közpénzégetés

Fidesz-közeli cég kampányol a budapesti temetkezési társaságnak a buszmegállókban

A Budapesti Temetkezési Intézet Zrt. 2011 óta reklámkampánnyal hívja fel a figyelmet a lejáró sírhelybérletek újraváltására – legutóbb csaknem 14 millió forint értékben. A kampány költsége azonban megspórolható lenne. A BTI ugyanis közszolgáltatói feladatai és jogszabályi kötelezettségeinek ellátása érdekében alig 19 ezer forintért beszerezhetné azon ügyfelek aktuális lakcímadatait, akiket címváltozás miatt nem tud postai úton elérni.  Az olcsóbb és célzott megoldás helyett a kampány 9 éve része a BTI évi rendes kommunikációs beszerzéseinek, melyeket 2013-tól a Wise Advisory Group Kft. nyer meg. A legutóbbi, 2019-es beszerzés alkalmával a Wise egyetlen riválisa a saját neve helyett a későbbi győztes nevét írta a pályázati anyaga szerződéstervezetébe. A Wise Advisory Group megalakulása óta csak Fidesz-KDNP-s vezetésű önkormányzatok, illetve azok cégei által indított közbeszerzéseken nyert. A cég „piaci” ügyfelei is beszédesek: köztük volt már az Opus Global, a TV2 Csoport, a Konzum Private Equity, az Appennin Holding és a 4iG is.

2019 novemberében egy budapesti buszmegálló világítóplakátján találkoztunk először a Budapesti Temetkezési Intézet (BTI) Zrt. sírhelymegújításra figyelmeztető kampányával. A Budapesti Városkezelő Holdingon keresztül a Fővárosi Önkormányzat tulajdonában lévő megrendelő cég, a szokatlan üzenet, valamint az üzenetátadás kevésbé célzott módja felkeltette az érdeklődésünket.

Kérdéseinkkel és közérdekű adatigényléseinkkel több körben fordultunk a kampányt megrendelő BTI Zrt.-hez. Leveleinkre a cég vezérigazgatójának, Horváth Józsefnek az aláírásával érkeztek a válaszok. Ezekből megtudtuk, hogy a 2019-es „Sírhelyújraváltó” kampány a „Médiakampányok 2019” elnevezésű beszerzés részeként valósult meg, amelyet még tavaly március közepén nyert el a Wise Advisory Group (WAG) Kft.

A 2019. október-novemberben futó kampány hirdetései járműmegállók világítóplakátjain, országos rádiócsatornákon és online hírportálok felületein jelentek meg, némi keresőmarketing-támogatással kiegészítve. A vizsgált „Sírhelyújraváltó” kampány – a rendelkezésünkre bocsátott dokumentumok alapján – 13,6 millió forintba került. (Az összegbe beleszámoltuk a beszerzési eljárás részét nem képező, de a kampány összköltségébe beletartozó rádiós reklámidő árát is.)

A rádióreklámok a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) Zrt. Kossuth, Dankó és Bartók rádiócsatornáin, illetve az egykor Andrew Vajna érdekeltségű, ma már a Közép Európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA) kötelékébe tartozó Retró Rádióban jelentek meg. Előbbiek reklámidejét az Atmedia leánycége, az MSC Hungary Kft., utóbbiét a Média Time Kft. értékesíti. Immár mindkét cég Mészáros Lőrincz üzleti köreihez tartozik – a legutóbbi tulajdonosváltásról a Média1 számolt be 2020 elején.

Felesleges kiadásnak tűnik

A BTI Zrt. a reklámkampány szükségszerűségét azzal indokolta, hogy a lejáró sírhelybérlettel rendelkezőknek vagy azok megbízott kapcsolattartóinak küldött postai értesítéseik több mint harmada „a címzett nem kereste vagy a címzett ismeretlen” jelzéssel érkezik vissza. Előbbieknél – miután a cím megfelelő, csak a címzett valamilyen okból nem veszi át az értesítést – a cég egyszerű postai levélben megismétli a figyelmeztetést, vagyis az üzenet végül eljut az érintett postaládájába.

Utóbbi esetben, ahol a címzett ismeretlen, jellemzően a címváltozás miatt nem tudja elérni a cég az érintetteket. Ők tulajdonképpen a kampány szűken vett célcsoportja, számukat tekintve 2019-ben 1163, 2018-ban 3210, 2017-ben pedig 3635 fő. A 2019-es „sírhelyújraváltó” kampány tehát elsődlegesen ennek a 1163 érintettnek szólt, akiket azonban a fent taglalt 13,6 millió forintos kampánynál sokkal célzottabb és olcsóbb módon is el lehetne érni.

