Február 22-én a Fővárosi Közgyűlés elfogadta a Római-partra építendő mobil árvízi védmű tervét. Ha a terv megvalósul, akkor nem építik meg az előírásoknak megfelelő fővédvonalat, helyette úgynevezett mobil gát lesz a Duna hullámterében. „Közpénzen magánérdekeket szolgál a főváros – mondják erre az ellenzők-, és a megoldás járulékos károk tömegét zúdítja a környékre.” „Olyan értékek vannak ott, amelyeket meg kell menteni, függetlenül a létrejöttük körülményeitől.”– állítja a főpolgármester. A mobilgát-projekt támogatóinak és ellenzőinek álláspontja áthidalhatatlanul messze van egymástól. Most induló sorozatunkban számba vesszük az érveket, és megpróbáljuk feltárni azokat az okokat, amelyek a jelenlegi helyzet kialakulásához vezettek.
„Érthetetlen, hogyan lehet politikai ügyet fabrikálni abból, hogy a Fővárosi Közgyűlés elfogadta a Római-partra szánt mobil gát műszaki terveit” – nyilatkozta nemrég Tarlós István főpolgármester. A politikus szerint itt tisztán szakmai kérdésről van szó, és akik most „hangulatot keltenek” a tervezett beruházás ellen, azok vagy tájékozatlanok, vagy politikai haszonlesők, és nagyjából azért küzdenek, hogy a halak is úszkálhassanak időnként teniszpályán. Ráadásul: „A védmű megépítésének megakadályozása (…) beláthatatlan következményekkel járhat, amiért minden erkölcsi és jogi felelősséget a védmű megvalósítását akadályozóknak kell viselniük.”
A dolog ennél azért bonyolultabb – bár az kétségtelen, hogy a Rómaira építendő mobil gáttal kapcsolatos végső döntés politikai döntés lesz. A Római-part árvízvédelmével kapcsolatban a Fővárosi Közgyűlés – legtöbbször a III. kerületi önkormányzattal egyetértésben – már eddig is több döntést hozott. Ezek lényege abban foglalható össze, hogy a fővárosnak törvényi kötelezettsége kiépíteni a megfelelő árvízvédelmi fővonalat, mert a jelenlegi, Nánási út – Királyok útján kijelölt fővédvonal mostani állapotában nem megfelelő I. rendű árvízvédelmi mű, azaz nem biztosítja a ,,mentett” oldalon élő több tízezer ember élet- és vagyonbiztonságát. Mostani döntésével viszont a főváros a hullámteret – a Nánási út – Királyok útja és a Duna közé eső területet- védő, árvízvédelmi szempontból nyári gát besorolású, vagyis fővédvonalnak nem minősülő gátrendszer kiépítése mellett kötelezte el magát.
Új dunapart épül
A most elfogadott tervek szerinti mobil gát egy olyan szerkezet, amelynek a földfelszín feletti részeit csak árvíz idején szerelik össze: egymástól nagyjából két méterre álló oszlopok közé illesztenek alumínium lapokat, ezek tartják meg a vizet. Ahhoz azonban, hogy a gát megfeleljen a feladatnak, hatalmas alépítményre van szükség. A Rómaira tervezett mobil gátnak ez a nem mobil része 155 ezer köbméter agyag odahordásával és beépítésével épül meg: lényegében új partot kell kialakítani. Ennek a hatalmas új földműnek a koronáján helyezkedik el maga a szétszedhető szerkezet, de a tervezett védmű magassága még így sem éri el a vonatkozó szabályozásban szereplő szintet: különös módon mindössze20 cmhíján nem minősül fővédműnek. Így viszont a teljes beruházást saját forrásból kell finanszírozni, mivel az unió csak a lakóterületek védelmét szolgáló fővédművek kiépítését támogatja, az üdülőövezeteket védő nyári gátak építését nem.
A közgyűlés által preferált megoldás előnyeinek túlsúlya korántsem olyan magától értetődő, mint ahogy azt a támogatók és a főpolgármester nyilatkozatai sugallják: közgazdasági, jogi, ökológiai, műszaki és politikai kérdések sorára nincs egyértelmű, vagy legalábbis meggyőző válasz. Bizonyos kérdések esetében pedig a válasz – egyelőre – nem nyilvános.
