adatvizualizáció

Több mint 50 százalékkal nőtt az elmúlt években a jogosítvány ára

A KSH statisztikái szerint 2017-hez képest 52,5 százalékkal nőtt a jogosítványok ára – 155 ezer 720 forintról 237 ezer 590 forintra emelkedett idén szeptemberre. Megnéztük, hogy mi befolyásolja az árak alakulását, valamint hogy hány személygépjármű van forgalomban Európában. Azt is összegyűjtöttük, hogy az európai fővárosokban átlagosan mennyibe kerül egy vezetésóra, a jogosítványhoz minimum hány órát kell oktató mellett teljesíteni, az adott ország egy főre jutó GDP-je alapján pedig mennyire tudják megengedni maguknak a lakosok egy tanfolyam kifizetését.

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatbázisa alapján oszlopdiagramon ábrázoltuk, hogy 2017. január és 2021. szeptember között hogyan alakult a személygépjármű vezető tanfolyam ára – a teljes idősort tekintve 52,5 százalékos emelkedésről beszélhetünk. Nyár elején minden évben 1-2 hónapig stagnál az ár, ezt leszámítva általában az év során az árak folyamatosan emelkedtek. 2017. január és december között 7,57 százalékkal, 2018 ugyanazon időszakában 6,97 százalékkal, 2019-ben 7,34 százalékkal, 2020-ban pedig 7,28 százalékkal nőtt 12 hónap alatt a jogosítványár. Az eddigi legnagyobb növekedés idén látható, rövidebb időszak alatt (januárszeptember) 7,79 százalékot emelkedett a személygépjármű-vezető tanfolyam ára.

Személygépjármű-vezető tanfolyam ára 2017 és 2021 között 

A jogosítványárak változását befolyásolhatja az üzemanyagár növekedése, az órák iránti nagy kereslet, valamint a járvány miatti bezárások is bevételkiesést jelentettek az autósiskoláknak, amit áremeléssel próbálnak kompenzálni.

Így változott a benzin ára az elmúlt 20 évben

Magyarországon meredeken emelkedett idén az üzemanyag ára: a 95-ös oktánszámú, E10-es benzinért literenként 446 forintot kell fizetni, de a 100-as…

A jogosítvány megszerzése plusz költségekkel is járhat, és így a 237 ezres átlagot is jóval meghaladhatja. A vezetni tanulók gyakran munkájuk vagy tanulmányaik miatt leginkább a későbbi órákban, illetve hétvégén érnek rá, ez sok autósiskolában magasabb óradíjat jelent. Másik autósiskolából való átjelentkezésért is elkérhetnek átlagosan plusz 1020 ezer forintot. Elsősegélynyújtásból is vizsgázni kell a jogosítványhoz, tehát ha részt szeretne venni a tanuló az ehhez tartozó tanfolyamon, akkor azért is kell fizetnie. Legtöbb esetben az elsősegélynyújtás vizsgadíja is külön kerül felszámolásra. Azt is fontos figyelembe venni, hogy sokszor a 29 óra nem elegendő, és további órákat kell még venni. Legtöbbször a vizsga sem sikerül elsőre, így ez is további kiadást jelenthet. A forgalmi vizsgán helyenként a „borítékozás” is divat, ami tovább emeli a jogosítvány végső árát.

Az Eurostat legfrissebb, 2019-es adatgyűjteménye alapján térképen ábrázoltuk, hogy Európában ezer főre értelmezve mennyi a személygépjárművek száma. A legtöbb személygépjármű Liechtensteinben található, ezer főből 781-en rendelkeznek gépjárművel. A legkevesebb pedig Törökországban van: itt ezer főre mindössze 150 gépjármű esik. Magyarország is inkább a skála alján helyezkedik el 390 személygépjárművel. Az Eurostat külön ki is emeli Magyarországot a személygépjárművekről készített anyagában. Hasonló értékekkel rendelkezik Románia (357), Lettország (381) és Bulgária (407).