A BTI Zrt. ugyanis – közszolgáltatói tevékenysége és jogszabályi kötelezettsége kapcsán – kellő jogalappal rendelkezik ahhoz, hogy csoportos adatigényléssel frissítse ügyfelei lakcímadatait a központi nyilvántartásból. Így az önkormányzati cég postai úton eljuttathatná az értesítést azon ügyfeleinek is, akiknek megváltozott a lakcíme, de ezt nem közölték a céggel.

Jogszabály-értelmezésünk és számításaink alapján a lakcímadatok legolcsóbb beszerzési módja – mágneses vagy optikai adathordozó használata, az aktuális 1163 tétel és csoportos adatigénylés esetén – címzettenként 16 forintba, azaz összesen 18 608 forintba kerülne. Ezt az összeget már csak a postaköltség terhelné, amellyel együtt is jelentős megtakarítást lehetne érni.

A témával kapcsolatban közadatigényléssel fordultunk a céghez, amelyben arról is érdeklődtünk, miért nem éltek eddig a fent említett csoportos adatigénylés (értsd lakcímadatbázis-frissítés) lehetőségével. Horvát József, a BTI Zrt. vezérigazgatója válaszában az alábbiak szerint reagált:

„…gazdasági döntéseink nem tartoznak a közérdekű adatok körébe, így azokról nem áll módunkban tájékoztatást nyújtani. […] társaságunk médiakampányai elsősorban a kegyeleti jog gyakorlását szolgálják, segítik elő, a BTI Zrt.-nek ugyanakkor nincs jogszabályi kötelezettsége és pénzügyi fedezete sem a lakcímek külön felkutatására.”

Fidesz-közeli cégek a beszerzésben

A BTI Zrt. 2019-es „sírhelyújraváltó” kampánya a „Médiakampányok 2019” elnevezésű beszerzés keretében valósult meg. A beszerzés kapcsán a temetkezési intézetnek nem kellett közbeszerzési eljárást lefolytatnia, mert a szolgáltatás összértéke nem haladta meg a szolgáltatásmegrendelésekre vonatkozó nemzeti közbeszerzési értékhatárt, a 15 millió forintot.

2017 előtt a BTI ugyanilyen típusú, éves beszerzéseihez még közbeszerzési eljárásra volt szükség. Ennek oka, hogy egyrészt alacsonyabb volt a közbeszerzési értékhatár, másrészt a műsoridő-vásárlással kapcsolatos szerződések akkor még a közbeszerzési törvény hatálya alá tartoztak, azaz a vásárolt reklámidő ára is beleszámított a beszerzés összértékébe.

A jelenlegi viszonyok között a beszerzés a BTI belső szabályai szerint zajlott. Ezek előírják, hogy a temetkezési intézet több cégtől is kérjen be ajánlatot. Az általunk kikért dokumentumok alapján a temetkezési intézet 2019-ben a New Land Média, a Wise Advisory Group és a Merlin Communication nevű cégektől kért ajánlatot, ám csak az utóbbi kettőtől kapott.

A győztes Wise Advisory Group mellett a másik két meghívott cég is rutinos szereplője a (köz)beszerzéseknek. A Merlin Communication volt, hogy már együtt, konzorciumban is indult a Wise Advisory Grouppal, de több alkalommal szerepeltek versenytársként is.

A hármasból a New Land Média neve cseng a legismerősebben: a cég Balásy Gyulának, az „udvari reklámbeszállító” Lounge Design tulajdonosának a médiavállalkozása. A g7.hu összesítése szerint a vállalkozó cégei az elmúlt években, de már idén is több 10 milliárd forint értékű közbeszerzést nyertek.

Furcsaságok a kampánydokumentációban

A gyakorlat szerint a BTI Zrt. ajánlatkérési dokumentációt küld ki a meghívott cégeknek, akik a dokumentáció kitöltésével adhatják le az ajánlatukat. Az anyag az ajánlattételi lapból, három különböző nyilatkozatból és a szerződéstervezetből áll.

