Cikkek

Határokon átívelő sajtószolgáltatásban is nagyot alkot a dinnyekartelles fideszes

A magyar-román közös uniós pályázattal, a HURO-val foglalkozó cikksorozatunk második részében a kommunikációs pályázatokat vesszük szemügyre. Feltűnik Simonka György fideszes képviselő, és azt is megtudjuk, mi jön ki 112 ezer eurónyi pályázati pénzből.

Így költöttek el 7-16 milliárd uniós forintot a semmibe vezető utak építésére a magyar-román határon

A Magyarország-Románia Határon Átnyúló Együttműködési Programban (HURO) becslésünk szerint legkevesebb 7 milliárd, más becslések szerint 16 milliárd forint uniós támogatást költött el a két szomszédos ország olyan utak megépítésére, amelyek a semmibe vezetnek, autó csak elvétve jár rajtuk, értelmük és hasznuk egyaránt erősen megkérdőjelezhető. Tovább az előző részre.

A magyarországi média gyakran ír arról, hogy a különféle, kommunikációval kapcsolatos munkák, pályázatok valójában a pártok holdudvarainak a kifizetőhelyei. Az ilyen megbízások nem igényelnek különösebb eszköz- munka- vagy nyersanyag-befektetést, egy-egy kommunikációs projekt eredményeit nehéz számszerűsíteni, így a költségek alacsonyan tartása mellett nem nehéz szép profitra szert tenni.

Egy ilyen jellegű HURO-pályázat a mi érdeklődésünket is felkeltette, méghozzá egy Békés megyei községben, Pusztaottlakán működő alapítvány,  valamint a romániai Arad városának polgármesteri hivatala által lebonyolított, “Cross Press Közös sajtó szolgáltatás a határmenti térség jobb informálása érdekében”(HURO 1001/276/1.2.3) nevű projektje.

IMG_9332

 

Simonka színrelép

A projektet egyrészt amiatt tartottuk figyelemreméltónak, mert a 2012-ben kezdődő és egy évig tartó program összértéke – 200 ezer euró – akkora, hogy az nem csak vidéken működő újságok, hanem komoly sajtóorgánumok ingerküszöbét is megütheti. Másrészt a médiában több riport is megjelent arról, hogy Pusztaottlakán Simonka György fideszes képviselő a “nagy fehér főnök”: a 2012-es dinnyekartell-botrány kapcsán ismertté lett politikus amellett, hogy sokáig polgármester volt, egyben a legnagyobb munkaadó is a környéken. A Simonka-család valamint a politikus korábbi üzlettársai által ellenőrzött cégek gyakorlatilag behálózzák Dél-Békést, állítja a HVG.

Gipsz Jakab és a dinnyekartell

Pusztaottlaka polgármestere helyben szinte az egyetlen munkaadó, továbbá országgyűlési képviselő és a dinnyeszövetség elnöke, aki elég erős ember ahhoz, hogy viccet csináljon a Gazdasági Versenyhivatalból meg az uniós versenyszabályozásból.

A projektvezető Dél-Békés Mezőgazdasági Termelőiért Közhasznú Alapítvány által kiírt, áfával 79 ezer euró értékű közbeszerzési pályázat szerint az elvégzendő munka többek között honlapfrissítés, összesen 60 percnyi rádióadás elkészítése, egy 3×2 napos médiatréning lebonyolítása, valamint publikációs kiadványok (sic!) elkészítése volt.

pályázatban mellékelt költségvetés némi támpontot ad a projekt Pusztaottlakára eső költségeivel kapcsolatban: 10 percnyi rádióadás például 1000 euróba került, egy 16 oldalas, A4-es formátumú kulturális-történelmi kiadvány költségét 2 ezer példányban kiadva 3 ezer euróra becsülték. Egy kétnapos médiatréning 3 ezer euró, a kétnyelvű honlap 20 ezer euró, a nyitó- és záróesemény 6-6 ezer euró. Promóciós anyagokra 5 ezer eurót irányoztak elő.

Nem kell sokáig kutakodni, hogy világossá váljon: magyar részen minden szál Simonka György, illetve a pusztaottlakai polgármesteri hivatal felé vezet. A 2012-es évre szóló közhasznúsági jelentése, illetve maga a CrossPress pályázat szerint a Dél-Békés Mezőgazdasági Termelőiért Közhasznú Alapítvány képviselője Tóth Renáta, aki anyja neve (Simonka Zsófia) alapján rokona,egy forrás szerint unokatestvére Simonka Györgynek. Az alapítvány elnöke jelenleg Marsi Csilla, Pusztaottlaka pénzügyi ügyintézője.

