Így vágtak ki 175 fát az Etele úton, hogy helyet csináljanak az 1-es villamosnak

fakivag

 

Hétfőn reggel nyolckor elkezdődött Kelenföldön az Etele úti fasor kivágása. Hónapok óta lehetett tudni, hogy eljön ez a pillanat, hiszen minden engedély megvolt már nemcsak a favágáshoz, de a teljes építkezéshez is: az 1-es villamos a most épülő szakasszal végre eléri a Kelenföldi pályaudvart. Ezt a célt nem is vitatja senki – a kivitelezés módját annál inkább. Videóriport.

 

Társadalmi célú hirdetés

 

Végső soron két városfejlesztési szemlélet csap össze az immár megsemmisült fasor okán. A közlekedéspárti / műszaki szemlélet képviselői azt mondják, az alternatívák gondos mérlegelése után választották ki a környezetvédelmi szempontból optimális megoldást, a 175 kivágott fa a legkisebb rossz, bármilyen más nyomvonal esetén ennél több fa esett volna áldozatul a közlekedésfejlesztésnek.

A zöld aktivisták, a kertészmérnök és a tájépítész szerint maga a kiindulás a rossz: egy 50 éves fasor olyan ökológiai értéket képvisel, ami minden más fejlesztési szempontnál előbbre való, vagyis a műszaki szemlélet eleve csak rossz eredményt tud hozni, még ha minimalizálni próbálják is a károkat.

Akárhogy is van, az biztos, hogy a mai magyarországi fejlesztési projektekben ez a meghatározó viszonyulás ahhoz az ökológiai értékhez, amit az idő, a konkrét esetben a fák 50 éves növekedési ideje jelent.

A környék lakóinak többsége csak akkor döbbent rá, hogy mi történik az Etele úton, mikor már javában dolgoztak a láncfűrészek. Tény, hogy a BKK több lakossági fórumot is tartott, de azt azért nem lehet mondani, hogy elárasztották a helyieket a projekttervekkel: nagyon messze van nemhogy a közösségi tervezés, de a leginkább érintettek tényleges bevonása is.

A kötelezően megtartott tájékoztatók merő formalitásnak tűnnek abban a közegben, ahol a fák megmentéséért tavaly indított, és a helyiekre célozva jól marketingelt fb-csoportnak mindössze 1100 követője van.

Videóriportunkban bemutatjuk a fasor valószínűtlenül gyors megsemmisítését; megszólalnak a fákért – hiába – harcoló aktivisták, és a BKK álláspontját ebben az ügyben teljes mértékben osztó Közlekedő Tömeg Egyesület képviselője.

 

Így vágtak ki 175 fát az Etele úton, hogy helyet csináljanak az 1-es villamosnak from atlatszo.hu on Vimeo.

Kapcsolódó cikkeink

Fapusztítás Budapesten: Hiába az ültetési kampányok, gondozás nélkül nem lesz több fa a városban

Hárommilliárd forintos fürdőberuházás keretében 246 fát vágnak ki a Csillaghegyi strandon

Hiába tiltakoztak a helyiek, kivágtak 51 fát a XIII. kerületben

Becker András – Pápai Gergely

 

tetszett_a_cikk3

 

Share on Facebook2.5kShare on Google+0Tweet about this on Twitter0Share on Tumblr0
  • Ferencné Dánffy

    Kedves budapestiek’ Úgy látom belefásultatok a szélmalom harcba,amely a természet ellen, a város tüdeje ellen irányul. A világ számos országában, ha az építkezés útjába áll egy fa, körbeveszik térburkolóval, mert tudják, hogy ők az ember élet lehetőségét segítik. Ti szótlanul tűritek ezt a természet rombolást, a jövő nemzedék élet lehetőségének csökkentését, csak azért, mert a hatalom a megfoghatatlanság és elérhetetlenség eszközével él, elnézve a fejetek felett. Én vidéken élek és nagyon örülök, hogy nagyon sok fa társaságában, akiket barátaimnak tekintek és utódaim életlehetőségének hordozóivá. Gondoljátok végig, mihez asszisztáltok, a hallgatásotokkal. Ébresztő”’

