és névtelenséget kérő egykori kollégái – az úgynevezett feltételes adómegállapítást emlegették elsősorban, mint ahol tapasztalatuk szerint tetten érhető a multik, s adott esetben az őket képviselő irodák lobbija. A feltételes adómegállapítás lényege: a cég egy készülő tranzakcióhoz kéri a minisztérium (jelenleg az NGM, korábban a PM) állásfoglalását a várható adókötelezettségről, a minisztérium szakvéleménye köti az adóhatóságot, amennyiben a cég valóban a vállalt feltételek mellett köti meg az ügyletet.
Egy volt NAV-os középvezető konkrét példát is említett 2010 előttről: egy nemzetközi nagyvállalat 40 milliárdos ügyletének a PM kiszámolta az adóját. A cég – amelynek történetesen az egyik Big4 a könyvvizsgálója – ugyanakkor az adóhatóság gyanúja szerint utóbb eltért a vállalt feltételektől, a PM ugyanakkor „érzékelhetően blokkolta” a további eljárást.
A NAV „kétkezi revizorai” nem látják át teljesen a makrogazdasági folyamatokat, ehhez szükséges a minisztérium komplexebb szakértelme – ez pedig az adótanácsadókörökben elterjedt vélekedés a NAV-os aggályokra.
Az NGM-ben adótitokra hivatkozva nem árulták el, mely cégek – adott esetben milyen tanácsadók által képviselve – kértek feltételes adómegállapítást 2014-2015-ben, mindössze az eljárások számát tudhattuk meg: e szerint a két év alatt 150 ilyen ügyben hoztak határozatot.
Míg azonban Magyarországon, ha egyre nehezebben is, de még mindig eladható „a multik nem csalnak adót” mondás, 2014-ben oknyomozó újságírók mutatták be a multik – például az Ikea, a Starbrucks és a Disney – egyébiránt legális, kiskapukerülgető adóelkerülési trükkjeit, amelyekhez úgymond ipari méretekben asszisztált az egyik nagy könyvvizsgáló cég.
A forgóajtó-effekt gyanújába került az állam a kilencvenes évek végén gyakorlatilag összeomlott Postabank könyvvizsgálói – a Deloitte, a Prudentia és az azóta nemzetközi pénzügyi botrány nyomán megszűnt Arthur Andersen – ellen az állam nevében a Pénzügyminisztérium által indított per miatt.
A kereset szerint a könyvvizsgálók gyaníthatóan valótlan mérlegeket hagytak jóvá 1994–1998-ban, és ezzel 170 milliárd forinttal károsították meg a tulajdonos államot.
A 2005-ben született elsőfokú ítélet az állam felelősségét is megállapította, méghozzá felesben a könyvvizsgálókkal, majd a fellebbvitel során elrendelt új eljárásban fordult a kocka. Annyira, hogy az állam a 2009-ben született másodfokú ítélet szerint a PM még félmilliárd forint perköltséget is ki kellett köhögjön az alpereseknek. Méghozzá mindezt a saját hanyagsága miatt: a bíróság ugyanis felszólította a PM-et, hogy csatoljon igazságügyi szakvéleményt igaza alátámasztására, a minisztérium azonban máig érthetetlen módon ezt elmulasztotta.
Az ítélet 2009 áprilisában született, alig pár nappal azután, hogy a felperes PM-ben elfoglalta a miniszteri bársonyszéket Oszkó Péter, az alperes Deloitte addigi vezérigazgatója. Az időpontok éppenséggel kizárják, hogy Oszkó lett volna, aki szándékosan szabotálta a bizonyíték csatolását, s ezzel nyerni hagyta volt munkahelyét – hiszen éppen csak hogy megérkezett a minisztériumba, amikor ítélethozatalra ültek össze a bírák –, a kettős szerep azonban ebben az esetben legalábbis kínos lehetett az érintettnek. Ráadásul ekkoriban az államnak dolgozott Oszkó Deloitte-os elődje, Simor András is – ő a jegybank élén állt ekkor.