A Merlin Communication Kft. – a későbbi győztes Wise Advisory Group egyetlen vetélytársa – meglepő szerződéstervezetet adott le pályázati anyagában. A szerződő felek adatait bemutató résznél ugyanis vállalkozóként nem a saját cégnevét, hanem a Wise Advisory Group Kft.-t tüntette fel. A dokumentumokon egyébként nem szerepel a cég vezetőjének aláírása sem.

A másik érdekességet a beszerzés győztesével később aláírt keretszerződésben találtuk. A szerződés 1. számú mellékletében, amely a keretösszeg projektekre bontott felbontását mutatja, egyszerűen nem stimmel a végösszeg, miután abba nem számolták bele a legutolsóként felsorolt feladat árát.

A BTI-nél cikkünk megjelenése előtt érdeklődtünk a soron következő „Médiakampányok 2020” beszerzés részleteiről is, ám a cég közölte: a járványügyi helyzet miatt idén még nem került sor a beszerzési eljárásra, és a beszerzés lefolytatásával kapcsolatban sem született döntés.

Nem ma kezdték

A BTI korábbi években lebonyolított kommunikációs beszerzéseit is megvizsgáltuk. Ezek alapján a Wise Advisory Group Kft. 2013 óta (!) zsinórban nyeri a temetkezési cég kommunikációs projektjeit, az utolsó három évben – a már említett okok miatt – közbeszerzési eljárás nélkül, két alkalommal is alulról súrolva a 15 millió forintos közbeszerzési értékhatárt.

A Wise Advisory Group Kft. által elnyert megbízások szerződés szerinti értéke a BTI Zrt. közbeszerzési eljárásain (K) vagy egyszerű beszerzésein (B)

Megbízások Szerződés értéke
Médiakampányok 2013     (K) 15 024 210 Ft
Médiakampányok 2015     (K) 20 785 500 Ft
Hirdetések, médiamegjelenés 2015 (B) 1 271 500 Ft
Médiakampányok 2016     (K) 22 405 082 Ft
Székhelyváltoztatás tájékoztatási médiakampány 2016 (K) 9 813 017 Ft
Médiakampányok 2017     (B) 14 886 434 Ft
Médiakampányok 2018     (B) 14 785 532 Ft
Médiakampányok 2019     (B) 14 221 396 Ft
Összesen 113 192 671 Ft

 

Forrás: a Közbeszerzési Hatóság internetes adatbázisa és a Budapesti Temetkezési Intézet Zrt. honlapja.

A Wise Advisory Group évek óta tartó győzelmi szériája kapcsán megkérdeztünk pár szakembert és piaci szereplőt. A nevük elhallgatását kérő válaszadóink a konkrét ügyre nem kívántak reagálni, de általánosságban megjegyezték: az állami beszerzések egy részét jó ideje kedvezményezett vállalkozói körök uralják, a verseny pedig sok esetben már csak papíron létezik, pusztán formalitás.

Az ilyen eljárásokon a győztes mellett a többi cég jellemzően „vattaként” vesz részt, vagyis csak az ajánlatok száma, illetve a „rosszabb” ajánlat benyújtása miatt indul.

Az általunk megkérdezettek arra is rámutattak, hogy a jelenség a kisebb összegű, 15 millió forint alatti beszerzéseknél is érzékelhető, amelyeknél az is előfordul, hogy a kiírók tudatosan nem lépik át a közbeszerzési értékhatárt a közbeszerzési eljárás elkerülése miatt. Ezek a projektek ugyanis kevésbé vannak szem előtt, és nehezebb is őket ellenőrizni, hiszen nem szerepelnek a Közbeszerzési Hatóság online kereshető nyilvántartásában.

Merről fúj a szél?

Utánajártunk, hogy a Wise Advisory Group milyen közbeszerzési eljárásokon vett részt a megalakulása óta. A kis cég bár nem tartozik a milliárdos összegű, zsíros állami megbízásokat elnyerő nagyágyúk közé, a maga szintjén mégis jól kamatoztatja politikai kapcsolatait.

Erre utal, hogy a cég eddig csak és kizárólag olyan közbeszerzési eljárásokon aratott sikert, amelyeket Fideszes vagy Fidesz-KDNP-s vezetésű önkormányzatok vagy azok önkormányzati cégei kezdeményeztek. A WAG részvételével megkötött keretszerződéseik összértéke meghaladja az 480 millió forintot.

