Januártól könnyebb lesz lopni: megint lehet majd közpénzből támogatni a pártközeli szervezeteket és a családot

alkalmazni

A pénteken benyújtott költségvetést megalapozó törvényjavaslatban a Kormány a hazai forrásból finanszírozott költségvetési támogatásokra vonatkozóan jelentősen korlátozza a nyilvánosság szintjét, az összeférhetetlenségi szabályokat, így például azt, amely szerint a döntéshozók, a kormánytagok és hozzátartozóik, valamint a pártokhoz kötődő szervezetek nem támogathatóak, nemes egyszerűséggel megszüntetné. Mindezt persze a 194 oldalas törvényjavaslatban gondosan eldugva, egy hangnyi tartalmi indokolás nélkül.

Az ember ül egy jó csésze kávé mellett péntek délután, olvasgatja a frissen benyújtott költségvetési salátatörvényt, jóleső izgalommal, miként a karácsonyi ajándékokat bontogató gyermek. Majd ráköpi a kávét a monitorra. Először ott, amikor a 120. oldal alján, a 293. §-ban megtalálja a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvény alábbi rendelkezéseinek hatályon kívül helyezését:

6. § (1) Nem indulhat pályázóként, és nem részesülhet támogatásban

f) az az egyesület vagy szakszervezet, illetve ezek önálló jogi személyiséggel rendelkező azon szervezeti egysége, valamint az egyházi jogi személy

fa) amely a pályázat kiírását megelőző öt évben együttműködési megállapodást kötött vagy tartott fenn Magyarországon bejegyzett párttal (a továbbiakban: párt),

fb) amely a pályázat kiírását megelőző öt évben párttal közös jelöltet állított országgyűlési, európai parlamenti vagy helyi önkormányzati választáson,

Ennek indokát is adja az előterjesztő Varga Mihály: a cél a “civil szervezetek közötti megkülönböztetés megszüntetése”. Ennél azonban jóval komolyabb következményekkel jár az a módosítás (42. oldal, lap teteje, 54. § 62. pont), ami az államháztartás alrendszereiből nyújtott minden költségvetési támogatást (azaz minden hazai támogatást) kivesz ugyanennek a törvénynek a hatálya alól.

Hogy ennek jelentőségét felmérjük, tudnunk kell, hogy hét éve – amúgy szocialista képviselők javaslatára, egy uniós támogatásokat érintő botránysorozat után elfogadott – támogatási átláthatósági törvény egyrészt viszonylag széleskörű nyilvánossági követelményeket támaszt a támogatási pályázatok, döntések és szerződések esetében, másrészt összeférhetetlenségi szabályokat mond ki, például kizárva, hogy a kormánytagok és a többi állami vezető, a támogatási döntést meghozó személyek vagy családtagjuk támogatásokat kaphasson. Ebben a törvényben szerepel a ma a fenti tilalom a pártokhoz kötődő szervezetek támogatására.

A törvény szabályai,amelyek egyaránt vonatkoznak a hazai támogatásokra, az uniós támogatásokra, valamint a nemzetközi megállapodás alapján finanszírozott egyéb támogatásokra, az elmúlt hét évben érdemben nem változtak. A hivatalban lévő kormány talán eddig se szerette túlságosan ezeket a korlátozásokat, de például a KEHI norvég alapos adatkéréseiben lényegében az ebben található nyilvánossági szabályok képezték az egyetlen komolyan vehető jogi hivatkozást.

Most azonban, így a választási év végén, a kormány megszabadul attól, ami kellemetlen neki: mindenek előtt – valószínűleg éppen azért, mert a kormánypártok egyes szövetségesei most jöttek rá, hogy a következő öt évben nem kaphatnának közpénzeket – a hazai, az uniós, sőt, a norvég, svájci, stb. pénzekre is megszűnne a párthoz kötődő (vele közös jelöltet indító vagy együttműködési megállapodással rendelkező) szervezetek támogatásának tilalma. Ez különösen ahhoz képest nagyon elegáns, hogy ha visszaemlékszünk, akkor a norvégozás anno úgy indult, hogy a Kormány által jóval közvetettebb összefüggés alapján pártközelinek gondolt szervezetek kaptak támogatást,most meg az se lesz gond, ha valaki formálisan is pártokkal együtt állított jelöltet.