Mindössze 6 darab fát kell kivágni, ahogy a Főváros állítja, vagy ezernél is többet, ahogy a gát ellenzői állítják? Készült-e erre vonatkozóan a Fővárosi Közgyűlés korábbi határozatának megfelelően valamiféle vizsgálat? Valóban kockázatosan gyenge a tervezett alumíniumépítmény egy jeges árral vagy az esetleg a falba ütköző több tonnás uszadékokkal szemben? Miért épül közpénzen egy olyan gát, ami nem felel meg az árvízvédelmi előírásoknak, így nem is mentesíti az árvízvédelemmel kapcsolatos mulasztásaitól a fővárost? Miért nem a meglévő gátat erősítik meg? Miért titkolják a hidrológiai tanulmányt? Reális-e a mobilgátépítés hivatalos költségvetése, hiszen az már most a kiinduló ár duplájánál tart, és 2007-ben maga Tarlós István is 6 milliárdról beszélt? Miért hivatkozik a mobilgátas koncepciót tartalmazó 2011. júniusi előterjesztés a közgyűlés 2007. május 31-i jóváhagyó határozatára, mikor ez a határozat elutasította a koncepciót? Hogyan lettek a csónakházakból üdülőnek nevezett lakóépületek? Van-e nem nyilvános területfejlesztési koncepció, vagy tényleg a hullámtérre vonatkozó szabályozási terv nélkül kezdődött el a terület átalakulása és a gát tervezése? Van-e felelőssége az ügyben Deutsch Tamásnak, és miért hallgatnak a fővárosi szocialisták?
Cui prodest?
A sok nehezen megválaszolható kérdés mellett az egyértelműnek tűnik, hogy milyen érdekeket szolgálhat a megépítendő védmű. A parti gát közvetve és közvetlenül leginkább az így többé-kevésbé árvízmentesített 30 hektárnyi beépített terület tulajdonosainak: például a mobil gátért harciasan kiálló civilek vezetőjének, Egri Gábornak, a területen bő kétmilliárdos beruházással szállodát építő és üzemeltető vállalkozónak az érdekét. Ugyancsak haszonélvezői lesznek a mobil gátnak a Rómain lévő közel 30 hektárnyi beépítetlen terület tulajdonosai. Ezeknek a területeknek egy jelentős részét a gát híján jelenleg már egy viszonylag gyakran előforduló 7 méter fölötti árhullám is elönti – a mobilgát nyilván felértékeli ezt a 30 hektárt is. Nincs közvetlen érdekeltsége ugyanakkor a part menti sétányon történő gátépítésben az üdülőnek álcázott lakóparkok többségének: a józanabb beruházók eleve föltöltötték a területet, amire építkeztek. és az így épült „üdülők” túlnyomó többségének megoldott az árvízvédelme. Ennek ellenére közvetett érdekeltsége lehet a projektben a gátépítéssel nem érintett ingatlan-beruházásoknak is.
A bonyolult érdekviszonyokat jól mutatja, hogy az érintett szakasztól északra, a biztonságot jelentő békásmegyeri gát mögött megépült egyik lakóparkban például a földszinti lakások szinte mindegyike üresen áll – ezek összértéke több mint 1 milliárd forint-, és ebben feltehetőleg szerepet játszik a közeli Római-part árvízi szempontból kifejezetten rossz híre. Ráadásul a lakópark tulajdonosának komoly pénzügyi nehézségei vannak: a cégnek 2011-ben a 2,5 milliárd forgóeszköz mellett 3,1 milliárd kötelezettsége volt.
A gát ügyében érdekelt maga a főpolgármester is: Tarlós István négy cikluson keresztül volt a III. kerület polgármestere, de Budapestnek ezen a szakaszán máig nem sikerült megoldani az árvízvédelmet. Ráadásul, ha egy, az eddigieknél magasabb árvíz jelentős kárt okoz ezen a területen, azért a politikai felelősséget egyértelműen Tarlós viseli, hiszen az itteni lakóházként használt épületek jelentős része az ő 16 évnyi polgármestersége alatt épült a hullámtérre. Merthogy a Római-partnak ez a Nánási út – Királyok útja és a Duna közti része jogilag hullámtérnek minősül. A hullámtérbe való építkezés pedig önmagában is kényes kérdés: Illés Zoltán környezetügyi államtitkár a Sajó 2010-es áradása után korrupciót emlegetett, és arról beszélt, józan ésszel nem fogadható el, hogy az első fokú építési hatóság hagyta, hogy „nagyvízi mederbe így építkezzenek”.
A gátépítés kronológiája
1953: A gyakori elöntések miatt ideiglenes földsánc („nyúlgát”) épül a Nánási út – Királyok útja vonalon.
1981: Elkészül a békásmegyeri lakótelepet védő gát.