A WAG Kft. megalakulása óta egyedül vagy konzorciumban elnyert közbeszerzések

Megbízó Polgármester Szerződések értéke
Szent Margit Rendelőintézet NP Kft., Óbuda Bús Balázs (FIDESZ-KDNP) 98,5 millió Ft
Budakeszi Város Önkormányzata Dr. Csutoráné Dr. Győri Ottilia (FIDESZ-KDNP) 12,4 millió Ft
Budapest III. ker. Óbuda-Békásmegyer Önk. Bús Balázs (FIDESZ-KDNP) 6,3 millió Ft
Budapest XI. ker. Újbuda Önkormányzata Hoffmann Tamás (FIDESZ-KDNP) 42,1 millió Ft
Kelet-Nógrád Térségi Hulladékgazdálkodási Társulás Székyné Dr. Sztrémi Melinda (FIDESZ) Sisák Imre (FIDESZ) Nagy-Majdon József (FIDESZ-KDNP) 74,3 millió Ft
Hatvan Város Önkormányzata Szabó Zsolt (FIDESZ-KDNP) 19,6 millió forint
Budapest X. ker. Kőbánya Önkormányzata Kovács Róbert (FIDESZ-KDNP) 109,2 millió Ft
Miskolc Városi Közlekedési Zrt. Dr. Kriza Ákos (FIDESZ-KDNP) 23,4 millió Ft
Miskolci Operafesztivál Nonprofit Kft. Dr. Kriza Ákos (FIDESZ-KDNP) 8,85 millió Ft
Budapesti Temetkezési Intézet Zrt. Tarlós István (FIDESZ-KDNP) 68 millió Ft
Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt. Tarlós István (FIDESZ-KDNP) 17,8 millió Ft

 

Forrás: Közbeszerzési Hatóság internetes adatbázisa és az önkormányzatok internetoldalai

A cég ügyfélköre és tulajdonosai

A Wise Advisory Group nemcsak önkormányzati megrendelésekkel büszkélkedhet. Jól látszik azonban, hogy a cég „piaci” ügyfelei is a kapcsolatokra épülnek.

2019 áprilisában a media1.hu számolt be róla elsőként, hogy a TV2 Csoport vállalati kommunikációja a Wise Advisory Group Kft.-hez került. A téma kapcsán a cikk azt is megemlítette, hogy a vállalkozás Mészáros Lőrinc holdingjának, az Opus Globalnak is dolgozik. Olyan sajtóközleményeket is találtunk (1, 2, 3), amelyeket a Wise adott ki a Konzum-csoport, az Appeninn Holding, illetve a 4iG nevében.

A kis kommunikációs vállalkozás cégadatait vizsgálva magyarázatot kapunk a cég ügyfélkörére. Az Opten cégadatbázisa alapján ugyanis kiderül: a kft. 2011 vége óta 50%-ban Elkán Péteré, aki az egykor Jászai Gellért által vezetett és erős politikai kapcsolatokkal rendelkező SCD Group ingatlanfejlesztő társaság kommunikációért felelős vezérigazgató-helyettese volt.

A másik tulajdonos, Skultéthy Kinga a vállalkozás 2008-as elindulásától kezdve részt vesz a WAG irányításában. Elkánnal közösen jegyzi az EVENTUM+ Kft.-t is, sőt a Kőbányai Hírek című önkormányzati újság lapigazgatói tisztségét is együtt látják el. Skultéthy ezen kívül még egy kisebb vállalkozásban is érdekelt.

A Wise Advisory Group Kft. a 2019-es pénzügyi év adatait cikkünk megjelenésekor még nem tette közzé, de az a korábbi számokból is látható, hogy a cég az utóbbi években növekedési pályára állt. Az Opten cégadatbázisa alapján a vállalkozás 2018-ban mindenben rekordot döntött: nettó árbevételét csaknem 90%-kal, adózás előtti eredményét pedig 168%-kal tudta növelni az előző év számaihoz képest.

Az eredmény különösen imponáló egy olyan kis kommunikációs cégtől, amelynek internetoldalán csupán a cég logója és a kapcsolati adatok találhatók.

Brassai Kornél

Ha már egyszer itt vagy…
Az Átlátszó nonprofit szervezet: cikkeink ingyen is olvashatóak, nincsenek állami hirdetések, és nem politikusok fizetik a számláinkat. Ez teszi lehetővé, hogy szabadon írhassunk a valóságról. Ha fontosnak tartod a független, tényfeltáró újságírás fennmaradását, támogasd a szerkesztőség munkáját egyszeri adománnyal, vagy havi előfizetéssel. Kattints ide a támogatási lehetőségekért!

Megosztás