    • Hegyi Tamás

      elképzelem, ahogy a villamos a fák között szlalomozik. 🙂

      • Kisember

        Lett volna hely a villamosnak és a fáknak is.
        Ha a tisztelt lakosok nem állnak ki a saját érdekeik mellett, más nem fogja megtenni.
        Mindegy, nekik lesz emelgük nyáron és senki mást nem hibáztathatnak.

        • Kelemen Tamas

          Emberek ezt akarjátok?
          Majd a szavazófülke magányában el lehet ezen gondolkozni!

        • Marcell Ács

          És hol? Hogyan? Tervet még egyikőtök sem írt, csak azt hogy lett volna. Ennyi szakképzet mérnöke van az országnak, a cégek mégis munkaerőhiányról rizsáznak…

      • Dovalovszki András

        Ha csak ennyire vagy fantáziadús, akkor sajnállak.

    • Jozsef Liszkai

      Kibicnek semmi sem drága.

  • Edit Király

    A kormány utálja Budapestet, és minden építkezésnél írtja a fákat, fulladjon meg a város. nem igaz, hogy nem lehetett volna betervezni a meglévő fákat a projektbe, Ott is írtják a fát, ahol lenne hely mellette dolgozni, de a “gépek ” nehezen férnének el, pedig csak oda kellenne figyelni…

    • Marcell Ács

      Hol lenne hely? Tessék már megmutatni nekem, hol fér el azon a kis területen a sínpár, úgy hogy a fákat nem bántják?

  • Zoltán Karácsony

    A terveket nem látta percekig sír a fákért egy alternatív megoldás nem hangzott el de a villamos meg kell.

    • Klári Fodor

      Mondjuk a kerékpár elfér a fák között. 😊 De meglepő módon, annyira azért senki nem környezettudatos ebben a csuda városban, hogy kicsit tekerjen, küzdjön, és ne csak sajnálja magát…
      (Na jó, azért van pár kerékpáros a városban…, maradjanak is!
      Ha többen lennének, lehet a fák is maradhatnának…)

      • Gabor Toth

        A fáknak nem örülnék a bicikli út közepén. Amúgy meg a fákat gondozni kellene, nem csak úgy elültetni. Mert most az a helyzet, hogy csak ültetik a fákat…

  • Dárday Vilmos

    Ez tényleg olyan helyzet, hogy vagy villamos, vagy fák. Villamos pedig kell. – A siránkozás helyett inkább arra kellene szerveződni, hogy a polgárok kiköveteljék legalább kétszeres mennyiségű facsemete telepítését például 1 km távolságon belül, pl. 2018 . végéig. Ez reális és ellenőrizhető célkitűzés.

    • Anna-Mária Nagy
    • Dovalovszki András

      Az megvan, hogy nem lehet negyven-ötven éves fákat ültetni?

      • Dárday Vilmos

        Azért voltam bátor KÉTSZERES MENNYISÉGŰ facsemetét javasolni.

        • Dovalovszki András

          Nincs baj sem az olvasás, sem a megértés képességemmel, hiába kiabálsz, ellenben nagyon nem ismered a fák városbeli természeti értékét és túlélőképességét.
          Már eleve hamis a fák vagy villamos felvetésed, mert ha nem vetted volna észre ez kizárólag a gépkocsiparkolók vs. fák meccs volt.

