Uncategorized

Volt-e 2016-ban igazi női főszereplő a mainstream filmekben?

 

A kanadai miniszterelnök elhíresült válasza után, amikor egy riporteri kérdésre azt válaszolta, azért fontos neki, hogy a kabinetje fele nő legyen, „mert 2015 van”, talán Hollywoodtól is elvárható lenne ez a fajta hozzáállás. Egy adatelemzéssel foglalkozó amerikai kutatónő kiváncsi volt, hogy a Star Wars legújabb része kiállja-e a próbát, mivel egy női főszereplővel reklámozzák. Spoiler alert: nem.

 

800x500_
Adj SZJA 1%-ot, hogy megtudd, mire megy el az adód 99 százaléka!
18516641-1-42

atlatszo.hu/azenadombol/

 

Az eredetileg tengerbiológusként dolgozó Amber Thomas reménykedve ült be a moziba az új Star Wars filmre, mert ahogy a projekt oldalán írja, az elmúlt két évben kijött kettő olyan film is a Disney/Lucas Arts stúdiótól, amelyben volt női főszereplő. Aztán csalódottan jött ki onnan, de ez arra sarkallta, hogy megvizsgálja közelebbről, pontos adatokkal felvértezve a Zsivány Egyes-t. Mivel egy mérés nem mérés, úgy gondolta az a leghelyesebb, ha a súlycsoportjában méri össze a filmet, így a választása végül a 10, nemzetközi szinten legtöbb bevételt hozó filmre esett, amelyek a következők:

  1. Amerika Kapitány: Polgárháború
  2. Zsivány Egyes
  3. Szenilla nyomában
  4. Zootropolis
  5. Dzsungel Könyve (2016)
  6. A kis kedvencek titkos élete
  7. Batman Superman ellen: Az igazság hajnala
  8. Legendás állatok és megfigyelésük
  9. Deadpool
  10. Suicide Squad – Öngyilkos osztag

Ha csak azt nézzük ki beszélt a legtöbbet, a fenti ábrából feltűnően kéklő Deadpool ugrik ki, meg t alatta a rózsaszín Dory (magyarul Szenilla) animált karaktere, a Némó nyomában folytatásából. A két második hely azonban egy azon filmbe tartozik, a második legtöbbet megszólaló karakterek a Zootopia főszereplői, Judy és Nick.

A “gyerekeknek szánt” animációs műfajba tehát úgy tűnik jobban belefér egy olyan női főszereplő, akit hagynak szóban kibontakozni, míg ez a Star Warsnál nem valósul meg. Érdemes megjegyezni, hogy a Szenilla nyomában közelíti meg leginkább az egyenlőséget a férfi-női megszólalások közt, 53 százalékkal egy kicsit a nők felé billentve a mérleg nyelvét. Ugyan ez az arány a Zsivány Egyes-nél csak 17 százalék úgy, hogy a film központi szereplője egy nő. Ezzel a számmal egyébként a 10 vizsgált film közül a Jungle Book (Dzsungel könyve) és az Amerika kapitány: Polgárháború után a legrosszabb aránnyal bír. (A Deadpool is 17 százalékot teljesít ebben a mérőszámban, de ott több a női karakterek aránya).

 

rouge one - kevert.png másolata.png másolata

a Zsivány Egyes megszólalóinak aránya egyben…

 

Az interaktív ábrán minden buborék egy karaktert jelképez, a nagysága pedig a kimondott szavak számától függ, az összes elhangzott szó arányában. A buborékokra húzva az egeret megjelenik a karakter neve és a tőle elhangzott szavak száma.

 

rouge one - tiszta.png másolata.png másolata

… és szétbontva

 

Egy kicsit visszatérve az eredeti történethez: Ambert nem hagyta nyugodni a gondolat és pontos számokat akart látni. Ehhez az interneten különböző helyekről összevadászott és/vagy magának elkészített leiratokat használt, mivel a forgatókönyvek dialógust tartalmazó részei nem elérhetőek hivatalos forrásból.

Ezeket aztán felcímkézte fiú-lány párosításokkal, megszámlálva, hogy ki hány szót mondott az egész film alatt és hogy ez mennyi százalékát teszi ki az összes megszólalásnak. Ahol lehetett, a karaktereket a megszólításuk alapján (he/she) kategorizálta, illetve az őket szinkronizáló színészek neme alapján, de ha ez sem bizonyult megfelelőnek, akkor előfordult néhány esetben az is, hogy csak tippelt.

Miután ezzel a nem kevés munkával megvolt, jött a dizájn része, mert az eredmény, még ha személyes projektje is ez a tengerbiológusnak, nem magától értetődően vette fel a végső formáját. A kék-rózsaszín színpár sem intuitív, hanem azért választotta ki, mert így a legegyértelműbb, ha csak a színeket nézzük is, hogy milyen nemű az adott illető. De ez igaz a “bogyós” megjelenésre is, amelyről külön megjegyzi, hogy tisztában van az ábrázolás ezen formájának hiányosságaival.

Az elkészítés folyamata

A már említett honlapon elérhetőek a konkrét lépései az egész procedúrának, ami végig R-ben van kódolva, némi Adobe Illustratort és d3.js-t is felhasználva. Szintén szerepelnek részletek a kódból, és az is elolvasható, hogyan készült a programozás.

Mivel a projekt GitHub-on van, az érdeklődők nemcsak az egész kódolást nézhetik meg, de fel is használhatják a részeit; érdekes lenne látni egy hasonlót a magyar filmipar tájáról.

Bagyinszki Dániel

Előfizetőket keresünk – támogasd a munkánkat havi 1000 forinttal!

Függetlenségünk záloga a közösségi finanszírozás. Részletek itt.

Megosztás