Az igazi aljasság azonban az, hogy a három támogatási kategória közül a hazai költségvetési támogatásokra egy különösen sunyi módosítás eredményeként szabad kezet adna magának a Kormány. Kizárja a félreértést, hogy az indokolás a teljes támogatási átláthatósági törvény hatályon kívül helyezéséről szól (azaz valószínű, hogy az eredeti szándék minden támogatás esetében a garanciák megszüntetése volt, és ez valamikor benyújtás előtt változhatott), egyben arról tájékoztat, hogy a törvény “érdemi és az államháztartásról szóló törvény kereteibe illeszkedő rendelkezései az államháztartásról szóló törvény önálló alcímébe kerültek átemelésre”. Hát, sajnos elég kevés illett az NGM szerint az államháztartási törvénybe, mert ez azt jelenti, hogy ugyan a nyertes pályázatokra és azok végrehajtására vonatkozó adatok maradnak nyilvánosak, de a vesztesekre vonatkozóak nem, sőt törölni kell őket az elbírálás után (ami szinte kizárja a visszaélések utólagos feltárását, lásd a trafik- és a földügyekben követett hasonló megoldást), mint ahogy a bírálók személyre vonatkozó adatot se kell mostantól közzétenni.

Igazán azonban – az amúgy nem túl szigorú, valójában az alapvető etikai követelményekből következő – összeférhetetlenségi szabályok eltörlése a felháborító a történetben: januártól hazai közpénznél semmi sem tiltja majd, hogy a támogatást a miniszter felesége, a helyettes államtitkár, a támogatási döntést meghozó közhivatalnok gyermeke vagy a támogatási döntést előkészítő személy saját maga kapja. Persze a hazai kulturális hagyományokkal a Rokonok megírása után nyolc évtizeddel is ez van inkább összhangban, de ettől még ehhez a jogalkotási húzáshoz iszonyatos cinizmus és pofa kellett.

Független ember vagy?

Ha lesz 4 ezer független támogatója az Átlátszónak, akkor nincs az a lázárjános, aki el tudna minket hallgattatni. Legyél egy a 4 ezerből, és változtasd meg Magyarországot! Tudnivalók itt!

  • Trolltartó

    Csak a gyakorlatot törvényesítik.

  • András József Fazekas

    Vicces ez az atlatszó.hu.

    Ez itt most a “Ludas Matyi” utóda próbál lenni?

    • atus

      Melyik résznél támadt kedved nevetni? 😮

  • Wendriner Piroska

    És ezek tették kötelezővé az erkölcstant. Beszarás.

    • seymour scagnetti

      Az csak a jobbágyokra vonatkozik. Nekik elég lesz a nevük leírását megtanulni, 100 alatti számokat összeadni, kivonni és erkölcstant tanulni. És fegyelmet.

      • Thyscio Niedyn

        Így van, és megkapják az ideológiát is mellé:
        “ettől függetlenül lehetsz boldog ember”

    • szorokin

      –>> más: Átláccósok, Bodoky, IT-sek !!!
      roppant módon idegesítő és zavaró az újítás, a rolló/redőny-menü, nagyon el lett b@szva, ennyi. :S

      hálás olvasótok lennék/maradok, csak csináljatok ezzel valamit !! 🙂

  • Simon Gábor László

    Lopni, csalni, hazudni, s a fidesz fényre derül!

  • Sandor Gera sr.

    Na szóval ez is az államilag enerált korrupció egyik eleme.
    Bevádolható a teljes fityisz párt kormányostól orbánostól képviselőstől együtt.

  • István Tamasi

    Így megy ez Szotyialista Mutyisztánban.

  • Bitstream Fractalized

    Az egész cikk kufárkodás a félelemmel. Nem derül ki belőle, hogy a támogatások a költségvetés mekkora hányadát teszik ki, és, hogy mennyire hatékonyak a támogatott vállalkozások. Ugyanis ez a lényeg. Mindegy, hogy kinek az urambátyja kap támogatást addig, amíg az nyereséget termelő vállalkozást tart fent.

    Megkérdezném azért, hogy ha olyan nagy lenne itthon a korrupció, akkor miért nő a gazdaság bőven az uniós és jelentősen régiós átlag fölött?

    • kiscamel

      Egyrészt mert választási év volt, másrészt a bázis időszak nagyon sz@r.

    • Vettem a fáradságot és utánadnéztem. Konklúzió: te a NER-propagandát nem csak Magyarországon-, de a Németországban is nyomod.

      Mondanám, hogy “öszinte elismerésem a teljesítményedért”, meg hogy “nem vagy kispályás”, de mivel magam is kint élek nyugaton, így elsö kézböl tolmácsolhatom a itteniek véleményét. Rólad: idekint nem vagy több egy hamisítatlan köztörvényes-Orbán propagandistánál. Bizony :)))))
      De nem rossz próbálkozás a Habonyéktól, valljuk be, na.