          • Marcell Ács

            Az megvan, hogy vannak rajtatok kívül mások is? Mert nekem nem úgy látszik… A fákra figyelni kell, a többi ember meg le van szarva…

          • Dovalovszki András

            https://uploads.disquscdn.com/images/a0ce54fc31bafccc4767db5b7b89da4a7864bd22af0e1c0e8639f47b091117ba.jpg
            Az miért baj, ha mások helyett is kiállunk a maradék természetes légszűrőkért, nyári forróságban árnyat adó fákért?
            Azt ne mond, hogy más embernek ezek nem fontosak, hogy nem fontos az élet!
            Valamit nagyon rosszul értesz, ha azt hiszed, hogy csak a fákra figyelnek a kivágásuk ellen felszólalók/tüntetők.
            Ebben a konkrét esetben is lett volna olyan megoldás, ami a közösségi közlekedés bővítése mellett sem járt volna a fák kivágásával, csak azt egy kicsit macerásabb lett volna megvalósítani, mint alig másfél óra alatt tarra vágni a környéket.
            Kép: Bardóczi Sándor, https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1793633767347173

          • Beáta Fné

            A környék “tarra vágása” azért barokkos túlzás! ….

          • Dovalovszki András

            Látom, átment a mondandóm lényege.

          • Beáta Fné

            Hol van az én eszem az Ön fényes elméjéhez képest!
            Én csak itt lakom, nem 32 éve, pontosan tudom, hogy miért is lettek azok a fák odaültetve…. Meg azt is tudom, hogy mire is épült ez a lakótelep. Persze azt is értem én, hogy járjon a busz, villamos, de mégse legyen sín, meg zaj! Ja, és a ház előtt álljon meg, hogy ne kelljen gyalogolni. Olyat úgysem tud senki csinálni, hogy mindenkinek jó legyen. Egyébként a nyár folyamán nagyon sok fát ültettek a környéken – persze nem 40-50 éves fák, mint ahogy azok sem, amiket kivágtak…..

          • Gabor Toth

            A villamos kábeltartókat hová és hogyan (költséghatékonyan) szántad a 3. képen?

          • Dovalovszki András

            A rajzot nem én rajzoltam és talán a szakmai kérdéseket nem is a civileknek kelleme megoldania, de valahogy Bilbaoban, Bordeauxban és még számtalan helyen is meg tudták oldani a sínről táplálást már egy évtizeddel ezelőtt, akkor itt is megoldható lenne. De a tartó póznák és kábelek kihelyezésére is biztosan lett volna mód. https://uploads.disquscdn.com/images/640e10ab6e1b68f81aa89042fb9d1baa23da945f2217fd4660bb5ad327e06b33.jpg https://uploads.disquscdn.com/images/cdbcb753d15908fe03671ebf7798966f946885411649b3bd90bbd6d6f335127a.jpg

          • Marcell Ács

            Kár, hogy ez a kép nem fedi a valóságot. Ha valaki megnézi a fentebb látható videót, akkor kiderül, hogy a lámpaoszlopok és az út közötti távolság – ami az alapállapotban szerepel – nem létezik. Mellesleg, a fővárosban parkolni még így is rémálom, sokan a házuk előtt sem tudnak megállni, a 220 parkoló pedig rengeteg.

          • Dovalovszki András

            Mennyivel jobb a parkoló autókban gyönyörködni és szívni a füstjüket mint ezeket a nyűves fákat gondozni. Igazad van.

      • Beáta Fné

        És az megvan, hogy ezek nem 40-50 éves fák? Akkor ugyanis még ezen a területen mocsár volt! Néhány éve mikor egyszerre nagyobb mennyiségű eső esett, utána meg jött egy kis szél sorra borultak ki a fák, mert vízben álltak. …

        • Dovalovszki András

          Tehát ha csak 30 évesek voltak a fák és esett az a nagy eső régen azzal teljesen rendben van a fasor mostani kipusztítása, Értem.

        • Miklos Banfi

          65-ig volt mocsár a lakótelep helyén…
          Ocsmány, ahogy ezek a mocskok bánnak az emberekkel és a környezettel, de ebben a kivételes esetben talán mégse tartom akkora hibának, hogy ezt a csenevész akác sort kivágták, mert ez még szépnek se volt mondható és a koronája is csak egy vicc volt… Itt lakom, tehát minden nap látom..

