238 oldal tömény önfényezés az atlétikai vb 75 millió forintos hatástanulmánya
Schmidt Ádám kormánybiztos korábban "szakszámításokat" ígért arról, hogy mennyire érte meg a vb hazánknak, de a színes kiadványban kevés a konkrétum.
A kéthalmi mérőállomás a 34 mérőállomásból álló országos úthálózatvédelmi rendszer kiemelt eleme, amely hazánk fő tranzitútvonalán helyezkedik el az M43-as autópályán a román-magyar határhoz közel. Itt lehetne kiszűrni a túlsúlyos kamionokat – csak épp hónapok óta nem működik.
„Elkészült az M43-as autópálya Makó és az országhatár közötti szakasza. A sztrádát, a Csanádpalota–Nagylak határátkelőhelyet, valamint román oldalon a Nadlac (Nagylak) és Pecica (Pécska) között megépült 16 kilométeres A1 gyorsforgalmi útszakaszt szombaton adta át Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes és Marius Nica, a román kormány európai alapokért felelős minisztere. Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes avatóbeszédében hangsúlyozta, Magyarország számára kiemelt fontosságú a határon átnyúló fejlesztések megvalósítása” – írta 2015-ben a magyarepitok.hu.
Az M43-as autópálya Makó és az országhatár közötti szakaszát nettó 46,49 milliárd forintból építette meg a Szijj László érdekeltségébe tartozó Duna Aszfalt Kft. 23 kilométer hosszan, 3 pihenővel. Az egyik az Óföldeák közeli Kéthalmi pihenő, ami ismét hónapok óta zárva van. Ami azért problémás, mert itt üzemel(ne) a tengelysúlymérő állomás, amivel a túlsúlyos kamionokat szűrik ki mind Budapest, mind a román határ felé.
Az építésére 2017-ben írt ki közbeszerzést a Magyar Közút Zrt.: nettó 715 034 090 millió forintot fizettek a Colas Út Zrt.-SWARCO Traffic Hungaria Kft. kettősnek. A leírás szerint ezért a pénzért többek között az alábbiak készültek el 105 nap alatt:
A tengelysúlymérő állomás azonban nem sokáig bírta. Az mfke.hu 2020-ban azt írta, burkolatfelújítás miatt 2020. június 9-től előreláthatólag két hónapig zárva lesz az M43-as autópálya tengelysúlymérő ikerállomása a Csongrád-Csanád megyei Kéthalomnál. Akkor a Magyar Közút az Átlátszó kérdésére azt válaszolta, „az M43-as autópálya kéthalmi mérőállomásánál a betonburkolat cseréjét végezzük el az előszűrő berendezés környezetében, annak érdekében, hogy az továbbra is pontos súlymérést és tartós megoldást biztosítson.
A tartós megoldás érdekében ezeket a technológiai időket mindenképpen be kell tartani.”
Hangsúlyozták, a kéthalmi mérőállomás a 34 mérőállomásból álló országos úthálózatvédelmi rendszer kiemelt eleme, amely hazánk fő tranzitútvonalán helyezkedik el. A mérőállomáson hatósági járműellenőrzés keretében a túlsúlyos és/vagy túlméretes járművek ellenőrzését, ezen járművek forgalomból való kiszűrését végzik, az úthálózati elemek (útburkolat, hidak, műtárgyak) védelme, valamint a forgalombiztonság érdekében.
„A mérőállomás Európa legkorszerűbb mérőállomásainak egyike, olyan fejlett és modern technológiákat alkalmazunk, mint a 3D lézerszkenner a járművek méretének megmérésére vagy mint az úgynevezett előszűrő berendezés, mely előzetes súlyméréssel a járművet menet közben megméri és a kritikus súlyú járműveket betereli a mérőállomáson lévő hiteles mérőberendezésekre. Ezen előszűrő berendezésen az autópálya teljes nehézgépjármű forgalma áthalad, a jelentős terhelés miatt szükséges elvégezni a fenti fejlesztéseket.”
A mérőállomás mégsem az örökkévalóságnak épült: újra lezárták.
A Magyar Közút szerint azért, mert a kéthalmi mérőállomás burkolatcsatlakozásainál (aszfalt és beton) hibákat tapasztaltak, melynek garanciális javításáról gondoskodik a korábbi vállalkozó. „A beton helyreállítási munkák már befejeződtek, de a speciális burkolat kötési és technológiai ideje megköveteli, hogy előreláthatóan a hónap végéig zárva legyen az állomás” – írta a közútkezelő.
Hasonló tengelysúlymérő van az M5-ösön is. A Magyar Közút 2020-as forgalmi adatai szerint az M43-as országhatárhoz közeli részén 17–21 ezer járműegység halad át, ebből 4885–5683 teherautó, ami a Kéthalmi pihenőt érinthette. Az M5-ösön 2007 óta működik tengelysúlymérő, a forgalmi adatok szerint ezen a szakaszon naponta 44–48 ezer járműegység halad át, ebből 8 ezer a tehergépkocsi. Arról, hogy a lényegesen nagyobb forgalmat bonyolító M5-ös tengelysúlymérővel gond lett volna az elmúlt 5 évben, nincs hír.
Segesvári Csaba
Nyitókép: Az átmenetileg lezárt mérőállomás az M43-as autópályán (forrás: Google Maps)
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásSchmidt Ádám kormánybiztos korábban "szakszámításokat" ígért arról, hogy mennyire érte meg a vb hazánknak, de a színes kiadványban kevés a konkrétum.
A külügyminiszter idén júniusban ruccant ki egy kétnapos villámlátogatásra a Fülöp-szigetekre és Laoszba.
Balásy Gyula két cégével kötött keretszerződést a Visit Hungary Zrt., ennek keretében szervezhettek májusban luxusutat a külföldi influencereknek.
Emellett 190 millió forinttal támogatja a zongorát kifejlesztő Bogányi Gergely cégét. Mindezt egy nem nyilvános kormányhatározat tartalmazza.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!