1995-től többször fölvetődik a békásmegyeri földgát továbbépítése a part vonalában – a lakossági tiltakozások meghiúsítják az építkezést.
1998: A sportminiszter felügyelete alatt álló Sportlétesítmények Rt. eladja az első három csónakházat – ezzel kezdetét veszi a part jellegének átalakulása. A következő években sorra bontják le a csónakházakat, és építenek a helyükre üdülőnek minősített lakóépületeket.
2002. augusztus 19: Minden eddigi értéket meghaladóan 849 cm-rel tetőzik a Duna, a védekezéshez a Királyok útját agyaggal kell feltölteni a nem megfelelő fővédvonal miatt.
2005. június: Elkészül a III. kerület és a főváros közös megrendelésére a lehetséges védműveket ismertető első tanulmány. Ebben szerepel már a partélre építendő mobilgátas koncepció, de a szakértők inkább a meglevő védmű („nyúlgát”) megerősítését javasolják.
2006. április 4-én újabb rekord: 861 cm-rel tetőzik a Duna. A Királyok útját megint agyaggal töltik föl: a víz nem tör át a megerősített „nyúlgáton”.
2006. novemberében a fővárosi és a kerületi önkormányzat megrendelésére elkészülő második kockázatelemző tanulmány négy lehetséges védmű változatot mutat be. A tervekkel kapcsolatban nincs valóságos „társadalmi egyeztetés”.
2007. május 31: A Fővárosi Közgyűlés 704/2007 számú határozata elutasítjaTarlós István módosító indítványát, miszerint a főváros pályázzon uniós (KEOP) forrást a Római-parton közvetlenül a parton megépítendő védműre, melynek várható költsége az előterjesztő szerint hat milliárd forint.
2007. augusztus 29: A III. kerületi önkormányzat képviselő-testülete a jelenlévő 30 képviselő egyhangú (!) szavazatával a partélre építendő gát koncepcióját támogatja. A döntést nem előzte meg „társadalmi egyeztetés”.
2010. június 8: ismét 800 cm felett tetőzik az árhullám, a „nyúlgát” különösebb megerősítés nélkül is bírja a terhelést.
2011. június 8: A Fővárosi közgyűlés a Római-parti gát II. üteméről dönt. Minden indoklás nélkül elveti a Nánási – Királyok útjára építendő (,,A”változat) és a parti fővédvonal.
(,,B”változat) alternatíváját. A döntést nem előzte meg „társadalmi egyeztetés”, viszont a hullámtérben építkezők szempontjait leginkább szolgáló „D” változat bekerült a javaslatok közé.
2011.augusztus 31: A Fővárosi Közgyűlés elfogadja a partélen építendő mobil gát koncepciót.
2011. december 14–i közmeghallgatáson Tarlós István főpolgármester közölte, hogy még ebben a ciklusban megépülhet a római-parti védmű, erre egymilliárd forint jut az állami költségvetésből.
2012. november 28: A Fővárosi Közgyűlés Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes előterjesztésére dönt a római-parti partvédőmű építésére vonatkozó költségvetési támogatási szerződés megkötéséről. Az előterjesztés lényegében a mobilgátas/partfeltöltéses koncepciót fogadja el, a beruházás tervezett költsége a dokumentum szerint már csak 2,6 milliárd forint.
2013. február 22: Mintegy nyolc évvel az ötlet felbukkanása után a közgyűlés a széles körű tiltakozás dacára elfogadja a gát korábbi koncepció szerinti (feltöltés+mobil gát a hullámtérre) továbbtervezését.
Cikkorozatunk következő részeiben azt mutatjuk be, hogy pontosan kik azok a tulajdonosok, akiknek valamilyen érdekeltsége van az érintett területen. Megpróbáljuk feltárni, hogy a mobil gát pártolóinak és ellenzőinek milyen érdekérvényesítési eszközei és csatornái vannak. Ismertetjük a pro és kontra érveket, és azokat a politikai-gazdasági játszmákat, amelyek az első csónakház-eladási hullámtól kezdődően a mostani helyzet kialakulásához vezettek.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002 IBAN (USD): HU36120112650142518900500009 SWIFT: UBRTHUHB Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Ismét a Római-parti mobilgátról szavazott szerdán a Fővárosi Közgyűlés. Az előterjesztés és a szavazás eredményeképp most egy olyan nyomvonal továbbtervezését...
Egyelőre visszavonulót fújt a Római-parti mobilgát ügyében a főváros vezetése, de a főpolgármester elkötelezettségét és eddigi taktikai cikkcakkjait látva...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!