Az ötödik Big bukása és a feddhetetlenség-mítosz
A Postabank-sztori – a haveroknak hitelezgető, obskúrus befektetésekbe pénzt toló állami mutyibank története – önmagában is alkalmas kikezdeni a nemzetközi könyvvizsgálók szakértelmének megdönthetetlen vélelmét is.
A nemzetközi porondon a legemlékezetesebb könyvvizsgáló-botrány minden idők legnagyobb vállalati csődjéhez kötődik: 60 millió dolláros kárt okozott a részvényeseknek a hustoni székhelyű energia-nagykereskedő Enron 2002-es csődje, a mérlegmanipulációkat az Arthur Andersen segítette.
A Big5-ből az eset nyomán, az AA bedőlésével lett Big4.
Annak ellenére nem úszta meg az AA, hogy a cég George W. Bush amerikai elnök 2001-es választási kampányának ötödik legnagyobb finanszírozója volt – a negyedik „egyébként” történetesen az E&Y, a nyolcadik a PWC, a tizennegyedik a KPMG, a tizenkilencedik az akkor még Deloitte&Touche néven futó Deloitte volt a kampányfinanszírozást monitorozó washingtoni szervezet, a Center for Responsive Politics kimutatása szerint.
A könyvvizsgálók, és nem csak a nagyok, előszeretettel hárítják a felelősséget azzal, hogy „hozott anyagból dolgoznak” – a megrendelő által nyújtott papírokból. A magyar cégek éves beszámolóinak a hitelesítése is tartalmaz erre utaló formulát. A könyvvizsgálói szférában hosszabb-rövidebb ideig megfordult forrásaink ugyanakkor – szintén név nélkül – arról számoltak be, hogy elveszítenék a megbízásokat, ha nem tartanák szem előtt a megbízóik érdekeit is. Úgy a könyvvizsgálatkor, mint a tanácsadói munka során.
„Végigcsináljuk, egyezkedünk, a vége pedig kompromisszum: ameddig még el lehet menni” – magyarázta egy ex-Big4-os középvezető. A kompromisszum határa cégenként máshol található a jelek szerint. Egyik informátorunk ugyanis éppen egy olyan Big4-nál dolgozott, ahol visszamondták a Postabank megbízását – mégpedig azért, mert annyira hiányosnak találták a Princz Gábor vezette pénzintézettől kapott dokumentumokat. Állítólag a könyvvizsgáló angol kockázatkezelője csapott az asztalra, miután többszöri kérésükre sem bocsájtott a bank a rendelkezésükre a munkához nélkülözhetetlen iratokat.
Az efféle mutyik és mutyikísérletek egyébként forrásaink szerint inkább a magyar tulajdonú cégekre jellemzőek, a nemzetközi tőzsdéken jegyzett multiknál megnyugtatóbb az ügymenet. Ráadásul igazságtalan álszentség lenne a gyanús, meghekkelt szakvélemények világát leszűkíteni a könyvvizsgáló-sztártanácsadó-szférára abban az országban, ahol Tasnádi Péter keresztapáról orvosprofesszorok állították bíróság előtt, hogy ügyfelüknek agysorvadása van, alighanem ezért maffiáskodhatott.
„Természetes, hogy az ügyfél az első, de a hírnevünket nem kockáztatjuk” – ez a KPMG hivatalos reagálása, hozzáfűzve: szigorú feltételei vannak az ügyféllé válásnak is, az újakat átvilágítják.
Szerencsére a magyar állam megfelel a szigorú elvárásoknak. Ezzel együtt a KPMG-nél hangsúlyozzák, bár a magyar gazdaság erősen államorientált, a közpénzes megbízásaik nem érik el az árbevétel 10 százalékát.
Bruttó 2,5 milliárdos szerződési értékű 2015-2016-os közmegbízásával a Big4-cégek közül az első a KPMG. A lista annyiban csalóka, hogy a Közbeszerzési Értesítő esetlegesen adja csak meg többes győzelem esetén az egyes nyertesekre eső összeget, táblázatunkban így a teljes összeget feltüntettük – jelezve, ahol több nyertes van.