    • Koko Witus

      Jelzem 21. század ha MO adna a fejlesztésekre akkor már megoldhatná fák fölött elhaladó sin vezetékekkel is 😀 Lehet hogy kicsivel többe kerűl, max 1 stadionnal kevesebb épül az orbán gecinek, de hát istenem 21. században élünk azt hinné az ember vannak még okos emberek MO n akik tudnak gondolkodni de úgy tűnik már mind ki emigrált..

  • Szabó János

    Ne folytassák, illetve hagyják abba az egészet! Aztán eresszék egymásra a méregzöldeket, meg azokat akiknek létfontosságú lenne a villamos vonal meghosszabbítása. Foglalkozzanak egymással közvetlenül, ne csak a neten keresztül. Hátha sikerül meggyőzniük egymást, nemcsak szóval hanem tettleg is.

  • Sarolta Csóka

    Itt a kelenföldi lakótelepen rengeteg facsemetét ültettek el az idén, legalább a jószándék látszik. Az a sáv már a tervezőasztalon a villamos helye volt, csak mi ültettük tele – addig is – fákkal. Sajnálom őket, de kell a villamos.

    • László Csémy

      minek is? 103-as buszon alig van utas a villamoson lesz?

      • Sarolta Csóka

        Egy vasútállomáson meggondolja az ember, hogy csomagokkal olyan járművet választ-e, amiről át kell szállni, vagy olyat, amiről nem. Összeköti Zugló vasútállomást Kelenfölddel, továbbá ez 1-es így elmegy az M4-ig, tehát többen tudják használni a metrót. Én sem nagyon utazom az 1-essel, mert csak átszállással érhetem el.

      • Gabor Toth

        Hogyne! Fogadjunk? Nézd majd meg 2 év múlva.

  • CameloTA

    Azután pedig, hogy kivágták a fákat, le is aprítják. Télen meg jön a rinya, hogy nincs elég tűzifa, pedig ha már megy az irtás, legalább ne menne teljesen veszendőbe. Béna ország ez!

  • Koko Witus

    Város liget után most itt írtják a fákat, Nah ezért nem költöznék a büdös életben sem Pestre mert már lassan full beton dzsungel a maga szürke beton közérzetével, zöld területek nélkűl.
    Szégyen hogy amik vannak még pár zöld terület azt is kiírtják, pofázik itt ez a nyomi gyerek is hogy 1.5x annyi fát ültetnek, de az majd csak 40 év múlva szűri ugyan annyira a szmogos pesti levegőt, és majd 40 év mulva ad árnyékot az utcán sétálóknak nyáron stb elmehet a tervező az annyába..

  • Gabor Toth

    Valamit valamiért!
    Ki látott már kacskaringós villamos útvonalat?

  • uti

    Az Etele út/Hengermalom további része 2×1 sáv. Itt miért fontos a 2x2sáv, ami a parkolások miatt gyakran 2x1sáv. Arról nem beszélve, h. az itteni átmenőforgalom csökkentése a cél és azt mindinkább az Andor utcára kell terelni. Mint mindenből politika lett belőle ez a lényeg. Nehogy vmi ellenzékinek látszó növényvédős csoportnak engedjünk mán, mi fasza gyerekek, erőnk teljében a kerület és a kormány rúdjánál.

    • Gabor Toth

      Szerintem ez már több mint 30 éve, előre meg volt tervezve, amikor még a fák sehol sem voltak. Csak hát a politika mindig meghatározta Budapest fejlődését!

  • Antal

    Amerre csak járok egész Budapesten , mindenhol frissen ültetett fákat látok. Nem keveset, rengeteget.(Ez nem így volt a Demszky érában és mégsem sivalkodott a ballib csürhe)
    Úgy látszik, a balliberális hivatásos aggodalmaskodók “álzöld” akciójáról van, ismételten szó.