Önnel is előfordult már, hogy a kedvenc filmjét lehúzták a kritikusok? Esetleg fordítva, látott egy borzasztó filmet, amit aztán a szakértők az egekig magasztaltak? Egy adattudós most ezt a különbséget ábrázolta.
Tommy Blanchard, adattudós azt szerette volna kideríteni, hogy melyik az a műfaj, amelyben a legkevésbé ért egyet a közönség és a szakma. A kutatásához az 1975 és 2015 között készült filmeket – minden évből a tíz legnépszerűbbet –ábrázolta egy internetes adatbázis alapján.
Első lépésként a filmeket egy olyan grafikonra rakta, amelynek Y-tengelye a nézők véleményét mutatja, míg az X-tengely a kritikusok által odaítélt pontszámot.
Blanchard ugyan nagyon érdekes jelenséget vizsgált, jó módszerrel, a grafikonjaiban mégis vétett egy hibát: a tengelyek metszéspontja nem 0-nál van, az fel sem került a grafikonra.
A filmek elhelyezkedése a kritikusok és a nézők által adott pontszám alapján. Az eredeti, interaktív térképen a pöttyök részletes információval szolgálnak az egyes filmekről. Az eredeti ábrát itt érheti el: tommyblanchard.com
A színes pöttyök sűrűségéből tisztán látszik, hogy a laikusok sokkal elnézőbbek, ráadásul a legalacsonyabb pontszám, amelyet filmre adtak 5 pont volt (Godzilla), szemben a kritikusok szigorú, 2,7-es értékelésével (Kék Lagúna).
Egyetértés leginkább a Sötét lovag, a Schindler listája és a Toy Story 3 esetében volt, ezeket a filmeket nagyon szerette mindkét tábor.
Blanchard a műfajokat is ábrázolta. Ebben az esetben minden egyes érték magasabb a nézőknél, mint a kritikusoknál. A legalacsonyabb értékelést, mindkét tábortól, a vígjátékok és a romantikus filmek kapták. Az animációk, rajzfilmek viszont mindent vittek: 7,3 pontot kaptak a nézőktől, míg 7,2-t a kritikusoktól.
Mivel az ábrázolt tengelyek itt sem a 0-ról indulnak, ezért megtévesztő lehet a vígjátékok és a romantikus filmek helyzete. Mivel közel kerültek az origóhoz, azt gondolhatnánk, hogy általános megvetés és undor övezi ezeket a műfajokat, a valóság ezzel szemben az, hogy még ezek is 6-nál magasabb pontszámot kaptak.
A nézők és a kritikusok által adott pontszám alapján kirajzolódik, hogy melyik csoport milyen műfajt preferál. Az ábra eredeti, interaktív változatát a szerző oldalán találja. Forrás: tommyblanchard.com
A közérthetőség kedvéért egy oszlopdiagramon is megjelenítette az adatokat, amelyből kiderült, hogy a fantasy filmek esetében a legnagyobb az eltérés a nézők és a kritikusok ízlése között. Ezt követik az akció- illetve a kalandfilmek. A legkisebb eltérés a már említett animációk esetében van.
A kritikusok és a nézők értékelése közötti különbség. Forrás: tommyblanchard.com
A filmes adatok megjelenítésének ötlete egyébként akkor fogant meg Blanchard fejében, amikor a kritikusok leúhzták a kedvenc filmjét. A hipotézise szerint a szakértők sokkal szigorúbbak a sci-fi műfajjal, ám a kutatás során kiderült, hogy ez nem így van.
A független képviselőcsoport és a jobboldali, szélsőjobboldali pártok politikusai nagyobb arányban érintettek a korrupciós és egyéb botrányos ügyekben, de a korrupció a teljes politikai spektrumon jelen van.
A börtönparancsnokság előre bekérette a kérdéseket, aztán közölte: azokban a bulvársajtóra jellemző nyelvi klisék vannak, és az interjú alkalmas lehet a bűnözői életmód népszerűsítésére.
Korábban több újságíró – P. Gál Judit és Dezső András – is beszélhetett a szlovák állampolgárságú, büntetését Magyarországon töltő elítélttel, az Átlátszót mégis eltiltották a börtöninterjútól.
A futottak még kategóriában a magyar GDP, ez derül ki az Eurostat adataiból. Nem csak európai viszonylatban gyenge az adat, a V4-ek között is szégyellnivaló.