A projekt lebonyolítására kiírt közbeszerzés is érdekes: mivel a munka nem érte el a 25 millió forintos értékhatárt, a Magyarországon elterjedt gyakorlat szerint a kiíró hirdetmény nélküli tárgyalásos úton ítélte oda a pusztaottlakai Likefest Szervező és Szolgáltató Kft.-nek. A Simonka-családhoz köthető cégnek nem valószínű, hogy lenne médiával, sajtószolgáltatással kapcsolatos tapasztalata: korábban a helyi, szintén Simonka-érdekeltség Likefest nevű állatsimogató bővítésére nyert közbeszerzést.

A pályázaton induló másik két cég tevékenységi köre sincs köszönő viszonyban sem a sajtóval. Az egyikük a mórahalmi székhelyű, számítógép hálózatok tervezésével és építésével foglalkozó ITC Kft. A harmadik pályázó a Simba Hungary Kft., melynek székhelye éppen a Likefest mellett van, és melynek a fő tevékenysége a növénytermelés illetve a zöldség-, gyümölcs-nagykereskedelem. A felszámolás alatt levő cégnek korábban Simonka György volt a tulajdonos-ügyvezetője, és jelenleg is a Simonka-család érdekeltségei közé tartozik.

 

Halló, itt a polgármesteri hivatal!

Perceken keresztül lehetett úgy vezetni Pusztaottlaka fele tartva, a szántóföldek között, hogy teremtett lelket nem láttunk. A község is kihalt – egyedül a polgármesteri hivatal kapujában álldogált néhány ember. Utunk célja az volt, hogy személyesen keressük meg a két pusztaottlakai céget. Kiderült, hogy a közbeszerzésben megadott, külterület 026/135, valamint külterület 026/134 címet könnyű megtalálni „business park” néven – itt található a Likefest Park.

A Likefest Parkba érve bizarr látvány fogadott minket: a kapu tárva-nyitva, szabadon engedett pávák tucatjai sütkéreztek a volt téesz csarnokainak tetején, emberek sehol. Az egyik ilyen, lakattal lezárt csarnok ajtaján valóban ott áll a Simba Hungary Kft. felirat. A Likefest Szervező és Szolgáltató Kft. székhelye némileg odébb, egy új építésű épületben található, azonban ezt is zárva találtuk.

IMG_9343

 

Kérdéseinkkel felhívtuk azt a személyt, aki a közbeszerzési hatóságnál a Dél-Békés Mezőgazdasági Termelőiért Közhasznú Alapítvány kapcsolattartójaként szerepel. A vonal másik végén a pusztaottlakai polgármesteri hivatal egy alkalmazottja jelentkezett, ő készségesen meg is adta Baukó Lászlóné elérhetőségét. Róla hamarosan kiderült, hogy alkalmanként valóban végez önkéntes munkát az alapítványnál, azonban nem tudott arról, hogy egy közel 80 ezer euró értékű európai uniós projekt kapcsolattartója lenne. Mindenesetre megígérte, hogy kérdéseinket továbbítja az illetékeseknek. Azóta sem kaptunk választ.

A Likefest Szervező és Szolgáltató Kft.-t is hívtuk, sikertelenül. Sikerült viszont beszélnünk a projekt keretein belül elkészült Likefestoon kétnyelvű portál szerkesztőjével, aki saját bevallása szerint a pusztaottlakai polgármesteri hivatal sajtósa. Ő is megígérte, írásban válaszolnak majd a projekttel kapcsolatos kérdéseinkre, azonban többé nem jelentkezett.

A CrossPress-projekt lelke, a Likefestoon portál egyébként egy ingyenes WordPress-alapú honlap, kétnyelvű, de nem túlságosan igényes kivitelezéssel, ahova zömmel sajtóközleményeket pakolnak fel. A projekt román partnere, Arad város polgármesteri hivatala viszont készségesen válaszolt a kérdéseinkre. Elküldték a pályázatot, a projekt keretein belül kötött szerződéseket, az elkészült kiadványok egy-egy példányát valamint a médiaképzések programját is.

Pusztaottlaka, business park

 

Forog a kamera

A pusztaottlakai projekthez hasonló, azt némileg kiegészítő projekt megvalósítására az aradi polgármesteri hivatal 112 ezer eurót nyert. 38 ezer euró értékben írtak alá szerződést a projekt keretében elkészülő kiadványok nyomtatására a kolozsvári Compania de Producție Tipografică SA-val. A “Conexiuni-Kapcsolások” című újságot lapozgatva kiderül, a kétnyelvű újság tartalmát tekintve nem több, mint a más polgármesteri hivatalok által is kiadott, közérdekű információkat tartalmazó, valamint a polgármesteri hivatal projektjeiről tájékoztató újságok.