      Azért áruld már el így pacekba, miben kapod ezért a fizudat, rubelben vagy óróban?

    • Pas

      > Nem derül ki belőle, hogy a támogatások a költségvetés mekkora hányadát teszik ki, és, hogy mennyire hatékonyak a támogatott vállalkozások. Ugyanis ez a lényeg. Mindegy, hogy kinek az urambátyja kap támogatást addig, amíg az nyereséget termelő vállalkozást tart fent.

      A lényeges a közpénz közel ideális (tehát optimális) allokációja. Nem az a lényeg, hogy nyereséges vállalkozást tartsunk fent mesterségesen, hanem (egyrészt), hogy oda pumpáljuk a pénzt, ahol ennek a legnagyobb a nyereségfokozó, növekedésstimuláló, serkentő, gazdaságélénkítő hatása. (Másrészt oda, ahol a legnagyobb szükség van rá, hogy az adott régió ne szakadjon ki a hatékony gazdasági szférából, pl. ne kezdjenek fát lopni ahelyett, hogy fizetnek érte, mert az nettó veszteség, és a veszteségmegelőzés néha nagyobb reálértékű, mint egy jaj de szépen elmuzsikáló havercéget eltartani.)

      > Megkérdezném azért, hogy ha olyan nagy lenne itthon a korrupció, akkor miért nő a gazdaság bőven az uniós és jelentősen régiós átlag fölött?

      Megkérdezheted, de attól még, hogy az úniós átlag fölött nő most a gazdaságunk a korrupció terjedésével annak gyökereinek mélyülésével előbb utóbb a jó öreg logikai láncok bezárulnak, a hatékonyság helyett a haverság lesz a rendezőelv.

      (És akkor még nem is beszélve arról, hogy van egy olyan lehetőség is, hogy a a német-francia-angol háromszög állt be és túlteljesítettük, taps nekünk, de attól még nem lesz oké a korrupció, és nem tudod, hogy anélkül hol tartanánk most. — Például ha nem arra várna a fél bürokrácia, hogy kitatlálja a főnök, hogy kik is a haverjai, hogy tudják a pénzosztók, hogy kiknek adjanak … akkor már rég lehívhattunk volna még egy csomó EU-s pénzt. Ettől még nem lenne tiszta az annyira.

      És ha már nagyon bele akarunk menni, elég megnézni, hogy a gazdasági számokat kiválóan lehet feltolni a gazdaság tényleges növelése nélkül véges természeti kincsek exportjával. Lásd Gazprom.)

  • Kan di Átusz

    A legszebb és a módszerük lényege, hogy jövőre a ktgv.ben jelen állás szerint a megszűnő korkedvezményre szednek 1,5 milliárd HUF korkedvezmény biztosítási járulékot a terv szerint.
    Ezt figyelhettük meg a munkanélküli járadék csökkentésében, amit 9 hónapról 3 hónapra csökkentettek változatlan % munkabérrész befizetése mellett.
    Lenyúlják az asztma-allergiát kiváltó parlagfű írtásra NAV által begyüjtött 1%-ot amit célzottan ajánlottak fel, nem pedig minisztériuni cipőpucolók és repipgácsák diplomata táskák stb-re.
    Leszedik az SZJA-t , a mindenenlévő AFA-t, az adó módjára beszedett EHO-t és nyugdíj járulékokat, tranzakciós illetéket stb.. De mindez nem elég még az eu-spénzekből is csurgatnak. Mindezt az u,n. szabad elosztásra fodítják, vagyis egyre kevesebbet jutattva belölük egészségügyre, oktatásra, , munkafeltételek,
    szolgáltatások fejlesztésére,létfeltételek javítására, egy szóval a közjóra.
    Ez a hűségpénz kormányközelieknek megkapható, mint” családi
    hozzájárulás/alias köcsön” fedezete a földek, vágóhidak, budapesti
    házak,és magánkastélyokl stb.megszerzésénél .

    Ez
    már bejáratot módszere a
    kormánynak, így nyúlja le a dolgozók bérének jelentős részét
    jogtalanul. Mindent
    a szegényektől nyúlnak le, mert gazdagoknál ez meg sem jelenik, nem
    jelentős tétel 1-2milliós fizetések és 15-30%-os prémiumok mellett.,.
    Minden jól ki van találva, ezt alapozza meg az egy párti tákolmány és
    annak folyamatos hízó testre igazítása, akár egyházi segédlettel.