Ilyen eset egyébként nem sok volt a vizsgált másfél évben – ráadásul nem egyszer ugyanannak a cégcsoportnak a különböző vállalatai –, az viszont föltűnő, hogy milyen magas a nem kifejezetten a szűkebb „szakmába” (könyvvizsgálat) vágó témák aránya (lásd táblázatunkat).
A 2014-es árbevétel-toplistát – a Big4 magyar cégek könyvvizsgáló és tanácsadó vállalkozásait összevetve – az E&Y vezeti: a tanácsadó kft-hez 10,4 milliárd forint folyt be. A többiek sem panaszkodhatnak: árbevételben és általában az eredményben is bőven a milliárdos tartományban vannak a főbb Big4-cégek.
„Adózott jövedelmünk után osztalékot fizetünk tulajdonosunknak” – hárítja a KPMG a „külföldre viszi a pénzt” vádját. Hogy a tulajdonos történetesen ciprusi, arra a válasz az ilyen esetben szokásos „Ciprus az EU tagállama” mondás.
A többi magyar Big4 sem sok pénzt hagy a magyar leányokban, a négy vállalat főbb cégei által 2014-ben megszavazott osztalék 12 milliárd forintra rúgott.
Alternatív forgóajtó
A kutatások ugyan nem említik, de ettől még nagyon úgy fest, létezik egy alternatív forgóajtó is – olyan, ami nem a vállalati és az állami szféra közötti átjárást biztosítja, legalábbis nem direktben. Az érintett cégek társadalmi beágyazottságát segíti, s a hagyományos forgóajtó-jelenséghez hasonlóan acélozhatja akár a lobbierőt is a cégek meghatározó személyiségeinek a társadalmi életben vállalt egyéb szerepe.
A PWC jogi partnere, Réti László például 2010 óta a Budapesti Ügyvédi Kamara elnöke.
Kubatov Gáborral és Kocsis Mátéval, a Fidesz erős embereivel erősíti az FTC Labdarúgó Zrt. igazgatóságát a PWC volt ügyvezetője, Bienerth Gusztáv, aki nemrégiben bekerült a fővárosi önkormányzat és a MOB új, olimpiai pályázat-előszítő cégének igazgatóságába is.
Bienerth vezette akkoriban a PWC-t, amikor az első Orbán-kormány idején először rendelt az állam olimpiatanulmányt a cégtől.
Eperjesi Zoltán a KPMG szenior menedzsere – a KPMG-partner Eperjesi Ferenc fia – korábban az ukrán-orosz hátterű gázkereskedő EMFESZ pénzügyi igazgatója volt, majd egy bizonyos Sphaera Energy nevű szingapúri cégnél tanácsadóskodott. A vállalkozást a HVG korábbi cikke a 2009-ben az EMFESZ-ben is érdekelt volt Dimitrij Firtas ukrán üzletember céghálójához kötötte.
A gazdasági hetilap sem mulasztotta el közölni, hogy a Sphaera Energy honlapjának domainjét Heim Péter, a kormánybeszállító Századvég elnökének magyar cége, a Sphaera Investments jegyeztette be. Az ifjabb Eperjesi 2011-2012-ben a fideszes vezetésű Óbuda vagyonkezelőjének a vezérigazgatójaként is tevékenykedett.
Rádi Antónia
Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszó munkáját havi 1000 forinttal! Függetlenségünk záloga a közösségi finanszírozás.
Megosztás
Nélküled nincsenek sztorik.
Bankkártya
Átutalás
PayPal
1%
Így is támogathatsz
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Az állami app fejlesztésére kiírt közbeszerzést a Tigra Kft. által vezetett konzorcium nyerte, az appot pedig a nyertes konzorcium tagjai közül a Fornax ICT Kft. fejleszti. A Tigra tulajdonosa Vertán György, aki Magyar Péter volt feleségének munkát, ex-barátnőjének pedig lakást adott.
Egy interneten többnyire ingyenesen elérhető tartalomból összeállított tanulmány oldalanként 100 ezer forintba, egy 18 diából álló előadás pedig 4,4 millióba került.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!