 

Rádióműsorokért, illetve egy dokumentumfilmért 13 ezer eurót fizettek egy egyéni vállalkozónak. A 10 perces, promóciós célokra is használható, HD minőségű dokumentumfilm ezer, színes borítóval ellátott DVD-re kiírva 3900 euró volt, a 3 darab, egyenként 20 perces, helyi televízióban sugározható műsor 7 ezer euróba került. Három, egyenként 5 perces rádióműsorért 2300 eurót fizettek.

Mivel a szerződés nem tér ki a műsorok tartalmára, témájára, a szükséges technikára, helyszínére, kiszállási költségekre, nem lehet megállapítani, hogy az túlárazott-e vagy sem, mondta kérdésünkre egy, a romániai filmes szakmát jól ismerő személy. Szerény technikával, helyben forgatva sokkal kevesebből is ki lehet hozni egy-egy ilyen projektet, de igényes munka esetén ez a költségvetés reális, tudtuk meg.

A három, egyenként 100 személyre méretezett médiaképzés megszervezésére a SC Social Start Events SRL-vel szerződtek 27 ezer euró értékben. Maguk a szemináriumok (terembérlés, honoráriumok) 20 ezer euróba kerültek: az egyenként kétnapos, a program szerint Arad egyik felkapott esküvői helyszínén, a Milenium-teremben zajlottak. A fennmaradó 7 ezer euróból cateringet, ebédet valamint szállásköltségeket fizettek a résztvevőknek.

 

A képzés helyszínéül szolgáló terem, esküvői díszben. Forrás: mileniumevents.ro

A képzés helyszínéül szolgáló terem, esküvői díszben. Forrás: mileniumevents.ro

 

Bár a szerződésből nem derül ki hogy magára a terembérre mennyit szántak, egy telefonhívással kiderült, hogy a konferenciák lebonyoltásához minden műszaki berendezéssel rendelkező Milenium termet cateringgel, ebéddel együtt fejenként naponta 75 lejért lehet kibérelni.

Számításaink szerint a háromszor kétnapos képzés-sorozat terembérlési és étkeztetési költsége a SC Social Start Events SRL-nek kifizetett pénzösszeg bő harmadába, 10 ezer euróba beleférhetett. A rendezvényt szervező SC Social Start Events SRL mögött az az Educatio Egyesület (Asociatia Educatio) áll, melynek egy demokrata-párti helyi tanácsos az alapítója.

 

Zajlik a workshop. Forrás: tion.ro

Zajlik a workshop. Forrás: tion.ro

 

A mellékelt programok alapján elmondható, hogy a képzéseken elhangzott előadások a szokásos “muszáj-témák”, melyek különösebb revelációt nem jelenthettek a részt vevő újságíróknak. A téma szempontjából legrelevánsabb workshop címe “Online újságírás, a határon átnyúló újságírás jövője”.

Kedvenceink azonban az “ Új inspirációs források újságíróknak: a Fehér-Körös völgyének szokásai” valamint a “Határon átnyúló kommunikáció. A speciális nyelv, amit a barbárok is megértenek”. A polgármesteri hivatal ezen kívül számítógépet és nyomtatót is vásárolt 2200 euró értékben, projektmenedzsment-szolgáltatásokra pedig további 5800 eurót költöttek.

 

D. Kovács Ildikó – Oroszi Babett – Sipos Zoltán 

Cikksorozatunk következő, harmadik részében a HURO kivitelezési projektjeinek másik nagy nyertesével, az eddig jórészt ismeretlen Békés Drén Kft.-vel foglalkozunk, amely egyedül közel 10 milliárd, másokkal közösen további majdnem 60 milliárd forintnyi közbeszerzést nyert el a kormányváltás utáni években. A társaság 2010 óta szárnyal, nyereségét megháromszorozta. A cég tulajdonosát a megyében fideszes vállalkozóként emlegetik, aki nagy focirajongó: saját focicsapata van, és támogatja Orbán Viktor magyar miniszterelnök futballakadémiáját is. 

A cikkek a Journalismfund cross-border pályázatának keretében készültek. This article was developed with the support by Journalismfund.eu.

EFIJ_PosKleur

A sorozat további részei:

Így költöttek el 7-16 milliárd uniós forintot a semmibe vezető utak építésére a magyar-román határon

 

Független ember vagy?

Ha lesz 4 ezer független támogatója az Átlátszónak, akkor nincs az a lázárjános, aki el tudna minket hallgattatni. Legyél egy a 4 ezerből, és változtasd meg Magyarországot! Tudnivalók itt.

Támogatás SZJA 1% felajánlásával #Azénadómból

Ha 1%-od az Átlátszó céljaira kívánod felajánlani, személyi jövedelemadó bevallásodban az Asimov Alapítvány adószámát tüntesd fel, ami a következő: 18265541-1-42 Letölthető nyilatkozat itt.

Megosztás