Személygépjárművek száma 2019-ben (1000 főre értelmezve)

Összesen 11 európai főváros esetében néztük meg, hogy mennyibe kerül euróban egy-egy vezetési óra. Nem állt rendelkezésünkre semmilyen adatbázis, ezért mindegyik főváros esetében összegyűjtöttük 5 autósiskola árait, majd azt átlagoltuk. A következőket kaptuk: Londonban átlagosan 34,29 euróra jött ki egy óra, ugyanez Párizsban 51,75 euró, Berlinben 52,3, Prágában 26,58 euró, Bécsben 60 euró, Rómában szintén 60 euró, Madridban 24,6 euró, Zágrábban 19,51 euró, Bukaresten 12,12 euró, Pozsonyban 20 euró és Budapesten 18,8 euró. Ez alapján tehát Romániában a legolcsóbb a vezetésoktatás, majd Magyarországon, ezt követi megegyező árkategóriában Csehország és Spanyolország, majd az Egyesült Királyság, ezután Franciaország és Németország következik, a legdrágább pedig Ausztria és Olaszország esetében az óradíj.

Egy vezetési óra ára az európai fővárosokban euróban számolva

Viszont fontos tényező, hogy országonként eltérő a jogosítványhoz szükséges minimális óraszám, és azt is érdemes figyelembe venni, hogy az egyes országoknak mekkora az egy főre jutó GDP-jük. Nálunk a vizsgára való jelentkezés előtt minimum 29 órát kell kötelezően teljesíteni. A vizsgált országok közül az Egyesült Királyságban egyáltalán nincs meghatározott óraszám – az, hogy hány órát kell venni, teljesen a tanuló képességein múlik, de általánosan 45 órát ajánlanak. Ausztriában minimum 13 órát kell vezetni, ebből legalább az első 6 órát egy regisztrált oktató mellett, ezt követően pedig a többi órában bárki mellett lehet gyakorolni, aki rendelkezik jogosítvánnyal. Spanyolországban szintén nincs meghatározva minimum óraszám, de végig csak oktató mellett vezethetnek a tanulók (a spanyol autósiskolák honlapján átlagosan 20 tanóra volt megadva). Németországban 12 a kötelező óraszám, Franciaországban pedig 20. Olaszországban várják el a legkevesebb órát, a vizsga előtt 6 tanórát kell venni regisztrált oktatótól. Csehországban hozzánk hasonló szabályozások vannak érvényben, minimum 28 órát kell a vizsga előtt autósiskolában vezetni. Romániában 30 óra kötelező, Horvátországban 35. Szlovákia esetében nem találtunk biztos hivatalos forrást, de a legtöbb autósiskolánál 39 szerepelt, ezért így számoltunk.

A kötelező órák száma alapján megnéztük, hogy egy gyakorlati tanfolyam mennyibe kerülne az adott országban, és az egy főre jutó GDP-ből hányszor tudnák a lakosok kifizetni azt – így tehát tisztább képet kapunk arról, hogy mennyire tudják valójában megengedni maguknak a tanfolyam gyakorlati részét. A tanfolyamárak, amelyekkel számoltunk, nem fedik le egy jogosítvány teljes árát, csak a kötelező gyakorlati vezetést. Emellett az elméleti oktatásért is fizetni kell, lehetnek bizonyos regisztrációs díjak, és országtól függően az orvosi vizsgálatnak is külön díja van.

Megvásárolható gyakorlati tanfolyamok száma az adott ország egy főre jutó GDP-je alapján 

A térkép azt mutatja, hogy hiába nálunk az egyik legolcsóbb a vezetésóra, ha figyelembe vesszük a 29 teljesítendő órát és a 12 640 eurós GDP-t, akkor máris azt látjuk, hogy európai szinten nehezen fizetünk ki egy gyakorlati tanfolyamot (23 tanfolyamot tudnánk kifizetni a GDP és a kötelező órák alapján). Románia esetében is nagyon hasonló eredmény jött ki (24,22-es érték), annak ellenére, hogy 12,12 euróra jött ki egy óra – a meglehetősen alacsony, 8810 eurós GDP mellett. A gyakorlati tanfolyam megfizethetősége kapcsán Szlovákia és Horvátország mutatja a legrosszabb eredményeket. Horvátországban drágább egy óra, mint nálunk, és alacsonyabb az egy főre jutó GDP-jük, míg Szlovákia magasabb GDP-vel rendelkezik, de magasabb az óradíj, és több órát kell teljesíteni minimálisan. Ezzel szemben Olaszországban (ahol a legmagasabb díjat számoltuk) kétszer akkora az egy főre jutó GDP, és egy adott autósiskola keretein belül csak 6 órát kell elvégezni, az emberek könnyebben megengedhetik maguknak a tanfolyamot. Az már egy másik kérdés, hogy mennyire biztonságos képzett oktató nélkül tanulni, és hány óra szükséges valójában ahhoz, hogy valaki az alapokat ténylegesen elsajátítsa.

Pete LucaSzabó Krisztián

Megosztás